Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، انتشار پیام رهبر انقلاب در تجلیل از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، هم‌زمان با دهمین سالگرد تأسیس و آغاز‌به‌کار مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی و نمایشگاه الگونما باعث شد تا پایگاه KHAMENEI.IR  به گفت‌وگو با آقای سعید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و دبیر نمایشگاه الگونما بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای حسینی معتقد است این حوزه در صورت حمایت چشم‌انداز روشنی در سال‌های آینده پیش رو دارد.


[*]  لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار چقدر گردش مالی در اقتصاد فعلی داخل کشور دارد؟ چه مقدار از این گردش مختص محصولات داخلی است؟
[*]  گردش مالی نوشت‌افزار بازار داخلی در کشور سالیانه حدوداً شش هزار میلیارد تومان است. از این شش هزار میلیارد تومان تا قبل از اینکه تولید نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی شروع شود و کارهای متنوعی در حوزه ذائقه‌سازی، تبلیغات، رسانه، کارهای ترویجی و حمایت از تولیدکننده‌ها شکل بگیرد تقریباً بیست درصد تولید داخلی داشتیم. الآن تقریباً این میزان دو برابر شده و به چهل درصد برای کل بازار رسیده است.

البته بازار نوشت‌افزار، بخش دانش‌آموزی، دانشجویی و اداری هم دارد. خوشبختانه در بخش دانش‌آموزی ما الآن بیش از پنجاه درصد اقلام را داریم؛ یعنی عمده محصولات نوشت‌افزار دانش‌آموزی تولید داخل است، اما در بخش دانشجویی و اداری -که شامل لوازم هنری، مهندسی و اداری می‌شود- این سهم کمتر است و از آن چهل درصدی هم که میانگین این دو تاست کمتر است. ان‌شاءالله در این زمینه هم در سال‌های آتی شاهد افزایش سهم خواهیم بود.

[*]  چنین محصولاتی در بخش کودک و نوجوان چطور در مجرای فرهنگ بیگانه عمل‌کرده و ارزش‌های این جوامع را به دیگر فرهنگ‌ها منتقل می‌کنند؟
[*]  نوشت‌افزار علاوه بر آن کارکرد اصلی‌اش که ابزاری برای علم‌آموزی، نوشتن و انتقال محتواست، کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی هم پیدا کرده است؛ یعنی الآن این محصول جزو زنجیره بازارپردازی فرهنگی یا زنجیره‌ بازارسازی فرهنگی است. بالاخره نوشت‌افزار جزو حلقه‌های پسینی هم قرار می‌گیرد، چراکه دانش‌آموز و دانشجو شاید بیش از شانزده سال از دوره‌ پیش از دبستان تا دوره‌ دانشگاه با این اقلام شاید روزانه نزدیک به ده ساعت سروکار دارند. این نشان می‌دهد که کارکرد فرهنگی و رسانه‌ای در این محصول بسیار مهم است. دقیقاً‌ در مقطع سنی که شخصیت شکل می‌گیرد، با این اقلام سروکار دارند.

وقتی کارکرد رسانه‌ای پیدا می‌کند طبیعتاً از محتواهای مختلف مثل نمادها، شخصیت‌ها و موضوعات فرهنگی پر می‌شود. متأسفانه به‌دلیل غفلت در این حوزه، عمده‌ این شخصیت‌ها و محتواهای بیگانه با مضامینی همچون خشونت و بی‌حیایی وارد جامعه ما شد که با مبانی دینی و ایرانی ما و با زیست ‌فرهنگی و نظام تربیتی ما در تعارض است. الآن این محصولات فرهنگی مؤثر و اثرگذار در تربیت بچه‌ها هم محسوب می‌شوند و ما از این زاویه غفلت کرده بودیم، اما با تولید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در این ده‌ سال تلاش کردیم که آن غفلت را جبران کنیم و به‌نوعی در این زمینه تولیداتی داشته باشیم که با استقبال مردم هم مواجه شد. ان‌شاءالله اگر بتوانیم کاراکترهای جذاب در صنعت فیلم و انیمیشن و سینما تولید کنیم، در زنجیره‌ پسینی مثل مجموعه‌ نوشت‌افزار و حوزه‌های دیگر بهره‌برداری می‌شود و می‌تواند پازل تربیتی را کامل کند.

کودک و نوجوان مهم‌ترین مخاطب فرهنگی ما هستند؛ چون در آن مقطع سنی شخصیت و باورهای فرهنگی شکل می‌گیرد و مسیر زندگی‌اش بر اساس آن باورها و اعتقادات شکل‌گرفته جلو می‌رود. مصرف‌کننده‌ فرهنگی و محتوای فرهنگی بیشتر نشان کارکرد یادآوری و مصرف دارد، ولی اصل بنیه‌ فرهنگی و ریشه‌های مبانی اعتقادی و اعتقادات بچه‌ها در آن مقطع سنی‌ شکل می‌گیرد.

[*]  در عصر حاضر، این محصولات صرفاً یک محصول مصرف نمی‌شوند و بخشی از یک چرخه بزرگ‌تر فرهنگی محسوب می‌شوند که هم‌پوشانی‌های زیادی با دیگر حوزه‌های فرهنگی و سرگرمی دارد. درباره این چرخه توضیح دهید و اینکه چطور این چرخه بخش‌های مختلف خود را تکمیل‌کرده و بازار را هم به تسخیر خود درمی‌آورد؟
[*]  در دنیای امروز این کار برای کودک و نوجوان و برای شکل‌گیری مبانی اعتقادی و فرهنگی و انتقال فرهنگ به بچه‌هاست که به‌واسطه نوع ذهن بچه‌ها و به‌جای استفاده از ابزارهای آموزشی مستقیم عمدتاً برای اثربخشی جدی‌تر از جهان‌داستانی‌ها، جهان‌الگوها و خلق شخصیت‌ها استفاده می‌شود. به‌نوعی به‌جای حرف مستقیم، روایت، قصه و شخصیت‌هایی که قهرمان‌های بچه‌ها می‌شوند و بچه‌ها آن‌ها را دوست دارند و با آن‌ها زندگی می‌کنند، این‌ شخصیت‌ها فرهنگ و جهان‌بینی و اعتقادات حوزه کودک و نوجوان ما را خلق می‌کنند.

این شخصیت‌سازی و شخصیت‌پردازی و محصولات که از طریق رسانه خلق می‌شود، در همه ابعاد زندگی بچه‌ها و نوجوان‌ها تسری پیدا می‌کند. ما بیش از سی حوزه محصول فرهنگی داریم. وقتی شخصیت‌ها در حوزه‌ رسانه مثل انیمیشن یا فیلم سینمایی، در حوزه موسیقی، در حوزه هنرمندان، در حوزه ورزشی و ... خلق و محبوب می‌شوند و همه بچه‌ها دوستشان دارند، در زنجیره‌ اقلام، کالاها، محصولات و خدمات جانبی قرار می‌گیرند و در پوشاک، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی،‌ لوازم تولد و جشن‌ها، مواد غذایی و نوشیدنی، انواع کفش، لوازم اتاق کودک، لوازم بهداشتی و هر محصولی که به بچه‌ها و نوجوانان مربوط می‌شود، استفاده می‌شوند و همه ابعاد زندگی بچه‌ها را دربر می‌گیرند. به‌نوعی بچه در احاطه‌ این شخصیت‌ها قرار می‌گیرد و با آن‌ها زندگی می‌کند. الآن مبتنی بر این شخصیت‌ها، نمادها و کاراکترهایی که در حوزه رسانه خلق می‌شوند، بر اساس محتوا و تصاویر آن‌ها استفاده می‌کنند.

رهبر انقلاب درباره این حوزه می‌فرمایند وقتی شما محتوای بیگانه را در اختیار بچه قرار می‌دهید به‌مثابه این است که تربیت او را در اختیار فرد بیگانه خارج از خانواده قرار می‌دهید. هیچ خانواده‌ای این کار را نمی‌کند، ولی ما این کار را داریم می‌کنیم. در واقع، ناخواسته داریم تربیت بچه‌هایمان را به عهده‌ شخصیت‌هایی می‌گذاریم که خودمان با محتوای آن موافق نیستیم. ما هیچ‌کدام به آن حجم از خشونت، به آن حجم از مسائل بی‌اخلاقی و بی‌حیایی، به آن حجم از مصرف‌زدگی و کلاً باورهای آن‌ها به زندگی علاقه‌ای نداریم که به بچه‌هایمان تسری پیدا کند. عموم مردم دوست دارند بچه‌هایشان در فضای سالم زندگی و رشد کنند؛ اما به‌واسطه کاری که در این حوزه انجام ندادیم، همه‌مان مصرف‌کننده‌ همان شخصیت‌ها هستیم.

به‌خاطر اینکه موضوعات کشور ما کاملاً بخشی است، متأسفانه این موضوع مسئله‌محور نیست و به آن توجه نشده است. همان‌طور که عرض کردم، این زنجیره‌ از حوزه‌ اندیشه و محتوا و مبانی شروع می‌شود، بعد به حوزه‌ فکر و‌ رسانه و هنر می‌رود و خلق شخصیت می‌شود و در رسانه‌ها توزیع می‌شود، بعد در حوزه‌ صنعت محصولات جانبی تولید و توزیع می‌شود. اگر بخواهیم از منظر متولی در کشور نگاه کنیم، همه‌ دستگاه‌ها و نهادهای کشور در این قضیه نسبت به کار خودشان مسئولیت دارند، ولی این موضوع متولی مشخصی ندارد. البته، به این معنی نیست که دستگاه‌ها کار را انجام بدهند، بلکه آن‌ها باید نقش پشتیبانی داشته باشند. ما باید قرارگاهی برای این موضوع داشته باشیم و این کار را پیگیری کنیم و دستگاه‌ها بر اساس مأموریت‌ها و حوزه‌ اختیاراتشان به کار کمک کنند. اصل کار هم توسط بخش خصوصی، جریان‌های مردمی و با پشتیبانی حلقه‌های میانی مردمی باید شکل بگیرد؛ یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات فرهنگی، نیروهای انقلابی، نیروهای دغدغه‌مند، فعالان عرصه‌ تولید و فعالان اهل هنر و رسانه باید بخشی از این زنجیره را به‌دست بگیرند و کار کنند.

[*]  این چرخه در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار چقدر در کشور ما شکل‌گرفته و چه سهمی از فرهنگ و بازار را به خود اختصاص داده است؟
[*]  متأسفانه در این حوزه اوضاع خوبی در کشور نداریم. تقریباً بر اساس برآوردهایی که انجام‌شده بازار محصولات شخصیت‌محور در ایران بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از ۹۹/۵ درصد این محصولات محتوا و شخصیت‌های غیربومی هستند. کمتر از نیم درصد محتوای محصولات شخصیت‌محور در ایران بومی هستند که عمدتاً هم همین نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی است که در ده سال اخیر رشد کردند و به تثبیت رسیدند و الآن سهمی از بازار دارند.

در واقع، ما تقریباً نزدیک به صفریم؛ چون در این حوزه‌ غفلت و تجربه‌های شکست‌خورده داشتیم و کار جدی نکردیم؛ علی‌رغم اینکه فرصت‌های بی‌نظیری در بخش مردمی و در استعداد جوان‌ها در حوزه‌‌هایی همچون انیمیشن و بازی‌ داریم. در تک‌تک بخش‌های این زنجیره پر از استعداد، پر از ظرفیت و پر از محتواییم. ما غنای فرهنگی اعم از قهرمان‌ها و اسطوره‌ها و همه ظرفیت‌ها و امکانات و فرصت‌ها در این زمینه را داریم، اما نیاز به متولی داریم تا بتواند هنرمندانه سازماندهی کند؛ سازماندهی برای کمک‌کردن به اینکه اصل کار در بخش خصوصی و توسط مجموعه‌های مردمی انجام بشود و دولت نقش پشتیبانی را انجام بدهد.

دستگاه‌های دیگر مثل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، صداوسیما، دولت، وزارت صمت از منظر صنایع فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و نهادهایی که هر کدامشان به‌نوعی برای خودشان در این زمینه مأموریتی دارند، باید بتوانند با هم‌افزایی و مشخصاً با یک متولی مشخص و تقسیم وظیفه و پیگیری، شرایط و بسترسازی را فراهم کنند تا ان‌شاءالله بخش خصوصی بتواند کارش را انجام بدهد. مخاطب هم تجربه نوشت‌افزار را به ما نشان داده و می‌دهد؛ یعنی هر محصولی شخصیت‌ جذابی داشته باشد، محتواهایش خوب باشد، بچه‌ها شخصیت‌ها را بشناسند و دوست داشته باشند، قیمت و کیفیت هم از حداقل‌ها برخوردار باشد حتماً مخاطب از محصول ایرانی-اسلامی و تولید داخل استقبال و حمایت می‌کند.

منتها بسترسازی آن با حاکمیت است و کنشگری اصلی آن را بخش خصوصی و دولت باید انجام بدهند. مردم هم حتماً پای کار مصرف هستند. والدین دغدغه‌ دارند و اگر بتوانند محصول سالم فرهنگی به بچه‌ها برسانند، می‌تواند یک اتفاق مؤثر و مبارک باشد؛ حتی ما می‌توانیم علاوه بر اینکه نیاز داخلمان را پوشش بدهیم، محور جریان تولید محتوای سالم برای کودک و نوجوان در دنیا بشویم. همان‌طوری که انقلاب توانست فضای سرمایه‌داری و تمدن غرب را به چالش بکشد، ما هم می‌توانیم در حوزه‌ کودک و نوجوان و قهرمان‌سازی، مسیر انقلاب اسلامی را نشان بدهیم و بتوانیم آن را تبدیل به فرصت کنیم.

از منظر اقتصادی، صنایع فرهنگی و محصولاتی که مبتنی بر شخصیت‌هاست، الآن اقتصاد بسیار بزرگی در دنیا دارد و میانگین رشدش از میانگین رشد همه صنایع در دنیا بیشتر است. این برای ما فرصت است. ما از این طریق می‌توانیم شغل ایجاد کنیم و اقتصاد داشته باشیم. کشوری مثل ژاپن الآن نزدیک به دو برابر فروش نفت ما -موقعی که تحریم‌ها جدی نبود و ما می‌توانستیم نفتمان را به‌راحتی بفروشیم- از طریق انیمیشن و کمیک‌استریپ (انیمه و مانگان) درآمد داشت و کسب درآمد می‌کرد. این‌ها نشان می‌دهد که این حوزه‌ها علاوه بر اهمیت فرهنگی به‌لحاظ اقتصادی هم می‌تواند برای ما تبدیل به یک فرصت جدی بشود؛ فرصتی که اگر ما به آن توجه نکنیم، هم در حوزه‌ فرهنگ و هم در حوزه‌ اقتصاد به‌جای اینکه بتوانیم تبدیل به فرصت کنیم و برای خودمان به‌نوعی پیشران و پرچم‌دار باشیم و فرصت فرهنگی و اقتصادی در دنیا ایجاد کنیم، مورد تهاجم ترکیبی قرار می‌گیریم. کمااینکه به فرموده رهبر انقلاب الآن با حمله ترکیبی دشمن مواجهیم.

این شخصیت‌پردازی و توسعه محصولات فرهنگی‌اش در همه‌ ابعاد زندگی مصداق تهاجم چند جانبه و ترکیبی است که در اقتصاد، سبک زندگی، فرهنگ، آموزش، تربیت و حتی رسانه و افکار عمومی عمل می‌کند. ما الآن در این حوزه علی‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیری که در مجموعه‌ جبهه‌ عظیم مردمی انقلاب اسلامی در اقتصاد و فرهنگ داریم کاملاً منفعل هستیم. ما می‌توانیم نقطه‌ مقابل بایستیم و مانند یک مهاجم فعال در این حوزه قهرمان‌های بی‌نظیری مثل شهید حاج‌قاسم سلیمانی و یا اساطیر شاهنامه را به محتوای جذاب برای کودک و نوجوان در داخل و خارج از مرزها تبدیل کنیم و محصولات جانبی‌شان را تولید کنیم. این کار از منظر فرهنگی و اقتصادی می‌تواند برای ما مزیت‌های جدی هم داشته باشد.

[*]  تولیدات داخلی این حوزه از نظر کیفی چقدر با انواع خارجی قابل مقایسه است و چقدر با استقبال مصرف‌کننده داخلی مواجه شده است؟
[*]  درباره رفع موانع ارتقاء کیفیت، حمایت ویژه‌ای از این صنعت در این سال‌ها نشده است و عمدتاً‌ با ظرفیت‌های خصوصی و مردمی کار جلو می‌رود. ما معتقدیم با همین پرچم‌داری بخش خصوصی و مردمی اگر دولت و حاکمیت آن نقش پشتیبان خودش را در تأمین مالی تولیدکننده‌ها، در بهبود محیط‌های کسب‌وکار، در تسهیل‌گری برای فروش و صادرات، در قراردادن بازار مصرفی برای تولیدات داخلی و در ذائقه‌سازی و تبلیغات کالاهای ایرانی ایفا کند، ما با سرعت بیشتری می‌توانیم موانع را کنار بزنیم و شاهد تولیدات هرچه بیشتر محصولات باکیفیت در بازار داخلی نوشت‌افزار باشیم.

نوشت‌افزاری که ما چه از منظر محتوایی و چه از منظر تولید داخل توانستیم تولید کنیم عمدتاً باکیفیت بوده و نتایج مثبتی را گرفتیم. در ده سال گذشته ما در حوزه‌ خودکار و مداد و پاک‌کن توانستیم به خودکفایی برسیم. مردم از کیفیت کالاها عمدتاً راضی‌اند و توانستیم یک چرخه‌ بومی در بحث تولیدات داشته باشیم. برای خیلی از اقلام توانستیم سهم جدی بگیریم و توانستیم شخصیت‌های محبوبی را تولید کنیم. ما در بازار نوشت‌افزار سرعت بسیار خوبی داریم و می‌توانیم یک مدل و الگو برای سایر صنایع باشیم؛ اما بخشی از این زنجیره که در آن هنوز سهم جدی نداریم، محتوا و شخصیت‌محورها در نوشت‌افزار است. علتش هم این است که ما در زنجیره‌ تولید انیمیشن و فیلم‌های سینمایی مشکل داریم؛ یعنی ما شخصیت‌های محبوب نداریم و از قهرمان‌های واقعی‌مان و از موضوعات فرهنگی خوبی که داریم، نتوانستیم محصولات رسانه‌ای تولید کنیم و بچه‌ها خیلی خوب شناخت ندارند. باید زنجیره‌هایی که عمدتاً در حوزه‌ محتوا هستند فعال شوند و تولید محتوا کنند. ان‌شاءالله خلق کاراکتر و شخصیت و محتواهای جذاب هم در حوزه‌های رسانه ایجاد بشود تا با سرعت و جهش بالا بتوانیم اقلام نوشت‌افزار با محتواهای ایرانی-اسلامی تولید کنیم.

ما در ده سال اخیر واقعاً رشدمان نسبت به خیلی از صنایع و همچنین سایر تولیدکننده‌های نوشت‌افزار در دنیا بی‌نظیری بوده است. برای اولین بار نمونه‌هایی که تا الآن در خیلی از محصولات نوشت‌افزار نداشتیم، در این سال‌ها تولید و تجاری‌سازی شده است. ما بر اساس شناخت از توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار نوشت‌افزار و تولیدکنندگان نوشت‌افزار ا در بازار نوشت‌افزار سرعت بسیار خوبی داریم و می‌توانیم یک مدل و الگو برای سایر صنایع باشیم؛ قابلیت و ظرفیتش واقعاً موجود است. ما علاوه بر اینکه می‌توانیم در بازار خودمان به خودکفایی برسیم، می‌توانیم قطب تولیدی منطقه باشیم و به بیش از ده‌ها کشور صادرات فعال و مستمر داشته باشیم. چشم‌انداز بسیار روشن و راه پیش رو امیدبخش است. امیدواریم با تلاشی که بخش خصوصی و مجاهدتی که تولیدکنندگان انجام می‌دهند و با ایفای نقش دولت و حاکمیت به‌سرعت بتوانیم در این عرصه به یک صنعت پرچم‌دار و پیشران در اقتصاد و فرهنگ کشور تبدیل بشویم.

[*]  چشم‌انداز تولید داخلی این حوزه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
[*]  کالا‌به‌کالا طبیعتاً فرق می‌کند، ولی ما در حوزه‌هایی که تولید داریم، به ‌حدی از تعداد تولیدکننده‌ها و به یک رشد نسبی عمدتاً با کیفیت‌های خیلی خوب در تولید رسیده‌ایم. به‌طور مثال، ما در تولید مداد، خودکار، محصولات اندازه‌گیری، محصولات رنگ‌آمیزی و لوازم هنری با کیفیت‌های خوب و قابل قبولی مواجهیم که می‌تواند رقابت بین‌المللی داشته باشد. البته، ما در بعضی از محصولات مابازایِ تولید نداریم، یا تولید خیلی اولیه است و یا هنوز شکل نگرفته است، ولی این مسیر دارد با شتاب بسیار زیادی متناظر با همه‌ بخش‌های بازار جلو می‌رود تا تولیدات باکیفیت شکل بگیرد، بتواند جایگزین کالای خارجی بشود و مقدمه‌ای برای صادرات باشد؛ حتی بتوانیم در حوزه‌ نوشت‌افزار قطب منطقه‌ای تشکیل بدهیم و به کشورهای همسایه هم صادرات داشته باشیم. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم. در بعضی از سفرهایی که به کشورهای همسایه داشتیم، وقتی نوشت‌افزارهای ایرانی را می‌دیدند باورش برایشان سخت بود که این اقلام از دستاوردهای تولیدات ایرانی است. اصلاً تجار نوشت‌افزار در کشورهای همسایه فکرش را نمی‌کردند که ما چنین ظرفیت‌هایی داریم و با این کیفیت نوشت‌افزار در کشور‌مان تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نوشت افزار پایگاه KHAMENEI IR نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی بازار نوشت افزار تولیدکننده ها کودک و نوجوان داشته باشیم بخش خصوصی ان شاءالله تولید داخل تولید کنیم قهرمان ها دستگاه ها بچه ها شخصیت ها رسانه ای ظرفیت ها بی نظیری حوزه ها بر اساس ده سال سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۵۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنر‌های قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنر‌ها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنر‌های قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

* در دل قرآن فضای گفت‌وگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

* نگاه میراث فرهنگی به هنر‌های قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.

از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی را در کشور‌های دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنر‌های سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنر‌های قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنر‌های قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنر‌هایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنر‌های قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روز‌های تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان