Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@20:24:30 GMT

ملخ‌ها فروردین به ایران حمله می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۵۹۱۴

ملخ‌ها فروردین به ایران حمله می‌کنند

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سعید معین درباره حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی افزود: تاریخ احتمالی حمله ملخ‌ها در نیمه دوم ماه مارس، یعنی اوایل فروردین سال آینده است. از کشورهای شرق شبه جزیره عربستان یعنی کشورهای عمان، یمن و صحرای بزرگ ربع الخالی (واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان) این ملخ‌ها به کشور ما حمله خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بارندگی‌های نرمال و بالای نرمال در این مناطق، گفت: ملخ بالدار بدون بال و همچنین تخم آن در جنوب عربستان و یمن وجود دارد بنابراین بستر برای حمله ملخ‌ها فراهم است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در پاسخ به این پرسش که منظور شما از بستر برای حمله ملخ‌ها فراهم است، چیست؟ گفت: وقتی در منطقه‌ای گیاه سبز و علف موجود باشد آن زمان امکان حمله ملخ‌ها تقویت می‌شود. چه زمان علف و گیاه موجود است زمانی که خاک مرطوب باشد. پس اگر در جایی که رطوبت برای رشد گیاهان فراهم بود ملخ‌ها در آن مناطق افزایش پیدا می‌کنند این اتفاق در شرق آفریقا رخ داده و این جمعیت‌ها به تدریج به جنوب شبه جزیره عربستان منتقل خواهند شد و از آنجا به ایران خواهند آمد.

توانایی پروازی ملخ ها هنگام وزش باد موافق

معین تصریح کرد: با افزایش تعداد ملخ‌ها در واحد سطح، بدن آنها روزانه بیش از ۴۰۰ بار بهم می‌خورد در این شرایط هورمونی در بدن ملخ ترشح می‌شود که آنها را از حالت انفرادی خارج و همه کارها از جمله پرواز کردن و غذا خوردن و.... را باهم انجام می‌دهند. در این شرایط ملخ‌ها این توانایی را دارند که ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز کنند و اگر باد موافق وجود داشته باشد ۱۰۰۰ کیلومتر هم پرواز می‌کند.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، با اشاره به میزان بارندگی استان‌های جنوبی کشور، افزود: میزان بارندگی استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان نرمال و بالای نرمال بوده و علفزارها در این استان‌ها فراهم است و بستر برای ورود ملخ‌ها وجود دارد.

به گفته وی، تا حدودی سازمان حفظ نباتات امکانات برای مقابله با حمله ملخ‌ها را دارد. در دولت گذشته برای مقابله با حمله احتمالی ملخ‌ها بودجه ۵۰ میلیاردی تصویب شد که تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از این تسهیلات برای خرید سم، سمپاش و ادوات مبارزه به استان‌های جنوبی تخصیص داده شده است. از اول فروردین تا به امروز حدود ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار ردیابی انجام شده است.

معین با اشاره به امکانات مبارزه در استان‌های جنوبی، گفت: حدود ۳ هزار نفر در استان‌های جنوبی آماده هستند تا در صورت ورود ملخ که احتمال حمله آنها در فروردین سال آینده زیاد است با آنها مقابله کنند.

 به گفته مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، بنا بر آمار مرکز بین‌المللی ملخ، یک دسته معمولی ملخ صحرایی حدود ۸۰ میلیون ملخ است که توانایی این را دارد که روزانه غذای ۳۵ هزار نفر انسان را بخورد. دسته‌های ملخ کیلومتری هستند و شامل دسته‌های ۲ تا ۱۰ کیلومتری هستند هر کیلومتر ملخ حدود ۸۰ میلیون ملخ است و هر ملخ روزانه ۲ تا ۳ گرم غذا می‌خورد.

وی گفت: ملخ‌ها از هر منطقه‌ای که عبور کنند همه رستنی‌ها از جمله درخت، علف، کشت و محصولات باغی را می‌خورد از این‌رو میزان آسیب آنها به بخش کشاورزی قابل توجه است.

منبع: ایلنا

انتهای پیام /

کد خبر: 1129723 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز سازمان حفظ نباتات استان های جنوبی حمله ملخ ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد فقیه و مجاهد عالیقدر آیت الله العظمی سیدعبدالحسین لاری با حضور پژوهشگران، نخبگان و برخی از مسئولان شهرستان و استان در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار شد.

مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این مراسم اظهار کرد: وظیفه این واحد دانشگاهی، بررسی و تحلیل زوایای پیدا و پنهان زندگی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام بوده تا از این طریق از اسطوره سازی‌های جعلی و غیر بومی و همچنین تهاجم فرهنگی ممانعت شود.

وی، آیت‌الله سیدعبد الحسین لاری را شخصیتی تاریخی خواند و افزود: خدمات متقابل این روحانی مبارز به لارستان و حمایت‌های مردم لارستان از وی باعث شد که نام این فقیه مجاهد در طول یکصد سال گذشته همواره در اوج بوده به برکت انقلاب اسلامی این نام پرآوازه‌تر شود و از سوی دیگر نام لار نیز در بین شهر‌های کشور بدرخشد.

حکومت آیت‌الله لاری الگویی برای تشکیل حکومت اسلامی

حجت الاسلام سیدمختار موسوی خرم امام جمعه شهرستان لارستان نیز به ابعاد تاریخی زندگی این مبارز نستوه پرداخت، حکومت وی را نخستین نمونه حکومت اسلامی در منطقه با ویژگی‌های برجسته تاریخ ساز معرفی کرد و گفت:‌ این شخصیت وارسته با تلاش‌های منحصر به فرد خود و ایجاد نخستین حکومت اسلامی، الگویی برای تشکیل حکومت اسلامی فراگیر در کشور شد.

جایگاه آیت‌الله لاری در سیره عملی رهبر معظم انقلاب

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های لار، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: اهتمام و توجه ویژه رهبر حکیم انقلاب به سیدعبدالحسین لاری بسیار خاص و مثال زدنی بوده و نشان دهنده جایگاه این سید بزرگوار در سیره عملی رهبر معظم انقلاب است.

علاء‌الدین بروجردی خواستار برگزاری کنگره بین المللی با حضور بزرگان و اندیشمندان کشور‌های مختلف به منظور شناساندن این شخصیت فراملی شد.

نقش آیت‌الله لاری در ارتقای جایگاه شهرستان لار در سیاسی اجتماعی ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های استان مقدس شاهچراغ نیز با بیان ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و فردی شخصیت این فقیه مجاهد مطرح کرد: با آمدن این روحانی از نجف اشرف به لار، جایگاه لار در سپر سیاسی اجتماعی ایران ارتقا یافته و لارستان، مرکز کانون توجهات مردم کشور در یکصد سال اخیر شود.

علیرضا بیابان نورد با اشاره به پیوند آیت الله لاری با توده مردم و همچنین نخبگان جامعه توضیح داد: هوش و ذکاوت بالای این مبارز نستوه و حمایت‌های مردم و تجار لارستان از قیام وی باعث شد که سید در انجام اقدامات خود موفق بوده و آثار تاریخی عملی ماندگاری از خود به‌جا بگذارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سود سپرده‌ های حج و عمره زیاد می شوند ؟
  • لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • چرا تولید خودروسازان در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت؟
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • رشد ۲۳ درصدی درآمد کچاد در فروردین ۱۴۰۳
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد
  • استارت سرد خودروسازی