Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:16:41 GMT

چرا آمریکا به دنبال احیای داعش است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۶۱۷۴


خبرگزاری آریا-به نظر می رسد سردمداران کاخ سفید بار دیگر پروژه احیای فعالیت‌های تروریستی داعش را با شدت بیشتری در منطقه کلید زده اند.
 به گزارش خبرگزاری آریا،با روی کار آمدن دولت جو بایدن در کاخ سفید که دموکرات‌های آمریکا چند روز پیش اولین سالگرد آن را در سایه  کاهش شدید محبوبیت بایدن در میان افکار عمومی این کشور جشن گرفتند، گمانه‌زنی ها در خصوص احیای مجدد طرح جنگ نیابتی «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بر اساس همین تحلیل ها، اطلاعات میدانی طی سال گذشته به ویژه ماه‌های اخیر نشان دهنده برخی تحرکات مشکوک از سوی عناصر گروهک‌های خفته تروریستی برای تقویت رویکرد جنگ نیابتی و تکفیری در منطقه و احیا داعش است.

لبنان، پایگاه لجستیک داعش در منطقه
بر همین اساس نیروهای امنیتی ارتش لبنان طی حوادث تروریستی روزهای گذشته در منطقه طرابلس واقع در شمال لبنان مجموعه‌ای از بازداشت‌ها را انجام دادند که نشان می‌دهد وابستگی تعدادی از آنها به گروه‌های تکفیری اثبات شده است و آنها در روند برنامه‌ریزی برای انجام عملیات تروریستی قرار داشته‌اند.
روزنامه الاخبار لبنان در همین رابطه نوشت که تحولات امنیتی ماه‌های اخیر این کشور نشان دهنده نقل و انتقال تعداد قابل توجهی از جوانان در منطقه طرابلس و شمال لبنان به سوریه و عراق حکایت دارد که مشخص شده این افراد به داعش ملحق شده‌اند. در همین راستا تعدادی از اهالی طرابلس مفقود شدن فرزندان خود را به  پلیس لبنان گزارش داده‌اند و برخی از این خانواده‌ها نیز تماس‌هایی از فرزندان خود دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه به عناصر داعش در عراق پیوسته‌اند.
گرچه تعدادی از منابع امنیتی به روزنامه الاخبار تعداد این افراد را 35 نفر عنوان کرده‌اند، اما اختلاف زیادی در برآوردهای نیروهای امنیتی در خصوص این تعداد وجود دارد و سازمان اطلاعات ارتش لبنان این تعداد را بالغ بر 65 نفر ارزیابی می‌کند. بررسی تماسهای تعدادی از این افراد با خانواده‌هایشان در لبنان نشان می‌دهد که آنها در مناطقی که خارج از کنترل نیروهای نظامی و امنیتی عراق قرار دارد، مستقر هستند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد گرچه عاملان اصلی احیای مجدد داعش در منطقه هنوز تصمیم جدی برای انجام عملیات تروریستی در لبنان نداشته و می‌خواهند سیاست فشار حد اکثری اقتصادی و سیاسی برای تضعیف حزب‌الله در عرصه لبنان را حفظ کنند، اما از پتانسیل بستر شمال لبنان برای تغذیه گروه‌های تروریستی در دیگر کشورهای منطقه غافل نیستند.
در همین رابطه  دستگاههای امنیتی ذیربط در لبنان و عراق همکاری برای مقابله با این گروه‌های تروریستی را که برخی از آن‌ها در مناطق صعب‌العبور کرکوک مستقر هستند، آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود برخی از آنها نیز در مناطق بادیه‌نشین عراق بین مرزهای این کشور با سوریه مستقر هستند.

ادامه اشغالگری آمریکا در سوریه با ابزار داعش
فعالیت‌های تکفیری در سوریه اما رنگ جدی‌تری دارد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارش پایان سال  2021 خود اعلام کرد که عناصر داعش همچنان قدرت بالایی داشته و در سطح 4000  کیلومتر مربع از مناطق بادیه‌ای این کشور مستقر هستند. بر اساس این گزارش، 344 عملیات تروریستی این گروه‌ها در سال 2021 باعث کشته شدن 880 نفر شده است که این عدد نسبت به رقم تلفات  819 نفری سال 2020 رشد داشته است.
در تازه‌ترین این عملیات‌ها که در سال جدید میلادی در سوریه انجام شد، در حمله موشکی یک شنبه گذشته به اتوبوس حامل نیروهای نظامی سوریه، پنج نظامی ارتش  کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند.

داعش، کلید نجات واشنگتن در اخراج از عراق
عرصه عراق یکی دیگر از بسترهای تئوری تقویت و احیای گروهک‌های خفته داعش در منطقه است. در آستانه افزایش فشارهای سیاسی و امنیتی بر آمریکا جهت خروج کامل از عراق، فعالیت‌های گروه تروریستی داعش علاوه بر خرابکاری‌های امنیتی در عرصه فضای مجازی و سایت‌های اجتماعی نگرانی عمیق دولت این کشور را برانگیخته است.
در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی مجازی در عراق از گسترش فعالیت‌های صفحات مرتبط با گروه تروریستی داعش در عراق خبر داده و در بیانیه‌ای تاکید کرد که بیشتر کاربران عراقی با واکنش‌های گسترده عناصر داعش در فضای شوکه شده اند.
این گزارش می‌افزاید که برخی از این صفحات مجازی، قدیمی بوده و اخیراً مجدداً راه‌اندازی شده و برخی نیز مربوط به کاربران عادی است که هک شده و داعش از آنها در جهت اهداف خود سوءاستفاده می‌کند. جالب اینجاست که سایت‌های اجتماعی نیز بر خلاف گذشته محدودیت‌های شدیدی در مسیر فعالیت‌های این گروه‌ها در راستای تبلیغ خشونت و کشتار اعمال نمی‌کنند.
برخی کارشناسان معتقدند که تاکتیک تروریست‌های داعش مانند گذشته ایجاد وحشت در میان غیرنظامیان و جنگ روانی قبل از حملات بزرگ است و همین موضوع نگرانی محافل امنیتی نسبت به گسترش تلاش‌های داعش در کشورهای منطقه که با موجودیت و منافع آمریکا در مقابل منافع ملت خود مبارزه می‌کنند را در معرض تهدید قرار داده است.

دمشق: واشنگتن درصدد احیای داعش و توجیه اشغالگری است
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، درگیری چند روزه اخیر میان شبه‌نظامیان قسد و داعشی‌ها در یکی از زندانهای الحسکه تحت کنترل این شبه‌نظامیان را تلاش واشنگتن برای «بازیافت داعش» توصیف کرد.
«بسام صباغ»، نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد در خصوص حوادث اخیر در شهر «الحسکه» گفت که که آن‌چه که در شهر الحسکه روی داد از جمله حمله تروریست‌های داعش، کشتارهای شبه‌نظامیان قسد و تخریب زیرساخت‌ها توسط هواپیماهای اشغالگران آمریکایی؛ «در چارچوب تلاش‌های واشنگتن برای بازیافت داعش و توجیه بقای نیروهایش» صورت می‌گیرد.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وی طی نشست سازمان ملل گفت: «آن‌چه در شهر الحسکه رخ داده و در حال رخ دادن است ایجاب می کند که شورای امنیت عواقب این حوادث خطرناک ناشی از جنایات سازمان تروریستی (داعش)، شبه نظامیان جدایی طلب (قسد) و نیروهای اشغالگر آمریکایی را به فوریت بررسی کند».
صباغ افزود که این رویدادها همچنین نتیجه «اصرار دولت‌های برخی کشورها برای عدم پذیرش مسئولیت خود در بازگرداندن تروریست‌ها و خانواده‌های آن‌ها که در کمپ‌ها و بازداشتگاه‌ها در شمال شرق سوریه به سر می‌برند است».
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل توضیح داد که آن‌چه در الحسکه رخ داد، شورای امنیت را ملزم به تلاش برای پایان دادن به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در شمال شرق سوریه و منطقه التنف و پایان دادن به حمایت آن‌ها از شبه نظامیان جدایی‌طلب (قسد) و گروه‌های تروریستی می‌کند.
عناصر داعش از روز پنجشنبه گذشته زندان «گویران» الحسکه را تصرف کرده و درگیری سختی بین آن‌ها با شبه‌نظامیان قسد که قصد تسلط دوباره بر این زندان را دارند، به وقوع پیوسته است حال آنکه 850 کودک در این زندان هستند. قسد ادعا می‌کند که کنترل زندان صنعتی شهر الحسکه را به طور کامل به دست گرفته و تمامی اعضای داعش در داخل آن تسلیم شده‌اند.
اما طبق گزارش وبگاه «السومریة»، ده‌ها نفر از تروریست‌های داعش از روز پنجشنبه به مناطقی در اطراف زندان فرار کرده‌اند.
شبه‌نظامیان قسد می‌گویند که تعداد کشته‌ها تاکنون به حدود 200 زندانی و 27 نفر از عناصر قسد رسیده است و بیش از 550 زندانی نیز تسلیم شده‌اند. برخی منابع نیز می‌گویند که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

 شمخانی: آمریکا به دنبال احیای داعش است
 دریابان شمخانی در دیدار خود با وزیر امور خارجه سوریه در آذر ماه با تبیین شرایط حاکم بر منطقه گفت: آمریکا از فروپاشی داعش در سوریه و عراق و پیروزی جبهه مقاومت که موجب افزایش قدرت راهبردی این جبهه شده به شدت عصبانی است و به دنبال بحران آفرینی های جدید است.
وی، توطئه ایجاد بحران امنیتی در سوریه را یک طرح آمریکایی - صهیونیستی ذکر کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک آن که می تواند امنیت کل منطقه را دچار آسیب کند، هشدار داد.

 گمانه زنی های جدید درباره کشته شدن رهبر داعش
 مشخص نیست دقیقا چه کسی انفجار منزل رهبر داعش را رقم زده باشد، قرشی یا شخصی دیگر که در ساختمان بوده است.
شبکه خبری راشاتودی گزارش داد، این اظهارات نسبت به آنچه که پیشتر توسط پنتاگون عنوان شده بود، تفاوت دارد. مقام‌های ارتش آمریکا همچنین افزودند که مشخص نیست چه کسی بمبی را که باعث کشته شدن رهبر این گروه تروریستی شد، منفجر کرده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سوم فوریه سال جاری میلادی مرگ این رهبر داعش را در شمال سوریه اعلام کرد و مدعی شد که این رهبر داعشی خودش را برای فرار کردن از دستگیری در منزلی دور افتاده در نزدیکی مرز ترکیه منفجر کرده است.
پنتاگون در آن زمان گزارش کرد که چهار غیر نظامی از جمله همسر و دو فرزند القرشی در این انفجار کشتن شدند و 10 غیر نظامی دیگر هم از جمله هفت کودک محل را تخلیه کردند.
گزارش‌های مستقل نیز به سرعت مدعی شدند که دست کم 11 نفر در این انفجار کشته شدند که شامل چهار زن و شش کودک می‌شود.
مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به خبرنگاران گفتند که آنها نمی‌توانند تلفات بیشتر را رد کنند چون اجساد بیشتری از زیر آوار منزل منفجر شده بیرون کشیده شدند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول منابع گزارش کرد که مشخص نیست دقیقا چه کسی این انفجار را رقم زده باشد: قرشی یا شخصی دیگر که در ساختمان بوده است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: داعش القریشی آمریکا شبه نظامیان قسد مستقر هستند عناصر داعش سازمان ملل تروریست ها رهبر داعش کشته شدن شده اند گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ، وزیر کشور ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با گروهک تروریستی داعش بازداشت کردند.

«علی یرلی‌کایا» وزیر کشور ترکیه در این خصوص اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با این گروهک تروریستی بازداشت کردند.

وزیر کشور ترکیه در ایکس خبر داد که این بازداشت‌ ها طی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در ۱۲ استان این کشور صورت گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • ترکیه ده‌ها نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرد
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • ترور برای بقا
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد