Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@16:35:14 GMT

علت نابودی هوا و آب در مریخ چه بوده است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۶۷۵۵

علت نابودی هوا و آب در مریخ چه بوده است؟

باشگاه خبرنگاران جوان - زمانی تصور می‌شد، مریخ به قدری مرطوب بوده که سطح آن با آب اقیانوس پوشیده شده است. این تاریخچه آب در مریخ این احتمال را افزایش می‌دهد که مریخ زمانی خاستگاه حیات بوده است. تصور می‌شود که با از دست دادن میدان مغناطیسی محافظ مریخ، تابش خورشیدی و باد خورشیدی هوا و آب مریخ را به میزان زیادی از بین برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیق جدید محققان دانشگاه توکیو، ژاپن شرایطی را که میلیارد‌ها سال پیش در هسته مریخ انتظار می‌رفت را بازسازی کرد شاید این تحقیق دلیل ناپدید شدن میدان مغناطیسی مریخ را توضیح دهد. دانشمندان دریافتند که وضع فلز مذابی که گمان می‌رود در مریخ وجود داشته، شاید باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی مختصر شده و سپس محو شده است.

پیش از این چندین معما در مورد مریخ حل شده، اما یک سوال که به‌طور خاص ذهن پروفسور کی هیروس از دپارتمان علوم زمین و سیاره‌شناسی دانشگاه توکیو را به خود مشغول کرده این است که باید یک میدان مغناطیسی در اطراف مریخ وجود داشته باشد با این وجود چرا آنجا چنین چیزی وجود داشته و چرا اینقدر کم بوده است؟

گروهی به رهبری دانشجوی دکتری، شونپی یوکو در آزمایشگاه هیروس روش جدیدی برای آزمایش چیزی که در واقعیت از ما بسیار دور است را بررسی کرد.

هیروس گفت: «میدان مغناطیسی زمین توسط جریان‌های همرفتی عظیم و غیرقابل تصوری از فلزات مذاب در هسته آن هدایت می‌شود. تصور می‌شود که میدان‌های مغناطیسی در سیارات دیگر نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند.»

اگر چه ترکیب داخلی مریخ هنوز ناشناخته است، شواهد به دست آمده از شهاب سنگ‌ها نشان می‌دهد که این ترکیب آهن مذاب غنی شده با گوگرد است. علاوه بر این، مطالعات لرزه‌ای کاوشگر اینسایت (InSight) ناسا به ما می‌گویند که هسته مریخ کمتر متراکم و بزرگ‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. این موارد حاکی از وجود عناصر سبک‌تر اضافی مانند هیدروژن است. با این جزئیات، ما آلیاژ‌های آهنی را آماده کردیم که انتظار داشتیم هسته را تشکیل دهند و آن‌ها را تحت آزمایش قرار دادیم.

دانشمندان در آزمایش‌های خود از الماس، لیزر و یک مورد نادر استفاده کردند. آنان نمونه‌ای از آهن، گوگرد و هیدروژن (Fe-S-H) ساختند. به گفته دانشمندان، زمانی هسته مریخ از این ماده ساخته شده بود.

قرار دادن نمونه بین دو الماس و فشرده‌سازی آن در حین گرم شدن توانست دما و فشار هسته را شبیه‌سازی و تخمین بزند. مشاهدات نمونه با اشعه ایکس و پرتو‌های الکترونی به گروه امکان داد تا تصور کند در حین ذوب تحت فشار چه اتفاقی می‌افتد. آنان همچنین توانستند چگونگی تغییر ترکیب نمونه را طی آن زمان ترسیم کنند.

هیروس ابراز کرد: «ما از دیدن یک وضع خاص که می‌توانست خیلی چیز‌ها را توضیح دهد، بسیار شگفت‌زده شدیم. ابتدا Fe-S-H همگن به دو مایع مختلف با سطحی از پیچیدگی که قبل از این تحت این نوع فشار‌ها دیده نشده بود، جدا شد. یکی از مایعات آهنی سرشار از گوگرد و دیگری غنی از هیدروژن بود و این برای توضیح پیدایش و مرگ نهایی میدان مغناطیسی اطراف مریخ کلیدی است.

آهن مایع غنی از هیدروژن و گوگرد کم با چگالی کمتر از آهن مایع غنی از گوگرد و خالی از هیدروژن متراکم‌تر بالاتر می‌رود و باعث ایجاد جریان‌های همرفتی می‌شود. در واقع این جریان‌ها یک میدان مغناطیسی برای حفظ هیدروژن در جو اطراف مریخ ایجاد می‌کردند. این امر به نوبه خود موجب شد آب به صورت مایع وجود داشته باشد. با این حال، قرار نبود که همیشگی باشد.

هنگامی که این دو مایع به طور کامل از هم جدا شدند، دیگر جریانی برای ایجاد میدان مغناطیسی وجود نداشت. در این رویداد باد خورشیدی هیدروژن موجود در جو را بیرون زد و باعث تجزیه بخار آب و در نهایت تبخیر اقیانوس‌های مریخی شد.

دانشمندان خاطرنشان کردند: همه این‌ها حدود ۴ میلیارد سال پیش رخ داده است.

هیروس افزود: «امیدواریم مطالعات لرزه‌ای بیشتر مریخ تایید کند که هسته به درستی در لایه‌های مجزا قرار دارد همان طور که پیش‌بینی می‌کنیم. اگر این طور باشد به ما کمک می‌کند تا داستان چگونگی شکل‌گیری سیارات سنگی از جمله زمین را کامل کنیم و ترکیب آن‌ها را توضیح دهیم و شاید فکر کنید که زمین ممکن است روزی میدان مغناطیسی خود را نیز از دست بدهد، اما نگران نباشید، حداقل تا یک میلیارد سال این اتفاق نخواهد افتاد».

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مریخ میدان مغناطیسی مریخ میدان مغناطیسی وجود داشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی

ناسا گازی را در مریخ شناسایی کرده است که «تولید شده توسط موجودات زنده روی زمین» است و دانشمندان را در مورد آنچه ممکن است در این سیاره سرخ پنهان شده باشد، گیج کرده است.

مریخ نورد کنجکاوی جریان پیوسته‌ای از گاز متان را از دهانه گیل کشف کرد که در زمان‌های مختلف روز ظاهر می‌شود و به صورت فصلی در نوسان است.

تیم تحقیقاتی معتقد است که متان می‌تواند در زیر نمک سخت شده پنهان شده و تنها زمانی که دمای مریخ افزایش می‌یابد یا زمانی که کنجکاوی بالای پوسته حرکت می‌کند، از آن خارج می‌شود.

روی زمین، این مولکول ساده که از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است، معمولاً نشانه حیات است.

به نظر می‌رسد نقطه‌ای که گاز متان در دهانه گیل از آن بیرون آمده تنها نقطه‌ای در سیاره سرخ بوده که کنجکاوی در آن گاز را کشف کرده است.

دانشمندان آزمایش‌هایی را برای شبیه سازی شرایط خاک مریخ در آزمایشگاه انجام دادند تا بفهمند چه اتفاقی ممکن است در واقعیت بیفتد. آن ها کشف کردند که در طول یک دوره طولانی، نمک‌ها (پرکلرات ها) از اعماق سطح سنگی و غبارآلود سیاره یا آنچه به عنوان "رگولیت" شناخته می‌شود، خارج می‌شوند.

"پرکلرات‌های سمی" در یخ به دام افتاده در زیر سطح مریخ فراوان هستند. با تبخیر تدریجی یخ، بخار نمکی فیلتر شده و بخشی از آن را جا می‌گذارد.

هنگامی که مقدار کافی نمک در سنگ جمع می‌شود، نوعی پوسته یا صدف ایجاد می‌کند.

دانشمندان نوشتند: در مریخ، چنین فرآیندی می‌تواند به طور طبیعی در یک دوره زمانی طولانی در مناطقی از یخ‌های کم عمق رخ دهد، و ممکن است نمک کافی در لایه بالایی برای تشکیل پوسته جمع شود.

با بالا آمدن بخار نمک، گاز متان با منشا ناشناخته (تاکنون) نیز بالا می‌رود. این می‌تواند از "نوعی ارگانیسم زنده" ناشی شده باشد، یا می‌تواند ناشی از فرآیند‌های زمین شناسی در زیر سطح مریخ باشد که برای دانشمندان نامرئی باقی مانده است.

این مطالعه در مجله JGR Planets منتشر شد.

منبع: دیلی میل

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • واضح‌ترین تصویرها از مغز با قوی‌ترین دستگاه ام‌آرآی
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد