Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@06:16:57 GMT

ارتباط عملکردضعیف کلیه با زوال عقل

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۸۴۹۵

تحقیقات نشان می‌دهند عملکرد ضعیف کلیه با زوال عقل در افراد مرتبط است. ناطقان: نتایج یک تحقیق ۱۰ ساله نشان می‌دهند عملکرد ضعیف و رو به کاهش کلیه، با افزایش خطر زوال عقل در افراد مسن مرتبط است.

بر اساس یافته‌هایی که در ماهنامه علمی «Age and Aging» انگلیس (که از سوی انتشارات آکسفورد چاپ می‌شود) منتشر شده است؛ این زوال عقل و ارتباطی که دانشمندان از آن سخن می‌گویند، ناشی از سکته مغزی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تحقیقات قبلی نشان داده بودند در میان بیماران مبتلا به بیماری کلیوی که در مرحله پایانی تحت «همو دیالیز» قرار می‌گیرند، اختلال شناختی رایج است؛ به طوری که نوعی ارتباط درجه بندی شده میان شدت «بیماری مزمن کلیوی» با اختلال شناختی وجود دارد.

در سطح جهانی نیز شیوع «بیماری مزمن کلیه» به دلیل افزایش نرخ فشار خون، دیابت و چاقی در حال افزایش است. برای این کار محققان داده‌هایی را برای بیش از ده سال مورد ارزیابی قرار دادند. در این پژوهش، محققان ۳۰۶ مورد از افراد مبتلا به زوال عقل را طی ده سال مورد پژوهش قرار دادند و در نهایت مشخص شد عملکرد ضعیف و رو به کاهش کلیه در بزرگسالان مسن، با خطر بیشتر نوعی از زوال عقل همراه است که از سکته مغزی ناشی نشده است.

گفتنی است زوال عقل یا دمانس، شامل شماری از علائم است که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره فرد مختل می‌شود. زوال عقل، یک بیماری مشخص نیست؛ بلکه چندین بیماری مختلف می‌توانند باعث زوال عقل شود. بیماری آلزایمر، رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در بزرگسالان مسن است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: عملکرد ضعیف ، کلیه ، زوال عقل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عملکرد ضعیف کلیه زوال عقل عملکرد ضعیف زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیک بخت ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: تسهیل‌گران و مجریان شهرستان‌های هدف بنیاد علوی در استان تا نیمه دوم اردیبهشت ماه بعد از گذراندن مراحل مختلف آزمون، ارزیابی شایستگی و مصاحبه تخصصی و فنی توسط بنیاد علوی انتخاب و معرفی می‌شوند.

وی بیان داشت: تدوین سند توسعه استان در بخش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در راستای توانمندسازی مناطق محروم استان انجام می‌شود.

نیکبخت اظهار داشت: توسعه و ارتقای سلامت در استان با اقدامات پیشگیرانه و حضور مؤثر و اهرمی در توسعه نوآوری‌های نوین سلامت اقشار ضعیف، در دستور کار مجموعه‌ی بنیاد علوی است و سومین مأموریت بنیاد، ارتقای عدالت آموزشی با تاکید بر جمعیت دانش آموزی و تأمین شرایط خاص برای استعدادهای برتر اقشار ضعیف جامعه است.

کد خبر 6089874

دیگر خبرها

  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • شوخی روی کین با هالند: حالا به سطح چمپیونشیپ رسید!
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • کمیته فوتسال مقصر بازی‌های ضعیف تیم ملی است
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!