ولنتاین سنتی غربی که همچنان در ایران ترند است/ نگرانی پرسپولیسیها از شکایت میثاق معمارزاده/ مراسم اعتکاف در صدر جست و جوها قرار گرفت/ صدف اسپهبدی کیست و چرا نامش ترند شد؟
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۸۵۰۵
روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجوگر جست و جو میشود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آنها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهمترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترندهای گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «جیران»، «حلمه سعیدی»، «میثاق معمارزاده»، «صدف اسپهبدی»، «اعتکاف»، «ولنتاین» و... از مهمترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آنها بودند.
حلمه سعیدیحلیمه سعیدی یکی از بازیگران محبوب و پرطرفدار سینما و تلویزیون ایران بود که در روز 22 بهمن سال جاری از دنیا رفت.
انتشار خبر فوت این بازیگر سالخورده و پر طرفدار سبب شد تا نام او نیز در لیست ترندهای گوگل در ایران قرار بگیرد.
در واقع حلیمه سعیدی یکی از بازیگران مشهور سالهای نه چندان دور تلویزیون ایران به حساب میآید که با نقشآفرینی در سریالهای رضا عطاران پا به بازیگری گذاشت و با حضور در دیگر سریالهای طنز، به شهرت قابلتوجهای بین عامهی مردم رسید.
حلیمه سعیدی سابقه بازی را در سریالهایی نظیر متهم گریخت، ترش و شیرین، روزگار قریب، بزنگاه، زنبابا، دزد و پلیس، راه در رو و معراجیها داشت. این بازیگر همچنین در فیلمهایی همچون قاعده بازی، بیچارهها، حلقههای ازدواج، دردسر بزرگ و اخراجیها ۳ بازی کرده بود.
بیشتر بخوانید
حلیمه سعیدی کیست؟ مسن ترین بازیگر سینمای ایران کیست؟ میثاق معمارزادهمیثاق معمارزاده متولد ۱۹ دی ۱۳۶۱ در تهران و دروازهبان فوتبال ایران است که سابقه بازی در تیم هایی چون سایپا، راه آهن، پرسپولیس و فولاد خوزستان را در کارنامه خود دارد.
صبح روز گذشته خبری مبنی بر شکایت میثاق معمارزاده دروازهبان اسبق باشگاه پرسپولیس به دلیل عدم دریافت مطالباتش از این باشگاه منتشر شد که حتی این اتفاق میتوانست در ادامه پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس را تهدید کند و همین موضوع سبب شد تا نام او به یکی از ترندهای گوگل در ایران تبدیل شود.
طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه ها مدیران باشگاه پرسپولیس با این بازیکن اسبق سرخپوشان وارد مذاکره شدند و در تلاش هستند با معمارزاده بر سر پرداخت مطالباتش به توافق برسند.
ظاهرا مطالبات میثاق معمارزاده مبلغ سنگینی نبوده و باشگاه پرسپولیس طبق صحبت هایی که با این دروازه بان داشته به زودی این مشکل را حل خواهد کرد تا خطری پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس را تهدید نکند.
بیشتر بخوانید
سرگیجه درمورد بستن پنجره نقلوانتقالات پرسپولیس صدف اسپهبدیصدف اسپهبدی یکی از بازیگران جوان و کم سابقه عرصه سینما و تئاتر است که به واسطه بازی در فیلم سینمایی علفزار و تصاحب جایزه بهترین نقش مکمل زن در جشنواره فیلم فجر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و ترند گوگل شد.
فارغ التحصیل بازیگری از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد می باشد که از بازی در فیلم کوتاه شروع کرد تا اینکه با جایزه سیمرغ بلورین به شهرت رسید.
بصورت حرفه ای فعالیت خود را از سال 1395 وقتی 23 ساله بود با فیلم کوتاه «dystopia» (دیستوپیا) به کارگردانی سپهر کشن فلاح شروع کرد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی بیشتر بخوانید صدف اسپهبدی کیست؟ موقعیت مهدی بهترین فیلم جشنواره شد اعتکافاعتکاف، اقامت در مسجد برای مدتی مشخص (دستکم سه روز) همراه با روزه است. ارکان این عبادت، ماندن در مسجد و روزه است و عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است.
نحوه اقامت و یا خروج از مسجد، احکام و شرایطی دارد که در کتابهای فقهی بیان شده است. اعتکاف زمان مخصوصی ندارد، اما در روایات بهترین زمان برای اعتکاف، ماه رمضان، بهویژه دهه سوم آن بیان شده است.
در ایران، از سالهای نخست دهه هشتاد شمسی، اعتکاف در ماه رجب رایج شده و در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵) این ماه در مساجد بزرگ اکثر شهرهای این کشور برگزار میشود. با توجه به اهمیت اعتکاف، کتابهایی نیز به صورت مستقل درباره آن نوشته شده است.
همزمان با نزدیک شدن به ایام اعتکاف ماه رجب سال جاری دوباره این عمل مذهبی و معنوی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل شده است.
بر اساس اخبار منتشر شده در بسیاری از شهرهای کشور متولیان بر آن شده اند تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی در سال جاری به برپایی مراسم اعتکاف اقدام کنند.
بیشتر بخوانید
اعتکاف چیست؟ شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم اعتکاف ابلاغ شد جیرانجیران یک اسم ترکی است که به معنای آهو، غزال و چشم زیبا ترجمه شده است. این کلمه در روزهای اخیر به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شده است.
دلیل ترند شدن این کلمه نیز باز می گردد به آغاز انتشار مجموعه نمایش خانگی جیران از طریق شبکه نمایش خانگی که از روز گذشته شروع شد.
توضیح مختصر در این باره اینکه جیران یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی است که پخش این مجموعه از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ از طریق نمایش خانگی آغاز خواهد شده و اولین قسمت این مجموعه از روز گذشته به نمایش عمومی درآمد.
ولنتایناز جمله مناسبت های غربی و بی ارتباط با فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی که البته در سایه برخی آسیب ها و نیز کم توجهی ها در کشور باب شده، ولنتاین است؛ مراسمی که همه ساله با فرارسیدن تاریخ آن در بهمن ماه به یکی از مهم ترین ترندهای گوگل و دیگر شبکه های اجتماعی تبدیل می شود و بسیاری از کاربران تلاش می کنند تا در مورد آن بیشتر بدانند.
این مناسبت در فرهنگ مسیحی سدههای میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که سالانه و هر سال در روز ۱۴ فوریه برگزار میشود.
گفتنی است، سابقهٔ تاریخی روز والنتین به جشنی که به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار میشد، بازمیگردد.
بیشتر بخوانید
ولنتاین چیست؟ اخطار دادستانی قم به مروجین فرهنگ ولنتاین (خبر سال 1398)
منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین چهلمین جشنواره فیلم فجر میثاق معمارزاده ولنتاین اعتکاف مجموعه جیران حلیمه سعیدی مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین چهلمین جشنواره فیلم فجر میثاق معمارزاده باشگاه پرسپولیس بیشتر بخوانید حلیمه سعیدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیشتر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگیاش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سالهای عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران بهشمار میرود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه کودکیاش به نقاشی، دستِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت میکنند، گفتههایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.
کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهسازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیتهای این هنرمند به آن اشاره میشود.
حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.
بیشتر بخوانید
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران
« احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد، تاکید شد که درخشانترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد.
آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.
از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمهسازی ـ فارغ التحصیل شد.
او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام هانت را- که فکر میکنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»
کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقهام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشیهایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد. در دورهای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سالها، وقتی به گالریها سر میزدی، آثاری را میدیدی، بسیار قرص و بینظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال میشدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالیکه کمتر آدم خُبرهای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»
همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دورههای مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.
اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیانانرژی ضربه قلم فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان میکنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشیهایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد.»
و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است.
آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان اینطور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمیدانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعهای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاههای نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشیها، در وجهی بسیار جدی و حرفهای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگگذاری جسورانه، گیرم کمی ملایمتر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سالهای ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفتهاست، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا میکند.»
روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود.
در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواریهای این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژهنامهای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژهنامه ادامه دار باشد.»
بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.
امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان دهها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سالها خیلی اذیت شدهاند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار میکنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامهای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشتهای خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژهنامه را توصیه میکنم.»
او ادامه داد: «کاتوزیان در این سالها سختیهای خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار میکرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش میکردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهامهای واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده میشود. برای ایشان آرزوی سلامتی میکنم.»
در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.
انتهای پیام