Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@19:32:21 GMT

تعامل سازنده شهروندان و فضاهای شهری در شهر همگرا

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۸۵۲۰

تعامل سازنده شهروندان و فضاهای شهری در شهر همگرا

نحوه ارتباط و تعامل میان شهروندان و فضاهای شهری، نوع طراحی فضا و رفتار افراد در آن فضاها تعیین کننده انسجام ساختارهای کالبدی، فرهنگی و اجتماعی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طراحی فضاها در هر شهری متفاوت است و شهرها از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی تفاوت‌های زیادی دارند که به آنها هویت می‌بخشد. هویت شهری به واقع در تفاوت‌های میان شهرها، مناطق و محلات متبلور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر شهری سیمای مشخصی از خود به نمایش می‌گذارد که می‌تواند نشان دهنده قرارگیری متناسب عناصر شهر در کنار یکدیگر یا قرارگیری نامطلوب این عناصر شهری باشد که می‌تواند چهره‌ای یکسان یا چهره‌ای دگرگون و مغشوش از شهر به نمایش بگذارد.

اگرچه نوع طراحی فضاهای شهری اهمیت زیادی دارد اما شهروندان و رفتارهای آنان در محیط شهری نیز به عنوان مهم‌ترین رکن تأثیر به‌سزایی بر چهره و سیمای شهر می‌گذارد. کنش میان شهروندان و فضاهای شهری تعیین کننده کیفیت زندگی در شهر است با این حال طراحان و برنامه‌ریزان در کشورهای در حال توسعه در فرآیند طراحی و برنامه‌ریزی کمتر به این موضوع توجه می‌کنند. رویکردهای شهری امروزه بر ارتباط متقابل میان شهر و شهروندان تاکید دارد و ارتباط متناسب میان این دو را در دستیابی شهر به اهداف مورد نظر، تقویت هویت و برند شهری اثرگذار می‌داد؛ شهر همگرا از جمله رویکردهای مطرح است که بر انسجام هرچه بیشتر ساختارهای کالبدی، فرهنگی و اجتماعی شهر تاکید کرد. در گفت‌وگو با" فرزاد مومنی"، کارشناس شهرسازی، جزئیات این رویکرد را بررسی کردیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مفهوم شهر همگرا چیست؟

بحث شهر همگرا زمانی مطرح می‌‎شود که بتوانیم در مباحث کالبدی و فضایی شهری هارمونی و یکسان‌سازی داشته باشیم، به نحوی که شهروندان با قرارگیری در فضاها و مکان‌های شهری احساس آرامش کنند و در انتخاب‌های خود دچار تزلزل نشوند. مکان شهری در شهر همگرا از لحاظ شکلی و فضایی خوانا است به شکلی که افراد در طول یک مسیر حرکتی یا مسیر دسترسی بدون سردرگمی به مقصد مورد نظر خود برسند.

تحقق همگرایی در کدام ابعاد شهری ممکن است؟

همگونی هم در ابعاد کالبدی و شهرسازی و هم در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود؛ همگونی در شهر همگرا و در مباحث مکانی و فضایی مطرح است. زمانی که جداره‌های شهری ما از نظر زیبایی بصری دارای همگونی باشد، می‌تواند هارمونی، یکپارچگی و یکسان‌سازی را به شهروندان القا کند. در شهر همگرا باید گفتار مدیران و برنامه‌ریزان در مباحث و تعاریف شهری با آنچه در شهر اتفاق افتاده است، هماهنگ باشد. فرهنگ و اجتماع نیز در یک شهر همگرا باید نوعی هارمونی را به نمایش بگذارد و نشان دهنده هویت شهر باشد تا شهروندان دچار تفوق فضایی نشوند.

زمانی که شهروند از فضای عمومی خیابان وارد یک فضای تجاری می‌شود، نوع رفتارش تغییر می‌کند. زمانی که ما وارد یک فضای ورزشی می‌شویم، همگونی فضا باید به گونه‌ای باشد که در فرد احساس نشاط ایجاد شود؛ لذا نوع طراحی جداره‌های شهری در شهر همگرا اهمیت زیادی دارد. فضاهای درمانی، تجاری، ورزشی، فرهنگی و یا فضاهای دسترسی هرکدام باید بنا بر هویت ذاتی و کارکردی که دارند، طراحی می‌شوند تا شهرها به نوعی هارمونی و همگرایی برسند.

همگونی در طراحی فضاهای عمومی چه اهمیتی دارد؟

همگونی فضاها و متناسب بودن طراحی فضا با کارکرد آن در فضاهای عمومی و همگانی اهمیت زیادی دارد. فضای عمومی بستری برای مدیریت شهری است تا سیاست‌هایی را از طریق نوع طراحی فضا به شهروندان القا کند. به طور مثال با انتخاب نوع سنگفرش در پیاده‌روها سازی‌ها می‌توان رفتار خاصی را به شهروندان القا کرد؛ حرکت آنها در طول پیاده‌رو را کند کرد یا سرعت بخشید. نقش‌آفرینی شهروندان در فضاهای شهری به خصوص فضاهای عمومی و همگانی با مصالح به کار برده شده در کف، بدنه و جداره‌ها و استفاده از طرح‌واره‌های بصری جهت‌گیری می‌شود.

تأثیرگذاری شاخصه‌های فرهنگی اجتماعی بر شهر همگرا چیست؟

فضاهای شهری و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، به افراد رفتارهایی را القا می‌کند. شهروندان با رفتارهایی که در یک فضا یا مکان شهری انجام می‌دهند، پس از مدتی سایر شهروندان را نیز ترغیب و هم‌سو با رفتار خود می‌کنند. مباحث فرهنگی و اجتماعی در رفتارها و بینش‌های شهروندان نهفته است و قابلیت رشد و انعکاس در یک فضای شهری را دارد. رفتار فرهنگی و اجتماعی قابل انتقال نیست و یکسان‌سازی و همگون‌سازی فرهنگی در شهر تنها زمانی ممکن می‌شود که مدیران شهر نیز شروع به انجام رفتارهایی بکنند که قصد دارند در فضاهای شهری و رفتار شهروندان متبلور شود.

کد خبر 555501

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر همگرا طراحی شهری برنامه ریزی شهری مدیریت شهری شهر فضاهای شهری اهمیت فضاهای شهری فضاهای عمومی شهری طراحی فضاهای عمومی فضاهای عمومی در شهر محیط شهری عناصر شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرهنگی و اجتماعی شهر همگرا فضاهای شهری طراحی فضا نوع طراحی میان شهر یک فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، مدیران شهرداری شیراز هر هفته در قالب “پاسخگویی تلفنی مدیریت شهری به شهروندان” از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ در طرح روی خط شهر پاسخگوی مستقیم شهروندان هستند.
علی مصلی‌نژاد، عبدالصالح رستم‌زاده و شهرام سبزیان‌فرد شهرداران مناطق ۸، ۹ و ۱۰ شیراز به ترتیب در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۸، ۹ و ۱۰ اردیبهشت‌پاسخگوی مسائل شهری از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ خواهند بود.
در ادامه پاسخگویی تلفنی مدیریت شهری شیراز به مسائل مردمی؛ علی فراشاییان و مسعود قادری شهرداران مناطق ۱۱ و ۶ در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود