Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افرادی که هر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند مقابل سویه‌ی اُمیکرون مقاومت بیشتری دارند و معمولا وضعیت آن‌ها در صورت ابتلا حاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محدثه لک_ تاثیر واکسیناسیون و دریافت واکسن کرونا در عدم ابتلای افراد به کرونا یا در صورت مبتلا شدن، خفیف بودن این بیماری به تایید بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطالعات اخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نشان می‌دهد واکسیناسیون بدون بوستر (دوز سوم) ۸۱ درصد و واکسیناسیون کامل (با دوز سوم) ۹۶ درصد بستری ناشی از کرونا را در مقایسه با جمعیت واکسینه نشده کاهش داده علاوه بر آن‌که واکسیناسیون کامل و واکسیناسیون بدون تزریق دُز سوم میزان ابتلای به اُمیکرون را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

درست نمی‌دانم چند روزِ پیش بود که از آمار پایین فوتی‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا خوشحال بودیم ولی می‌دانم این خوشحالی چندان دوامی نداشت و با اوج‌گیری سویه اُمیکرون، میزان فوتی‌ها همچنان روند صعودی دارد و پیش‌بینی می‌شود اگر مدیریت درستی صورت نگیرد فوتی‌های روزانه به چند صد نفر هم برسد.

شاید اوضاع به وخامت روزهای سیاه شیوع سویه دلتا که روزانه جان قریب به هزار نفر را می‌گرفت نرسد ولی شلوغی سرسام‌آور بیمارستان‌ها و از طرفی آمار فوتی‌ها نشان می‌دهد آن‌قدر هم که تصور می‌شد اُمیکرون را نباید دست‌کم گرفت!

منع و محدودیت ترددهای غیرضروری، غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیلی اماکن عمومی و از طرفی تسریع واکسیناسیون جمعی، همگی مانع جولان کرونا و مدیریت وضعیت قرمز شد البته که این چاره‌اندیشی ادامه پیدا نکرد و آرامش به‌دست‌آمده با بازگشایی‌های عجولانه و غیرضروری و از سویی اجبار در حضوری شدن آموزش‌های عالی و تحصیلی بر بادرفت.

علاوه بر آن‌که سیاست‌گذاران و مردم هم بعد از آرام شدن وضعیت کرونایی دیگر ضرورتی در تزریق واکسن به‌صورت دوره‌ای ندیدند و آمار واکسیناسیون همگانی کاهش یافت؛ مسئله‌ای که بدون شک در افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها مؤثر بود.

 

۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشده‌اند

آمار دقیقی از تعداد افراد واکسینه نشده در کشور وجود ندارد اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت کشور هنوز واکسن نزده‌اند. البته که پس از همه تخلفاتی که در زمینه‌ی واکسیناسیون و صدور کارت واکسن تقلبی به وجود آمد و از طرفی واکسن هراسی‌ هایی که کماکان از طرف عده‌ای وجود دارد به نظر می‌رسد آمار افراد واکسینه نشده بیش از این‌ها باشد.

هرچند وزیر بهداشت، بهرام عین‌اللهی ماه پیش مدعی شد ۸۷ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و حتی در برخی از استان‌ها پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد بوده است.

 

بی‌خیالی در تزریق دوز سوم واکسن کرونا

موج پنجم کرونا بود که سایه‌ی شوم واریانت دلتا بر کشور ترس و وحشتی همگانی در مردم به وجود آورد؛ وحشتی که با شنیدن آمار فوتی‌های هر روز و کمبود داروهای کرونایی بیشتر هم می‌شد.

همین ترس باعث شد میزان استقبال مردم از طرح واکسیناسیون عمومی علیرغم همه‌ی تبلیغات واکسن هراسی در فضای مجازی و تجمعات جسته‌وگریخته‌ی ضد واکسن، استقبال خوبی باشد.

اما هرقدر دولت سیزدهم و سیاست‌گذاران مدیریت کرونایی کشور در تسهیل واکسیناسیون دُز اول و دوم خوب عمل کردند در تزریق دوز بوستر (یادآور) کرونا ضعیف بودند تا جایی که طبق آمار حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور هنوز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند!

حتما بخشی از این آمار افرادی هستند که زمان تزریق دوز سوم آن‌ها نرسیده است اما بخش بسیاری، دیگر ضرورتی در تزریق واکسن نمی‌بینند و تصورشان این است همین دو دُز حتما در پیشگیری از ابتلای به کرونا کفایت خواهد کرد.
این در حالی است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی افرادی که هر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند مقابل سویه‌ی اُمیکرون مقاومت بیشتری دارند و معمولا وضعیت آن‌ها در صورت ابتلا حاد نخواهد شد.

 

تأثیر چشمگیر واکسیناسیون کامل بر کاهش مرگ‌ومیر

مطالعات اخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) با مقایسه‌ی جمعیت‌های واکسینه نشده، واکسن زده‌ی بدون دُز سوم و جمعیت کامل واکسینه شده (همراه دوز سوم) نتایج مهمی را در خصوص تأثیر واکسیناسیون در پیشگیری از سویه‌ی اُمیکرون نشان می‌دهد.

طبق این مطالعات واکسیناسیون بدون بوستر (دوز سوم) ۸۱ درصد و واکسیناسیون کامل (با دوز سوم) ۹۶ درصد بستری ناشی از کرونا را در مقایسه با جمعیت واکسینه نشده کاهش می‌دهد.
از سویی واکسیناسیون کامل و واکسیناسیون بدون تزریق دُز سوم میزان ابتلای به اُمیکرون را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که این میزان در واکسیناسیون کامل بیشتر است.

ضمن آن‌که طبق مطالعاتی که در داخل کشور بر روی جمعیت بیش از سه‌ هزارنفره صورت گرفت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افراد واکسینه شده کاهش ۸۵ درصدی داشته است.

در این مطالعه آمده است که بروز مرگ در افراد واکسینه نشده ۸۱/۱ به ازای هر صد هزار نفر بوده که این اعداد برای واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک‌وی و برکت به ترتیب: ۱۷/۰ ،۱۰/۰ ، ۰۳/۰ و ۰۳/۰ بوده است.

همچنین بروز بستری در افراد واکسینه نشده ۳۱/۸ به ازای صد هزار نفر بوده که این اعداد برای واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک‌وی و برکت به ترتیب : ۲۷/۲ ،۹۰/۱ ، ۰۱/۳ و ۲۰/۱ است.

همه این مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون تأثیر چشمگیری در کاهش افراد بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا دارد و هرچه افراد کامل‌تر واکسینه شده باشند میزان مقاومت در برابر سویه‌ی اُمیکرون نیز بیشتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا واکسن واکسیناسیون افراد واکسینه نشده واکسیناسیون بدون واکسیناسیون کامل سویه ی ا میکرون ناشی از کرونا واکسن کرونا واکسینه شده نشان می دهد جمعیت کشور مرگ ومیر فوتی ها دوز سوم تزریق د د ز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است