Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در بررسی جدیدی که روی موش‌ها انجام شده است، نشان داده‌اند که گروه جدیدی از ترکیبات می‌توانند چندین جنبه از سندروم متابولیک را بهبود ببخشند.

سندروم متابولیک، به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که همراه با یکدیگر رخ می‌دهند و دیابت نوع دو، کلسترول بالا، ساخت چربی در کبد و افزایش چربی به ویژه در اطراف کمر را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سندروم متابولیک اغلب به بروز بیماری قلبی-عروقی منجر می‌شود که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

پژوهشگران با آزمایش یکی از این ترکیبات موسوم به «SN-۴۰۱» دریافتند که این ترکیب با بهبود توانایی پانکراس برای ترشح انسولین و افزایش توانایی سایر بافت‌ها برای استفاده از این انسولین در حذف مؤثرتر قند از جریان خون، دیابت را درمان می‌کند.

آنها در تلاش برای بهینه‌سازی درمان، این ترکیب را براساس بررسی‌های خود روی یک پروتئین کلیدی موسوم به «SWELL۱» تنظیم کردند. کاهش تدریجی این پروتئین ممکن است نقشی اساسی در بروز دیابت و سایر جنبه‌های سندرم متابولیک داشته باشد.

«راجان ساه»، دانشیار پزشکی دانشگاه واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: هدف ما ایجاد درمان‌های بهتر برای بیماری‌های قلبی-عروقی، از جمله دیابت و سندرم متابولیک است که عوامل اصلی خطر برای بدتر شدن مشکلات قلبی -عروقی به شمار می‌روند. ما درمان‌های زیادی برای دیابت داریم اما حتی با آن درمان‌ها نیز بیماری قلبی-عروقی، یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو محسوب می‌شود. نیاز به درمان‌های جدیدی احساس می‌شود که با درمان‌های استاندارد کنونی متفاوت باشند.

پروتئین SWELL۱ که ساه و همکارانش مورد بررسی قرار دادند، در تشخیص اندازه یا حجم سلول‌ها نقش دارد. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که این پروتئین، به کنترل ترشح انسولین از پانکراس و بهبود حساسیت به انسولین، از جمله در عضلات اسکلتی و بافت چربی بدن کمک می‌کند.

پژوهشگران در این پروژه نشان دادند که SWELL۱، هر دو وظیفه به ظاهر مستقل را انجام می‌دهد زیرا این پروتئین دارای یک زندگی دوگانه ناشناخته است. SWELL۱ به عنوان یک مولکول سیگنال‌دهنده عمل می‌کند و وظایف سلولی را فعال می‌سازد که نحوه استفاده سلول‌ها از انسولین را کنترل می‌کنند و همچنین ترشح انسولین پانکراس را در جریان خون سهولت می‌بخشد.

ساه گفت: پروتئین SWELL۱، دارای نوعی شخصیت دوگانه است. ترکیب جدید مورد بررسی ما، به گونه‌ای به SWELL۱ متصل می‌شود که بتواند بیان و سیگنال‌دهی را در بافت‌های بسیاری مانند چربی، عضلات اسکلتی، کبد، پوشش داخلی رگ‌های خونی و سلول‌های پانکراس افزایش دهد. این کار، به بازیابی حساسیت نسبت به انسولین در انواع بافت‌ها و ترشح انسولین در پانکراس منجر می‌شود.

ساه و همکارانش نشان دادند که ترکیب SN-۴۰۱، جنبه‌های متعدد سندرم متابولیک را در دو گروه از موشها که هر کدام به دلایل گوناگونی به دیابت مبتلا شده بودند، بهبود بخشید. یکی از گروه‌ها به دلیل استعداد ژنتیکی و دیگری به دلیل رژیم غذایی پرچرب، به دیابت مبتلا بودند. درمان با این ترکیب علاوه بر بهبود حساسیت و ترشح انسولین، به بهبود سطح قند خون و کاهش تجمع چربی در کبد ختم شد. بیشتر بررسی‌ها، با تزریق این ترکیب انجام شد اما پژوهشگران، شواهدی را ارائه دادند که نشان می‌دهند این ترکیب در صورت مصرف خوراکی نیز می‌تواند موثر باشد.

همچنین، پژوهشگران نشان دادند که این ترکیب تأثیر زیادی بر قند خون موش‌های سالم ندارد. این ویژگی، پتانسیل آن را برای تبدیل شدن به یک درمان احتمالی در آینده نشان می‌دهد. داروهای کنونی دیابت می‌توانند به کاهش بیش از اندازه قند خون منجر شوند. شواهد نشان می‌دهند که این ترکیب در مواقع غیرضروری، قند خون را کاهش نمی‌دهد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دیابت نوع دو سندروم متابولیک انسولین ترشح انسولین درمان ها قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته

رئیس اداره بهداشت کمیته امداد استان تهران گفت: ارزش خدمات‌دهی گروه‌های جهادی پزشکی در سال ۱۴۰۲ مبلغی بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان بود و امروز در چهارمین خدمات جهادی به ۴۰۰ مددجوی پاکدشت خدمات رسانی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پاکدشت، گروه جهادی پزشکی صبح امروز با حضور در کمیته امداد امام خمینی (ره) پاکدشت به 400 مددجوی این شهرستان خدمات‌رسانی کردند.

علی نشاط رئیس اداره بهداشت کمیته امداد استان تهران در حاشیه این اردوی جهادی با اشاره به فعالیت گروه‌های تخصصی پزشکی در کمیته‌های امداد شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: به دستور اکید رئیس کمیته امداد و تأکید مدیرکل کمیته امداد استان تهران، گروه‌های جهادی متخصص برای خدمات‌رسانی به اقشار نیازمند و مددجویان کمیته امداد فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: ارزش خدمات‌دهی گروه‌های جهادی پزشکی در سال 1402 مبلغی بالغ‌بر 10 میلیارد تومان بود. این خدمات‌دهی در سال جدید نیز ادامه داشته و این چهارمین حضور و خدمات‌دهی در استان تهران است.

نشاط در ادامه تصریح کرد: خدمات ارائه شده در قالب خدمات کمتر دیده شده در بیمه پایه است که به‌صورت تکمیلی و تجمیعی برای درمان کامل مددجو به آن پرداخته و تا درمان قطعی ادامه خواهد داشت.

استفادهذ 400 مددجو از خدمات پزشکی متخصصان گروه جهادی پزشکی

کوروش امیری در ادامه با اشاره به آغاز کارگروه جهادی متخصص در کمیته امداد اظهار داشت: برای سومین بار است که گروه‌های جهادی پزشکی با هماهنگی کمیته امداد کار خود را در بخش مددجویان آغاز کردند.

وی در ادامه با اشاره به حضور 400 مددجو کمیته امداد در این دوره پزشکی بیان کرد: این گروه جهادی با حضور پزشکان متخصص در بخش‌های مختلف چون روان‌شناسی، دندان‌پزشکی، زنان و زایمان، مغز و اعصاب، اطفال، عفونی، مامایی، داخلی، شنوایی‌سنجی، پرستاری و داروساز به وضعیت درمان 400 مددجو رسیدگی می‌کنند که از این تعداد 300 مددجو بیماریشان محرز و آزمایش‌های نخستین در یک ماه گذشته انجام و امروز در راستای ادامه درمان حضور یافتند.

رئیس کمیته امداد پاکدشت با اشاره به هزینه داروها تأکید کرد: داروهای تجویز شده که نقش مهمی در درمان بیماران داده می‌شود همه رایگان است و اگر تشخیص داده شود بیماری نیازمند ادامه درمان در روزهای بیشتر دارد با پزشکان متخصص هماهنگ می‌شود تا ادامه درمان هم به‌صورت کاملاً رایگان انجام شود.

امیری در پایان با اشاره به‌ضرورت حضور گروه‌های جهادی متخصص پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به کم بودن پزشکان متخصص در شهرستان نیاز فعال شدن گروه‌های جهادی متخصص با هماهنگی‌های لازم احساس می‌شود در همین راستا پایش بیماران از طریق مددکارها و واحد درمان کمیته امداد در قالب گروه‌های مددکاری درون‌سازمانی پایش و امروز برای شروع و یا ادامه درمان دعوت شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • ورود «غرغر خان» به باغ شادونه
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان