Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یکی از پرچالش‌ترین و بحث‌برانگیزترین طرح‌هایی است که تاکنون در حوزه خانواده و جمعیت مطرح شده و به تصویب رسیده است. از ماجرای کش و قوس‌های چندین و چند ساله برای تصویب این طرح و جابه‌جایی میان کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی گرفته تا تغییر نام و تغییر مفاد و تصویب نهایی این طرح در مجلس یازدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی این طرح چند باری بین شورای نگهبان و مجلس دست به دست شد و اصلاحاتی چندین‌باره داشت.

با تمام این اصلاحات و رفت و برگشت‌ها، اما برخی بند‌های آن محل بحث و مناقشه مخالفان و موافقان بوده و است. مواد ۵۱، ۵۳ و ۵۶ در رابطه با موضوعات توقف توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری، استاندارد‌سازی غربالگری و ضابطه‌مندی سقط جنین از جمله مواردی است که حواشی متعددی را برای این طرح ایجاد کرده است. جالب اینجاست روایت‌های متفاوتی از این قانون مطرح می‌شود که گاه با متن قانون در تقابل و تضاد است!

آخرین نمونه از تفاسیر و برداشت‌های شخصی از این قانون ماجرای «زایمان اجباری» است. امری که روزنامه جوان پیش از این در گزارشی به آن پرداخته و حالا برای بررسی ابعاد دیگری از موضوع پای صحبت‌های صالح قاسمی مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام نشسته‌ایم.

آقای قاسمی، از ابتدای طرح قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده شاهد انتقادات گسترده‌ای به این قانون از سوی برخی طیف‌های سیاسی بوده‌ایم. افرادی که به نظر نمی‌رسد در حوزه‌های پزشکی و حتی جمعیت صاحب‌نظر باشند، اما می‌بینیم همین افراد اظهارنظر‌های شاذی در رابطه با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارند و وقتی به سراغ افراد آگاه می‌رویم، متوجه می‌شویم ماجرا آنگونه‌ای نیست که از سوی این افراد بازنمایی می‌شود. آخرین نمونه این اظهارنظر‌ها و فضاسازی‌ها علیه قانون جوانی جمعیت نیز طرح کلید واژه «زایمان اجباری» است. از نگاه شما به‌عنوان یک پژوهشگر حوزه جمعیت دلیل جوسازی علیه قانون جوانی جمعیت چیست؟

آنچه بنده طی حدود دو سال گذشته به‌طور ویژه متوجه شدم، این است که می‌توان مجموعه مخالفان و منتقدان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و سیاست‌های کلی جمعیت را به سه دسته کلی تقسیم کرد. دسته نخست بیشتر منتقد هستند و به آن معنی مخالف نیستند. این افراد کسانی هستند که اطلاع کافی از سیاست‌های کلی جمعیت ندارند و متن سیاست‌های کلی جمعیت یا متن قانون جوانی جمعیت را به درستی نخوانده‌اند. همین عدم اطلاع کافی هم باعث شده که مطالبی را جسته و گریخته از فضای مجازی می‌شنوند، بنابراین به قضاوت می‌نشیند و این می‌شود که در جرگه منتقدان قرار می‌گیرند. از نظر من بسیاری از منتقدان در این دسته هستند.

پس می‌توانیم بگوییم این دسته از مخالفان در گروه افراد ناآگاه کم‌سواد جامعه جای دارند.

من در جلسات زیادی چه حضوری و چه جلسات مجازی شرکت و مشاهده کرده‌ام که افرادی از بین دانشگاهیان و نخبگان و افراد صاحب‌نظر هم گاهی نکته‌ای را به قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های کلی جمعیت نسبت می‌دهند که اصلاً درست نیست.

مثلاً چه نکته‌ای؟

مثل همین حذف غربالگری یا حذف توزیع اقلام پیشگیری از بارداری! در واقع دسته نخست مخالفان قانون جوانی جمعیت که بهتر است آن‌ها را منتقد بدانیم، کسانی هستند که اطلاع کافی ندارند. من همین‌جا دعوت و درخواست می‌کنم که همه کسانی که می‌خواهند درباره سیاست‌های کلی جمعیت و قانون جوانی جمعیت اظهارنظر کنند، حداقل یک‌بار این قانون و سیاست‌ها را به‌طور کامل بخوانند. من این کار را مکرراً انجام داده‌ام و حتی در جریان تصویب آن بوده‌ام و در جریان اصلاح سیاست‌های جمعیتی هم بسیاری از موارد آن را با سیاست‌های بسیاری از کشور‌های دنیا مقایسه کرده‌ام.

سایر مخالفان و منتقدان را چگونه دسته‌بندی می‌کنید؟

دسته دوم از مخالفان و منتقدان قانون جوانی جمعیت کسانی هستند که فرآیند غربالگری یا بعضی فرآیند‌های دیگر که طبق این قانون قرار شده استانداردسازی شود و مدیریت علمی روی آن اعمال شود، کاملاً با منافع آن‌ها تعارض دارد، بنابراین دسته دوم مخالفان را می‌توانیم کسانی بدانیم که تعارض منافع دارند و منافعشان به خطر می‌افتد و فرآیند غیرعلمی غربالگری آن‌ها را از درآمد‌های چندین میلیاردی بهره‌مند می‌ساخته است یا وارد‌کنندگان افسارگسیخته اقلام پیشگیری یا دارندگان آزمایشگاه‌هایی که مراحل غربالگری در آن‌ها انجام می‌شود و از این دست کسانی که منافع اقتصادی‌شان به خطر می‌افتد. براساس همین تضاد منافع هم به مخالفت با این طرح می‌پردازند و حتی افرادی را اجیر می‌کنند تا این مخالفت‌ها را به ظاهر علمی جلوه دهند؛

و دسته سوم؟

دسته سوم کسانی هستند که متأسفانه هم اطلاع کافی ندارند و هم با بغض‌های سیاسی و به خاطر رویکرد‌های سیاسی و جناحی در کشور فکر می‌کنند که حمله کردن به یک قانون حس اپوزیسیون و حس منتقد اجتماعی به آن‌ها می‌دهد و آن‌ها را از مرگ در فضای سیاسی نجات می‌دهد. کسانی که فقط با رویکرد‌های سیاسی، جناحی و حزبی خودشان وارد نقد این قانون می‌شوند و حتی بعضاً این آدم‌ها به ظن بنده به سرویس‌های امنیتی خارجی هم مرتبط هستند.

سرویس‌های امنیتی خارجی! چطور؟

بله، سرویس‌های امنیتی خارجی اهمیت مسئله جمعیت را در ایران درک کرده‌اند و برای کاهش جمعیت کشور برنامه دارند. بنده قائلم برخی منتقدین از این دسته سوم هستند و اگر از این افراد دو سه سؤال درباره سیاست‌های کلی جمعیت و قانون جوانی بپرسید، اطلاعی ندارند! و چه بسا بازیچه گروه‌های دوم و کسانی که انتفاع مالی دارند، شوند. به‌طوری‌که گروه‌هایی که با قانون جوانی جمعیت منافع مالی و اقتصادی‌شان به خطر افتاده می‌کوشند امثال این افراد را با فضا‌سازی ذهنی به میدان آورند تا اظهارنظر‌های شاذ داشته باشند. علاوه بر این افراد، چهره‌های جریانات سیاسی به حاشیه رانده شده قطع به یقین جزو گروه‌هایی هستند که به خاطر منافع سیاسی، جناحی و حزبی خود و برای اینکه هر‌از‌چندگاهی به سر زبان‌ها بیفتند و جریان سیاسی‌شان به قهقرا و نابودی نرود، صحبت‌های ساختارشکنانه مطرح می‌کنند.

پس از نگاه شما به عنوان کسی که سال‌ها در زمینه مسائل مربوط به جمعیت تجربه پژوهش دارد، ایرادات وارده به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از جمله همین بحث زایمان اجباری یا حذف غربالگری درست نیست؟

بله، طرح چنین مواردی بسیار عجیب می‌نماید. من هر کسی را که چنین دیدگاهی دارد، به مباحثه و مناظره علمی در موضوع جمعیت و سیاست‌های کلی آن دعوت می‌کنم.

اما به نظر می‌رسد برخی بخش‌های قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم ضمانت اجرایی کافی نداشته باشد و اشکالاتی به این قانون وارد است؟

بله، اشکالاتی وارد هست، اما من اکیداً مدعی هستم که این قانون با وجود اشکالاتی که ممکن است داشته باشد، بهترین قانونی است که در حال حاضر وجود دارد و فعلاً جایگزین بهتری برای آن نیست. در واقع کار علمی خوبی در نگاشت و در تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اتفاق افتاده است. به تعبیر بنده جبهه کاسبان صنعت غربالگری و تاجران تحمیل سرسخت غربالگری اجباری امروز از این طریق منافع زیادی به دست می‌آورند. همینطور واردکنندگان سرمایه‌داری که از طریق اقلام وارد کردن اقلام پیشگیری از بارداری سرمایه‌های هنگفت به دست آورده‌اند و علاوه بر این‌ها کسانی که اغراض سیاسی دارند به میدان آمده و عده‌ای از افراد بی‌اطلاع را هم اجیر کرده‌اند تا به مصاف قانون جوانی جمعیت بیایند و کلید واژه تولید می‌کنند؛ همچون موضوع زایمان اجباری!

پس در واقع شما موضوع زایمان اجباری و به بیان دقیق‌تر ممنوعیت فروش و عرضه اقلام پیشگیری از بارداری را در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده رد می‌کنید؟

بله، به واقع اصلاً اینگونه نیست و نه در متن قانون جوانی جمعیت و خانواده و نه در هیچ آیین‌نامه‌ای نیامده که اقلام پیشگیری از بارداری فروش و استفاده از آن‌ها ممنوع شود. نکته این است که وزارت بهداشت که تا پیش از تصویب قانون موظف بود برخی از این اقلام را در مراکز بهداشت به صورت رایگان بین مردم توزیع کند، اما حالا تأکید شده که دیگر این اقلام رایگان توزیع نشود، اما عدم توزیع رایگان این کالا‌ها به معنای آن نیست که دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. اینکه کسی بخواهد اقلام پیشگیری از بارداری را تهیه و استفاده کند، هیچ منعی ندارد و این اقلام نه‌تنها در داروخانه‌ها، بلکه حتی در برخی سوپرمارکت‌ها هم ارائه می‌شود و به هر حال هیچ منع قانونی ندارد.

با این حساب چرا برخی افراد و همچنین بعضی جریان‌های رسانه‌ای می‌کوشند تا بازنمایی متفاوتی از این قانون داشته باشند و کلید واژه‌هایی، چون زایمان اجباری یا حذف غربالگری را مطرح می‌کنند؟

به نظر من تعابیری همچون زایمان اجباری و حذف غربالگری کاملاً غرض‌ورزانه است.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قانون جوانی جمعیت صالح قاسمی زایمان اجباری قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سیاست های کلی جمعیت کسانی هستند زایمان اجباری حذف غربالگری اطلاع کافی سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری امروز در نشست خبری گفت: رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران» ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود. 

مریم عرب نژاد افزود: رویداد کشوری جوانی جمعیت ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی و تقدیر از فعالان حوزه جمعیت عنوان کرد و گفت: این رویداد در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • تمدید مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است