Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر موقت لیبی ضمن اعلام آغاز اقدامات لازم برای تشکیل کابینه و رایزنی‌ها با همه گروه‌های لیبیایی، تعهد داد که کابینه‌اش انعکاس مشارکت سیاسی و ملی با همه گروه‌ها باشد و خودش هرگز برای انتخابات ریاست جمهوری آتی کاندیدا نشود. فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز دو نخست وزیر لیبی را به حفظ آرامش کشور فراخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، فتحی پاشاغا، نخست وزیر موقت لیبی در فیسبوک خود با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش اظهار کرد: در راستای شفاف‌سازی و تضمین دوباره صراحتا اعلام می‌کنم که برای انتخابات رایتس جمهوری آتی کاندیدا نخواهم شد و به این مساله متعهد هستم.

پاشاغا در ادامه تاکید کرد: به تلاش برای تشکیل کابینه در مدت زمان مشخص شده جهت معرفی آن به پارلمان و کسب رای اعتماد ادامه می‌دهم و به همه مردم لیبی اطمینان می‌دهم که عملیات انتقال قدرت براساس سازوکار‌های قانونی و قانون اساسی و به شکل مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد و به یاری خداوند هیچ مانعی وجود نخواهد داشت.

همچنین نخست وزیر موقت لیبی گفت: اطمینان دارم عبدالحمید الدبیبه (نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی) به دموکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باور دارد، او همواره مخالفت خود را با جنگ‌ها اعلام کرده و یک شخصیت مدنی و محترم است.

او با اشاره به آغاز رایزنی‌هایش با گروه‌های لیبیایی برای تشکیل کابینه خود گفت: با رئیس شورای ریاستی و اعضای آن، پارلمان و فرماندهان نظامی و امنیتی کشور تماس‌ها و گفتگو‌هایی داشتم و آن‌ها از همگرایی و اتفاق نظر حاکمیت قانونگذار و آغاز دوره جدیدی بدون آشوب و اختلاف‌نظر به شدت استقبال کردند.

در مقابل محمد حموده، سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی در فیسبوک خود اعلام کرد: طبق نقشه راه اختیارات پارلمان شامل اعطای رای اعتماد به کابینه است نه تعیین دوره نخست وزیری.

حموده تاکید کرد: دولت وحدت ملی لیبی از مشروعیت قانونی در داخل و سطح بین‌المللی برخوردار است و تا زمان انتقال قدرت به یک حاکمیت منتخب به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی دولت وحدت ملی لیبی افزود: در واقع سلب اعتماد از کابینه در گروی توافق سیاسی با موافقت پارلمان و رای ۱۲۰ نماینده آن است و این اتفاق رخ نداده است.

او در پایان نیز بر لزوم حذف موانع قانونی که مانع برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش در توافق سیاسی ژنو شده‌اند، و تلاش برای برگزاری آن نهایتا تا ژوئن آتی تاکید کرد.

پارلمان لیبی پنج‌شنبه گذشته فتحی پاشاغا، وزیر کشور پیشین را به عنوان نخست وزیر جدید تعیین کرد.

در واقع این پارلمان که در شهر طبرق قرار دارد، بر این باور است که با به تعویق افتادن انتخابات، دوره ماموریت کابینه الدبیبه به پایان رسیده، اما الدبیبه اعلام کرد قدرت را تنها به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

پارلمان لیبی تا ۲۴ فوریه به پاشاغا برای تشکیل کابینه خود و معرفی آن جهت اعطای رای اعتماد مهلت داده است.

همچنین استفانی ویلیامز، فرستاده سازمان ملل به لیبی در دیداری که در طرابلس با الدبیبه داشت، بر اهمیت تلاش همه طرف‌ها برای حفظ ثبات لیبی تاکید کرد.

ویلیامز در دیداری که پاشاغا داشت، نیز تاکید کرد: باید به شکلی شفاف و توافقی این مسیر را ادامه داد و آرامش طرابلس و تمامی مناطق کشور حفظ شود.

فرستاده سازمان ملل به لیبی با انتشار توییت‌هایی بر لزوم تمرکز بر برگزاری انتخاباتی ملی، شفاف و فراگیر در اسرع وقت تاکید کرد.

سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه صراحتا اعلام کرد که این سازمان همچنان الدبیبه را نخست وزیر لیبی می‌داند، اما دبیرکل این سازمان روز جمعه موضعگیری این سازمان را تغییر داد و اعلام کرد که از ماموریت پاشاغا مطلع شده است، او از همه طرف‌های لیبیایی نیز خواست حفظ ثبات این کشور را اولویت خود قرار دهند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فرستاده سازمان ملل دولت وحدت ملی لیبی برای تشکیل کابینه نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور

به گزارش تابناک، دکتر محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.
دکتر مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.
نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم