Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، پس از شکست آمریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان و انتقاداتی که در پی خروج از این کشور علیه واشنگتن برانگیخته شد، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و تیم وی با افت چشمگیر محبوبیت روبرو شدند و از همین رو تصمیم گرفتند تا با زیاده روی در به اشتراک گذاری اطلاعات، هماهنگی نزدیک و علنی با متحدان نشان دهند که این بار آماده هرگونه تهاجم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دیروز /یکشنبه/ در خصوص امکان حمله روسیه به اوکراین به شبکه خبری "سی‌.ان‌.ان" گفت: «در صورت تهاجم، تخلیه نظامی انجام نخواهد شد». این در حالی است که در پی تصمیم به خروج پر هرج و مرج از افغانستان، واشنگتن ده ها هزار نیرو را تنها با یک هواپیما از افغانستان خارج کرد.

حال رویکرد بایدن در قبال اوکراین با توفانی از دیدارهای روزانه و تماس میان مقامات ارشد ایالات متحده و همتایان اروپایی شناخته می شود. در این دیدارها تقریبا تمامی مقامات موضعی یکسان در پیش گرفته و بر حمایت متحدان از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنند. این در حالی است که یکی از انتقاداتی که در مورد خروج از افغانستان متوجه بایدن شد، این بود که رئیس جمهوری آمریکا به اندازه کافی با متحدانش در خصوص خروج نیروها از افغانستان هماهنگی نکرد.

شرایط خروج آمریکا از افغانستان به اندازه ای پرهرج و مرج بود که حتی گزارش ارتش این کشور درباره افغانستان که هفته گذشته بدست روزنامه واشنگتن پست رسید، نشان می دهد، مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت امور خارجه نتوانستند پیشروی مستمر طالبان در پایتخت افغانستان را درک کنند. و نتیجه نهایی ایجاد وضعیتی بود که موجب صدور دستور خروج به نیروهای آمریکایی در شرایطی شد که خطر بسیاری آنها را تهدید می کرد.

سالیوان دیروز /یکشنبه/ در خصوص احتمال حمله روسیه به اوکراین مدعی شد: «دولت ایالات متحده در هشدارهای خود به شهروندان آمریکایی بسیار صریح است، زیرا انتظار می رود حمله روسیه وحشیانه باشد».

وی در ادامه افزود: «غیرنظامیان بی گناه ممکن است در تیراندازی ها گرفتار شوند یا در وضعیتی گیر بیفتند که نتوانند از آن خارج شوند».

به عبارتی دولت بایدن اینبار تصمیم دارد با بیانیه های اطلاعاتی پیشگیرانه به هرگونه حمله احتمالی روسیه واکنش نشان دهد.

سالیوان در اظهارات روز گذشته خود ادعا کرد که دولت آمریکا اساسا به روسیه این فرصت را نمی دهد که غافلگیری که در سال ۲۰۱۴ انجام داد (منجر به ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه شد) را تکرار کند و به نتیجه ای که می خواهد برسد. هدف ما ارائه اطلاعات شفاف و واضح برای جهان است و می خواهیم تا جایی که امکان دارد این اطلاعات را به طور گسترده به اشتراک بگذاریم.

اما مقامات اوکراینی نسبت به آنچه که به عنوان هشدار از سوی آمریکا مطرح شده ابراز ناامیدی کرده و گفته‌اند که این امر باعث بروز وحشت غیر ضروری و آسیب به اقتصاد اوکراین شده است.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در گفت و گوی تلفنی روز گذشته (یکشنبه) خود با بایدن، در واکنش به هشدارهای ایالات متحده گفت: «بهترین دوست دشمنان ما، ایجاد وحشت در کشور ما است و همه این اطلاعات تنها به ترس و وحشت بیشتر دامن می زند. این امر کمکی به ما نمی کند».  

زلنسکی پیش از این هم علیرغم هشدارهای بایدن مبنی بر اینکه تهاجم مسکو یک «احتمال مشخص» است، این تهدید را اغراق آمیز توصیف کرده بود.

زلنسکی با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپاییش برای تنش آلود و بحرانی نشان دادن وضعیت میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت نشان داده بود و تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد و رسانه های غربی را به تضعیف باور شهروندان اوکراین به دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین متهم کرد.

برچسب‌ها اوکراین روسیه افغانستان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه افغانستان اوکراین روسیه افغانستان ایالات متحده آمریکا ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده در حال کار بر روی ترتیبات امنیتی بلندمدت با اوکراین است.

به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست مطبوعاتی گفت: «باید بگویم ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارائه حمایت بلندمدت از امنیت اوکراین هستیم. ما روی ترتیبات امنیتی بلندمدت کار کرده‌ایم، این چیزی است که رئیس جمهور جو بایدن در زمان آخرین اجلاس سران ناتو علنی کرد.»

به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده و اوکراین در حال مذاکره درباره توافقنامه امنیتی دوجانبه مشابه توافقی هستند که کی‌یف با هشت کشور از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و فنلاند تا به امروز امضا کرده است.

به گفته زلنسکی، کی‌یف قصد دارد با ایالات متحده یک توافقنامه کمک امنیتی امضا کند که «قوی‌تر» از همه توافق‌هایی است که اوکراین تاکنون امضا کرده است و شامل حمایت مالی، سیاسی، تسلیحاتی و تولید مشترک تسلیحات می‌شود.

کشورهای غربی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه 2022، کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کرملین به طور مداوم نسبت به تداوم تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که منجر به تشدید بیشتر درگیری خواهد شد. در آوریل 2022، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک به همه کشورهای ناتو درباره موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که هرگونه محموله حاوی تسلیحات برای اوکراین به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • وقت آن نرسیده آمریکا به رفتار دوگانه در قبال غزه و اوکراین پایان دهد؟