Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - حق شهروندی:فقر فرهنگیِ توأم با فقر مالی عامل اصلی به مخاطره انداختن سلامت روان در بین خانواده‌های فرودست است. در این میان، وضعیت دختران نگران‌کننده است. آنها سرشار از احساس تحقیر، ناکامی، بی‌هویتی، اندوه و خشم هستند.

وضعیت دختران در خانواده های فرودست نگران کننده است، آنها سرشار از احساس تحقیر، ناکامی، بی‌هویتی، اندوه و خشم هستند

نسیم گل‌محمدی، روانشناس  موسسه مهر و ماه* در یادداشتی برای همشهری آنلاین نوشت: وضعیت سلامت روان در بین خانواده‌های تحت پوشش موسسه مهر و ماه، بسیار وخیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وخامت در خصوص کودکان و نوجوانان عمق بیشتری دارد. در این قبیل خانواده‌ها به دلیل پایین بودن سطح آموزش و آگاهی، هیچ‌یک از افراد خانواده نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند. مادران و حتی نوجوانان از افسردگی شدید رنج می‌برند و اغلب کودکان و نوجوانان این خانواده‌ها دچار اختلالات اضطرابی هستند.

ویژگی دیگر کودکان و نوجوانان در این طبقه اجتماعی، پرخاشگری و خشونت‌ورزی است که البته این مسئله در میان دیگر اعضای خانواده‌های آنان نیز بسیار شایع است، به‌ویژه مادرانی که زندگی خود را از دست رفته می‌بینند و از طرف دیگر کوچک‌ترین آموزشی از جایی دریافت نکرده‌اند، ناخواسته به بدترین شکل یعنی با خشونت و تنبیه با فرزندان خود رفتار می‌کنند. نکته عجیب در خصوص کودکان خانواده‌های تحت پوشش این است که یک کودک 8 ساله، ابتدایی‌ترین اصول و رفتارهای اجتماعی یا آداب معاشرت را نمی‌داند، به همین دلیل آموزش دادن به آنها بسیار دشوار است.

فقر فرهنگیِ توأم با فقر مالی عامل اصلی به مخاطره انداختن سلامت روان در بین خانواده‌های فرودست است. در این میان، وضعیت دختران نگران‌کننده است. آنها سرشار از احساس تحقیر، ناکامی، بی‌هویتی، اندوه و خشم هستند.مجموع این محرومیت‌ها، نوجوانان خاصه دختران را به انواع اختلالات روانی و افسردگی دچار کرده است. تیم روانشناسی مرکز مهر و ماه با تمام تلاشی که برای بهتر شدن وضعیت بهداشت روان گروه‌های فرودست می‌کند، دستاوردهای دلخواه را ندارد زیرا فرهنگ و سنت به اندازه‌ای قدرتمند است که آموزه‌ها و آموزش‌های روانشناسی و مشاوره‌ای چندان کارگر نمی‌افتد. وضعیت روان نوجوانان پسر نیز تعریف چندانی ندارد. سنت و فرهنگ قدرتمند، آنها را نیز تحت فشار و سیطره دارد، به این معنا که ویژگی‌ها و تمایلاتی که اقتضای سن آنهاست مانند ارتباط با جنس مخالف (نه لزوما فیزیکی) یا درپیش‌گرفتن مسیری متفاوت از والدین، پذیرفتنی نبوده و به چالشی جدی و خشونت‌بار بین نوجوانان با والدین تبدیل می‌شود. به این همه، وضعیت معیشت و تحقق ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی در خصوص فرودستان به اندازه‌ای دارای اولویت و البته دشوار است که سلامت روان اساسا امر مهمی به نظر نمی‌آید.

نکته نگران‌کننده این است که هر روز بر جمعیت این گروه یعنی فرودستان نیازمند حمایت افزوده می‌شود. نگاهی به داده‌ها و آمار خیریه‌ها شاهدی بر این مدعاست. این گفته بدان معناست که هر روز تعداد بیشتری از مردم به دلیل فقر و مشکلات مالی و احساس محرومیت و ناکامی عمیق به اختلالات و مشکلات روحی و روانی دچار می شوند و هیچ تدبیری برای رسیدگی به این وضعیت اندیشیده نشده است.

* موسسه‌ مهروماه از زنان و کودکان آسیب‌دیده حمایت می‌کند.

کد خبر 657242 برچسب‌ها بهداشت روانی بیماری افسردگی مهارت‌های زندگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهداشت روانی بیماری افسردگی مهارت های زندگی نگران کننده سلامت روان خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان

ایسنا/خوزستان مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود.

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان خوزستان روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور هشت گروه نمایشی شرکت کننده در سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز به اجرا درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در حالی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک اهواز روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد که در آن پنج گروه نمایشی کانونی و سه گروه نمایشی آزاد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این نمایش‌های شرکت کننده در ۲ بخش عروسکی، صحنه‌ای و زنده عروسکی در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در استان خوزستان با شعار «این صحنه خانه‌ ماست» به رقابت می‌پردازند.

محورهای موضوعی این جشنواره شامل توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و موضوعات آزاد هستند.

این جشنواره روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش مرکز شماره یک کانون پرورش فکری اهواز به نشانی امانیه، پیچ استادیوم، پارک حجاب آغاز می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان