Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@09:00:38 GMT

مرندی: نتیجه‌گیری درباره توافق زود است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۰۸۰۶

مرندی: نتیجه‌گیری درباره توافق زود است

آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که دور هشتم مذاکرات فشرده در وین جاری است، «محمد مرندی» از کارشناسان و تحلیلگران حاضر در وین در خصوص احتمال توافق گفت که برای نتیجه‌گیری زود است.

وی در این خصوص توضیح داد: احتمال قابل توجهی وجود دارد که توافقی وجود داشته باشد...، زیرا ما شاهد حرکاتی از ایالات متحده و اروپا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این احتمال نیز وجود دارد که چنین نشود. همه چیز به واشنگتن و اینکه آیا آن‌ها واقعاً آن (توافق) را می‌خواهند بستگی دارد.

بیشتر اختلافات بر سر رفع تحریم‌های آمریکاست که همه چیز را از تجارت بین‌المللی و بیمه گرفته تا بانک‌ها، انرژی و صنایع هسته‌ای را در بر می‌گیرد و بر اقتصاد ایران و مردم آن ضربه وارد کرده است.

مرندی در ادامه در اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت دولت فعلی ایالات متحده دنباله‌رو سیاست دولت ترامپ بوده است. طبق این گزارش، ایران فقط به دنبال رفع تحریم‌ها نیست بلکه به دنبال ضمانت‌هایی است که واشنگتن از توافق عقب‌نشینی نخواهد کرد، مقررات را زیر پا نخواهد گذاشت و مانند سال ۲۰۱۸ توافق را ترک نخواهد کرد.

مرندی در این خصوص گفت: در سال ۲۰۱۵، ما اطمینان دادیم که توافق را اجرا می‌کنیم. این [باراک]اوباما بود که این کار را نکرد. او پشت در‌های بسته به خزانه‌داری و شرکت‌های مختلف گفت که با ما همکاری نکنند. در سال ۲۰۱۸، آن‌ها دوباره توافق را با ترک آن نقض کردند. در حالی که ما وفادار بودیم؛ بنابراین چیزی که ایران اکنون می‌گوید این است که شما نمی‌توانید ما را دوباره فریب دهید.

مرندی درباره پیگیر بودن کشور‌های منطقه در خصوص روند مذاکرات وین گفت که توافق در صورت دستیابی، نباید آن‌ها را نگران کند. وی در این خصوص توضیح داد: کشور‌های همسایه تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا هستند. آن‌ها در اردوگاه آمریکا هستند و آمریکا به کرامت انسانی اهمیت نمی‌دهد. همه آن چیزی که برایشان مهم است تسلط و منافع خود است. اگر به خاطر واشنگتن نبود روابط با همسایگان ما بهتر بود، اما ما همچنان می‌خواهیم پل بسازیم.

منبع: اسپوتنیک

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مذاکرات وین محمد مرندی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین روز از مذاکرات آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت

به گزارش جام جم آنلاین، رویترز گزارش کرده است که رهبران حماس دومین روز از مذاکرات آتش‌ بس را با میانجیگران طرف مصری و قطری روز یکشنبه بدون پیشرفت آشکاری به پایان رساند، زیرا حماس همچنان بر روی خواسته خود مبنی بر اینکه هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، ایستادگی کرد.

یکی از مقام‌های فلسطینی آگاه از مذاکرات قاهره، گفته است که هیأت حماس با عزم دستیابی به توافق «اما نه به هر قیمتی» وارد قاهره شده‌اند.

این مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت «توافق باید به جنگ پایان دهد و نیرو‌های اسرائیلی را از غزه بیرون کند و اسرائیل هنوز متعهد نشده که تمایل به پذیرش چنین چیزی دارد».

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی خواهان آزادسازی دستکم ۱۳۰ نفر از اسرای خود است، اما یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی روز شنبه گفت که موضع اصلی تل‌آویو تغییر نکرده است و اسرائیل «تحت هیچ شرایطی» با توافق برای پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.

یکی دیگر از مقام‌های فلسطینی به رویترز گفت که مذاکرات «با چالش‌های مواجه شده است، زیرا اشغالگر (اسرائیل) متعهد به آتش‌ بس جامع نیست»، اما افزود هیأت حماس همچنان در قاهره است به امید آن‌که میانجیگران بتوانند به رژیم صهیونیستی فشار آورند تا مواضعش را تغییر دهد. در حالیکه جدیدترین دور مذاکرات آتش‌بس در قاهره در جریان بود، ساکنان و مقام‌های بهداشتی غزه تصریح کردند که جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی نیمه‌شب گذشته همچنان مناطقی در سراسر قلمرو فلسطینیان را هدف قرار دادند و چندین نفر را به شهادت رساندند و زخمی کردند.

منابع مصری گزارش کردند که رئیس سیا ویلیام برنز که در مذاکرات پیشین آتش بس حضور داشت، روز جمعه هفته گذشته وارد قاهره شد. هزاران اسرائیلی روز شنبه با برگزاری تظاهرات در اراضی اشغالی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو درخواست کردند که با توافق آتش‌بس با حماس به منظور آزادی اسرای اسرائیلی موافقت کند.

دیگر خبرها

  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • متفاوت ترین حمایت دانشجویان آمریکایی از فلسطین | ویدئو
  • واشنگتن: ارسال تسلیحات و مهمات آمریکایی به اسرائیل متوقف شد
  • واشنگتن‌پست: دلیل تعلیق رابرت مالی نگه‌داری اسناد محرمانه در تلفن شخصی و به سرقت رفتن آنها از طریق حمله سایبری بود/ اعضای ارشد کنگره آمریکا خواستار توضیح شدند
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • آمریکا برای توافق ایران باید ماهی چاق خاورمیانه را به ما بدهد!
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • دومین روز از مذاکرات آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت