Web Analytics Made Easy - Statcounter

عسگری با اشاره به ایجاد سامانه ثبت درخواست و شکایات، گفت: همزمان با رونمایی از اپلیکیشن اراک من، سامانه ۱۳۷ نیز بر روی این برنامه ایجاد شد تا عموم مردم بتوانند درخواست ها و شکایات خود از مجموعه شهرداری را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. این اقدام اولین بار توسط شهرداری اراک در کل کشور انجام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل عسگری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک در خصوص عملکرد این سازمان و تاثیر آن در ارائه بهتر خدمات شهرداری به شهروندان اراکی با دیار آفتاب گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شهرداری اراک همگام با بسیاری از شهرداری ها و سایر سازمان و ارگان ها به سمت الکترونیکی شدن خدمات حرکت کرده است، گفت: این رویه در شهرداری اراک از اواخر دهه ۶۰ با بکارگیری سیستم هایی برای صدور فیش های عوارض نوسازی، کسبی و پرداخت حقوق و دستمزد آغاز شد و با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری آن در دهه ۸۰، استفاده از سیستم های رایانه ای جهت انجام امور روزمره اداری، اتوماسیون حوزه شهرسازی، اتوماسیون حوزه مالی و کارتابل فراگیر شد.

عسگری با اشاره به چگونگی تاسیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اراک، گفت: در سال ۱۳۸۷، مجوز تاسیس این سازمان به شهرداری اراک داده شد؛ البته همانطور که اشاره شد قبل از این هم وظایف این سازمان در مجموعه شهرداری اراک انجام می شد ولی با راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات الکترونیکی شهرداری در قالب یک سازمان سر و شکل بهتری به خود گرفت. البته لازم به ذکر است علیرغم اخذ مجوز تاسیس در سال ۱۳۸۷، شروع به کار این سازمان در سال ۱۳۹۸ انجام شد.

ایجاد بستر مناسب جهت توسعه فناوری در حوزه های مختلف شهرداری

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک تصریح کرد: این سازمان در واقع متولی ایجاد زیرساخت و بستر لازم برای توسعه فناوری در حوزه های مختلف شهرداری است ولی به طور حتم حوزه بهره بردار تاثیر مستقیمی در انجام پروژه ها دارد. به طور مثال راه اندازی سیستم یکپارچه مالی نیازمند حضور متخصص حوزه مالی در کنار متخصص حوزه فناوری اطلاعات است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر صفر تا صد خدمات ارائه شده به شهروندان وابسته به رایانه است، گفت: برای مثال وقتی شهروندی برای درخواست گواهی یا پاسخ استعلام مراجعه می کند، سعی شده در کلیه مراحل، از ثبت مکاتبات و گردش کار گرفته تا به نتیجه رسیدن درخواست، از کاغذ استفاده نشده و الکترونیکی باشد. همچنین کل پرونده های موجود در شهرداری اراک علاوه بر نسخه فیزیکی، به صورت الکترونیکی نیز بایگانی شده است تا اگر به هر دلیلی پرونده ها از بین رفت، تصاویر آن موجود باشد و مشکلی به وجود نیاید.

عسگری با اشاره به مهم ترین سامانه های ایجاد شده برای شهرداری اراک گفت: اپلیکیشن اراک من (رونمایی در سال ۱۳۹۷)، سامانه عیان (رونمایی در خرداد ماه ۱۳۹۸ برای نمایشگاه شهر هوشمند و الکامپ اراک)، سامانه کنترل بودجه، سیستم حقوقی جهت کمک به ساماندهی پرونده های حقوقی، سامانه قراردادها و سامانه ملاقات مردمی در راستای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و تسریع و دقیق شدن کار همکاران ایجاد شده است.

 

بایستی با فرهنگ سازی مردم را به استفاده از خدمات الکترونیکی تشویق کرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک گفت: در مجموع سعی کردیم در طی ۲ سال گذشته به سمتی حرکت کنیم که خدمات شهروند محور ارائه کنیم. این اقدام باعث می شود تا بتوان به سمت هوشمند شدن خدمات شهرداری پیش رفت. این مهم نیازمند همکاری و همراهی مردم است. البته استفاده از خدمات الکترونیکی توسط شهروندان قطعا به هوشمند سازی سریع تر شهر کمک می کند ولی با این حال می دانیم که هنوز هم برخی شهروندان دریافت خدمات به صورت حضوری را بر خدمات الکترونیکی ترجیح می دهند. لذا بایستی با فرهنگ سازی، مردم را به استفاده از خدمات الکترونیک تشویق کرد.

وی با تشریح سامانه ملاقات مردمی، گفت: این سامانه به شهروندان کمک می کند که بدون مراجعه به شهرداری درخواستشان را مطرح کنند. پس از ثبت درخواست، پاسخ آنها داده می شود یا در صورت نیاز به ملاقات با شهردار یا معاونین او زمانی اعلام می شود تا شهروند بتواند درخواستش را به صورت مستقیم از مسئول مربوطه پیگیری کند.

 

توسعه فناوری در حوزه های مختلف شهرداری باعث تسریع ارائه خدمات و رضایت شهروندان می شود

عسگری با اشاره به راه اندازی سیستم یکپارچه در حوزه شهرسازی، گفت: این سیستمِ مکان محور در اوایل سال ۱۳۹۹ مبتنی بر پلتفرم وب ایجاد شد تا بسیاری از خدمات شهرسازی به صورت بسیار دقیق ارائه شده و اشتباه کاهش یابد. در این سامانه، شهروند می تواند قبل از مراجعه به شهرداری جهت درخواست صدور پروانه ساخت، تعداد طبقاتی که می تواند بسازد (تراکم) و میزان مبلغ پروانه ساخت را مشاهده کند و در صورت فراهم بودن شرایط برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه کند. لازم به ذکر است نقشه برداری دقیق برای این مهم صورت گرفته و تنها نیاز است تا شهروندان از روی نقشه، محل زمین مد نظرشان را مشخص کنند تا سیستم به صورت خودکار، محاسبات را انجام داده و خروجی بدهد. این کار علاوه بر کمک به مجموعه شهرداری، باعث تسریع پاسخ به درخواست ها و رضایت شهروندان می شود.

وی ادامه داد: این سیستم یکپارچه علاوه بر حوزه شهرسازی که شامل صدور گواهی، پاسخ استعلام و صدور پروانه است، شامل سیستم حفاری ها، سیستم املاک و سیستم درآمد نیز می شود.

شهرداری اراک پیشرو در ارائه سرویس الکترونیک ثبت درخواستها و شکایات و سیستم موقعیت اضطرار مکانی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک در ادامه با اشاره به ایجاد سامانه ثبت درخواست و شکایات، گفت: همزمان با رونمایی از اپلیکیشن اراک من، سامانه ۱۳۷ نیز بر روی این برنامه ایجاد شد تا عموم مردم بتوانند درخواست ها و شکایات خود از مجموعه شهرداری را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. این اقدام اولین بار توسط شهرداری اراک در کل کشور انجام شد.

وی با اشاره به راه اندازی سیستم موقعیت اضطرار مکانی در اراک برای دومین بار در کشور، گفت: این امکان که پیش از آن فقط در تهران راه اندازی شده بود، با پیگیری بسیار همکاران بنده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک ایجاد شد. برای این منظور با پروتکلی بنام MPLS به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) متصل شدیم تا بتوان از خدمات سرویس های دولتی استفاده کرد. این اتصال کمک می کند تا سرعت عمل و دقت همکاران من در شهرداری اراک افزایش پیدا کند و خدمات به مراتب بهتری به شهروندان ارائه شود.

عسگری به تشریح سیستم موقعیت اضطرار مکانی پرداخت و گفت: این سیستم کمک می کند تا فردی که با شهرداری تماس می گیرد و درخواست کمک یا خدمت می کند، حتی اگر موقعیت مکانی خود را اعلام نکند، بتوان مختصات جغرافیایی او را شناسایی کرد. بدین صورت که اگر با گوشی تلفن همراه (موبایل) تماس گرفته باشد موقعیت مکانی دکل آنتن موبایل او(BTS) مشخص می شود و سرعت عمل برای پیدا کردن موقعیت مکانی او بالا می رود و اگر از تلفن ثابت تماس بگیرد موقعیت دقیق مکانی او مشخص می شود تا خدمت به او ارائه شود.

شهر هوشمند، نیازمند شهروند هوشمند است

عسگری با بیان اینکه مطالب گفته شده خلاصه‌ی مهم ترین اقدامات انجام شده در این سازمان است، بار دیگر تاکید کرد: شهری هوشمند است که بتوان از ظرفیت ها و پتانسیل های آن استفاده حداکثری کرد. لذا اگر امکانات شهر هوشمند فراهم شود ولی افراد از آن استقبال نکنند، تغییری در وضع موجود رخ نمی دهد. لذا اصلی ترین عنصر در موضوع هوشمندسازی شهر، شهروند هوشمند است که قطعا نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک خاطرنشان کرد: این سازمان با توجه به درخواست حوزه های مختلف شهرداری، به موضوع ورود کرده و سعی دارد بهترین کاری که می تواند برای آنها انجام دهد تا سرعت و کیفیت ارائه خدمات به شهروندان افزایش یابد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: حوزه های مختلف شهرداری خدمات الکترونیکی شهرداری اراک مجموعه شهرداری درخواست ها ثبت درخواست شهر هوشمند راه اندازی ایجاد شد انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی راه‌اندازی می‌شود که بخشی از فضای کارخانه قرار است توسط شهرداری اصفهان تجهیز و بهره‌برداری شود.

مرتضی نصوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از وظایف اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان، پیش‌برد فعالیت‌های شهرداری در راستای توسعه کالبدی اکوسیستم کارآفرینی شهر است، این موضوع در طرح شورای اسلامی شهر با عنوان تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریتی شهری تصویب شد و شهرداری موظف است از فضاهایی که در اختیار دارد به شکلی استفاده کند تا توسعه اکوسیستم کارآفرینی شهر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه از سه سال گذشته همکاران ما در حوزه مدیریت پژوهش فضاهایی را شناسایی کردند تا بتوانیم شاهد این توسعه باشیم، افزود: در یکی از بخش‌ها با کمک سازمان فرهنگی شهرداری، تعدادی فرهنگ‌سرا به این کار اختصاص پیدا می‌کند، سال گذشته در منطقه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان فعالیت را آغاز کردیم، مقدمات انجام شده و مرکزی تحت عنوان «مرکز نوآوری اصفهان پیش‌رو» در ضلع شمالی این دانشگاه خواهیم داشت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در نظر داریم سال جاری با همکاری شرکت متروی اصفهان، یکی از ایستگاه‌های خط یک مترو را به مرکز نوآوری اختصاص دهیم، موافقت اولیه دریافت شده و مشغول دریافت مجوز هستیم.

نصوحی با بیان اینکه کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی راه‌اندازی می‌شود که بخشی از فضای کارخانه قرار است توسط شهرداری اصفهان تجهیز و بهره‌برداری شود، گفت: اولویت در این فضاها با موضوعات مدیریت شهری است و تلاش می‌کنیم شرکت‌هایی در این فضاها جذب شوند و حضور داشته باشند که کسب و کاری که قصد توسعه آن را دارند، متناسب با نیازهای مجموعه مدیریت شهری باشد.

کد خبر 747464

دیگر خبرها

  • نمایندگی تعمیر لباسشویی در سراسر تهران و کرج
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • نصب ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۷ اصفهان
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود