Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:10:40 GMT

شب هنرمندان مصری و آلمانی در جشنواره موسیقی فجر

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۰۹۲۵

شب هنرمندان مصری و آلمانی در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش خبرنگار ایرنا، سومین شب از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در ۶ سالن، فرهنگسرا و تالار تهران برگزار شد.

کرونا مانع حضور هنرمند مقدونیه ای در ایران شد

در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران به استقبال هنرمند چیره‌دست مصری، محمد ابوذکری رفت.

این هنرمند متولد ۱۹۹۱ در قاهره است که نوازندگی ساز عود را از ۱۱ سالگی آغاز کرد و به مدت چهار سال نزد استاد بزیزرگ عراقی، نصیر شمه، در خانه عود قاهره به فراگیری موسیقی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوذکری را در جهان عرب، جوان‌ترین معلم عود نامیدند. وی تاکنون چهار آلبوم با نام آشفتگی، جاده کمربندی، کرکدیه و ماشین را جایگزین من نکن منتشر کرده است.

با پخش تیزر جشنواره و کوک شدن ساز، ابوذکری بداهه‌نوازی خود را با ریتم و طنینی آرام و احساسی شروع کرد و به در کنار نوازندگی به خواندن نیز پرداخت. از نکاتی که در مورد اجرای او مشهود بود ریتم احساسی کارهای وی بود که با فراز و نشیب و ضرب ‌آهنگ های متفاوتی داشت که حضار را هر چه بیشتر مورد تاثیر قرار می‌داد.

محمد ابوذکری بعد از اجرای قطعه اول خود اشاره کرد که نوازنده دیگر و پرکاشن نواز در مسیر ورود به ایران به دلیل کرونا به مشکل خورد و نتوانست خود را به جشنواره برساند، در نتیجه این دونوازی به سولو نوازی تبدیل شد.

این اولین باری است که این هنرمند مصری در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است.

قطعات «La Feit (I turned around)»، «Shagara (A Tree)»، «Takasim (Traditional Improvisation)»، «El ۷ob Genoun (Love is crazy)»، «El Bahr (The sea)»، و «Karkade» در این اجرا نواخته شدند.

پیش از این قرار بود تا ارسو کازیموف نیز در این اجرا حضور داشته باشد اما به دلیل مشکل در کارت واکسن این هنرمند، شرکت هواپیمایی از سوار کردن وی خودداری کرد.

تکنوازی پیانو موریتس ارنست در فرهنگسرای نیاوران 

رسیتال پیانو موریتس ارنست آلمانی در فرهنگسرای نیاوران برای مخاطبان سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. تاکنون آلبوم‌های تراز اولی از ارنست منتشر شده که توجه  بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است. همچنین وی تا به امروز کنسرت‌های بسیاری در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و استرالیا داشته است. دانش او در زمینه موسیقی‌شناسی به همکاری او با اسکات فرلاگ انجامید.

این رسیتال در ابتدا قرار بود توسط پیانیست هلندی نیکلاس فن پوکه اجرا شود اما به دلیل ابتلای وی به کرونا ارنست به صحنه رفت.

اجرای سبک های پنج گانه مقامی ترکمنی

در ادامه اجراهای موسیقی نواحی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران میزبان پنج اجرا از موسیقی نواحی مختلف ایران بود.

در سانس اول اجراهای فرهنگسرای ارسباران، ابتدا گروه موسیقی زنده یاد منصور صبوحی به سرپرستی ابراهیم جرجانی به روی صحنه رفت و موسیقی مقامی ترکمنی را با سازهای کمانچه و دوتار برای مخاطبان اجرا کرد.

در پایان این اجرا مخاطبان شاهد تکنوازی ساز کمانچه بودند که این تک‌نوازی مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

پامچال و اجرای موسیقی محلی و بازی های آئینی

بخش بعدی این کنسرت به اجرای موسیقی محلی و بازی‌های آئینی توسط گروه پامچال از تربت جام اختصاص داشت. این گروه با اجرای چوب بازی خاص تربت جام توانست مخاطبان را به وجد بیاورد. در ادامه اجرای مقام الله، مقام راه چنگ و مقام پلتان را ازاین گروه شاهد بودیم.

گروه پامچال در سال ۱۳۸۰ توسط امید نی‌نواز شهر نویی، با هدفت زنده نگه داشتن و ارائه‌ی موسیقی و فرهنگ کهن به ایران و دنیا تاسیس شده است. علاوه‌بر نی‌نواز شهر نویی، علی جمعه نی‌نواز شهر نویی (نوازنده دهل)، محمد اصلاحی (سُرنا) و سجاد پهلوانی و سعید سیاوشی (چوب بازی)، اعضای این گروه را تشکیل داده بودند.

طنین آواها و نواهای بومی محلی جنوب در ارسباران

در سانس دوم  اجراهای جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران که از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد، ابتدا گروه بربط هرمزگان به روی صحنه رفت و در راستای آواها و نواهای بومی محلی جنوب، قطعات موسیقی بی‌کلام را اجرا کرد.

اعضای این گروه برای این اجرا سراغ قطعه پامش رفتند که این قطعه اسم ریتم قدیمی در جشن‌های بندرعباس است که معمولا توسط افراد میانسال اجرا می‌شود. قطعه دیگری که توسط گروه بربط هرمزگان اجرا شد قطعه ریتمیک جهاز بود که این قطعه بر مبنای شادی ماهیگیران جنوب ساخته شده است.

گروه بربط هرمزگان در سال ۱۳۹۶ به سرپرستی مرتضی کریمی تاسیس شده و تاکنون در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده است. موسی کمالی، نوازنده ساز جهله و سازهای کوبه‌ای محلی و همچنین رضا ترکچین، نوازندگانی بودند که در این کنسرت، مرتضی کریمی، سرپرست گروه و نوازنده عود را همراهی می‌کردند.

نوای دوتار خراسان شمالی محمود صادقی ورگ

بخش بعدی این اجرا، به تک‌نوازی دوتار محمود صادقی ورگ اختصاص داشت که این هنرمند با لباس محلی وارد صحنه شد و برای مخاطبان حاضر در سالن، موسیقی محلی خراسان شمالی را اجرا کرد.

از موسیقی کردستان تا اجرای مقام و آواز های کردی

در بخش پایانی این کنسرت، فرهنگسرای ارسباران میزبان هنرمند کردستانی، سعدالله نصیری بود. نصیری در شروع مقام و آواز سفره و آهنگ مجنون را اجرا کرد که هر ۲ اثر از ساخته‌های خودش بود.

در ادامه قطعه ده نگ که یکی از موسیقی‌های قدیمی کردستان است، توسط نصیری در این کنسرت بازخوانی شد.

پایان این اجرا به بداهه‌نوازی نصیری اختصاص داشت که با نوای ساز دیوان خود، لحظات زیبایی را رقم زد.

برچسب‌ها جشنواره موسیقی فجر ویروس کرونا موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر ویروس کرونا موسیقی جشنواره موسیقی فجر ویروس کرونا موسیقی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر فرهنگسرای ارسباران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهاد‌های استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالا‌بردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس