Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@22:41:32 GMT

کتاب «سبک زندگی علوی» به چاپ چهاردهم رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۱۲۰۹

کتاب «سبک زندگی علوی» به چاپ چهاردهم رسید

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ولادت حضرت امیرالمومنین (ع)، چاپ چهاردهم کتاب «سبک زندگی علوی» اثر محسن نصری همراه با سوالات تستی جهت برگزاری مسابقه در نشر نور فاطر در حال توزیع است. این کتاب در قطعه پالتویی حدود ۱۳۰ صفحه است.

محسن نصری در خصوص این کتاب می‌گوید: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب به سبک زندگی انقلابی و علوی تلاش شده تا الگوی سبک زندگی امام علی (ع) را در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، حکومتی و سیاسی مورد بررسی قرار دهیم و به عنوان شیعه ببینیم که امیرالمومنین (ع) چگونه زندگی کردند و چه توصیه‌هایی را در عرصه‌های مختلف زندگی مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است که این کتاب می‌تواند برای مشخص شدن ملاک و معیارهای سبک زندگی علوی مؤثر واقع شود تا شیعیان با ادعای شیعه علوی بودن با این نوع از سبک زندگی که شاخصه آن عدالت است بیشتر آشنا شوند.

نویسنده این کتاب ادامه می‌دهد: هرکدام از ابعاد زندگی امیرالمومنین (ع) در چهار محور بررسی شده است، برای نمونه در حوزه فرهنگی به چهار محور تاکید بر علم آموزی، همراهی قول و فعل و تنظیم اوقات ما که از عمرمان بهره لازم را ببریم و عبادت خالصانه داشته باشیم عنوان شده است. در عرصه الگوی اجتماعی سبک زندگی مواردی همچون روابط اجتماعی، اصلاح جامعه، کنترل و وحدت اجتماعی از دیدگاه امیرالمومنین (ع) بررسی کردیم.

وی با اشاره به بَعد اقتصادی سبک زندگی علوی، گفت: به موضوعات کار و تلاش، انفاق به نیازمندان و حفاظت از بیت‌المال و مذمت فقر اقتصادی اشاره شده است و در بعد سیاسی به عدالت اجتماعی، جهاد فی سبیل الله، تشکیل حکومت اسلامی و تقوای سیاسی بیان شده تا به الگوی زندگی امام علی (ع) که برای همه بشریت ترسیم شده دست پیدا کنیم و دنیا و آخرت سعادتمندی را داشته باشیم.

در بخشی از این کتاب آمده است که اسلام ناب محمّدی که «صراط مستقیم» آن «امیرالمؤمنین» و «سبک زندگی» آن حضرت در اندیشه، گفتار و رفتار است، برای تحقّق قوانین الهی خود، به حضور در عرصه‌های اداره و مدیریّت جامعه‌ی اسلامی فرمان می‌دهد و فلسفه‌ی بعثت انبیا و نزول کتاب را «عدالت» بر می‌شمارد.

در سبک زندگی علوی که تجلّی قرآن مجید است، جامعه نیازمند «حکومت» است و حاکمیّت رسالت «عدالت» را بر عهده دارد و عدالت با «قوانین الهی» تحقّق می‌یابد که در اداره‌ی جامعه، حقوق متقابل مردم و حکومت، تحقّق «عدالت اجتماعی» را ضامن است.
اگر دیروز ائمّه‌ی معصومین مظلومانه به شهادت رسیدند، بر اثر سستی و عدم مشارکت حق طلبانه‌ی مردم بود. علی (ع) به دلیل سستی و بی‌تفاوتی آنان، آرزویش ندیدن آنان است و امروز هم تحقّقِ «عدالت اجتماعی» با رعایت «سبک زندگی سیاسی علوی» صورت می‌گیرد.

کتاب «سبک زندگی علوی»، به قلم محسن نصری (متولد ۱۳۴۷) در گذشته در قالب مقاله‌ای با عنوان «عرفان سیاسی عبادی مولا علی، الگوی محبان علی»، در سال ۱۳۷۴ به صورت مختصر تنظیم شده و به کنگره امام علی (ع) ارائه شده است؛ سپس در سال ۱۳۹۱ با اصلاح و تکمیل، در قالب کتابی با عنوان «سبک زندگی علوی» در ۱۳۲ صفحه توسط انتشارات حیات طیبه منتشر شده است.

کد خبر 5424909

منبع: مهر

کلیدواژه: سبک زندگی سبک زندگی اسلامی معرفی کتاب اصفهان امام علی ع راهپیمایی 22 بهمن دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه 22 بهمن عکس استانها شیوع کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی گرگان چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سبک زندگی علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز زاده شد. او سومین فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت بود. دوره ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی‌زبان مهرآیین گذراند.

در سال ۱۳۱۶ اولین مقاله‌اش را با نام «زمستان بی‌شباهت به زندگی ما نیست» در نشریه‌ای محلی چاپ کرد. در سال ۱۳۱۷ به تهران آمد و مدتی در شبانه‌روزی آمریکایی تهران ساکن شد و آموزش زبان انگلیسی را پی گرفت. بعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

در سال ۱۳۲۰ به‌عنوان معاون اداره تبلیغات خارجی در رادیو تهران استخدام شد. علی‌اکبر کسمایی و احمد شاملو از همکاران او در رادیو بودند. سیمین دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۲۲ از کار رادیو کناره‌گیری کرد و در روزنامه ایران مشغول به کار شد. از این زمان به بعد، او با نام مستعار «شیرازی بی‌نام» برای نشریات مختلف مقاله نوشت و ترجمه کرد.

در ۱۳۲۷، اولین کتاب خود را با نام «آتش خاموش» نوشت. این اثر نخستین مجموعه داستانی بود که به قلم زنی ایرانی چاپ شد. داستان‌های این مجموعه با نقدهای منفی بسیاری مواجه شد. در ۱۳۲۸ با مدرک دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد با جلال آل‌احمد، نویسنده و مبارز اجتماعی مطرح آن سال‌ها ازدواج کرد. این ازدواج تا مرگ نابه‌هنگام آل احمد در سال ۱۳۴۸، به‌مدت ۲۰ سال دوام داشت.

همزمان با سالروز تولد سیمین دانشور در گزارشی به مرور زندگی این نویسنده پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

تحصیل در آمریکا

دانشور در شهریور ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی از مؤسسه فولبرایت به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و در رشته زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. در این سفر نامه‌هایی که بین او و جلال رد و بدل شد که بعدها در کتابی به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل‌احمد» توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد. در مدت تحصیل در آمریکا «باغ آلبالو»، دشمنان چخوف»، «بئاتریس آرتور شنیتسلر» و «رمز موفق زیستن» دیل کارنگی را هم ترجمه و منتشر کرد.

بازگشت به ایران و ادامه کار نویسندگی

دانشور در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و در هنرستان هنرهای زیبای دختران و پسران مشغول تدریس شد. سپس مدیریت مجله نقش و نگار را پذیرفت و «کمدی انسانی» سارویان و «داغ ننگ» ناتانیل هاتورن را ترجمه کرد.

در ۱۳۳۷ کتاب «همراه آفتاب» نوشته هارولد کورلندر را ترجمه و منتشر کرد. تا اینکه در سال ۱۳۳۸ به‌عنوان دانشیار کلنل علینقی وزیری در رشته باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران مشغول به کار شد. کار تدریس او در دانشگاه تهران تا بیست سال بعد، یعنی سال ۱۳۵۸ که از دانشگاه تهران بازنشسته شد، ادامه پیدا کرد. این‌داستان‌نویس سال ۱۳۴۰، دومین مجموعه داستان خود با نام «شهری چون بهشت» را منتشر کرد. دانشور، همراهِ همسرش جلال آل‌احمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود. و در نخستین انتخابات، فروردین ۱۳۴۷ به‌عنوان رئیس کانون نویسندگان ایران برگزیده شد. در تیر ۱۳۴۸ رمان «سووشون» را منتشر کرد که مشهورترین رمان او است و تا به حال به هفده زبان ترجمه شده‌است. بسیاری از منتقدان این اثر را یکی از ماندگارترین آثار ادبی فارسی می‌دانند. دو ماه بعد از انتشار «سووشون»، در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸، جلال آل‌احمد درگذشت.

دانشور سال ۱۳۵۱ کتاب «چهل طوطی» را منتشر کرد. این کتاب ترجمه‌ای است از مجموعه‌ای از حکایت‌های هندی که لین یوتانک، نویسنده چینی، در کتابی به نام The Wisdom of Indiaجمع‌آوری کرده‌است. این کتاب که تنها همکاری آل‌احمد و دانشور به حساب می‌آید که توسط انتشارات موج به چاپ رسید. او سال ۱۳۶۱ کتابی را به نام «غروب جلال» را منتشر کرد. این کتاب از دو بخش تشکیل شده‌است: بخش اول کتاب، با نام «شوهرم جلال» در سال ۱۳۴۱ و در زمان حیات آل‌احمد نوشته شده‌است. دانشور این کتاب را با وصف آل‌احمدِ نویسنده آغاز می‌کند، افکار و ویژگی‌های اخلاقی او را از منظر خود توصیف می‌کند و به جنبه‌های فردی، اجتماعی و سیاسی زندگی او می‌پردازد. بخش دوم کتاب، تقریباً بیست و یک سال بعد نوشته شده‌است. در این بخش، دانشور خاطره روز درگذشت آل‌احمد را روایت می‌کند. نام کتاب، از همین بخش دوم گرفته شده‌است.

با فرارسیدن سال ۱۳۷۲، اولین کتاب از سه‌گانه سیمین دانشور، به نام «جزیره سرگردانی» منتشر شد که به دغدغه‌های روشنفکران ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ می‌پرداخت. در ۱۳۷۶ مجموعه داستان «از پرنده‌های مهاجر بپرس» با همکاری نشر نو و نشر کانون چاپ شد. در سال ۱۳۷۸ یادنامه جلال آل‌احمد توسط علی دهباشی منتشر شد که گفت‌وگویی مفصل با دانشور را شامل می‌شد. جلد دوم تریلوژی دانشور، «ساربان سرگردان»، در سال ۱۳۸۰ را چاپ کرد.

دانشور در گفت‌وگو با ناصر حریری گفته‌ او و جلال آل‌احمد هر چه می‌نوشتند، به هم نشان می‌دادند اما او هرگز اجازه نمی‌داده جلال در نوشته‌هایش دست ببرد. همچنین هیچ‌گاه از نثر آل‌احمد که دست‌کم سه دهه یکه‌تاز میدان نویسندگی بود، تأثیر نپذیرفت و زندگی مشترک در شیوه نگارش او اثر نگذاشت و استقلال خود را حفظ کرد.

درگذشت

سیمین دانشور در ۳۰ تیر ۱۳۸۶ به‌علت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس تهران بستری شد. با بستری شدن او شایع شد که وی درگذشته‌است اما این خبر تکذیب شد. او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد. دانشور پس از یک دوره بیماری آنفولانزا، عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ برابر در ۹۰ سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت. قبر سیمین دانشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا است.

الهام قاسمی

کد خبر 6089822 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی