Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنجینه ای از قدیمی ترین نسخ خطی نهج البلاغه دربرگیرنده خطبه ها و نامه های امام علی (ع) در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

به گزارش ایران آنلاین، گنجینه ای از قدیمی ترین نسخ خطی نهج البلاغه دربرگیرنده خطبه ها و نامه های امام علی (ع) در مخزن نسخ خطی و نادر کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود و کتابت قدیمی ترین نسخه نهج البلاغه مربوط به رمضان سال ۵۲۱ هجری قمری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسخه خطی «نهج البلاغه» گردآوری شده توسط بوالحسن محمدبن حسین بن موسی مشهور به سید رضی و شریف رضی است تاریخ کتابت رمضان ۵۲۱ هجری قمری است و کاتب این نسخه قدیمی محمد بن ابوالقاسم بن موسی بن خلیل نوشته شده است. حواشی این نسخه نفیس به دست خط سید حیدر آملی در سال ۷۰۸ هجری قمری است و این نسخه از جهت قدمت اهمیت دارد.

یکی دیگر از نسخه های نفیس «نهج البلاغه» متعلق به سال ۶۳۱ هجری قمری است و بن اسعدبن محمدبن شعروه کاتب این نسخه است که به خط محقق و نسخ بر روی کاغذ سمرقندی نوشته شده است.

صفحات متعدد این نسخه دارای مذهب مرصع با طرح های اسلیمی و ختایی با جداول متداخل و تسمه زرین و گره سازی زنجیری است که به زرولاجورد به خط نسخ «منها»،«وله علیه السلم»و یا «ومن خط به له علیه السلم»کتابت شده، در آغاز برخی خطبه ها نیز شمسه مذهب مرصع با شرفه های کوتاه مشاهده می شود و در صفحات اختتام مذهب مرصع با کتیبه های مضاعف متناظر صدرو ذیل، شمسه‌های مذهب مرصع که به زر و لاجورد رنگه نویسی شده است. 

از دیگر نسخ نفیس خطی «نهج البلاغه» می توان به کتابت علی بن محمد زید اشاره کرد این کتاب متعلق به سال ۷۰۴ هجری قمری  و خط نسخ و کاغذ سمرقندی است.

تزئینات این نسخه نفیس با جلد تیماج دو رویه عنابی و قهوه‌ای روشن، دارای جدول به زر، آغاز نسخه یک صفحه سراسر مذهب با شمسه و دوکتیبه، عناوین ومؤلف رنگه‌نویسی سفید ابی محرر، عناوین رنگه‌نویسی محررجلی به زر از دوره ایلخانی، نشان‌ها به زر است. این نسخه از جهت قدمت و تزئینات اهمیت دارد.

«دعاءالصباح» علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) از دیگر نسخ خطی است که کتابت آن محمدرضا تبریزی است. خط نسخ و کاغذ ترمه است و تزئینات متن در سرفصل ها با مرکب قرمز، درصفحات اول و دوم میان سطور طلا اندازی، در بقیه صفحات میان سطورخطوط افقی زر و مشکیجدول دور سطور زر وسیاه و قرمز و آبی، جدول خارجی زر و مشکی ا

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قدیمی ترین نسخ هجری قمری نهج البلاغه نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

به گزارش تابناک، این میدان در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان شامل بخش اصلی شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که با برج ساعت خود به عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود.

میدان شهرداری رشت، با ساختمان‌هایی به سبک معماری اروپای شرقی مربوط به دوره پهلوی اول است که در دوره قاجار به دلیل وجود عمارات دیوانی رشت به «میدان درب دیوانی» مشهور بود. این میدان در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان شامل بخش اصلی شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که با برج ساعت خود به عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • رادان : اقدام ما در مقابله با بی حجابی کاملاً قانونی است
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت