Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، هیات داوران جشنواره «زیر چتر لبخند» رادیو بررسی آثار راه یافته به بخش نهایی را آغاز کرده تا اسامی نامزدهای دریافت جایزه تا ۹ اسفند معرفی شوند.

مریم جلالی رئیس کاخ موزه نیاوران و از اهالی صداوسیما، سعید یوسف نیا شاعر و مدیر سابق رادیو صبا و امیرحسین مدرس مجری و نویسنده از افراد حاضر در هیات داوران جشنواره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«سعید یوسف نیا» در گفت و گو با گزارشگر رادیو صبا درباره جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: جشنواره طنز رادیو گام موثری برای رسیدن به بالاترین کیفیت طنز در رادیو است، اگرچه این حرکت اولین گام است، یقینا گام موثری است. کار جشنواره در حقیقت ایجاد یک فضای رقابتی است تا  برنامه سازان با به کارگیری قوه خلاقه بتوانند برنامه هایی را  طراحی و تولید کنند که تکراری نباشد.

یوسف نیا درباره استفاده از استعدادهای کشف شده در اینگونه جشنواره‌ها در صدا و سیما بیان داشت: هنرمندان از راه‌های مختلفی جذب صدا و سیما می‌شوند، مثل دانشکده، آزمون کلاس های گویندگی، جلسات آموزشی و مسابقات گویندگی و اجرا که جشنواره هم یکی از  این راه ها است و غالبا استعداد های کشف شده بعد از آموزش های اولیه جذب صدا و سیما می شوند. من در زمان مدیریت رادیو صبا شاهد جذب استعدادهای جدیدی به عنوان گوینده و تهیه کننده در این شبکه بوده ام.

داور جشنواره زیر «چتر لبخند» درباره موفقیت شرکت کنندگان در بخش حرفه ای گفت: آثار رسیده به این بخش به طور میانگین با  امتیازی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد توانستند در ساحت طنز جلوه گری کنند،  البته برنامه هایی موفق تر از سایر برنامه ها هم در میان آثار حرفه ای دیده می شد که با درصد بالاتری درخشیده اند.

وی درباره معیارهای ارزیابی در این جشنواره گفت: اولین و مهمترین معیار من در ارزیابی این برنامه ها این است که بدون هیچ پیش داوری ذهنی شنونده برنامه باشم، اگر از آن لذت بردم به دنبال پاسخ این سوال می‌ گردم که «چه دلیلی باعث شد من جذب این برنامه شوم؟»  پس از آن با دقتی تخصصی به دنبال نقاط قوت آن می گردم و آن وقت به تهیه کنندگی خلاقانه و صحیح، گویندگی درست و شایسته، متن عالی، موسیقی‌های به جا و ریتم مناسب  می رسم که همه این عوامل در کنار هم باعث تولید اثری جذاب و شنیدنی می شوند. 

وی افزود: این برنامه‌ها برای عامه مردم ساخته شده اند و  به قشر خاصی تعلق ندارند. اگر یک برنامه را خواص بپسندند و مردم بفهمند، یعنی این اثر، خوب است و ماندگار می شود.

سعید یوسف نیا در پاسخ این  سوال که «رادیو صبا در ایجاد لبخند و شادی مردم چقدر موفق بوده است؟» گفت: با راه‌اندازی رادیو صبا ایجاد نشاط و خنده و شادی مردم به صورت تخصصی به این شبکه رادیویی اختصاص داده شد. البته در تمام شبکه ها برنامه های شاد و طنز ساخته می شود ولی به صورت تخصصی و اینکه یک شبکه تمام همتش تولید برنامه‌های شاد و پرنشاط باشد تنها در رادیو صبا اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه درباره بیان مسائل و دغدغه های مردم با نگاهی طنز در این شبکه گفت: ساحت طنز بیان دغدغه های مردم است به شرطی که این دغدغه ها لوث نشوند و نویسنده آنها را به سخره نگیرد و در جهت نقد دلسوزانه برنامه بسازد. در طنز، بیان دغدغه‌ ها و مشکلات مردم باید با مهربانی و بی غرض و عاری از خشونت و عصبانیت باشد.

یوسف نیا گفت: وظیفه طنز فقط بیان دغدغه های مردم نیست، طنز جلوه های دیگری هم مثل فکاهه، لطیفه، مطایبه و... دارد و گاهی لازم است، تنها با بیان یک لطیفه ساده، شادی و لبخند را به مردم هدیه داد. وظیفه رادیو صبا به عنوان یکی از مراجع مهم و تاثیرگذار طنز کشور این است که به تمام جنبه های طنز بپردازد.

وی درباره استفاده از شعر طنز در آثار رسیده به جشنواره گفت: برخی از شرکت کننده ها به خوبی از ظرفیت شعر طنز استفاده کردند و برخی نیز موفق تر بودند و با به کارگیری این ابزار با بیانی شیرین تر و موثرتر پیام خود را با  موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  روز جامعه به گوش  مخاطب رساندند که قابل تقدیر است.

داور جشنواره زیر «چتر لبخند» درباره ارزیابی آثار رسیده به بخش مردمی گفت: نباید از شرکت کنندگان در این بخش توقع بالایی داشت ولی در کل، آثار رسیده دارای نقاط قوت زیادی هستند که قابل تقدیر است. نکته قابل توجه در این آثار این است که با شنیدن برنامه های ساخته شده در بخش مردمی احتمالا به این نتیجه می رسیم که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ساختار و محتوای این برنامه ها تحت تاثیر برنامه های رادیویی بوده است و این یعنی شرکت کنندگان در این جشنواره علاوه بر داشتن استعداد طنز ، از شنوندگان ثابت رادیو هستند.

وی درباره موضوعات آثار رسیده به جشنواره گفت: در آثار رسیده به این جشنواره موضوعات گسترده ای  وجود دارد، از برجام گرفته تا آلودگی هوا، فوتبال، روابط خانوادگی، موضوعات اجتماعی و اقتصادی و... در مجموع طنز ، حوزه گسترده ای دارد و آثار رسیده به جشنواره موضوعات زیادی را پوشش داده است.

داور جشنواره  «زیر چتر لبخند» در پایان گفت: امیدوارم برگزاری چنین جشنواره هایی در رادیو صبا تداوم داشته باشد چرا که این جشنواره ها بستری است برای دست یابی به استعدادهای ناشناخته ای که به راحتی شناخته نمی شوند. و سخن آخر اینکه این کمترین به سهم ناچیز خود از مدیر توانمند رادیو صبا جناب آقای افتخاری و همه همکارانم در این رادیوی دوست داشتنی که بی وقفه در راه خشنود کردن مخاطبان عزیز تلاش می کنند سپاسگزارم و امیدوارم این تلاش صادقانه همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره کیفیت رادیو صبا زیر چتر لبخند آثار رسیده رادیو صبا برنامه ها یوسف نیا دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه هشتم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مخاطبان برنامه‌های رادیو ارومیه می‌توانند برنامه‌های رادیو چی چیست را با مراجعه به جدول زیر پیگیری کنند.

خبر سراسری۰۰:۰۰
شب های ایران۰۲:۰۰
کتاب شب۰۲:۱۰
سازیان۰۲:۳۰
ویژه اذان صبح۰۳:۱۵
آوای کتاب۰۳:۳۰
اجابت۰۴:۳۰
ویژه اذان صبح۰۵:۱۵
ویژه اذان صبح۰۵:۳۰
روایت راوی۰۶:۱۰
چشمه سار ادب۰۶:۳۰
اخبار سراسری۰۷:۰۰
سلام یاشایش۰۷:۱۰
خبر سراسری۰۸:۰۰
ایستکلر۰۸:۳۵
قاصدک۰۹:۰۰
شهریمیز۰۹:۳۰
اخبار استان۱۰:۰۰
سئوگی سارایی۱۰:۰۵پخش زنده
جوانه های چی چست۱۱:۴۰
اجابت چاغلاری۱۲:۰۵
پیام چی چست۱۲:۲۵
خطبه ارومیه۱۲:۳۰
کنکاش۱۲:۴۵
اجابت چاغلاری۱۲:۵۰
جوانه های چی چست۱۳:۳۰
خبر سراسری۱۴:۰۰
آیه ها و قصه ها۱۴:۴۵
شما بپرسید۱۵:۰۰
اخبار استان۱۶:۰۰
بیرآخشام بیرسلام ( اذان و مناجات )۱۷:۰۰
پیام چی چست۱۸:۴۰
قند پارسی۱۸:۴۵
کندیمیز۱۹:۳۰
نغمه لر (بازپخش)۲۰:۳۰
اخبار سراسری۲۱:۰۰
این فصل را با من بخوان۲۱:۳۵
خبر کردی۲۱:۴۵
شب بخیر کردی۲۲:۰۰
آشوری۲۳:۰۰

دیگر خبرها

  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه هشتم اردیبهشت
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه