Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان حکومت طالبان اعلام کرد که مشکلات بیمارستان های ویژه درمان کرونا در افغانستان به بد عهدی بانک جهانی ارتباط دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جاوید هژیر» سخنگوی وزارت بهداشت و درمان حکومت طالبان درباره مشکلات بیمارستان‌های درمان کرونا در افغانستان گفت که بانک جهانی بر اساس یک قرارداد تعهد کرده بود که تا سال 2024 از 38 بیمارستان کرونا در افغانستان حمایت کند، اما با روی کار آمدن حکومت طالبان به تعهد خود عمل نکرد و حتی از سه ماه قبل از آمدن طالبان حقوق کارمندان بیمارستان‌ها را نیز پرداخت نکرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آنجایی که پشتیبانی از بیمارستان‌های کرونا در افغانستان در تعهد بانک جهانی بود، دولت قبلی هم بودجه‌ای را در این زمینه اختصاص نداده بود و در حال حاضر هم وزارت بهداشت طالبان بودجه خاصی در این بخش ندارد. به همین دلیل مشکلات افزایش یافته و تا کنون تنها برای پنج بیمارستان، حامی مالی پیدا شده که شامل بیمارستان افغان-جاپان کابل و بیمارستان های قندهار، هلمند، هرات و ننگرهار است.

سخنگوی وزارت بهداشت طالبان در گفت‌وگو با رادیو دری عنوان کرد: مشکل کمبود اکسیژن در این بیمارستان‌ها تا حدی حل شده اما اگر در آینده تعداد مبتلایان به کرونا زیاد شود ممکن است با مشکل جدی در این بخش مواجه شویم. البته در تماسی که با یونیسف گرفته شده قرار شده که در آینده نزدیک ده سیستم اکسیژن ساز برای ده ولایتی که جمعیت بیشتری دارند و آسیب پذیر تر هستند ساخته شود. در نشست ها با یونیسف و سازمان بهداشت جهانی هم درخواست شده که تا زمان ساخت این سیستم ها، شرکت های خصوصی را برای تامین اکسیژن پوشش دهند.

هژیر اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل تا کنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان در حال افزایش است به طوری که تا یک ماه قبل تعداد مبتلایان ثبت شده از 100 نفر در شبانه روز بیشتر نمی‌شد اما در هفته های اخیر گاهی تعداد مبتلایان ثبت شده در شبانه روز به بیش از 800 نفر هم رسیده است.

کرونا در افغانستان؛ بیمارستان‌های کابل درها را به روی بیماران جدید بستندخیز دوباره کرونا در افغانستان؛ بیشترین میزان ابتلا و تلفات به ثبت رسید

وی خاطرنشان کرد: مشکل عمده ای که در بخش بهداشت و درمان افغانستان با آن مواجه هستیم این است که در بیست سال گذشته این بخش بیش از 90 درصد وابسته به کمک‌های خارجی بوده است. شعار کمک کنندگان هم این بود که بخش بهداشت باید از مسایل سیاسی دور نگه داشته شود و خدمات بهداشتی و درمانی باید سر وقت به تمام نقاط کشور برسد اما اکنون که طالبان روی کار آمده اند آنان خلاف شعارها و تعهدات خود عمل می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت طالبان اضافه کرد: طی چند ماه اخیر وزارت بهداشت و درمان توانسته است برای بعضی بخش‌ها تامین کننده مالی پیدا کند که البته قراردادهای مربوطه کوتاه مدت است و مشکلات را به صورت اساسی حل نمی‌کند و تا زمانی که این وزارتخانه روی پای خود بایستد نیاز به کمک‌های بیشتری است.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان سخنگوی وزارت بهداشت کرونا در افغانستان تعداد مبتلایان بهداشت و درمان بیمارستان ها بانک جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک

منابع محلی در قندهار اعلام کردند که طالبان منطقه «مازل گلی» راه مختص بیماران در این گذرگاه را از سه روز به این‌سو بسته کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که به دلیل برخورد نامناسب مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را مسدود کرده‌اند.

شماری از بیمارداران می‌گویند که پس از مسدود شدند این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

راه «مازل گلی» در جنوب دروازه عمومی گذرگاه چمن-اسپین‌بولدک موقعیت دارد که از گذشته به این‌سو مردم دو طرف از طریق آن به دو‌ کشور رفت‌وآمد می‌کردند و تنها به بیمارانی اجازه عبور داده می‌شد که ضمانت خط داشتند.

گذرگاه اسپین بولدک از چهار ماه به این‌سو از سوی معترضان ساحه چمن به ممنوعیت تردد بدون پاسپورت و ویزا مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • سازمان جهانی بهداشت: سوءتغذیه در نوار غزه افزایش یافته است
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است