Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@22:37:48 GMT

جهاد تبیین را از علی ( ع) بیاموزیم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۲۵۹

جهاد تبیین را از علی ( ع) بیاموزیم

گروه دیدگاه ـ حسن رشوند، کارشناس سیاسی طی یادداشتی درباره جهاد تبیین نوشت: فردا سالروز میلاد شخصیتی است که باید او را بزرگترین روایت گر تاریخ اسلام و بلکه کل تاریخ دانست و اصولا «جهاد تبیین»  به نام او سند خورده است.سراسر خطبه ها ، نامه ها و کلمات قصار در نهج البلاغه گواه براین واقعیت است که امیرالمومنین( ع )  در طول عمر الهی و  پربرکت خویش چه زمانی که نزدیک به 5 سال در جایگاه امام و خلیفه مسلمین قرار داشتند و چه دوران  25 ساله خانه نشینی که حضرت داشتند، لحظه ای نبوده است که آن بزرگوار از روشنگری و تبیین حوادث و رخدادهایی که بر جامعه اسلامی آن روز چنبره زده بود ، دست کشیده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ ترکیبی مختص این زمان نیست بلکه  از همان زمانی که عمال معاویه در شام توطئه می کردند و با جنگ روانی و تبلیغاتی به عنوان یک ضلع جنگ ترکیبی بدنبال شکاف در دنیای اسلام بودند و با تزریق پول های ناپاک و خریدن  سران قبایل و افراد ذینفوذ ، تلاش می کردند مردم را بر علیه حکومت بشورانند و به اصطلاح امروزی ، کمپین های اعتراضی راه می انداختند  تا حکومت علی ( ع ) را بی پشتوانه مردمی جلوه دهند و پس از موفقیت در این عرصه ، جنگ واقعی و نظامی را رقم می زدند ، ما شاهد جنگ ترکیبی علیه حکومت علوی امیر المومنین ( ع ) بودیم. اگر آن جنگ روانی- تبلیغاتی  به عنوان ضلع اصلی جنگ ترکیبی معاویه رخ نمی داد، یقینا علی ( ع) و جهان اسلام  آن روز شاهد جنگ های نهروان، صفین و جمل نمی شدند و علی ( ع ) مظلومانه با زبان «تبیین»  اتفاقی که داشت رقم می خورد و شیرازه حکومت اسلامی را فرو می پاشید را با اشک در چشم به مردمان و نخبگان کور شده از درک واقعیت های صحنه هشدار نمی دادند.آن روز امام مسلمین ، همزمان دو جهاد را انجام می دادند و حتی نسبت به خوارجی که در تشخیص صحنه مشکل داشتند  و شمشیر های برهنه شده آنها در مقابل علی ( ع ) قدرت نمایی می کرد ، حضرت تنها نگرانی شان نجات این جماعت کج فهم از دین بود و در توصیه به اطرافیان خود می فرمودند ؛ دشمن در جای دیگری در کمین نشسته است . لذا همه هدف امام ، تبیین واقعیت ها و روایت درست از صحنه بود تا جنگ ترکیبی  معاویه که در حال اجرا بود، خنثی شود.اگر نگاه تبیین گری امام نبود حضرت در جنگ جمل ، صفین و نهروان پیش از شروع جنگ ، برای روشن کردن صحنه واقعی اتفاقی که در حال رخ دادن بود ، بارها با کسانی که در مقابلش ایستاده بودند سخن  نمی گفتند و پس از جنگ جمل نیز برای عبرت گرفتن مسلمانان و ثبت در تاریخ ، بر کشتگان جمل گریه نمی کردند و رو به آن صحابی کشته شده پیامبر ( ص ) نمی فرمودند: « ای طلحه بن عبیدالله آنچه را که پروردگارم  به من وعده داده بود حق یافتم ، آیا آنچه را که خدایت وعده داده بود، حق یافتی؟!»عنصر تبیین گری اصلی ترین رسالت امیرالمومنین علی(ع) در طول حیات پر برکت شان بود. حتی این تبیین گری را نه تنها بر دوش خود، بلکه رسالتی می دانستند که تک تک اعضای خانواده اش باید انجام دهند. کاری که حضرت زهرا (س) در فاصله رحلت پیامبر اسلام(ص) تا زمان شهادتشان انجام دادند و اینکه  امام حسن و امام حسین( علیهما السلام) را بر در خانه مهاجرین و انصار  می بردند تا حقانیت علی ( ع) را به صحابه دیروز پیامبر( ص)  و سکوت کنندگان امروز گوشزد کنند ، صرفا حمایت از علی( ع) نبود ، بلکه هدف تبیین حوادث و اتفاقاتی بود که می رفت شیرازه حکومت اسلام را مورد تهدید جدی قرار دهد.

 یکی از بارزترین مشخصه های حکومت علوی در نگاه هر ناظری که تنها مروری کوتاه بر تاریخ آن داشته باشد، اصولگرایی، راست مداری و درست کرداری امیرمؤمنان (ع) در دست یابی به اهدافی است که در بستر تبیین گری رخ داده است. آن روز حکومت علوی بر سر حقانیت دین پیامبر ( ص) با حکومت اموی  در جنگ بود تا جایی که معاویه از همه ابزار جنگ ترکیبی علیه امام استفاده می کرد و امروز هم  یکی از عمده ترین، بلکه اصلی ترین مشکل حکومت اسلامی  و جمهوری اسلامی به عنوان داعیه دار اسلام ، چالش با نظریه ای است که حدود نه قرن بعد از حکومت 5 ساله علی ( ع ) ، در « ایتالیا » توسط «ماکیاولی » در قالب قاعده ی حکومت ارائه شد و نگاه اندیشه گران سیاسی را به خود معطوف داشت و اکنون نسخه ی بالینی سیاست مدارانی شده است که بیش از هر چیز  تلاش دارند با اغواگری و دروغ ، موجبات دوام سلطه خود را بر جهان مستولی کنند .

به گزافه نیست، اگر گفته شود آن همه ناملایمات و دشواری هایی که در دوران سی ساله پس از رحلت پیامبراکرم (ص )، به ویژه چند سال حکومت امام علی (ع)، متوجه وی شد را  برخاسته از همین ویژگی و در چالش با قاعده ای در حکومت بشماریم که بعدها نام «ماکیاولیسم» به خود گرفت و به صورت یک مکتب سیاسی تدوین شد و دست مایه ی قدرت مدارانی چون مقامات امروز و دیروز کاخ سفید گردید.

تفاوت در این دو نگاه است که باید با ابزار «تبیین »و «جهاد روایت گری» به جنگ با آن رفت. چرا که  امام علی (ع) فرمودند:
« ای مردم! وفا، قرین راستی است و من سپری نگاه دارنده تر از وفای به عهد سراغ ندارم و کسی که بداند بازگشتن چگونه است، مکر نمی کند. ما در زمانی واقع شده ایم که بیشتر مردم، آن نیرنگ را زیرکی پندارند و نادانان، ایشان را زیرک خوانند. چه سودی می برند این نیرنگ بازان؟ خدا ایشان را بکشد! شخص زیرک و کاردان راه حیله و چاره هر کار را می داند و سبب اینکه نیرنگ به کار نمی برد، آن است که امر و نهی خدا مانع می شود و با اینکه حیله و نیرنگ را دیده و دانسته و توانایی به کار بردن آن را دارد، ترک می کند و کسی که در دین از هیچ گناهی باک ندارد، فرصت را از دست نداده و در هر کاری به مکر و خدعه دست یازد »
در نقطه ی مقابل فرموده ی امام علی (ع)، این گفته ماکیاولی که در ادامه سیاست اموی که امروز بر جهان در چهره آمریکا و دولت های سلطه جو تبلور یافته است ، قرار دارد.آنجا که  می گوید:
« همگان بر این نکته واقفند که صفاتی مانند وفاداری، حفظ حرمت و قول، درستی رفتار و نیالودگی به نیرنگ، تا چه پایه در شهریار پسندیده است؛ اما از آن طرف، در مقابل حوادثی که در عصر ما اتفاق افتاده است، خود به چشم می بینیم که شهریارانی که زیاد پای بند حفظ قول خود نبوده اند؛ ولی در مقابل، رموز غلبه بر دیگران را به کمک حیله و نیرنگ – بخوانید جنگ روانی _ ، خوب می دانسته اند، کارهای بزرگ انجام داده اند و وضعشان در آخر کار، خیلی بهتر از آن کسانی بوده است که در معامله با دیگران، صداقت و درستی به خرج داده اند. پس بگذارید همه این را بدانند که برای رسیدن به هدف از دو راه می توان رفت؛ یکی از راه قانون و دیگری از راه زور. از این دو راه، اولی شایسته ی انسان ها و دومی شایسته ی حیوان هاست؛ ولی از آنجا که طریقه ی اول، غالباً بی تأثیر است، تشبّث به طریقه ی دوم ضرورت پیدا می کند؛ بنابراین شهریار لازم است که طریقه ی استعمال هر دوی این شیوه ها را خوب بداند و موقع را برای به کار بردن هر کدام نیک بسنجد.»

همین سیاست عدم وفاداری و حفظ حرمت و قول توصیه ماکیاول است که آمریکا را از برجام خارج و برای بازگشتش به برجام توسل به ابزارهای خارج از چهارچوب  و جنگ روانی را توجیه می کند. در این صورت تنها ابزار مقابله با دشمن در جبهه حق ، راهبرد «جهاد تبیین» است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد تبیین امام علی رهبر انقلاب جنگ ترکیبی جهاد تبیین تبیین گری جنگ روانی آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا مظفر در مراسم یادواره ۴۹ شهید فرهنگی استان زنجان، با تاکید بر اینکه جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور از وظایف ما در برهه کنونی است، گفت: باید تلاش کنیم فاصله‌ای که بین نسل امروز و نسل گذشته در دفاع‌مقدس افتاده با برگزاری چنین برنامه‌هایی و ارتباط دانش‌آموزان با خانواده شهدا و تکریم و تحلیل از مقام آنان را پر کنیم.

وی افزود: وظیفه داریم مصادیق گذشت و ایثار و همچنین ایثارگری شهدا را به نسل جدید تبیین کنیم و مطالبه شهیدان و خانواده شهدا ادامه مسیر شهدا و پیروی از مقام معظم رهبری است.

مشاور وزیر آموزش‌و پرورش در امور شاهد و ایثارگران گفت: شهادت معامله دو جانبه با خداست چرا که خداوند فرموده است هر کس با جان و مال خود در راه خدا با دشمنان بجنگد در مقابل، خداوند به او سعادت ابدی و حیات جاودان عنایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مشتری واقعی سرمایه انسان یعنی جان او خداوند است که به بهای بهشت خریداری می‌شود، افزود: خانواده شهدا نیز که صبر بر این مصیبت عظیم دارند نیز برنده‌اند چرا که خداوند در آیه ۱۵۷ سوره بقره بر آنها سلام و درود و رحمت می‌فرستد که این امر بسیار مرتبه بالا و بزرگی است.

مظفر با تاکید بر اینکه خانواده شهدا مانند خود شهید برنده هستند زیرا شهدا قدرت شفاعت دارند و در برزخ و قیامت نیز نقش ایفا می‌کنند تا خانواده خود را شفاعت کنند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند به خانواده شهدا می‌گوید من خلیفه شهید پس از او در خانواده هستم؛ هرکس خانواده شهید را شاد کند مرا خوشحال کرده است و هر کس شهید را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است.

وی با بیان اینکه مادران شهدا به خاطر اسلام از بزرگ‌ترین سرمایه خود یعنی فرزندان‌شان گذاشتند، یادآور شد: در برابر این موضوع وظیفه ما مسئولان و مردم توسعه و ترویج فرهنگ شهادت است که یکی از اقدامات در این مسیر برگزاری یادمان‌ها و مراسم‌های گرامیداشت شهدا است.

مشاور وزیر آموزش‌و پرورش در امور شاهد و ایثارگران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ حدود ۱۲ سیاست اجرایی مهم را در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند، گفت: بند ۶ این سیاست‌های ابلاغی تاکید دارد که در شرایط مساوی مدیریتی، اولویت با فرزندان شهدا و خانواده شهدا باشد که باید تلاش کنیم این بند به خوبی اجرا شود.

مظفر با توضیح اینکه آموزش‌وپرورش مفتخر است با درصد بالا نسبت به همه دستگاه‌های اجرایی کشور حتی بنیاد شهید به دلیل ظرفیت استخدام هر ساله میزبان فرزندان شهدا و ایثارگران است، گفت: در آزمون استخدامی که تمام دستگاه‌های اجرایی قرار است در پایان اردیبهشت ماه برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد برگزار شود، آموزش‌وپرورش مفتخر است بیش از ۲۰ هزار سهمیه جذب دارد مگر اینکه متقاضی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش یک نهاد فرهنگی است که وظیفه حضور در جنگ نداشت اما بیش از ۴۱ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و همپای نیروی مسلح و انتظامی و نظامی بوده است، گفت: معلمان حتی در دوران جنگ هم سنگر دانش را رها نکردند و در برهه فعلی نیز فقط پرداختن به آموزش کافی نیست بلکه باید به تربیت نیز توجه شود.

کد خبر 6095152

دیگر خبرها

  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است
  • توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • صدا و سیما، خط مقدم جهاد تبیین است
  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند