Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@00:16:41 GMT

اثر امیدبخش یک داروی ضد انگل در مهار کووید-۱۹

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۳۵۴

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی، اثر امیدبخش یک داروی ضد انگل را در مهار کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که یک داروی خوراکی موسوم به "نیتازوکسانید"(Nitazoxanide) می‌تواند به طور گسترده از تکثیر چندین گونه نگران‌کننده کروناویروس در مدل‌های بالینی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه علمی برای یافتن درمان‌های مؤثر کووید-۱۹ و کنترل این بیماری همه‌گیر تلاش می‌کند. ارائه یک داروی خوراکی که قابل دسترس، ارزان و ایمن باشد، برای درمان یا مهار پیشروی کووید-۱۹ مهم است و پیشرفت قابل توجهی برای مقابله با کووید-۱۹ خواهد بود.

نیتازوکسانید در ابتدا برای درمان اسهال ناشی از انگل‌های "ژیاردیا"(Giardia) و "کریپتوزپوریدیوم"(Cryptosporidium) ارائه شد. به علاوه، بررسی‌های درون‌کشتگاهی، توانایی نیتازوکسانید و متابولیت موسوم به "تیزوکسانید"(tizoxanide) را در مهار چندین نوع ویروس از جمله کروناویروس نشان داده‌اند.

پژوهشگران این پروژه در یکی از پژوهش‌های پیشین خود، توانایی نیتازوکسانید را در ایجاد یک محیط ضد ویروسی گسترده برای غلبه بر راهبردهای فرار ایمنی ویروس نشان داده‌اند. این یافته‌ها، پژوهشگران را بر آن داشت تا توانایی نیتازوکسانید را برای مهار کردن تکثیر کروناویروس و عوامل بیماری‌زا در مدل‌های فیزیولوژیکی پستانداران و سلول‌های انسانی آزمایش کنند.

پژوهشگران در این پروژه، آزمایش‌های ضد ویروسی را در سلول‌های موسوم به "Vero E6" انجام دادند که به کروناویروس آلوده شده بودند. آنها سلول‌ها را در معرض نیتازوکسانید و تیزوکسانید قرار دادند و پس از ۴۸ ساعت، توانایی مهار آنها را محاسبه کردند.

اثر امیدبخش یک داروی ضد انگل در مهار کووید-۱۹

پژوهشگران در مرحله بعد، توانایی نیتازوکسانید را با "رمدسیویر"(remdesivir) مقایسه کردند تا توانایی آن را در کوتاه کردن زمان بهبودی کووید-۱۹ ارزیابی کنند. آنها برای این کار، سنجش‌های ترکیبی را در سلول‌های Vero E6 انجام دادند.

نیتازوکسانید و تیزوکسانید، اثر قوی ضد ویروسی را علیه کروناویروس در سلول‌های Vero E6 نشان دادند و سمیت سلولی به همراه نداشتند. همچنین، نیتازوکسانید توانست از تکثیر کروناویروس در سلول‌های Vero E6 جلوگیری کند.

یک داروی ضد انگلی دیگر موسوم به "نیکلوزاماید"(Niclosamide) که مورد تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) قرار دارد نیز ساختاری مشابه نیتازوکسانید دارد و کروناویروس را به صورت موثر مهار می‌کند.

آزمایشی که روی همسترها انجام شد، نشان داد که نیتازوکسانید می‌تواند تکثیر کروناویروس، کاهش وزن ناشی از ویروس و آسیب‌های ناشی از بیماری را به صورت موثر کاهش دهد.

آزمایش انسانی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد که بیماران پس از پنج روز درمان با نیتازوکسانید، کاهش نشانگرهای التهابی را تجربه کردند، زودتر بهبود یافتند و زمان بستری شدن آنها در بیمارستان کوتاه‌تر شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که نیتازوکسانید برای استفاده در کودکان و بزرگسالان، ایمن است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله دارو در زابل

  سردار دوستعلی جلیلیان  گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی در یک منزل مسکونی در سطح شهرستان زابل در امر تهیه و توزیع داروی خارج از شبکه توزیع، قاچاق و غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای دارند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس شهرستان زابل قرار گرفت.

 این مقام انتظامی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی و در بازرسی مأموران انتظامی از این منزل بیش از ۷۲۷ هزار و ۷۰۰ عدد انواع قرص و داروی خارج از شبکه توزیع و غیرمجاز کشف و منزل مسکونی متخلف نیز پلمب شد.

 سردار "جلیلیان" با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش تقریبی اقلام دارویی مکشوفه ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است گفت: دراین خصوص ۲ متهم دستگیر وپرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

  فرمانده انتظامی استان درپایان با بیان اینکه فروش دارو‌های غیر مجاز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد از شهروندان خواست اخبار و اطلاعات خود را در این خصوص با تماس مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • (ویدئو) اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • کشف محموله دارو در زابل
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه