Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@14:55:14 GMT

بحرین نوک پیکان توطئه‌های عربی- صهیونیستی ضد ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۶۲۳

بحرین نوک پیکان توطئه‌های عربی- صهیونیستی ضد ایران

به گزارش الف، در خلال سفر «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بحرین، دو طرف در امتداد توافقنامه‌های عادی سازی که بیش از یک سال قبل امضا شد درباره همکاری‌های امنیتی به توافق رسیدند.  در این زمینه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت صراحتا فاش کرد یک توافقنامه امنیتی میان بحرین و اسرائیل به امضا رسیده که به موجب آن یکی از بنادر بحرین به عنوان پایگاه نیروی دریایی اسرائیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافقنامه امنیتی میان منامه و تل‌آویو هم زمان با انجام  بزرگترین رزمایش دریایی  در بحرین با حضور رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، به امضا رسیده است. همین مسئله سوالاتی به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه چرا بحرین این قرارداد مهم امنیتی را با رژیم صهیونیستی امضا کرده، نه امارات.   بعد از امضای توافقنامه‌های عادی سازی میان رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل مشخص شد که یک هدف استراتژیک پشت این توافق وجود دارد و  در چارچوب تلاش‌های تل‌آویو برای ایجاد ائتلافی علیه ایران صورت می‌گیرد.

در این میان بحرین دومین کشور حوزه خلیج فارس بود که بعد از امارات توافق سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی را امضا کرد. روشن است کشوری مانند بحرین موجودیت و هویت مستقل ندارد و طبیعتا عادی سازی آن با اسرائیل نیز در چارچوب اهداف بزرگتر کشورهای دیگر انجام شده است.  ناظران معتقدند که عادی سازی بحرین با اسرائیل در واقع عادی‌سازی عربستان با این رژیم است و  حتی اگر ریاض مداخله خود در سازش منامه با تل‌آویو را به شکل علنی اعلام نکرده باشد اما اصلی ترین نقش را  در این زمینه ایفا کرد.

رژیم صهیونیستی از طریق تشکیل یک ائتلاف امنیتی و نظامی متشکل از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای رسیدن به دو هدف اصلی تلاش می‌کند.  همانطور که گفته شد نخستین و اصلی‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از ائتلاف با رژیم‌های عربی  ایجاد یک جبهه در مقابل ایران است.  از طرف دیگر امضای این توافقنامه امنیتی مهم با بحرین یک سناریو احتمالی ترسیم می‌کند مبنی بر اینکه  اسرائیل قصد ورود مستقیم به جنگ یمن را دارد.

طرفداران این سناریو به اظهارات قبلی «نفتالی بنت»  نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند که گفته بود اسرائیل از امارات پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی به عمل خواهد آورد..  اخبار رسانه‌های عبری زبان نیز حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها با فروش سامانه گنبد آهنین و یک سری تسلیحات دیگر به امارات موافقت کرده‌اند.

اما چرا اسرائیل، بحرین را به عنوان پایگاه اطلاعاتی و نظامی خود در منطقه خلیج فارس انتخاب کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که  به نظر می‌رسد عربستان و امارات قصد ندارند به شکل مستقیم در برابر ایران قرار بگیرند و بر همین اساس تصمیم گرفته‌اند تا بحرین را نماینده جبهه خود قرار دهند. به ویژه اینکه امارات در روابط خود با ایران برخی ملاحظات سیاسی و اقتصادی را در نظر می‌گیرد و نمی‌خواهد خود را به عنوان یک تهدید علیه تهران معرفی کند.

درواقع ورود مستقیم امارات به جبهه رویارویی مقابل ایران پیامدهای منفی زیادی برای ابوظبی خواهد داشت و قطعاً امارات اولین بازنده این رویارویی خواهد بود. بر همین اساس اماراتی‌ها تلاش می‌کنند خط قرمزهای خود را مقابل ایران رد نکرده و همچنین در روابطشان با رژیم صهیونیستی نیز محتاطانه رفتار کنند.

از طرف دیگر حضور اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در بحرین به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس با هدف تغییر قواعد بازی در منطقه صورت می‌گیرد و این امر درگیری و تنش میان محور وابسته به ایران با محور آمریکایی -صهیونیستی را تشدید خواهد کرد. اما سوال مهمی که در این میان به وجود می‌آید آن است که آیا تهران چنین واقعیتی را خواهد پذیرفت؟

درست است که توافق  امنیتی رژیم صهیونیستی با  بحرین و همچنین همکاری‌های نظامی که میان رژیم های عربی با اسرائیل وجود دارد تبدیل به یک منبع نگرانی در منطقه شده است اما واقعیت آن است که ایران هرگز چنین خطراتی را برای خود و متحدانش در منطقه نمی‌پذیرد.

حضور اطلاعاتی اسرائیل در منطقه خلیج فارس و همکاری‌های امنیتی آن با رژیم‌های عربی و ایجاد ایستگاه‌های جاسوسی  همگی بیانگر رسیدن به یک مرحله آشوب آفرین در منطقه هستند که همه آنها از توافق‌های سازش رژیم‌های عربی با تل‌آویو ناشی می‌شود. همین مسئله ممکن است موجب گردد تا ایران و متحدانش اقدام جدی برای خنثی کردن تاثیرات توافق‌های مذکور انجام دهند.

از طرف دیگر توجه به این نکته ضروری است که هرچند عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ضربه بزرگی به امنیت منطقه می‌زند. اما کاملاً روشن است که ملت‌های عربی هرگز این توافق‌ها را به رسمیت نخواهند شناخت.  این امر به ویژه درباره جامعه بحرین که درصد بزرگی از آنها مخالف سرسخت رژیم آل خلیفه و سیاست‌های استبدادی آن هستند کاملا صدق می‌کند.

این موضع مردم بحرین را می‌توان در واکنش تند آنها به سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به منامه دید.  رژیم آل خلیفه در بحرین هیچگونه مشروعیت مردمی ندارد و توافق سازش آن با صهیونیست نیز یک عامل مهم دیگر در تشدید دشمنی ملت با رژیم بحرین محسوب می‌شود. به همین دلیل منامه به راحتی قادر به اجرای توافق امنیتی خود با اسرائیل که (این توافق) عملا به معنای تسلط صهیونیست‌ها بر بحرین است، نخواهد بود.

منبع: الف

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی حوزه خلیج فارس رژیم های عربی عادی سازی تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • حماس: در حال بررسی پیشنهاد آتش‌بس هستیم
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • اسرائیل در قبال حماس کوتاه آمد؟
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد