Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک زندانی گوانتانامو می‎گوید که به مدت شش سال در این زندان نگهداری و شکنجه شده است.

خبرگزاری میزان - مادر یک زندانی در گوانتانامو که فرزندش به مدت شش سال در این زندانی نگهداری و شکنجه شده است، می‎گوید که همچنان منتظر عذرخواهی یا دریافت غرامت است.

به گزارش «گاردین»، «مورات کورناز»، بدون هیچ توضیحی در اکتبر ۲۰۰۱، یک ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، در پاکستان دستگیر شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کورناز»، یک شهروند ترکیه‌ای تبار  آلمان است که می‌گوید برای مطالعه در مدرسه‌ای به لاهور سفر کرده بود، اما با وجود اینکه هیچ ارتباطی با القاعده نداشته و حتی از هیچ اردوگاه تروریستی بازدید نکرده بود، به آمریکا تحویل داده شد.

او هزار و ۶۰۰ روز را با تحمل انواع شکنجه در گوانتانامو گذراند.

وکیل «کورناز»، می‎گوید «جورج دبلیو بوش یک خلاء قانونی در دریای کارائیب ایجاد کرد و تمام تدابیر رویه‌ای را که جهان غرب از عصر روشنگری درک می‌کرد، از بین برد.»

به گفته وی، «زندانیان در خلیج گوانتانامو به عنوان جنگجویان دشمن نگهداری می‌شدند و با آن‌ها مانند قانون شکنان در قرون وسطی رفتار می‌شد.»

بیشتر بخوانید: روایتی جدید از شکنجه زندانیان در گوانتانامو روایت «ویک» از وضعیت گوانتانامو

بیش از ۲۰ سال پس از افتتاح این زندان، ۳۹ زندانی هنوز در این اردوگاه باقی مانده‎اند.

مادر «کورناز»، می‎گوید «من دولت آلمان را مسئول آنچه اتفاق افتاده می‌دانم؛ باید سریعتر عمل می‌کردند؛ بالاخره مورات اینجا به دنیا آمده بود.»

سه مامور اطلاعاتی آلمان یک سال پس از بازداشت «کورناز»، او را در گوانتانامو بازجویی کردند و به این نتیجه رسیدند که او بی گناه است و تهدیدی برای امنیت ملی به حساب نمی‌آید.

نه پنتاگون و نه سازمان سیا با ایده آزادی «کورناز» در آلمان مخالفت نکردند، اما دولت وقت آلمان، اقدامی نکرد و این جوان ۲۰ ساله از آن زمان همچنان در اردوگاه تحت شکنجه قرار داشت.

وکیل «کورناز»، می‎گوید «آلمان به جای استفاده از این فرصت برای یک اقدام بشردوستانه، برای کمک به فرار از شکنجه و محاکمه عادلانه مورات کورناز، پیشنهاد آمریکا را رد کرد و حق اقامت و بازگشت او به آلمان را پس گرفت؛ آلمان مسئول شکنجه کورناز نبود، اما مسئول این بود که مشکلات او بسیار بیشتر از آنچه باید طول می‌کشید، طول بکشد.»

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا آلمان گوانتانامو حقوق بشر تحولات بین الملل

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آلمان آمریکا آلمان گوانتانامو حقوق بشر تحولات بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، یدالله روحانی منش افزود: یک بانوی جوان به علت صدور چک کمتر از یک ماه پیش زندانی شده بود که با کمک استاندار همدان به آغوش خانواده بازگشت.

او تصریح کرد: سرپرست یک خانواده به علت بدهی از یک و نیم ماه پیش زندانی شده بود که از این محل برای آزادی این کارگر استفاده شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان تاکید کرد: ۲۳۲ زندانی جرائم غیر عمد شامل ۲۱۸ مرد و ۱۴ زن سال گذشته در این استان با کمک خیران و فعالیت‌های ستاد دیه و با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

یدالله روحانی منش افزود: این افراد شامل ۱۵۴ محکوم مالی، سه زندانی ناتوان در پرداخت دیه، ۷۴ زندانی مهریه و یک زندانی ناتوان در پرداخت نفقه می‌شود.

او تصریح کرد: شماره حساب‌های ۰۱۰۶۳۲۹۵۵۵۰۰۱ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۳۰۷۱۲ بانک ملی، شماره حساب ۲۰۳۰۳۰۳۰۳۷ و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۱۱۵۱۸۴ بانک ملت، شماره حساب ۳۳۲۲۴۳۸۳۱۰۳۸۷۱ و شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۳۸۳۷۹۸۰۳ بانک انصار آماده دریافت کمک‌های شهروندان است.

دیگر خبرها

  • شواهدی مبنی بر دفن افراد شکنجه‌شده در آودیوکا وجود دارد
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • آزادی بانوی زندانی پس از ۶ سال حبس در البرز
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • فرار بیش از ۱۰۰ زندانی در نیجریه
  • ببینید | یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا