Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@07:51:03 GMT

گردش تجاری ایران با روسیه و اوکراین چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۳۲۴۳

گردش تجاری ایران با روسیه و اوکراین چقدر است؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جریان تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین و احتمال وقوع جنگی که بین دو کشور مطرح است، اوضاع تجارت خارجی ایران با روسیه و اوکراین به عنوان دو طرف تجاری، از گمرک پیگیری شد و لطیفی سخنگوی- گمرک ایران- آمار  این تجارت را به ایسنا ارائه کرد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه امسال، در مجموع تجارت خارجی ایران حدود ۱۳۳.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار بوده است و رقمی که برای حجم تجارت خارجی ایران با روسیه و اوکراین در مجموع ثبت شده به حدود چهار میلیون تن به ارزش کمتر از دو میلیارد دلار می رسد ولی عمدتا به روسیه اختصاص دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجارت ایران و روسیه در دوره مورد بررسی در مجموع حدود ۳.۸ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده است که از این میزان سهم واردات ایران از روسیه ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار است که در مقایسه با ۱۰ ماهه پارسال ۱۱.۵ درصد از لحاظ وزن و ۳۰.۶ درصد از نظر ارزش افزایش دارد. در سال گذشته واردات ایران از روسیه ۲.۶ میلیون تن به ارزش ۹۰۱ میلیون دلار بوده است.

عمده واردات ایران از روسیه با ۲.۶ میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به محصولات غذایی و البته کالاهای اساسی اختصاص دارد؛ به طوری که بیش از ۶۹۴ میلیون دلار گندم، ۷۲.۲ میلیون دلار ذرت و یا جو و دانه های سویا وارد شده است. همچنین بین واردات از روسیه کالاهایی مانند روغن دانه‌های آفتابگردان، اقلام نیمه صنعتی و مواد اولیه، چوب، کاغذ روزنامه و حدود ۹.۱ میلیون دلار اقلام دارویی دیده می شود.

صادرات ایران به روسیه نیز حدود ۹۲۳.۱ هزار تن به ارزش ۴۸۵.۷ میلیون دلار بوده که این صادرات در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۱۱.۶ هزار تن به ارزش ۳۸۹.۷ میلیون دلار ثبت شده بود. بر این اساس در سال جاری صادرات به روسیه ۱۳.۷ درصد از نظر وزن و ۲۴.۶ درصد از نظر ارزش رشد دارد.

حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی است که ۵۰۱.۵ هزار تن به ارزش ۲۹۱.۴ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در بین اقلام صادراتی به روسیه می‌توان به ۲۰ میلیون دلار فلفل، ۴۶ میلیون دلار پسته، ۱۶.۵ میلیون دلار انگور و یا کالاهای دیگری مثل  معدنی، سنگ آهن و یا شیمیایی اشاره کرد. اما در رابطه با تجارت ایران و اوکراین مجموع تجارت خارجی در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۵۰.۸ هزار تن به ارزش بیش از ۱۶۲.۵ میلیون دلار بوده است.

واردات صورت گرفته از اوکراین به ایران ۱۷۴.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۱.۷ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۶ درصد از لحاظ وزن  کاهش و ۱۰۵.۷ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است. از اقلام وارداتی از اوکراین می‌توان گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و یا برخی تجهیزات نفتی نام برد.

صادرات ایران به اوکراین نیز در سال جاری ۷۶.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۵۰.۸ میلیون دلار است که در ۱۰ ماهه سال گذشته ۵۵.۲ هزار تن به ارزش ۳۶.۲ میلیون دلار ثبت شده بود. بر این اساس صادرات ایران به اوکراین در سال جاری ۳۸.۴ درصد در وزن و ۴۰.۳ درصد در ارزش افزایش دارد.

ایران به اوکراین عمدتا محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی صادر کرده که به حدود ۲۸.۲ میلیون دلار در این بخش می رسد. از اقلام صادراتی می توان به ماهی، جگر ماهی و یا ۷.۱ میلیون دلار پسته، هفت میلیون دلار انگور و یا اقلام معدنی و شیمیایی اشاره کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1129907 برچسب‌ها ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ایران میلیون تن به ارزش تن به ارزش بیش میلیون دلار بوده صادرات ایران روسیه و اوکراین هزار تن به ارزش دلار بوده میلیارد دلار تجارت خارجی ۱۰ ماهه ۶ میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۳۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه رویداد ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی افزود: ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود اما در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم. امیدواریم دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند.

حسن زاده ادامه داد: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

رییس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

کد خبر 6093443 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران