Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@23:20:30 GMT

شفاف سازی از شهرداری تهران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۳۴۸۷

شفاف سازی از شهرداری تهران آغاز شد

رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری شهر بیان کرد: این اقدام شهردار محترم تهران عملاً با ایجاد اتاق شیشه ای و شفافیت در واگذاری املاک که همواره محل بحث بوده و شائبه ایجاد رانت و فساد را داشته، نشان دادند که اعتقاد و التزام به شفاف سازی دارند. دکتر حمید انصاری رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری شهر در خصوص عرضه املاک شهرداری به بورس در گفت‌وگو با خبرنگار پول نیوز چنین بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خبرنگار پول نیوز: شهرداری تهران برای اولین بار قصد دارد که املاک خود را در بورس کالا عرضه کند، این اتفاق چه منافع و مزایایی برای بازار سرمایه خواهد داشت؟
انصاری: اولاً من به عنوان یک فعال بازار سرمایه و یک شهروند تهرانی جا داره تشکر کنم از مدیریت ارشد شهرداری تهران جناب آقای دکتر زاکانی و جناب آقای دکتر فلاح معاونت محترم مالی شهرداری تهران بابت اتخاذ این تصمیم و اجرایی نمودن آن، چراکه مدیران معمولاً در فکر افزایش اختیارات خود هستند و محدود کردن اختیارات خودشون آن هم به دست خودشون را نمی‌پسندند. با این کار شهردار محترم تهران عملاً با ایجاد اتاق شیشه‌ای و شفافیت در واگذاری املاک که همواره محل بحث بوده و شائبه ایجاد رانت و فساد را داشته، نشان دادند که اعتقاد و التزام به شفاف سازی دارند و علی رغم کاهش اختیارات خودشون این اقدام که به نظر من مهمترین اقدام در راستای شفاف سازی می‌باشد رو انجام دادن و به عنوان پیشرو در این حوزه اقدام نمودند. هم اکنون با توجه به اقدام جناب آقای دکتر زاکانی جا داره پیشنهاد کنم سایر ارگان‌ها نیز در خصوص املاک خودشون این اقدام رو انجام بدهند.
انصاری: عرضه املاک در بحث توسعه بازار سرمایه و بازار بورس تاثیر داره، چون بورس در این حیطه ابزار روز دنیا می‌باشد، هر چه بیشتر توسعه پیدا کند می‌تواند در شفاف سازی و تسهیل انجام معاملات تاثیر به سزایی داشته باشد لیکن از مزایای عرضه املاک در بازار سرمایه فعال کردن حلقه معاملاتی، توسعه بخشی از بازار بورس و کاربردی کردن ابزار توسعه شفاف سازی قیمت ها، کشف قیمت واقعی، دسترسی عمومی به اطلاعات ملک‌های قابل واگذاری شهرداری، الگو برداری سایر ارگان ها، احتمال تاثیر افزایش عرضه در کاهش قیمت‌ها اشاره نمود. همچنین شفافیت قیمت و رقابت سالم و بدون محدودیت جغرافیایی متقاضیان خرید و سلامت معاملات هم مزیت دیگر می‌باشد.
پول نیوز، آیا این اقدام می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمکی کند یا تاثیر مثبتی داشته باشد؟   رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری شهر؛ بله چرا که در واقع این املاک در بورس کالا در بخش معاملات املاک قرار می‌گیرد و می تواند باعث توسعه و رونق این بخش گردد.
پول نیوز، اهداف شهرداری تهران از این اقدام چیست و به دنبال چه اهدافی است؟   دکتر انصاری، هدف شهرداری تهران از این اقدام بنابر تاکید مکرر شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر زاکانی، شفاف سازی انجام معاملات شهرداری بوده، چرا که فروش املاک سابقاً از طریق مزایده صورت می‌گرفته که این موضوع باعث ایجاد شایعات و شبهات و احتمال فساد و رانت در معاملات را داشته، حال چنانچه معاملات مذکور در بورس صورت پذیرد تمامی مراحل اعم از نحوه حضور افراد در مزایده، رقابت برای خرید، قیمت گذاری و ... دارای شفافیت لازم بوده و این بزرگترین مزیت برای شهرداری در عرضه املاک در بورس کالا می‌باشد چراکه اولاً شهرداری تهران ملزم به رعایت تشریفات اداری انجام مزایده نخواهد بود (و در واقع بروکراسی اداری نخواهد داشت) و این شفافیت موجب عدم ورود فساد و رانت در این حوزه خواهد بود. همچنین کلیه کسانی که تمایل به خرید ملک دارند بدون نیاز به حضور فیزیکی و نیاز به خرید اسناد مزایده به صورت حضوری می‌توانند املاک منتخب خود را در هر کجا که صرفاً دسترسی به اینترنت دارند از طریق بورس خریداری نمایند.
پول نیوز، این اقدام برای شهرداری تهران و هم برای بازار بورس چه فرصت‌هایی را بوجود می‌آورد؟   رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری شهر، در پاسخ به این سوال شما چنانچه شهرداری تهران بتواند در این بخش معاملات موفقی را انجام دهد و بتواند املاک خود را در بورس املاک به فروش برساند قطعاً می‌تواند نقدینگی بسیار زیادی را به دست بیاورد و از طرفی می‌تواند در طرح‌های اقتصادی و در طرح‌هایی که برگشت سرمایه آن‌ها سریعتر از املاکی هست که به عنوان سرمایه‌هایی که قابلیت نقد شوندگی دائم ندارند استفاده نماید که موجب اشتغال زایی و درآمد زایی گردیده و در واقع مولد سازی دارایی‌های شهرداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند این نقدینگی را در پروژ‌های عمرانی خود استفاده نماید.
پول نیوز، آیا این اقدام می‌تواند مشکل بیکاری یا مشاغل را در تهران حل کند؟   دکتر انصاری، چنانچه شهرداری بتواند از طریق عرضه املاک در بورس املاک نقدینگی کسب نماید و این نقدینگی در طرح‌های عمرانی صرف گردد قطعاً موجب ایجاد شغل خواهد شد. پروژه‌های عمرانی هم در زمان ایجاد و هم در زمان بهره برداری موجب اشتغال زایی می‌گردند و در این راستا تبدیل کلانشهر تهران به عنوان الگوی جهان اسلام نیز قابل تصور می‌باشد.
پول نیوز؛ شما این اقدام را مثبت تلقی میکنید یا منفی؟   رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری شهر، حتماً، چراکه فعالیت در عرصه بورس به عنوان یکی از ابزار‌های روز دنیا توسط یک نهاد عمومی مانند شهرداری موجب شفافیت و تسهیل روند معاملات در این حوزه می‌گردد.   خبرنگار: زهرا پاک‌زاد انتهای پیام/

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دانش دانش بنیان دانشگاه کارآفرین علم و فناوری شهرداری تهران عرضه املاک شهرداری در بورس زاکانی شهردار تهران بورس تهران جناب آقای دکتر شهرداری تهران عرضه املاک بازار سرمایه شفاف سازی پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۳۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی کرباسیان گفت: بنا بر اعلام برخی مشاوران املاک با پدیده‌ای جدید در بازار مسکن مواجه شده‌ایم. شایعه شده برخی فروشندگان آپارتمان از خریداران تقاضای دلار، ارز دیجیتال، طلا و غیره می‌کنند. به نظر من یکی از دلایل این موضوع ایجاد سامانه خودنویس است که باعث حذف واسطه شده است. به هر حال زمانی که واسطه، معامله را مدیریت می‌کند مبادلات مالی نیز مدیریت می‌شود اما وقتی خریدار و فروشنده از طریق سامانه خودنویس اقدام به معامله می‌کنند نظارتی وجود ندارد.

وی در گفتگویی با ایسنا افزود: بازار خرید و فروش مسکن در رکود به سر می‌برد اما مراجعات مقداری نسبت به فروردین بهتر شده است؛ مراجعاتی که منتج به معامله نمی‌شود و اغلب برای اطلاع از وضعیت اجاره صورت می‌گیرد. هر سال همین‌طور است، معمولا در اردیبهشت و خرداد که تغییرات اقتصادی خود را تا حدودی نشان می‌دهد متقاضیان برای پرس‌وجو می‌آیند. نقل و انتقالات بازار اجاره هم در اردیبهشت و خرداد افزایش می‌یابد.

کرباسیان بیان کرد: قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده اما به دلیل نبود مشتری، این نرخ‌ها هنوز به قطعیت نرسیده است. یکی از دلایل این کسادی، نوسانات بازار ارز است. کاهش قیمت دلار از محدوده ۶۹ هزار تومان به حدود ۶۱ هزار تومان بازار ملک را به نوعی کساد کرد؛ زیرا معتقدم بازار مسکن، دلاریزه شده و بالا و پایین رفتن قیمت دلار باعث می شود مردم برای خرید و فروش دست نگه دارند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس بر کم‌رونق شدن معاملات مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی دائما روی تبلیغات این سامانه مانور می‌دهند و به مردم می گویند بیایید قرارداد خود را مجانی ثبت کنید. در واقع رسما به حذف دفاتر مشاور املاک ورود کرده‌اند و اشتغال جامعه در حال سرکوب شدن است. در هر بازاری، اقتصاد را واسطه می‌چرخاند. جهش تولید نیاز به مشتری دارد. این مشتری از طریق واسطه‌ها می‌آید. موضوع واسطه برای بازار مسکن به عنوان یک بازار پیشرو در اقتصاد، اهمیت مضاعف دارد.

وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه خودنویس، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال جواز رفته‌اند. این مساله تبعات منفی برای بازار مسکن و اشتغال کشور دارد. با توجه به پیشران بودن بخش مسکن نیز تبعات منفی برای اقتصاد کلان خواهد داشت که در آینده خود را نشان می‌دهد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند دلالان ملک عامل گرانی مسکن هستند. سوال بنده این است آیا افزایش هزینه ساخت نیز به خاطر عملکرد مشاوران املاک است؟ حدود سه سال قبل هزینه ساخت هر متر مربع نهضت ملی مسکن را ۲.۵ میلیون تومان اعلام کردند. در حال حاضر به گفته مسئولان این رقم به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک تهران، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی را در قیمت مسکن موثر دانست و گفت: وقتی قیمت مصالح ساختمانی، هزینه صدور پروانه، نظام مهندسی و دستمزد کارگر، حمل و نقل و غیره تغییر می‌کند نباید انتظار داشته باشیم قیمت مسکن تغییر نکند. حتی ممکن است در تابستان با نوساناتی در بازار مسکن مواجه شویم.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: دولت اقدام خوبی را در خصوص تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده که اگر بتواند از طریق این برنامه قیمت ساخت را کنترل کند ممکن است نوسانات بازار مسکن در تابستان که فصل جابه‌جایی است نیز محدود شود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902831

دیگر خبرها

  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • ممنوعیت نقل و انتقال و معاملات طرح نهضت ملی مسکن در صدرا
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است