Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@09:37:39 GMT

11دانستنی در مورد شطرنج

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۵۳۲۰

رشته ورزشی شطرنج که به بازی فکر هم شهرت دارد، در دل خود دانستنی‌هایی را نهفته است که پی بردن به آن‌ها خالی از لطف نیست. ناطقان: خیلی‌ها با شطرنج آشنایی داشته و کم و بیش بازی کردن با آن را بلدند. شطرنج از جمله بازی‌های فکری است که به تمرکز احتیاج داشته و قدمت آن به قرن ۶ میلادی در شرق هند باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع اولیه شطرنج در زمان حکومت خسرو انوشیروان به ایران معرفی شد و در اواخر قرن نوزدهم بود که رقابت‌های شطرنج به طور رسمی در دنیا انجام شد. در ادامه با دانستنی‌هایی در مورد شطرنج با ما همراه باشید.

۱. اوسیپ برنشتاین یک استاد بزرگ شطرنج بود که در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها محکوم به اعدام شد. وقتی‌که پیش روی جوخه اعدام بود، یک افسر روسی که اسمش را شنیده بود به او پیشنهاد داد که خودش را در بازی شطرنج ثابت کند. او افسر را شکست داد و آزاد شد.

۲. کمپانی‌ای وجود دارد که تخصصش ایجاد اتاق‌های مخفی در خانه است. برای باز شدن یکی از این اتاق مخفی‌ها باید مهره‌های خاص را بر صفحه شطرنج حرکت دهید.

۳. گامبیت در اصل یک اصطلاح در شطرنج است (شروع بازی شطرنج)، اما بعد‌ها معنای فداکاری برای منفعت هم پیدا کرد (البته در انگلیسی).

۴. در سال ۱۷۷۰ مردی ماشینی اختراع کرد که می‌توانست با حریف انسانی شطرنج بازی کند. اسم این ماشین به مانند خواستگاهش، ترک نام داشت. اما تا سال ۱۸۵۷ متوجه نشده بودند که این یک حقه است و یک استاد شطرنج در ماشین پنهان شده.

۵. قوانین شطرنج در قرن ۱۵ تغییر یافت تا منعکس‌کننده دستاورد‌های ملکه ایزابلا باشد.

۶. شطرنج در مدارس ارمنستان یک درس اجباری است.

۷. قبل از سده ۱۶۰۰ بازی شطرنج به این صورت بود که باید تمام مهره‌های حریف را به جز شاه می‌زدید تا می‌بردید. این سبک از بازی "نابودی” نام داشت.

۸. مات کردن حریف در شطرنج تنها با ۲ حرکت هم امکان‌پذیر است.

۹. Magnus Carlson در حالی که پشتش به صفحات شطرنج بود ۱۰ بازی را به طور همزمان بازی کرد و ۷ تای آن‌ها را برد.

۱۰. اگر گوشی موبایل‌تان حین بازی شطرنج حرفه‌ای زنگ بخورد، ممکن است به قیمت باختن بازی برایتان تمام شود.

۱۱. در مسابقات استاندارد شطرنج، شانس بردن مهره‌های سفید بیشتر از سیاه است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: دانستنی ، شطرنج ، رشته ورزشی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دانستنی شطرنج رشته ورزشی بازی شطرنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار آزمون در زمین مارادونا درخشید(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، سردار آزمون سه شب پس از اینکه در دیدار جالوروسی مقابل اودینزه در ترکیب قرار گرفت و در 20 دقیقه باقی مانده از این رقابت نیمه کاره در سری آ ایتالیا برای رم به میدان رفت، با عملکردش کاری کرد تا دنیله ده‌روسی امشب هم در جدال حساس برابر ناپولی او را در ترکیب قرار بدهد.

ستاره ایرانی رم که برای چهارمین بار در فصل جاری سری آ حضور در ترکیب را تجربه می‌کرد و انگیزه زیادی برای اثبات توانایی خود داشت و نمی‌خواست فرصتی که ده‌روسی در اختیار او قرار داده را از دست بدهد، در دقیقه 58 اولین شانس خود در محوطه جریمه حریف را با گرفتن یک خطا، تبدیل به پنالتی برای تیمش کرد.

سردار آزمون که در 19 بازی قبلی خود در سری آ ایتالیا سه گل به ثمر رسانده و روی سه گل دیگر هم نقش موثری داشت، امشب هم در هفته سی و چهارم این رقابت‌ها مقابل تیم رده هشتمی ناپولی درخشید و در ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا شهر ناپل تیمش را صاحب گل اول بازی کرد تا از حریف‌شان پیش بیفتند.

ستاره ایرانی رم در دقیقه 58 توپ بلند به محوطه جریمه ناپولی را قصد داشت با کنترل توپ تبدیل به موقعیت جدی کند که خوآن ژسوس، مدافع برزیلی حریف مچ پای راست او را زد تا داور نقطه پنالتی را نشان بدهد و داوران ویدئویی هم آن را تایید کنند.

سردار که برای دومین بار در این فصل برای جالوروسی پنالتی می‌گرفت، توپ را تحویل پائولو دیبالا داد تا ستاره آرژانتینی پشت ضربه بایستد و گل اول بازی را مقابل ناپولی به ثمر رساند.

ناپولی در دقیقه 64 روی غافلگیری مدافعان رم یک گل غیرمنتظره توسط ماتیاس اولیورا زد و پنج دقیقه بعد هم سردار آزمون جای خود را به تامی آبراهام داد تا در دیداری که کمترین فرصت را داشت و 69 دقیقه در زمین بود، نمایش موثری ارائه کند.

دیگر خبرها

  • هشدار مهم: تسلیم شدن در DNA رئال نیست
  • زور پیکان به شمس آذر نرسید / پیروزی شمس آذر برابر حریف تهرانی
  • زور پیکان به شمس آذر نرسید / پیروز شمس آذر برابر حریف تهرانی
  • پیروزی بارسلونا مقابل والنسیا با هت‌تریک لواندوفسکی
  • پیروزی بارسلونا برابر والنسیا با هت‌تریک لواندوفسکی
  • جمله عجیب کاپیتان استقلال به وحید امیری پس از خراب کردن پنالتی
  • مس رفسنجان حریف تراکتور شد
  • ملوان، حریف سپاهان در جام حذفی شد
  • سردار آزمون در زمین مارادونا درخشید(عکس)
  • پوستکوگلو: بازی‌ها دیگر در استادیوم داوری نمی‌شود!‏