Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تعداد پژوهشگران، حجم سرمایه گذاری کشور در پژوهش، تعداد مقالات علمی جهانی و مقالات علمی و پژوهشی داخلی همچنین تعداد ثبت اختراع و توسعه علم و فناوری به خصوص در شاخه های جدید علمی، در هر کشوری معیار پیشرفت آن کشور در علم و فناوری محسوب می شود.

از جمله مؤلّفه های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فنّاوری پیشرفته است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی موانع و محدودیت‏ها، در این زمینه دارای توانمندی قابل ملاحظه‏ای شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه با گذشت چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه و انقلابی ایران اسلامی است.

موفقیت ها و پیشرفت های به دست آمده از دانشمندان و مراکز علمی ایران، به قدری مهم و ارزشمند است که با معرفی این موفقیت ها و نخبگان علمی به مردم کشور و جوانان و نوجوانان، بذر امید و انگیزه در وجود آنها کاشته می شود و در آینده شاهد رشد بیشتر کشور در همه زمینه های علمی خواهیم بود.

پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده است که غربی‌ها را به شدّت نگران کرده و تشدید فشارها، کارشکنی ها و تحریم های ظالمانه را با بهانه‌های واهی از جمله موضوع هسته‌ای و رشد موشکی، موجب شده است.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه ها و رشد تعداد دانشجویان در رشته های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات، ارجاعات علمی و ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته ای، فضایی و سلول های بنیادی از جمله مهم ترین دستاوردهای علمی و فناوری ایران اسلامی به شمار می رود.

پژوهش و تحقیق مایه تحکیم استقلال کشور است و رشد کمّی و کیفی آموزش عالی و افزایش کمی و کیفی تحقیقات علمی، یکی دیگر از شاخص‏های توسعه علمی و به عنوان عوامل مؤثر بر پژوهش است که در کشور ما، رشد روزافزون و قابل ملاحظه ای داشته و در عرصه های داخلی و خارجی شاهد درخشش دانشمندان ایرانی هستیم.

با استناد به آمار رسمی، امروز حدود دو درصد از تولید علم جهان به کشورمان تعلق دارد  و بیش از 200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان از شکوفایی بیش از پیش استعداد ملی کشور در پرتوی ایران اسلامی و تلاش جوانان این مرز و بوم مقدس دارد.
 

مروری بر سوابق علمی مدرس افتخارآفرین

از بین نخبگان علمی کشورمان، این بار خبرنگار فارس برای انعکاس جایگاه علمی و موفقیت های یک جوان نخبه به دانشگاه شیراز رفته و با یکی از اساتید پرافتخار این دانشگاه به صحبت نشسته است که برگزیده ای از این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: لطفا برای مخاطبین خودتان را معرفی بفرمایید.

- اسماعیل قوانلو هستم، متولد خرداد ماه سال 1364 در شهر شیراز و در یک خانواده پنج نفره که من اولین فرزند خانواده هستم و دو خواهر دارم; در سال 1395 ازدواج کردم و یک پسر دو ساله هم دارم.

فارس: دوران تحصیل خود را در کجا گذرانده‌اید؟

- مراحل مختلف تحصیل پیش از دانشگاه را در شهر شیراز گذراندم و در سال 1382 در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و تمام مقاطع تحصیلات دانشگاهی را نیز در دانشگاه شیراز طی کرده ام.

فارس: علت انتخاب و علاقه‌مندی به رشته مهندسی مکانیک توسط شما چه بود؟

- در ابتدای ورود به دانشگاه و رشته مهندسی مکانیک، اطلاع دقیقی از این رشته نداشتم اما با شروع تحصیل در دوره کارشناسی به تدریج به این رشته علاقه مند شدم و به همین سبب تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی این رشته را ادامه دادم و اگر امروز بخواهم مهم ترین دلیل علاقه خود را به رشته مکانیک بیان کنم، این است که با دانش مکانیک می توان پدیده های طبیعی را درک و حتی پیش بینی نمود.

فارس: گزیده‌ای از فعالیت‌های علمی و پژوهشی و فناوری خود را شرح دهید.

- پس از کسب مدرک دکترا از دانشگاه شیراز در سال 1392، از شهریور ماه همان سال به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز مشغول به فعالیت شدم. در حال حاضر هم با مرتبه دانشیاری در حال خدمت هستم و تاکنون موفق به هدایت و راهنمایی 15 پایان نامه کارشناسی ارشد و 2 رساله دکتری شده‌ام.

انتشار 85 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ارائه 35 مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی از جمله فعالیت های پژوهشی من در این مدت بوده است. در سال های 2019 و 2021 به ترتیب موفق به تالیف و تدوین 2 کتاب در انتشارات بین المللی اشپرینگر شده ام.

با توجه به فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی انجام شده، در سال های 1394 و 1398 به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شیراز و در سال 1395 به عنوان پژوهشگر برتر استان فارس معرفی شدم.

لازم به ذکر است در زمینه مطالعه رفتار مکانیکی ساختارهای نانومقیاس و همچنین فرامواد مکانیکی و آکوستیک با محققین برجسته بین المللی در حال همکاری هستم و در حال حاضر عضو هیات تحریریه چندین مجله معتبر بین المللی می‌باشم.

چشم‌انداز موجود مرجعیت علمی ایران است

فارس: به همکاری های بین المللی اشاره کردید، از نظر شما ضرورت انجام تحقیقات مشترک در عرصه جهانی چیست؟

- چنان چه بتوانیم تعامل علمی و سازنده با محققان برجسته دنیا داشته باشیم، می‌توانیم در مسیر نیل به مرجعیت علمی، که یکی از توصیه های اکید مقام معظم رهبری است، گام های موثری برداریم. تقویت ارتباطات بین المللی در حوزه علم و فناوری، فرصت مغتنمی است که به معرفی توانایی‌های علمی کشور و اثربخشی در دنیا بپردازیم.

فارس: در خبرها آمده بود که به تازگی موفق به اخذ جایزه‌ای بین المللی شده‌اید، لطفاً در خصوص این جایزه و اهمیت آن توضیحاتی ارائه نمایید.

- در سال 2021، کتاب "مکانیک محیط های پیوسته محاسباتی ساختارهای نانومقیاس" که به قلم من و دکتر هاشم رفیعی تبار استاد تمام گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر سید احمد فاضل زاده حقیقی استاد تمام دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، نگارش و توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر در سال 2019 منتشر شده بود، به عنوان بهترین کتاب علمی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی (کامستک) انتخاب گردید. این کمیته هر 2 سال یک بار جوایز ویژه ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که فعالیت های پژوهشی ارزنده ای انجام داده باشند، اهدا می‌کند.

این جایزه یکی از معتبرترین جوایز علمی است که به محققان کشورهای اسلامی اعطا می شود و خوشبختانه جایزه بهترین کتاب علمی کامستک برای اولین بار است که به محققان ایرانی تقدیم شده است.

تاکنون به مهاجرت فکر نکرده‌ام

فارس: با توجه به موقعیت علمی شما و بهره‌مندی از شرایط بهتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی، آیا تا کنون به مهاجرت فکر کردیده‌اید؟

- همواره معتقد بوده ام که چنان چه تلاشی از سوی من صورت می گیرد و منجر به دستاوردی در حوزه علم و فناوری می شود، باید به نام کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهان به ثبت برسد.
بنابراین علیرغم اینکه از سوی برخی از دوستان و همکارانم در دانشگاه های معتبر بین المللی پیشنهادات زیادی داشته ام، اما تاکنون به مهاجرت فکر نکرده ام.

فارس: توصیه شما به والدین برای هدایت تحصیلی و شغلی فرزندانشان چیست؟

درک درست از توانمندی ها، استعدادها، علایق و مهارت‌های فرزاندان و هدایت در مسیر شکوفایی استعدادها و عدم تحمیل خواسته والدین به فرزندان، بزرگترین توصیه من به آن ها است.

فارس: صحبت شما با جوانان برای تحصیل و ورود به عرصه کار چیست؟

- باید تلاش کنیم تا همواره در انجام تمامی امور (تحصیل و کار) بهترین عملکردی که در توانمان هست را داشته باشیم و با دوری جستن از فضاهای ناامید کننده موجود در جامعه و برخی رسانه ها، افق آینده خود را ترسیم کنیم که قطعاً چنین عملکردی با توکل به خدا، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

فارس: به جوانان و نخبه هایی که قصد مهاجرت دارند، چه توصیه ای دارید؟

- سعی کنید در هر کجای جهان که هستید، با علم آموزی و کسب تجربه های جدید، برای کشور و جامعه خود مفید واقع شوید و با عملکرد خود نام ایران را به نیکی در جهان پرآوازه نمایید.

رشد تولیدات علمی ایران در عرصه جهانی چشمگیر

فارس: جایگاه علمی کشور را چگونه برآورد می‌کنید؟

- خوشبختانه در 2 دهه اخیر رشد تولیدات علمی کشور در سطح جهان و منطقه از نظر کمی قابل توجه بوده است. همچنین در سالهای اخیر روند تولید علم از کمیّت به کیفیت سوق یافته است و شاهد این هستیم که تحقیقات دانشمندان ایران در حوزه های مختلف بسیار مورد استفاده و ارجاع قرار می گیرد.

از سوی دیگر، دستیابی به فناورهای نوین و تولید محصولات فناورانه نیز در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است. آنچه امروز می بینیم مرهون تلاش و جهاد علمی محققان بی‌ادعای کشور است که بدون داشتن امکانات کافی فقط به مدد انگیزه و توان خود، سبب ایجاد موفقیت در عرصه های مختلف علمی و فناوری شده اند.

با این وجود تداوم رشد و حفظ این دستاوردهای علمی با وجود برخی کمبودها در حوزه منابع و زیرساخت های پژوهشی امری دشوار است که می تواند در آینده نزدیک روند توسعه علمی و فناوری کشور را کند و راکد نماید. ان شاء الله با فراهم شدن امکانات و تلاش روزافزون دانشمندان و محققان جوانان کشور شاهد درخشش روز افزون در حوزه تولید علم نافعی که حضرت علی علیه السلام فرمودند باشیم.

 انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب علمی جایزه کامستک محققان ایرانی عرصه بین الملل محقق شیرازی استاد دانشگاه دانشگاه شیراز مهندسی مکانیک علمی و فناوری علم و فناوری بین المللی علمی کشور فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۵۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مهر، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، فیلم «اقیانوس پشت پنجره» ساخته بابک نبی زاده به مناسبت روز خلیج فارس به‌صورت همزمان در شانزده منطقه از استان هرمزگان، اکران می شود.

این فیلم، در هفته ملی خلیج فارس روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷، به صورت رایگان و همزمان در سالن های مراکز کانون پرورش فکری استان هرمزگان اکران خواهد شد. پس از اکران، تماشاگران در فضای اسکای روم ارتباط تصویری با کارگردان و عوامل اجرایی خواهند داشت.

«اقیانوس پشت پنجره» در آخرین حضور بین المللی خود موفق به دریافت «جایزه بزرگ بهترین فیلم کودک» از جشنواره «لکنو» هند شده است و پیش از این نیز جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۹۸)، جایزه صلح جهانی کنوانسیون حقوق بشر(۲۰۲۰)، جایزه هیات داوران یونیسف از جشنواره کوک اصفهان (۲۰۲۰)، جایزه بهترین فیلم کودک جشنواره سانفرانسیسکو (۲۰۲۰)، بهترین فیلم کودک و نوجوان زیروپلاس روسیه (۲۰۲۱)، جایزه بهترین فیلم کودک کینولاب لهستان (۲۰۲۲) را کسب کرده است.

فیلم «اقیانوس پشت پنجره» داستان کودکان بومی و نیازمند جزیره ای زیبا و کوچک را روایت می کند که می خواهند با کارناوالی که تدارک دیده اند، با موسیقی سنتی و رقص و نمایش‌های آیینی، جزیره خود را به توریست‌های خارجی معرفی کنند و از این طریق درآمدی داشته باشند.

این فیلم، در تابستان سال ۱۳۹۸ در جزیره های قشم و هنگام ساخته شد و عوامل آن عبارتند از بازیگران: محمد آزادی، حدیثه کرمی، جعفر قاسمی، ایوب رحیمی، مهران مظفری، غلام رنجبر، سید طاهر عزیزپور، بهرام کمیجانی، نویسنده و کارگردان: بابک نبی زاده، تهیه کننده: سید جلال چاوشیان، مجری طرح: محمد رضا کریمی صارمی، مدیر فیلمبرداری: حمید مهرافروز، آهنگساز: محمد فرشته نژاد، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، تدوین: کاوه ایمانی، مدیر تولید: مهدی مددکار، پشتیبانی تولید: محمد حبیبی، صدابردار: جعفر علیان، عکس: مصطفی مهدوی، علی اکبر اسماعیلی، صداگذار: مهزیار یزدانی نیا، برنامه ریز: محمد حمیدی، دستیار اول کارگردان: حامد نوبری، منشی صحنه: نرگس مولوی، تصحیح رنگ و نور: علی شهریاری، گریم: داریوش صالحیان. هاشم جوری، پخش بین الملل: فاطمه محسنی، مدیر روابط عمومی: حمید حسین زاده.

کد خبر 6093073 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر