Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل|مریم محرمی: سرما که شروع می‌شود، نیاز به وسایل گرمایشی نیز اولویت پیدا می‌کند. در گذشته کرسی و بعد از آن بخاری‌های نفتی و گازی، به عنوان مهم‌ترین وسایل گرمایشی در زمستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نصب موتورخانه و تجهیزات وابسته به آن شرایط را برای کاربرد انواع وسایل گرمایشی پیشرفته در ساختمان به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، تولید انواع پکیج، وضعیت نصب آبگرمکن و سرویس و تعمیر آبگرمکن را تحت تاثیر قرار داده و بیشتر افراد را نسبت به جایگزینی این وسایل گرمایشی ترغیب کرده است.

بنابراین اصلی‌ترین تجهیزات وابسته به موتورخانه را نصب رادیاتور شوفاژ و همین طور سبک جدید سیستم‌های گرمایشی مثل  رادیاتور قرنیزی، گرمایش از کف و انواع پکیج تشکیل داده‌اند. شناخت لوازم و نحوه عملکرد موتورخانه در هنگام ضرورت برای رفع عیب و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته به آن امری ضروری است.

هواگیری پکیج همانند نصب بخاری، ساده و البته حساس و مهم است. جاوید پرسیاوش مخترع بسیجی اردبیلی، مدیر عامل یک شرکت تولیدی موفق به ابداع شیر هواگیری نیمه اتوماتیک رادیاتورهای پانلی و پره‌ای شده است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، استاد مشاور پایان نامه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی، دارای ۱۰ مورد اختراع ثبت شده، ۵ مورد مقاله علمی پژوهشی و isc، داور ثبت اختراعات پارک علم و فناوری استان اردبیل، مشاور ثبت اختراعات مراکز رشد و پارک علم و فناوری و عضو بنیاد ملی نخبگان است. به سراغ این مخترع جوان رفتیم تا با فعالیت‌هایش آشنا شویم.

فارس: چه شد به این رشته علاقه‌مند شدید؟

پر سیاوش: به دلیل کنجکاوی زیاد از زمان کودکی و همچنین علاقه به کارهای فنی به رشته مهندسی مکانیک روی آوردم. مهندسان مکانیک به نحوی با سایر مهندسین تفاوت دارند، زیرا یک مهندس مکانیک برای پاسخگویی به نیازهای انسان بر فناوری متمرکز است و باید خود برای ایجاد فناوری جدید اقدام کند.

تقریبا هر محصول یا خدمتی که در زندگی مدرن وجود دارد، می‌توان گفت توسط مهندسان مکانیک برای کمک به بشریت طراحی شده است.

خلق فناوری در تمامی عرصه‌ها دیده می‌شود و شامل حل مشکلات امروزه و ایجاد راه‌حل‌هایی برای آینده در مراقبت‌های بهداشتی، انرژی، حمل‌ونقل، رفق مشکل فقر، اکتشافات فضایی، تغییرات آب و هوا و موارد دیگر است.

این رشته ترکیبی از خلاقیت، دانش و ابزارهای تحلیلی برای تکمیل کار دشوار و شکل‌گیری یک ایده به واقعیت است. این دگرگونی در مقیاس شخصی اتفاق می‌افتد و زندگی انسان‌ها را در سطحی تحت تاثیر قرار می‌دهد که ما می‌توانیم مانند پروتزهای رباتیک به آن برسیم و لمس کنیم.

فارس: در مورد جدیدترین دست‌آورد خود بگویید؟ چطور شد به فکر ابداع چنین روشی افتادید؟

پر سیاوش: شیر هواگیری‌های رادیاتور که هم اکنون نصب هستند دارای آچار مخصوص برای باز و بسته کردن است و یا با پیچ گوشتی آنها را باز و بسته می‌کنند ولی در نمونه جدید شیر هواگیر به صورت نیمه اتوماتیک عمل کرده و با فشار انگشت شست بر روی دکمه، هواگیری مدار آب گرم انجام می‌شود.

علاوه بر آن، این محصول دارای قفل کودک مکانیکی می‌باشد که بعد از نصب شدن رادیاتورها مانع دستکاری کودکان می‌شود.

این مشکل در کلیه رادیاتورها و مدارهای آب گرم وجود دارد، اگر دقت لازم را در زمان هواگیری پکیج نداشته باشید و یا در زمان مناسب این کار را انجام ندهید و اگر در مدار آب گرم هوا یا گازهای متصاعد شده جریان پیدا کند، شاید به شما آسیبی وارد نشود، ولی باعث خرابی پمپ های موتورخانه یا به اصطلاح پکیج آب گرم‌کن دیواری خواهد شد. در چنین شرایطی باید هزینه‌های هنگفتی برای سرویس پکیج خود بپردازید. هوا در مدار آب گرم باعث ایجاد عایق حرارتی شده و محیط مورد نظر به خوبی گرم نمی‌شود.

 

اشتغال‌زایی برای ۱۵ نفر

فارس: در حال حاضر برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اید و آیا اختراعات خود را به تولید انبوه رسانده‌اید؟

پرسیاوش: در خط تولید به صورت مستقیم ۱۵ نفر و به صورت غیرمستقیم ۴۰ نفر همکاری می‌کنند. این قطعه در حال تولید است و هم اکنون در بازار وجود دارد و با کشور ترکیه وارد مذاکره شدیم تا این قطعه را به این کشور صادر نماییم. این اختراعات در راستای حمایت از کالای ایرانی، تولید ملی، اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است.

۲۰ درصد از اختراعات بنده وارد بازار فروش شده است

فارس: چند درصد از اختراعات شما وارد بازار شده‌ است؟

پرسیاوش: ۲۰ درصد از اختراعات بنده، از جمله شیرهواگیری انواع رادیاتورها و شیرآلات اهرمی با قابلیت کاهش مصرف آب ۱۵ درصدی وارد بازار فروش شده‌اند.

از هر ۱۰۰ اختراع فقط ۱۰ اختراع وارد بازار می شود اما این محصول جزء محصولاتی است که بلافاصله پس از اختراع به تولید انبوه رسیده و وارد بازار می‌شود.

توجه به سرمایه‌های انسانی و محصولات نوآورانە به دست آمده از این منابع ارزشمند بسیار مهم است؛ بنابراین با توجه به دانش محور بودن در ایران و همچنین رشد اقتصادی با ظرفیت بالای کشور در حوزۀ منابع انسانی مبتکر و منافع چشمگیر بوده ولی ضعف مطالعاتی در حوزۀ راهبردهای بازار کار مخترعان در کشور وجود دارد و شناسایی الزامات بازار کار مخترعان از دیدگاه خود مخترعان برای ورود موفق به بازار ضروری است.

اقتصاد دانش محور زیرساخت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد، ویژگی‌هایی که عامل اصلی شکل‌گیری و تحقق اقتصاد دانش محورند.

اختراع، در قوانین بیشتر کشورها، به صورت کامل تعریف نشده است. از دیدگاه برخی، اختراع ایده‌های نوین است که راه حلی عملی برای مشکلی مشخص، در زمینۀ تکنولوژی، ارائه می‌دهد.

 

فارس: نقش بسیج در توسعه و پیشرفت نخبگان و مخترعین چیست؟

پرسیاوش: بسیج همواره در زمینه‌های مختلف به کمک دولت‌ها و مردم آمده است لذا با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد به راحتی می‌تواند زیر ساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت و پیشرفت نخبگان و مخترعین را مهیا سازد چه از لحاظ تامین نیروی انسانی و چه از لحاظ تامین دانش مکمل در جهت رشد و تکامل پروژه‌ها و طرح‌های مهم زیرساختی.

سازمان‌هایی مانند بسیج علمی پژوهشی از جمله اولین سازمانی بودند که از طرح‌های بنده چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی حمایت نموده و کمک‌های شایسته‌ای کردند و در واقع بنده از جمله مخترعین و فناورانی بوده‌ام که به کمک سازمان بسیج علمی پژوهشی استان رشد نموده‌ام.

همچنین پارک علم و فناوری استان و همچنین مراکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز کمک‌های شایانی از طرح‌های بنده و دیگر مخترعین در جهت رشد و تعالی کرده‌اند که از تمامی این سازمان‌ها و ارگان‌ها صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

مکتب حاج قاسم یک روش زندگی برای تعالی‌بخشی به زندگی هر انسانی است

فارس: مکتب قاسم سلیمانی برای جوانان نخبه چه تاثیری دارد؟

پرسیاوش: برای تداوم انقلاب نیاز به الگوها داریم. در برهه‌هایی از زمان، محورهای فکری ایجاد می‌شوند، که مکتبی را ایجاد می‌کنند و یکی از کسانی که مکتبی را ایجاد کرد شهید سلیمانی بود؛ مکتب حاج قاسم یک سیره و روش زندگی برای تعالی‌بخشی به زندگی هر انسانی است. بی‌شک نخبگان و فناوران با الگو قرار دادن این شهید می‌توانند در جهت رشد و پیشرفت کشور و رهایی از وابستگی به کشورهای بیگانه قدم مثبتی بردارند.

فارس: به نظر شما مخترعین باید چه اقداماتی انجام دهند تا محصولشان وارد بازار شود؟

پر سیاوش: تاکنون مردم دنیا چهار نوع زندگی شغلی را تجربه کرده‌اند که عبارتند از استخدام، خوداشتغالی، کارآفرینی و کار آزاد. بازار کار همواره در پی تحولات بازار کالا و خدمات، چرخۀ زندگی اقتصادی، نحوۀ زیستی جامعه یا فضای عمومی کشورها با دگرگونی‌های بسیار روبه رو است.

در فضای دانش محور کنونی، کارکنان برای اینکه ایفاگر نقش‌های متفاوت این عصر باشند نیاز به مهارت‌های خاصی دارند. مهم‌ترین مهارتی که باید داشته باشند توان یادگیری و آموزش پیوسته است؛ چراکه در تمامی بنگاه‌های جدید، به ویژه بنگاه‌های دانش پایه یا مبتنی بر دانش، تأکید از سرمایه‌های مادی و کالبدی به سرمایه‌های انسانی و دانشی و اطلاعاتی تغییر یافته است و محوریت این تحول با تفکر، خلاقیت، دیدگاه اقتصادی و نوآوری همراه است.

بدین معنی که مهم‌ترین دارایی در سازمان‌های جدید، دارایی فکری و دانشی است. این سازمان‌ها می‌کوشند از طریق خلق استعدادها و پرورش سریع قابلیت‌های لازم، به منظور تکامل مداوم سازمان،که رمز بقای آن است، برای دستیابی به موقعیت‌های آتی، توسعه یابند.

مخترعین و افراد خلاق باید قبل از هر کار به دنبال بازار فروش محصول خود باشند، در صورت وجود تقاضا برای یک محصول اختراع، تولید و عرضه آن بسیار آسان خواهد بود و آنها به دنبال فروش محصولات خود به ادارات و ارگان‌های دولتی نباشند و از بازار خصوصی محصولات خود را عرضه کنند.

فارس: چه چیزی موجب شده که دانش‌آموزان به دنبال یاد گرفتن مهارت‌های عملی نباشند؟

پرسیاوش: با توجه به نفوذ فضای مجازی بین عموم مردم به خصوص کودکان و دانش‌آموزان لذا این امر باعث شده است که این قشر از جامعه بجای روی آوردن به کارهای فناورانه و عملی، به دنبال سرگرمی و وقت گذرانی در فضای مجازی باشند.

پیشنهاد بنده، ایجاد پل ارتباطی بین مدارس، مخترعین و شرکت‌های خلاق است، دانش‌آموزان با دیدن پیشرفت‌های مخترعین و صنایع خلاق خود را در جهت پیشرفت و سعود به قله‌های موفقیت همسو خواهند کرد و انگیزه لازم و نه کافی پیدا خواهند کرد.

توکل بر خدا، تلاش و پشتکار راز موفقیت من بوده است

فارس: راز موفقیت شما در چیست؟

پرسیاوش: راز موفقیت من توکل بر خدا، تلاش و پشتکار و امید به موفقیت و پیگیری کارها است. باید در مقابل شکست، صبور و پیگیر بود در غیر این صورت مشکلات، باعث شکست مضاعف خواهد شد.

فارس: از مسئولان چه انتظاری دارید؟

پرسیاوش: با توجه به فرموده‌های مقام معظم رهبری باید به نخبگان و مخترعین در جهت رفع مشکلات کشور به خصوص تحریم‌های بیگانگان اعتماد کرد. مسلما مخترعین و نخبگان کشور با به‌کارگیری علوم و تکنولوژی روز دنیا در جهت رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها می‌توانند گام‌های مهم و بزرگی بردارند. پس باید با اعتماد مسئولان به این جوانان، عرصه را برای ظهور روش‌ها و راهکارهای جدید و کاربردی برای این عزیزان هموار سازند.

از مسئولان تقاضا دارم در جهت تسهیل مشکلات از جمله تسهیل در صدور مجوزات قدم بردارند. متاسفانه قوانین دست و پاگیر و موانع پیش رو و همچنین نبود انعطاف در قوانین باعث وارد شدن ضربات غیرقابل جبرانی به فناوران، کار آفرینان و فناوران کرده است.

در چنین شرایطی از مسؤولان ذی‌ربط تقاضای همدلی و همراهی بهخصوص با فناوران و مخترعین را دارم.

فارس: چه توصیه‌ای به جوان‌ها دارید؟

پرسیاوش: توصیه بنده به هم سن و سال‌های خودم این است که در کارهای خود روحیه پیگیری داشته باشند و با یاد خدا تلاش و پشتکار را از یاد نبرند. مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سمّ است.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: مکتب قاسم سلیمانی مخترع اردبیلی واحدهای تولیدی اردبیل شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری اردبیل وسایل گرمایشی وارد بازار چه از لحاظ سازمان ها آب گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۵۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند

غفور حضوری در بازدید از اردوگاه فرزندان امام (ره) اردبیل اظهار کرد: تا پایان سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه به صورت رایگان در اردو‌های تفریحی و تربیتی شرکت خواهند کرد.

او با اشاره به حضور شرکت کنندگان در اردوی تربیتی و تفریحی دانش آموزان مدارس منتخب در محلات هدف حاشیه نشین خاطرنشان کرد: این اردو‌ها با محوریت کانون‌های فرهنگی – تربیتی نور و شهید رجایی برگزار شد و امید و نشاط را دو رهاورد مهم اردو‌های تربیتی وتفریحی دانش آموزان ایجاد کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: با شرکت در این اردوها، دانش آموزان در کنار دریافت مهارت‌های کارجمعی، ارتباط اجتماعی، تاب آوری، نوع دوستی و زندگی در شرایط سخت، امید و نشاط را در وجود خود تقویت و با روحیه مضاعف در جریان تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند.

حضوری ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام یافته و با حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور تا پایان سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه به صورت رایگان در اردو‌های تفریحی و تربیتی شرکت خواهند کرد که در جای خود کم سابقه است.

او ادامه داد: اردوی تفریحی و تربیتی دانش آموزان محلات هدف حاشیه نشینی در قالب تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و سازمان امور اجتماعی کشور در محل اردوگاه‌های فرزندان امام و مقدس اردبیلی برگزار شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • دریادار تنگسیری: خلیج‌فارس جای بیگانگان نیست
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت