Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - زهرا السادات قریشی گفت: کتاب نوشتن هنر نیست، کتاب خوب نوشتن هنر است و یک نویسنده برای اینکه بتواند کتاب خوبی را تألیف کند و بدون دغدغه به فعالیت‌های خود در این عرصه ادامه دهد، نیاز به حمایت و تأمین مالی دارد. نویسندگان توانمند نباید برای انتشار کتاب خود دغدغه‌ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت کتاب و شرایط اقتصادی مردم 

او گفت: در دو سال اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کتاب‌ها بوده‌ایم. این در حالیست که بسیاری از مردم در شرایط نامطلوبی از نظر اقتصادی قرار دارند.

این پژوهشگر گفت: وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کنونی اجازه نمی‌دهد که کتاب را به عنوان یک کالای فرهنگی خریداری کنند. برای حل این مشکل مسئولان می‌توانند بخشی از بودجه دولت را به حمایت از چاپ و انتشار کتاب اختصاص دهند تا مردم بتوانند این کالای فرهنگی را که نقش بسیاری در تعالی جامعه دارد با قیمت مناسبتری خریداری کنند.

فضای مجازی و تغییر ذائقه کتابخوانی

قریشی گفت: فضای مجازی هم ذائقه مردم را تغییر داده است. در حال حاضر اغلب مردم زمان زیادی را به بیهودگی در فضای مجازی سپری می‌کنند اما حاضر نیستند کتابی خریداری کنند و بخوانند.

برنده جایزه دومین دوره کتاب سال فارس گفت: فضای مجازی باعث شده ذهن بیشتر مردم به مطالعه متون کوتاه عادت کند، به گونه‌ای که اکثر افراد حوصله خواندن متن‌های طولانی و کتاب حجیم را ندارند.

او گفت: دسترسی به پی‌دی‌اف(pdf) کتاب‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز موجب شده مردم تمایل کمتری به خرید کتاب داشته باشند.

قریشی گفت: برخی هم تنها به خرید کتاب یا دانلود پی‌دی‌اف کتاب‌ها اکتفا می‌کنند.

این پژوهشگر گفت: در واقع آن ها زمانی را به خواندن کتاب‌هایی که دانلود یا خریداری کرده‌اند اختصاص نمی‌دهند.

نبود تبلیغات در حوزه نشر

او گفت: تبلیغات در خوری برای معرفی کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند و نویسندگان آن ها انجام نمی‌شود زیرا در گذشته صدا و سیما برنامه‌ای را به معرفی کتاب سال اختصاص داده بود اما در حال حاضر هیچ گونه حمایتی از کتاب‌های منتشر شده انجام نمی شود در صورتی که تبلیغ کتاب، آینده فرهنگی کشور را تضمین می‌کند.

مروری بر کتاب صید و صیاد در پس باد

این پژوهشگر گفت:  این کتاب که به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شده، اثری است ترجمه ای، تحقیقی و تحلیلی که در آن برای نخستین بار، اشعار هاپکینز و مقالات مرتبط با وی به زبان فارسی ترجمه شده و ضمن طرح اندیشه‌های مولانا در غزلیات شمس و آوردن شواهد شعری از وی، سعی دارد به گونه ای تطبیقی، نکات مشترک عرفانی افکار این دو شخصیت را جستجو و پیش روی خواننده بگذارد.

قریشی گفت: هاپکینز، شاعر، نقاش و موسیقی دان انگلیسی است که در سال ۱۸۴۴ در لندن به دنیا آمد و در سال ۱۸۹۹ در سن ۴۵ سالگی از دنیا رفت و مولانا جلال الدین محمد بلخی ملقب به مولانا، عارف، روان شناس و اندیشمند قرن هفتم هجری قمری نیز در سال ۶۰۴ در بلخ متولد شد که وی را بیشتر با اثر بزرگ و جهانی‌اش به نام مثنوی معنوی می شناسند.

برنده جایزه دومین دوره کتاب سال فارس گفت: این اثر بر آن است تا نشان دهد هرچند دو سرزمین از جهاتی فاصله‌هایی با هم داشته باشند، اما عارفانشان سخنگویان فطرت آدمی هستند فطرتی که از شرق و غرب و زمان و مکان بیرون است و به عبارتی بی خویشانی‌اند که همواره رو به اصل خویش دارند.

او گفت: ظاهر عنوان این کتاب، رمان گونه جلوه می کند. در واقع این کتاب رمانی است از زندگی ما آدمیان که بر اساس اندیشه‌های مولانا و هاپکینز، عارف انگلیسی نگاشته شده است.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: ماجرای صید و صیاد ماجرای آدم ها است آن زمان که خیال زیرکی و صیادی می کنند.

قریشی گفت: ماجرای انسان و زندگی هر لحظه‌اش، ماجرای صیادی در پس باد و بود این عالم است.

او گفت: صیاد آدمیانی هستند که یاد را از یاد برده و با خیال زیرکی و صیادی، سرگرم شکار جزییات زندگی و سایه ها هستند و صید آنچنانی هم عایدشان نمی شود و عشقی صیدافکن می باید تا به آن ها بگوید«صید بودن خوش‌تر از صیادی است.

برنده جایزه دومین دوره کتاب سال فارس گفت: سعی کردم در پنج بخش اول این کتاب به مقدماتی کلی و مشترک در مورد فکر و شعر مولانا و به ویژه هاپکینز به عنوان یک شاعر عارف ناشناخته بپردازم.بخش دوم کتاب با عنوان برای یار لطیفی که شب نمی خسبد می‌توان خدا و اوصاف او را از منظر این دو شاعر به نظاره نشست و مفاهیمی چون عشق، وحدت، جهان اصل، جریان تکامل، نمادها و تصاویر مربوط به خداوند برای خواننده تشریح می‌شود.

او گفت: در این بخش، یک نکته بدیع در اندیشه هاپکینز مطرح می‌شود که آن مفهوم فطرت و فردیت است که پس از او در جهان غرب، مقالات متعددی راجع به آن نگاشته شده و در کتاب صید و صیاد با مفهوم جان هستی و تشخص موجودات و اشیا مطرح شده و موازی با اندیشه های مولانا در این زمینه در هفت قرن قبل مورد تحلیل قرار می گیرد.

نویسنده صید و صیاد در پس باد در تشریح بخش سوم این کتاب گفت: بخش سوم با عنوان‌ به گل اندوده خورشیدی آغاز می شود که برگرفته از شعر مولانا مبنی بر به گل اندوده خورشیدی، میان خاک، ناهیدی  است که در واقع نگاهی به انسان و کاوش در جنبه های مختلف وجودی او و یک موضوع  شرح داده شده و کامل خودشناسی و دیدار با خویشتن درون از نگاه دو شاعر است.

قریشی در توصیف بخش چهارم این کتاب گفت: این بخش با عنوان‌ استخوان و باد و روپوش به مفهوم طبیعت و عناصر آن هم به عنوان حجاب و هم تجلی‌گاه خداوند می پردازد.

او گفت: در بخش پایانی، برآیندی از اندیشه های مشترک و وجوه افتراق آن‌هاست با این برآیند که آنچه در غزل مولانا آمده، به گونه ای فشرده و گاه اشاره وار و با تفاوت ها و حجم بسیار اندک در شعر هاپکینز نیز می‌آید که گذشته از این تفاوت در بسامد و گونه‌گونی بیان یک موضوع عارفانه در کلام مولانا، وجوه اشتراکات بسیاری آنها را به هم نزدیک می کند.

برنده جایزه دومین دوره کتاب سال فارس گفت: در حال حاضر کلاس‌های مولانا شناسی در شیراز در حال برگزاری است و محتوایی که در این کتاب ارائه شده به صورت مبسوط‌تر، گسترده‌تر و مشروح‌تر در این کلاس‌ها بیان می‌شود.

قریشی سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در آیین پایانی دومین جایزه کتاب سال در استان فارس با کتاب صید و صیاد در پس باد، بررسی تطبیقی خدا، انسان و طبیعت در منتخبی از غزلیات دیوان شمس و مجموعۀ اشعار جرارد منلی هاپکینز از انتشارات نوید موفق به دریافت تندیس کتاب سال و جایزه شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاپ کتاب پژوهشگر پژوهشگر گفت فضای مجازی صید و صیاد قریشی گفت پس باد کتاب ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی یزدان اظهار کرد: پاکسازی منطقه چهلمیر همراه با پیاده روی با حضور دوستداران محیط زیست در راستای افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت از انفال به مناسبت هفته زمین پاک و در راستای اجرای پویش «مسیر سبز _ ایران پاک» برگزار شد.

وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی و آبخیزداری در پاکسازی تندوره بیان کرد: علاوه بر این افزون بر ۲۰۰ نفر از گروه‌های خود جوش مردمی در این زمینه همکاری کردند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این اقدام ارزشمند در هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین»، به منظور حفظ طبیعت و پاکسازی محیط زیست به عنوان یک فرهنگ عمومی صورت گرفت.

یزدان جو گفت: در این ویژه برنامه محیط زیستی بخش قابل توجهی از مسیر دره چهلمیر که زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گربه سانان و پرندگان ارزشمند است، پیمایش و پس از پیاده روی سبک، پاکسازی و حجم زیادی از پلاستیک‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت و رودخانه چهلمیر جمع آوری و پاکسازی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • ناپولی ۲-۲ آاس رم؛ ده روسی ۲ امتیاز ارزشمند را در ناپل جا گذاشت
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • با وجود ناامیدی از دقایق بازی اندک، ویتور روکه به ترک بارسلونا فکر نمی‌کند