Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف از تسلیحاتی‌کردنِ دیپلماسی دیجیتال توسط ایالات متحده، ایجاد ارتباط با جوانان و اثرگذاری بر آن‌ها برای اِعمال فشار عمومی بر دولت‌‌هایشان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ دیپلماسی دیجیتال یک لحظه را توصیف می‌‌کند، لحظه‌‌ای که در آن دولت‌ها از جدیدترین فناوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و نسل‌های مختلف وب در دیپلماسی عمومی برای اثرگذاری و جذب مخاطبان در خارج از کشور استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش مهمی از دیپلماسی دیجیتال، استفاده از بازی‌‌های ویدیویی یا دیجیتالی به‌عنوان ابزارهای آموزشی است. بازیگران دیپلماتیک و رهبران به‌جای استفاده از رسانه‌‌های اجتماعی یا تبلیغ محتوا در این رسانه‌‌ها می‌توانند با طراحی بازی‌‌های ‌‌خاص، بازیکنان را ترغیب کنند تا در مورد برخی مسائل بیاندیشند یا محیط‌های خاصی را تجربه کنند. دولت‌ها از این بازی‌ها هم برای آموزش و هم برای شکل‌‌دهی به فضای سیاسی و اجتماعی در عرصه روابط‌بین‌الملل استفاده می‌کنند. این بازی‌‌ها می‌‌توانند حامل پیام‌‌ها و روایت‌‌های خاص سیاسی برای تغییر تفکر بازیکنان در مورد مسائل کلیدی باشند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|بازی های رایانه ای؛ ابزاری کارآمد در دیپلماسی رسانه ای آمریکافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چگونه می توان تهدیدات بازی های رایانه ای را به فرصت تبدیل کرد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| ضرورت اجتناب ناپذیر تولید بازی های رایانه ای تراز انقلاب اسلامیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|الزامات رشد و ارتقای بازی های رایانه ای در عرصه آموزش و پژوهش

بازی‌های ویدیویی، سازه‌های ایدئولوژیکی دارند که مجموعه‌ای از ارزش‌ها و ایدئولوژی‌ها را به کاربران تحمیل می‌کنند.نکته حائز اهمیت این است که این بازی‌ها مسئول دستکاری ایدئولوژیکیِ مسائلی نظیر ترویج خدمات نظامی، مشروعیت جنگ و بی‌اهمیت جلوه دادن خشونت در جهان بی‌مرز دیجیتال هستند. فقدان مرزهای جغرافیایی به دولت‎ها این فرصت را می‌دهد تا جنبه تاریک و تسلیحاتی دیپلماسی دیجیتال خود را نشان دهند.

وسعت جنبه تاریک دیپلماسی دیجیتال از مداخله در انتخابات دولت‌ها، هدایت انقلابات و شورش‌ها تا تغییر رژیم سیاسی دولت‌ها است. روند تسلیحاتی‌کردنِ دیپلماسی دیجیتال بر مبنای تعامل با شهروندان دولت‌های هدف، ایجاد ارتباط با جوانان (استفاده از محتوای باز‌های دیجیتال) و اثرگذاری بر آن‌ها برای اِعمال فشار عمومی بر دولت‌‌هایشان است. بخشی از خط‌مشی دیپلماسی دیجیتال دولت‌ها بر مبنای تکنولوژی و اَشکال بازنمایانه‌ای از نظم، بازدارندگی و اجبار است که بهترین توصیف آن تحت عنوان «جنگ با فضیلت»شناخته می‌شود.

«جنگ با فضیلت» برخلاف سایر اَشکال جنگ، قدرت بی حدوحصری در تغییر و تبدیل مرگ دارد؛ چرا که مرگ را خارج از دید و ذهن می‌سازد. نکته حائز اهمیت درباره «جنگ با فضیلت» در بازی‌های دیجیتالی این است که چگونه بازیکنان می‌آموزند، فردی را بکشند و مسئولیت آن‌را نپذیرند. مرگ تجربه می‌شود اما عواقب آن غم‌‌انگیز نخواهد بود. «جنگ با فضیلت» تنها مبتنی بر مواجهه با اغتشاش و جنگ نیست بلکه جنگ و بازی در صفحه نمایش است. در قلب «جنگ با فضیلت»، توانایی فنی و ضرورت اخلاقی برای تهدید و در صورت لزوم تحقق خشونت از راه دور- بدون هیچ‌گونه تلفات انسانی- وجود دارد.

یک فضای جنگیِ چندبُعدی با سربازانی به‌عنوان جنگجویان زمینی و دشمن نه به‌مثابه گوشت و خون بلکه به‌عنوان نماد یا یک سمبل روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایان می‌شود.که عنصر نامحسوسِ بُعد تاریک دیپلماسی دیجیتال دولت‌ها است. این جنگ‌ها بر روی صفحات کامپیوتری بدون تمایز بین فناوری (مجازی) و اخلاق (فضیلت) انجام می‌شود. «جنگ با فضیلت»، احساسات متناقضی ایجاد می‌کند که جنگ بدون خونریزی، انسان دوستانه، بهداشتی و پاکیزه‌ای خواهد بود. جنگ‌هایی که در واقعیت مجازی به‌وقوع می‌پیوندند، مُدلی برای جنگ‌های واقعی در گذشته، حال و آینده هستند. مُدل «جنگ با فضیلت» مستلزم این امر است که جنگ‌ها به نحوی راه‌اندازی شوند که شهروندان خودشان را در شبکه‌های مجازی مشاهده کنند.

ساخت بازی‌های دیجیتالی علیه ایران
1. «کوما وار»

شرکت بازی‌های «کوما ریالتی» مجموعه‌ای از بازی‌های مبتنی بر حوادث واقعی نظیر جنگ افغانستان، عراق و لیبی را تولید کرده و توسعه داده است. در واقع بازی‌های «کوما وار» نمایانگر و شبیه‌ساز درگیری‌های نظامی اخیر آمریکا در جهان است که سناریوهای فرضی دولت آمریکا را بر اساس رویدادهای تاریخی بازسازی می‌کند. از دیدگاه سازندگان، «کوما وار» تنها یک بازی نیست، بلکه تاریخ تعاملی جنگ علیه تروریسم با پوشش اخبار واقعی و نمایش ویدئویی‌ برای هر مأموریت است.

بازی‌های «کوما وار» در سال 2004 توسط گروهی از افسران بازنشسته ارتش آمریکا تولید شده است. درحال حاضر بیش از 100 مأموریت در قالب بازی‌های ویدیویی از طریق وبسایت «Kumawar.com» به اشتراک گذاشته می‌شود که به عنوان «گزارشی از وقایع جنگ» و «ابزاری برای جذب نیرو» از آن‌ها استفاده می‌شود.«کوما وار» فقط برای گزارش وقایع نیست، بلکه به‌دنبال اولویت‌سازیِ برخی موضوعات در سیاست خارجی دولت آمریکا نیز هست تا وقایع آینده را در بازی‌های خود بازنمایی کند.

بازیکنان از طریق وبسایت «کوما وار» هر ماه می‌توانند سه مأموریت جدید را برای حفظ ارتباط با تحولات سرزمین‌های دور دانلود کنند. «کوما وار» شامل مجموعه‌ای از مأموریت‌های آنلاین نظیر «فلوجه: عملیات فجر»، «عدی و قصی» و «حمله به ایران» است.
مأموریت‌ «حمله به ایران» در سال 2005 منتشر شد و به‌صورت رایگان نشر یافت. در این داستان، سربازان ایرانی به‌عنوان دشمن آمریکا بازنمایی می‌شوند و نیروهای ویژه آمریکایی به‌عنوان حامیان صلح جهانی پس از ورود به ایران به‌دنبال نابودی برنامه هسته‌ای ایران هستند. «کوما وار» به‌دنبال «انگیزه پیش‌بینی» وقایع احتمالی آینده نظیر بمباران ایران قبل از وقوع جنگ، در این بازی است. با این‌حال بازی «حمله به ایران» اولین بازی فرضی ساختگی در این مجموعه است که پیش‌بینی پتانسیل نبرد آمریکا با ایران را نشان می‌دهد. این در حالی است که در آن بازه زمانی دولت آمریکا به‌طور رسمی و عمومی در حال مذاکره با ایران بود. حتی برخی تحلیلگران بر این باورند که آمریکا از تابستان 2004 به‌طور مخفیانه مأموریت‌های شناسایی داخل ایران را برای آغاز جنگ انجام داده است.

2. «بتلفیلد3»
«بتلفیلد3» از جمله بازی‌هایی است که درگیری نظامی آمریکا در ایران را به‌تصویر می‌کشد. این بازی در سال 2011 روانه باز شد. در این بازی‌، شخصیت اصلی «بلک برن» از اعضای نیروی دریایی آمریکا به‌منظور مبارزه و مقابله با عملیات‌های تروریستی گروه نظامی با عنوان «گروه آزادی و مقاومت مردمی» به سمت سلیمانیه عراق و سپس به تهران می‌رود.

بیشتر بازی «بتلفیلد3» در داخل خاک ایران اتفاق می‌افتد. در این بازی، ایرانیان به‌عنوان دشمنان بازی معرفی می‌شوند که به زبان فارسی صحبت می‌کنند و پرچم ایران به‌عنوان پرچم دشمن نمایش داده می‌شود. «بلک برن» باید به قسمت‌های مختلف ایران از جمله فرودگاه مهرآباد، شمال ایران، جزیره خارک و خلیج فارس حمله کند. وظیفه بازیکن در این بازی این است که از حمل‌ونقل و انفجار سلاح‌های هسته‌ای «گروه مقاومت و آزادی مردمی» در پاریس، لندن و نیویورک جلوگیری کند. واقعیت این است که هدف از این بازی، شبیه‌سازی حمله به ایران و آماده‌سازی ذهن مخاطبان برای جنگ آمریکا با ایران است. در مجموع، «بتلفیلد3» نمایانگر جاه‌طلبی‌های ژئوپلتیک آمریکا در مورد ایران، افراط‌گرایی اسلامی و تروریسم است.

انتهای پیام/
 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی بازی های رایانه ای فضای مجازی بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای دیپلماسی دیجیتال تهدید یا فرصت حمله به ایران جنگ با فضیلت فضای مجازی دولت ها بازی ها جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۶۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات

 
به گزارش تابناک، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام خبر آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجراست.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل و رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ‌گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و غیره به درخواست‌کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی، از کاربران خواست ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی، در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح