Web Analytics Made Easy - Statcounter

از گذشته تا آینده سیره حضرت علی(ع) در ابعاد مختلف الگویی جامع و کامل برای همه انسان های آزاده جهان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، حضرت علی(ع) شخصیتی جامع الاطراف دارند و اسطوره ای مثال زدنی برای تاریخ بشریت محسوب می شوند که کتاب زندگانی شان مملو از درس هایی است که هرگز کهنه نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگرچه حضرت علی(ع) ویژگی های شخصیتی فراوانی داشتند اما عدالت یکی از شاخصه های مورد نیاز جوامع امروزی است که یا ظلم می کنند یا مورد ظلم قرار می گیرند در واقع عصر حاضر هم با وجود همه پیچیدگی هایی که دارد نیازمند الگوگیری از شخصیت مولای متقیان حضرت علی(ع) است.

و البته در وصف حال خوب شیعیان حضرت علی(ع) لقب ابوتراب گویاتر است چه اینکه بر اساس تفسیر آیه .. و یقولُ الکافر یا لیتنی کنتُ تراباً در سوره نبا و در قالب تلمیحی بسیار ظریف ذکر شده در روز قیامت همه به حال شیعیان حضرت ابوتراب غبطه می خورند.

حضرت علی(ع) الگویی جامع و کامل برای همه آزادگان است

زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از چند جنبه می توان درباره شخصیت حضرت علی(ع) نگریست اما قابل توجه همه مردان و آزادگان باید گفت حضرت علی(ع) الگویی جامع و کامل است؛ شخصیتی که در نقش پدری ‌و همسری بی نظیر هستند و ابراز احساسات و عواطف ایشان نسبت به همسر بزرگوارشان همچنین اابراز محبت به فرزندانشان امروز هم بی نظیر است.

وی افزود: حضرت علی(ع) اشدا علی الکفار و رحما بینهم بودند به این معنا که نسبت به دشمنان بسیار سخت برخورد می کردند تا جایی  که عده بسیاری از ضربت شمشیر حضرت علی(ع) حساب می بردند و شمشیر ایشان برای دشمنان تأثیرگذار بود همچنین از طرفی بسیار رئوف بودند و با دستان مبارکشان برای کودکان یتیم کوفه غذا می بردند، بار پیر زنی را حمل و با کودکانش بازی کردند، برایشان نان  پختند با وجود اینکه رهبر یک جامعه بودند اما  نسبت به عموم جامعه تواضع و فروتنی داشتند.

جانجانی تصریح کرد: امیر المومنین علی(ع) در سخن وری بی نظیر بودند در واقع در حالی که عرب به شعر و خطابه معروف بود، ایشان امین کلام بودند و با وجود کلام فاخر که بخشی از آن در نهج البلاغه جمع شده می بینیم در زمان حیات رسول اکرم(ص) ایشان اهل سخنرانی و اهل بیان نبودند در واقع ادب ایشان در زمان پیامبر(ص) حکم می کرد اهل سکوت و اطاعات باشند.

وی عنوان کرد: اگر کتاب شیعیان حضرت علی(ع) بازخوانی شود و مردم امروز از بیانات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه استفاده کنند در می یابیم که دستورات بسیار کامل و جامعی برای داشتن زندگی شرافت مندانه وجود دارد، نامه ها و سخنانه حکیمانه ایشان با وجود اینکه ممکن است  بسیار کوتاه باشد اما بسیار درس آموز است.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: سخاوت، علم بی اندازه، انصاف و رعایت جبهه مخالف از جمله ویژگی های شخصیتی حضرت علی(ع) است تا جایی که می بینیم خوارج بدترین برخوردها را با ایشان داشتند اما حضرت علی(ع) سعی می کردند از درگیری با آنها بپرهیزند و زمانی که حق مظلومی از بین رفت ایشان شمشیر کشیدند در واقع به شدت اهل مدارای با دشمنان بودند.

جانجانی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در انصاف و پرهیز از سیاست زدگی سرآمد بودند تا جایی که فرمودند ما بر اساس دین حرکت می کنیم وگرنه اگر بنا عمل بر اساس سیاست باشد دنیا می فهمید چگونه می توانیم از سیاست استفاده کنیم، همچنین عدالت طلبی حضرت علی(ع) تنها مخصوص شیعیان و محبین ایشان نبوده بلکه فرمودند اگر خلخالی را به ناحق از پای یک دختر یهودی بکشند و در این راه مردی بمیرد به ناحق نمرده که درس غیرتی است که از حضرت علی(ع) یاد می گیریم.

وی افزود: عدالت خواهی، دفاع از مظلومان از زمان بیعت تا حاکمیت از جمله ویژگی های شخصیتی حضرت علی(ع) است تا جایی که هنگامی می بینند مردی با زنش تندی می کند ایشان چند بار با زبان نرم به وی تذکر می دهند هنگامی که می بینند مرد قبول نمی کند شمشیر می کشد و اجازه نمی دهند کسی در حق دیگران حتی همسر خود ظالمانه رفتار کند همچنین نقل شده شخصی با حضرت علی(ع) کار داشت، هنگامی که نزد ایشان رفت، حضرت علی(ع) فرمودند درخواستت خصوصی است یا دولتی که وقتی فرد عنوان کرد درخواستش خصوصی است، حضرت علی(ع) چراغی که در کنار دستشان داشتند را خاموش کردند.

جانجانی گفت: همچنین حضرت علی(ع) در مواجهه با عقیل برادرشان، هنگامی که درخواست کمک کرد با زغال گداخته جواب دادند، ایشان عدالت و حق بیت المال را رعایت می کردند و البته نامه هایی که ایشان برای مالک اشتر یا محمد ابن ابی بکر یا فرمانداران دیگر می فرستادند گویای این است که حضرت علی(ع) در همه موارد به رعایت بیت المال و انصاف در حق مردم توصیه می کردند.

وی عنوان کرد: امیرالمومنین به شدت پر کار و کم خرج بودند، چاه های متعددی را حفر و برای مستمندان وقف می کردند اما در منزل خودشان اهل صرفه جویی بودند تا جایی که نقل شده در شب آخر که ایشان مهمان منزل دختر گرامی شان بودند دو نوع غذا آورده شد؛ شیر و نان و نمک که حضرت علی(ع) فرمودند هیچ گاه در سفره من دو نوع غذا نبوده شیر را برداشتند و نان و نمک را میل کردند با وجود اینکه برایشان مقدور بود مانند عموم مردم که از مکنت مالی برخوردار بودند، رفتار کنند اما حضرت علی(ع) در زندگی کردن، خود را با کمترین مردم مقایسه می کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: از نظر عبادات حضرت علی(ع) نقل شده گاهی هزار رکعت در شب عبادت می کردند و نماز می خواندند، همچنین مناجات های نقل شده از حضرت علی(ع) از جمله مناجات شعبانیه از عاشقانه ترین مناجات ها است و دعای کمیل هم بسیار با محتوا است.

جانجانی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) میان حفظ اسلام و امیال شخصی بزرگوارانه رفتار می کردند که اصل اسلام حفظ شود تا جایی که وقتی غاصبان ولایت حتی در حق ایشان و خانواده شان ظلم کردند برای حفظ اسلام به آنها مشورت می دادند و بنا به فرموده خودشان که وزیر خلفا محسوب می شدند آن زمان به طور مکرر سوالاتی ایجاد می شد که کسی قادر به پاسخگویی آن نبود اما ایشان نه به عنوان خلیفه مسلمین بلکه به عنوان کسی که در امر دین مشغول تبیین است سوالات را پاسخ می دادند و در کتاب قضاوت های امیر المومنین علی(ع) آمده گاهی که حکومت قادر نبود پاسخ های صحیحی بدهد امیرالمومنین(ع) نسبت به افرادی که شاید هم جهت با ایشان نبودند کوتاهی نکردند.

وی افزود: هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) به توصیف جایگاه حضرت علی(ع) پرداختند فرمودند علی با حق و حق با علی است همچنین فرمودند علی همراه قرآن است و قرآن همراه علی یعنی معیت با قرآن و حق در وجود حضرت علی(ع) است یا طبق آیات قرآن آیه جمله آیه مباهله خداوند امیرالمومنین را جان پیامبر خطاب می کنند.

جانجانی گفت: اگر بخواهیم در هر عرصه ای یک اسطوره و قهرمان مثال بزنیم در همه عرصه ها وجود حضرت علی(ع)  نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهانیان اسطوره است.

وی افزود: باید جایگاه و علم ایشان تبیین شود زیرا یکی از راه های گسترش دین مبین اسلام به واسطه اشخاص مبارکی چون حضرت علی(ع) است.

جامعه ما نیازمند پیاده سازی خصلت های حضرت علی(ع) است

حجت الاسلام مهدی توسلی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ماه رجب ماه خداوند تبارک و تعالی، ماه خیر و برکت و سعادت و خوشبختی است و یکی از هدایای خداوند در این ماه، حضرت علی(ع) است.

وی افزود: درباره حضرت علی(ع) هرچه بگوییم و بنویسیم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت:  ابن ابا الحدید معتضلی شاعر و ادیبی است که در فقه، شافعی مذهب و در کلام، معتضلی بودند و احادیث بسیار گران قدری در وصف حضرت علی(ع) داشتند.

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: در یکی از روایات نقل شده توسط ابن ابا الحدید معتضلی از رسول اکرم(ص) چنین آمده ای علی به واسطه نبوت از تو بالاتر هستم و تو هم به واسطه خصلت هایی که داری از مردم بالاتر هستی و هیچ کسی از قریش با تو برابری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) از نظر ایمان از همه بالاتر بود، افزود: اشتباه است که بگوییم حضرت علی(ع) اولین مسلمان بود زیرا با توجه به اعتقاداتی که داریم ایشان در بیت الله الحرام متولد شدند و در تاریخ نقل شده در زمان کودکی شان بت ها را می شکستند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: امروزه جامعه ما به خصلت هایی که حضرت علی(ع) داشتند نیازمند است از جمله مساوات در رفتار که باید مسئولان ما آن را در رفتارشان نشان دهند زیرا زمانی که ام هانی خواهر حضرت علی(ع) درخواست بیشتری از بیت المال می کند ایشان نمی پذیرند و درخواست برادرشان عقیل را برای درخواست بیشتر از بیت المال اجابت  نکردند در واقع برایشان آقا و آقا زاده  و مردم فرقی نمی کرد بلکه همه در برابر بیت المال مساوی بودند که البته رعایت چنین رویه ای در همه جامعه به ویژه میان مسئولان ضروری است تا مسئولان دوباره اعتماد مردم را به سمت اسلام ناب محمدی جلب کنند.

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: حضرت علی(ع) با مردم با عدالت رفتار می کردند و امروزه دستگاه قضایی به این موضوع نیاز دارد.

وی افزود: بر اساس روایات هنگامی که سوده همدانی نزد حضرت علی(ع) رفت و از فرماندار شکایت کرد، حضرت علی(ع) با توجه به صحت و سقم مطالب وی نامه عزل فرماندار را می فرستند و البته امروزه هم فرمانداران، استانداران، وکلا و همه باید در برابر قانون مساوی باشند و عدالت را برای مردم اجرا کنند، مسئولان نباید به فکر حزب بازی باشند بلکه تنها باید به فکر مردم باشند تا مردم را نگهدارند.

وی با تاکید بر اینکه حضرت علی(ع) در بصیرت بی نظیر بودند، افزود: خلیفه اول در ۲۷ ماه خلافتش ۱۴ مورد از حضرت علی(ع) مشورت گرفت، خلیفه دوم در ۱۲۵ ماه خلافتش ۸۵ مورد و خلیفه سوم در ۱۴۴ ماه حکومت خود هشت مورد با حضرت علی(ع) مشورت کرد پس امروزه دیگر چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا، میانه رو، کارگزار و غیر کارگزار معنایی ندارد همه باید کنار هم قرار گیرند زیرا همه دشمنان ما کنار هم قرار گرفتند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند اگر روم به معاویه حمله کند شانه به شانه روم با معاویه خواهم جنگید که اصل اسلام حفظ شود امروزه هم این موضوع باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد و همه در کنار هم باشیم.

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: حضرت علی(ع) بالاترین جایگاه را نزد خداوند تبارک و تعالی دارند و امروزه هم جامعه ای برتر است که رفتار و منشش علوی باشد به داد مظلومان عالم برسد، افراد آن بتوانند با عدالت و مساوات و برادری کنار هم زندگی کنند و دنیایی عاری از هرگونه خشونت، تبعیض و نژاد پرستی داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم با الگو قرار دادن حضرت علی در حکومت و حکومت داری، خانه و خانواده، اقتصاد و سیاست جامعه روز به روز به سمت قله های پیشرفت و ترقی حرکت کند.

بسیاری از آیات قرآن در وصف بزرگی حضرت علی(ع) به زیبایی بیان شده است

ماموستا عبدالرحمن مرادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از دیدگاه برادران عزیز اهل تشیع ۱۳ رجب روز ولادت باسعادت امیرالمومنین علی(ع) به عنوان بزرگ مرد تاریخ بشریت وجهان است.

وی با اشاره به ضرورت بزرگداشت و گرامیداشت این روزها افزود: در چنین روزهایی و با ولادت همچنین بزرگ مردانی تاریخ بشریت متحول شده و برگ جدیدی رقم خواهد خورد.

ماموستا مرادی گفت: حضرت امام علی(ع) پسر عمو و شوهر حضرت زهرا(س) و پدر حسنین(ع) و خلیفه و امام مسلمین است و از بدو کودکی و در بیت پیامبر مهربانی ها حضرت ختمی مرتبت(ص) پرورش یافته و از اولین ایمان آورندگان به دین اسلام و حامیان بسیار قوی آن حضرت(ص) بشمار می آیند.

وی افزود: از آنجا که حضرت علی(ع) هرگز بت را پرستش نکردند ما به ایشان بعداز گفتن علیه السلام کرم الله وجه هم می گوییم زیرا سیما و پیشانی شریف را هرگز در مقابل بت های باطل به زمین نزدند و از فضایل وبزرگواری های ایشان روایات بسیاری در کتب اسلام اعم از شیعه و سنی نقل شده که بیان همه آنها در وصف نمی گنجد.

امام جمعه اهل سنت در کرمانشاه گفت: بسیاری از آیات قرآن و بیانات پیامبر(ص) و اصحاب در وصف بزرگی حضرت علی(ع) به زیبایی بیان شده است.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد:باید درسهای بسیاری از حضرت علی(ع) از جمله علم، شجاعت، سخاوت، گذشت و بزرگواری آموخت.

وی افزود: حضرت علی(ع) در خانه یک شوهر صادق و یک پدر مهربان و در بیرون یک جوانمرد باغیرت و شجاع، در محراب عبادت یک خالصا لوجه لله و در کارزار جهاد و مبارزه شیر خدا بودند که در میدان جهاد هم بزرگ منشی و تزکیه کاملشان زبان زد دوست و دشمن بود.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: قدرت خارق العاده و مطیع الهی در جنگ خیبر عظمت و هیبت ایشان را به دنیا نشان داد و در دوران حاکمیت، عدالت بی نظیر و بی بدلیشان سرلوحه همه حاکمان و عادلان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: ما باید حضرت علی(ع) را در همه جانبه ها الگوی خویش قرار دهیم واز کلام ناب و خطبه های پر از عشق و محبت و دانش و بصیرتشان بهره ببریم و با تبعیت کامل از ایشان لوح معیت در آخرت را از طرف پرورگار دریافت کنیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حضرت علی ع حضرت علی ع حجت الاسلام تا جایی بیت المال بر اساس نقل شده بی نظیر کنار هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احسان یاسین از فلسطین خواند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان یاسین خواننده جوان کشورمان این روز‌ها به دعوت کشور تونس عازم این کشور شده است. همزمان با حضور او، پس از وقفه ۵ ساله، هفته فرهنگی ایران با نمایش فیلم ملک سلیمان نبی و میزبانی از دو نفر از برجسته‌ترین قهرمانان آن برگزار شده است.

احسان یاسین در این رویداد فرهنگی، با قطعات معنوی و موسیقایی در حمایت از آرمان فلسطین کنسرت اجرا کرد که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

هفته فرهنگی ایران فرصتی دوباره برای آشنایی نخبگان فرهنگی دو کشور است.

مسئولان تونسی همزمان با حضور احسان یاسین در این کشور که مورد توجه رسانه‌های عربی به ویژه العالم قرار گرفت، او را به برنامه تلویزیونی «carthage» که مطرح‌ترین برنامه تلویزیونی این کشور است دعوت کردند و او هم به سبک موسیقی الهی- عرفانی خود که مورد علاقه مردم این کشور است، به اجرای قطعات خود پرداخت.

یاسین علاوه بر این، در چند سالن کنسرت این کشور هم به اجرای قطعات الهی خود از جمله قطعه حبیبی قلبی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است، پرداخت که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

حضور یاسین در کشور تونس و اجرای قطعات او به زبان عربی با استقبال مردم این کشور آفریقایی مواجه شد.

 

 

دیگر خبرها

  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • سند دار شدن بخشی از زمینهای کشاورزی در ساری