Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «محمدعمر عصا زاده» رئیس شرکت برق تاجیک در نشست مطبوعاتی در مورد کاهش حجم بدهی افغانستان به شرکت مذکور خبر داد.

وی خاطرنشان کرد که در آغاز سال 2022 بدهی شرکت «برشنا» افغانستان به شرکت برق تاجیک 33 میلیون دلار بود.

به گفته عصا زاده طرف افغانستانی در ماه  ژانویه 2 میلیون دلار و در ماه فوریه 4 میلیون دلار بدهی خود را به شرکت برق تاجیک پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر سخنان وی، برق تاجیکستان در حال حاضر در حجم کم و در حدود 40 مگاوات ساعت در روز به افغانستان عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که در دوره بهار – تابستان (می – سپتامبر) که تاجیکستان مازاد برق زیادی دارد، حجم عرضه برق به 400 مگاوات ساعت افزایش خواهد یافت.

رئیس شرکت برق تاجیک همچنین خاطرنشان کرد که در پایان ماه دسامبر سال گذشته، ریاست این شرکت و «برشنا» افغانستان پروتکل جدید به توافقنامه ای که در سال 2008 در مورد عرضه برق تاجیکستان به افغانستان تا سال 2028 منعقد شده، امضا کردند.

توافق نامه اضافی صادرات روزانه 400 مگاوات ساعت برق در دوره بهار – تابستان (می – سپتامبر) و 25-30 مگاوات ساعت در دوره پاییز – زمستان  (اکتبر – آوریل) را پیش بینی می‌کند.

عصا زاده تاکید کرد که مطابق با توافقات با شرکت «برشنا» افغانستان برای هر یک کیلووات ساعت برق 4.67 سنت پرداخت می‌کند.

بنابر آمار شرکت برق تاجیک، «دوشنبه» در سال 2021 میلادی در حدود 635.9 میلیون سامانی معادل 56.3 میلیون دلار به افغانستان برق صادر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان بدهی شرکت برق تاجیک میلیون دلار مگاوات ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل

ایتنا - شرکت اپل شدیدترین کاهش درآمد سه‌ماهه در یک سال را داشته، که بخش بزرگی از آن ناشی از افت فروش آیفون در چین بوده است.
این غول آمریکایی حوزه فناوری گزارش داد که درآمدش در سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۴ مبلغ ۹۰.۸ میلیارد دلار و سودش ۲۳.۶ میلیارد دلار بوده‌ است‌ــ که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشت.

به‌رغم افت فروش، بهای سهام اپل روز پنجشنبه پس از اعلام طرح این شرکت برای بازخرید ۱۱۰ میلیارد دلار از سهامش و افزایش ۴ درصدی سود سه‌ماهه پرداختی‌اش به سرمایه‌گذاران بالا رفت.

لوکا مایستری، مدیر مالی ارشد اپل، گفت: «با توجه به اطمینان ما به آینده اپل و ارزشی که در سهاممان می‌بینیم، هیئت مدیره اجازه داده است ۱۱۰ میلیارد دلار دیگر از سهام را بازخرید کنیم.»

«ما همچنین سود سه‌ماهه‌ سهاممان را برای دوازدهمین سال متوالی افزایش می‌دهیم.»

افت ۱۰درصدی فروش سال به سال آیفون در این سه‌ماهه به کاهش درآمد اپل دامن زد، و در چین شاهد افتی ۸ درصدی بود، که شدیدترین کاهش فروش تلفن‌های هوشمند شاخص این شرکت پس از آغاز همه‌گیری کرونا بود. 

تیم کوک، رئیس اپل، چین را «رقابتی‌ترین بازار جهان» خواند اما گفت «چشم‌انداز خوبی» از این کشور در بلندمدت دارد.

این شرکت با رقابت شدید رقبای چینی مانند هواوی و نظارت دقیق نهادهای ناظر ضدانحصار در آمریکا و اروپا مواجه است.

اپل همچنین نسبت به رقبایی مانند گوگل و مایکروسافت در به‌کارگیری هوش مصنوعی کندتر بوده که ممکن است بر تصمیم خریداران تاثیر داشته تا فعلا دست نگه دارند و آیفون جدید نخرند. 

 

کوک روز پنجشنبه به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که این شرکت محصولات هوش مصنوعی را در دست ساخت دارد.

او گفت: «ما به قدرت تحول‌آفرین و نوید هوش مصنوعی باور داریم، و معتقدیم امتیازهایی داریم که ما را در این عصر جدید متمایز خواهد کرد. در هفته‌های آتی در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.»

در این بین، بخش تجاری خدمات اپل، از جمله آی‌کلاود، اپل تی‌وی‌ پلاس و اپل میوزیک در سال جاری رشدی ۱۴ درصدی داشته است.

مایستری گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم بخش تجاری خدماتمان با نرخی مشابه رشدی که برای نیمه اول سال مالی گزارش دادیم افزایش دورقمی داشته باشد. آیپد احتمالا رشدی دورقمی دارد.»

اپل آمار و ارقام عینک واقعیت افزوده ویژن پرو را فاش نکرد، در عوض داده‌های مرتبط با ویژن پرو را در فهرستی گنجاند که دستگاه‌هایی مانند اپل واچ و ایرپاد را شامل می‌شد.

کوک گفت: «در این سه‌ماهه، ما هیجان‌زده بودیم که اپل ویژن پرو را عرضه کردیم و امکان بالقوه‌ای را که رایانش فضایی ایجاد می‌کند به جهان نشان دادیم.»

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۶ ارديبهشت
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل