Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:55:07 GMT

کتابچه خطی شرح نهج البلاغه دوره قاجار در موزه فاطمی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۸۱۰۳

کتابچه خطی شرح نهج البلاغه دوره قاجار در موزه فاطمی

ایسنا/قم این نسخه خطی از شرح یکی از خطبه های نهج البلاغه به خط نسخ ساده توسط ابوالمعالی ابن محمد ابراهیم که از فقهای اصلی امامیه بود نوشته شده است که به خط خوش و دقت نظر شهرت داشته است.

یکی از مهمترین آثاری که از امیرالمؤمنین(ع) بر جای مانده است کتاب شریف نهج البلاغه است که توسط سید رضی از علمای برجسته قرن چهارم هجری ازمیان انبوهی از سخنان امیرالمؤمنین(ع) برگزیده شده است و از نظر فصاحت و بلاغت در اوج قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی عنوان کرده‌اند منبع سید رضی برای گردآوری سخنان حضرت علی(ع) بسیار غنی و گسترده بوده؛ چرا که او برای جمع‌آوری این کتاب از دو کتابخانه بزرگ بغداد بهره برده است. یکی از آنها کتابخانه ۸۰ هزار جلدی برادرش سید مرتضی بوده و دیگری نیز کتابخانه ۱۰ هزار جلدی «بیت الحکمه» وزیر بهاءالدوله ابن‌بویه دیلمی بوده است.

از این رو نهج‌البلاغه که در میان شیعیان به برادر قرآن معروف است یکی از کتاب‌های مورد توجه شیعیان برای حفظ کردن بعد از قرآن بوده و بعد از قرآن، بیشترین نسخه‌های خطی، شرح و تفسیر را در فرهنگ اسلامی به خود اختصاص داده است و بسیاری از متون ادبی فارسی و عربی بعد از قرآن از نهج‌البلاغه تاثیر پذیرفته‌اند.

در موزه و کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها هم نسخ خطی بسیاری از این کتاب شریف وجود دارد که از نظر قدمت و ارزش های هنری دارای اهمیت است.

یکی از نسخ خطی نهج البلاغه که در موزه فاطمی به نمایش در آمده کتابچه خطی شرح یکی از خطبه‌های نهج البلاغه به خط نسخ ساده مربوط به دوره قاجار و سال ۱۲۸۹ هجری قمری است.

این نسخه خطی از شرح یکی از خطبه های نهج البلاغه به خط ابوالمعالی ابن محمد ابراهیم که از فقهای اصلی امامیه بود نوشته شده است که به خط خوش و دقت نظر شهرت داشته است.

این نسخه خطی دارای ۸۳ ورق با جلد چرمی به رنگ مشکی با نقوش ضربی ترنج و سر ترنج در ابعاد جلد ۱۰ × ۱۵ سانتیمتر و با سرلوح است و هر صفحه آن در ۸ سطر تنظیم شده است.

حاشیه کادر اصلی صفحات این نسخه خطی دارای دورگیری به رنگ شنجرف است و ذیل صفحات دارای راده نویسی به منظور ترتیب و تنظیم صفحات است.

در این نسخه شرح نهج البلاغه عبارت متن اصلی خطبه امیرالمؤمنین(ع) در یک سطر در بالای صفحه نوشته شده و شرح و توضیحات آن در ذیل سطر اصلی وجود دارد و این اثر کاملا سالم و بدون آسب دیدگی باقی مانده است.

گفتنی است این اثر هم اکنون در گنجواره علوم و هنر اسلامی، گنجینه اسلام و شیعیان، تالار عترت در موزه فاطمی در حال نمایش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نسخه خطی نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۸۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمی‌ترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد. 

 رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صد‌ها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامه‌نگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد. 
 

ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر به‌دربار، حکومت را به‌دست می‌گرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامه‌خوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایه‌ها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد. 
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کار‌های عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد. 
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکن‌الدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید. 
 

روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمه‌ای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتور‌هایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقاله‌های تحلیلی، اخبار شهرستان‌های ایران و خراسان و اعلان‌ها تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • لامبورگینی اوروس؛ نسخه منصوری (عکس)
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست