Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@11:29:41 GMT

آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۸۲۲۵

آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض

 روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت که بر اساس گفته مسئولان ایرانی و عراقی در روزهای اخیر، بغداد برای میزبانی از دور جدید نشست های ایران و عربستان آماده می شود.

یک منبع امنیتی عراقی مطلع از روند این نشست ها در گفت وگو با این روزنامه تاکید کرد: در دور پنجم نشست های ایران و عربستان مسئولان امنیتی از دو کشور حضور خواهند داشت و نشست در منطقه سبز در بغداد برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع گفت که این نشست نیز همانند نشست های قبلی موعد آن تا قبل از برگزاری اعلام نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل تعویق نشست ها کشور عراق نیست بلکه دلیل تعویق مربوط به خود ایران و عربستان است.

این منبع امنیتی عراقی گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه بحران های سیاسی عراق و تنش های امنیتی در این کشور از جمله تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی در ۷ نوامبر گذشته، دلیل تعویق نشست‌های ایران و عربستان است را رد کرد.

وی گفت که عراق بیشتر از این ها منتظر پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان است و تمایل دارد که این مذاکرات به سطح وزرا برسد تا مسائل مرتبط به خود که در ارتباط با ایران و عربستان است را مطرح کند، اما این امر هنوز زود است زیرا ریاض و تهران هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند.

براساس این گزارش، برخی نیروهای سیاسی عراقی سوالاتی درخصوص دلایل پافشاری دولت عراق برای میزبانی از نشست های ایرانی-سعودی و تلاش برای ایفای نقش مهم در ایجاد صلح میان دو کشور مطرح می کنند.

برخی نیز مدعی اند که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اهداف شخصی از این کار دارد و می خواهد موفقیت هایی را محقق کند تا بعد از پایان دوره ریاست خود در راس دستگاه اطلاعات عراق باقی بماند زیرا او در کنار منصب نخست وزیری همچنان به طور رسمی رئیس دستگاه اطلاعات این کشور است.

اما موضع رسمی عراق در خصوص این مساله که برخی مسئولان عراقی از جمله وزیر خارجه و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور آن را مطرح کرده‌اند مبنی بر این است که ثبات امنیتی عراق وابسته به پایان تنش های ایران و عربستان است.

محمد شیاع السودانی، از وزرای پیشین عراقی وجود اهداف و طمع شخصی از سوی مسئولان عراقی در بحث مذاکرات ایران ‌و عربستان را بعید دانست.

وی گفت: در حقیقت دو طرف ایرانی و سعودی برای حل بیشتر اختلافات اساسی میان خود تلاش می کنند و هر دو کشور تمایل دارند که به بحران موجود پایان دهند؛ بحرانی که منجر به مشکلات سیاسی و امنیتی در منطقه شده است ‌و موفقیت عراق در اداره این گفت وگوها را نمی توان انکار کرد.

السودانی در ادامه گفت که با توجه به نتایج مذاکرات که تاحدودی مثبت بوده است؛ انتظار می‌رود با تداوم این گفت وگوها میزان موفقیت آن بالاتر می رود.

وی می گوید که دلیل پافشاری عراق برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان این است که آرام شدن اوضاع میان دو طرف بر آرام شدن اوضاع سیاسی عراق نیز تاثیر دارد.

به گزارش ایسنا، فواد حسین، وزیر خارجه عراق اخیرا در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دلایل تاخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بررسی و دوطرف نظرات خود در این خصوص را مطرح کردند.

وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگو تاکید کرد: دولت عراق با تمام توان و با به کارگیری تمام روابط خود تلاش می کند که فرصت مناسبی برای تفاهم میان تهران و ریاض ایجاد کند.

پیش از آن نیز مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در تماسی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان رایزنی کرد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز اخیرا در اظهاراتی تاکید کرده بود که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد برگزار خواهد شد. مسجدی به موعد دقیق برگزاری این مذاکرات و جزئیات آن نپرداخت.

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گفت وگوهای ایران و عربستان و آخرین اقدامات در این زمینه گفت: در خصوص عربستان تحول جدیدی را شاهد نبوده ایم. ایران آمادگی خود را برای دور جدید مذاکرات اعلام کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده مقامات سعودی برگزاری دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض را منوط به نتیجه مذاکرات وین کرده اند، تصریح کرد: من نمی توانم از سوی مقامات سعودی صحبت کنم ولی هر کسی اشتباه محاسباتی کند نتیجه این اشتباه خوب نخواهد بود. همان طور که پیش از این گفته ام ما منتظر اراده ریاض برای از سرگیری این گفت وگوها هستیم و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده ایم./ ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: عراق مذاکرات تهران ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از افراد آگاه گزارش داد که عربستان سعودی قصد دارد تا هفته آینده جلسه‌ای برای رایزنی درباره آینده غزه برگزار کند.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور وزرای خارجه آمریکا و مقام‌هایی از انگلیس و مقام‌های اتحادیه اروپا، اردن، مصر، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه