Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:42:44 GMT

تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۰۰۷۵

تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر

محدوده تئاتر شهر هر از چند گاهی میزبان غرفه‌هایی می شود که برخی از آنان رنگ و بوی هنر صنایع دستی دارند و حکایت از تنفس این هنر در قلب شهر؛ تنفسی که به واسطه ارائه برخی آثار صنعتی در میان هنرهای دستی، در حقیقت تنفسی مصنوعی به حساب می آید.

محوطه اطراف تئاتر شهر در هفته های گذشته و به دنبال قمه‌کشی اخیر عده ای اراذل و اوباش با نظارت بیشتری از سوی نیروی انتظامی همراه بوده است و در عین حال میزبان چهلمین جشنواره تئاتر فجر که شامگاه گذشته اختتامیه آن برگزار شد؛ اما فارغ از این دو فضا، در روزهایی غرفه‌هایی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورد که به کارآفرینان اختصاص پیدا کرده بود و شماری از آنان هم رنگ و بوی هنر صنایع دستی را در خود داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایی از غرفه های صنایع دستی اطراف تئاتر شهر


یکی از صاحبان این غرفه‌ها درباره اینکه شرایط و معیار تخصیص غرفه‌ها به افراد چه بوده است، به خبرنگار ایسنا گفت: «غرفه‌ها تماما رایگان اختصاص داده شدند و معیار اختصاص دادن آن به افراد کار آفرینی بوده است. در حقیقت افراد باید محصولی از خودشان تولید کرده باشند.»

فرش دستبافت و ظروف کار شده‌ی اصفهان از جمله محصولاتی بودند که در چند غرفه‌ای که به محصولات صنایع دستی اختصاص داشت، بیش از همه به چشم می‌خوردند. گویی که این دو محصول در بین خریداران طرفداران بیشتری داشتند و در نتیجه غرفه‌های متعددی هم به فروش آن ها اختصاص پیدا کرده بود.

نمایی از غرفه های صنایع دستی اطراف تئاتر شهر


 

نمایی از محصولات ارائه شده در غرفه های صنایع دستی اطراف تئاتر شهر


فرش دستبافت با توجه به شلوغ بودن غرفه مربوطه، همانطور که انتظار می‌رفت، استقبال بیشتری را به خود جلب کرده بود؛ اما این استقبال بیشتر به قیمت کردن محدود می‌شد. قیمت این فرش‌ها که از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شد و تا ۵ میلیون و پانصد هزار تومان نیز می‌رسید، به گفته یکی از صاحبان غرفه‌ها چندان با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد؛ اما با این حال توریست‌های خارجی‌ که گذرشان به مرکز شهر می افتد، از این محصولات استقبال خوبی می کنند.
یک صاحب غرفه در همین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: «مردم به فرش دستبافت خیلی علاقه دارند اما قدرت خریدش را ندارند.»

در رابطه با برپایی این غرفه‌ها چند نکته قابل توجه است. نخست حمایت مالی از کارآفرینان که در ذات خود اتفاق مثبتی در شرایط اقتصادی کنونی قلمداد می‌شود و دوم کیفیت محصولات.

اما درخصوص کیفیت محصولاتی که در غرفه‌های مربوط به صنایع دستی برای فروش گذاشته بودند، باید گفت که بیش از همه زیبایی فرش‌های دستبافتی که در اندازه‌های کوچک و بزرگ برای فروش ارائه شده بود، خودنمایی می‌کرد و مابقی، اغلب اشیایی بودند که صرفا نام صنایعِ «دستی» را با خود به یدک می کشیدند و از سوی صاحبانشان به صورت صنعتی تولید و ارائه می شدند.

به عبارتی می توان گفت سناریوی چالش کیفیت محصولات که در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی هم به نوعی شاهد آن بودیم، همچنان با ارائه آثاری از این دست و در مقیاس کوچک تر همچنان تکرار می شود.

نمایی از محصولات ارائه شده در غرفه های صنایع دستی اطراف تئاتر شهر


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هنر صنایع دستی غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه ای شهدای هفتم تیر شاهرود در گالری سیب مجتمع فرهنگی و هنری مهر ارشاد اسلامی با حضور مسئولان شهرستانی گشایش یافت.

مسئول نمایشگاه صبح سه شنبه و در جمع خبرنگاران همزمان با صبح سه شنبه در گالری سیب ارشاد اسلامی شاهرود بیان کرد: تابلو فرش، گواش، نقاشی، بافت گلیم و جاجیم و دست بافت ها در زمره آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایش است.

معصومه بزرگمهر بیان کرد: این نمایشگاه از آثار ۵۵ دانش آموز هنرستان فنی و حرفه ای هفتم تیر شاهرود تشکیل شده که در پایه های دهم یازدهم و دوازدهم گرایش فرش تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اثر در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شده است، ابراز کرد: این نمایشگاه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ به روی علاقمندان به صنایع دستی به خصوص دست بافت ها و تابلو فرش باز است.

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه‌ای شهدای هفتم تیر شاهرود تلاش دارد که صنایع دستی را با هنرها و سلیقه های نسل امروز تلفیق و تاثیرگذاری بیشتری را در بین مخاطبان داشته باشد.

کد خبر 6092804

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود