Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته، طرح شفافیت حذف خواهد شد؟، قتل زن اهوازی، آخرین قتل خانوادگی خواهد بود؟، آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض و میوه شب عید ۲۵ درصد زیر قیمت بازار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه تعدادی از یادداشتی و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


یادداشت علی مطهری درباره قاتل اهوازی

علی مطهری طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد درباره قاتل اهوازی نوشت: فاجعه دردناک سر بریدن زن هفده ساله توسط همسرش و با آن سر دور افتخار در اهواز زدن شایسته بررسی بیشتر است تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود. چند نکته قابل ذکر است:
۱- در فقه اسلام شروط ازدواج دختر و پسر یا مرد و زن را عقل و بلوغ و رشد ذکر کرده‌اند و می‌گویند طرفین باید عاقل و بالغ و رشید باشند. از مشکلات جامعه ما این است که به شرط سوم یعنی رشید بودن توجه لازم نمی‌شود. رشید برای ازدواج، انسانی است که فلسفه و هدف ازدواج را می‌داند و در این زمینه به رشد فکری لازم رسیده است و ازدواج را مهم‌ترین مرحله زندگی تلقی می‌کند. رفتار مقتول این حادثه که در ۱۳ سالگی ازدواج کرده است نشان می‌دهد که او در زمان ازدواج از رشد فکری و اجتماعی لازم برخوردار نبوده و رشید نبوده است و دادگاهی که برای او گواهی رشد صادر کرده به خطا رفته است.
۲- پدر غزل و پدر همسرش که او را از ترکیه به ایران آوردند خارج از احتیاط عمل کرده‌اند و در حالی که می‌دانستند سجاد، همسر غزل مترصد انتقام و در حال انفجار است تمهیدات لازم را برای عدم دسترسی او به غزل فراهم نکردند و گویی خودشان با سجاد همکار بوده‌اند تا به خیال خود این لکه ننگ را از دامن خویش پاک کنند.
۳- رفتار مردم در این میان بسیار تاثیرگذار است. اینکه دائم نزدیکان و همکاران سجاد او را به بی‌غیرتی متهم کنند و آتش درون او را شعله‌ور سازند به‌طوری که وی از حال عادی خارج شود، یک رفتار ناصحانه و خیرخواهانه و در جهت حل مشکل نیست بلکه در راستای خلق یک جنایت بزرگ است.

بدتر از این، ایستادن و تماشا کردن این جنایت و مانع نشدن است.
۴- سجاد باید سن و سال غزل را در نظر می‌گرفته و توجه می‌کرده است که او در سیزده سالگی و قبل از آنکه وارد اجتماع شود و گرگ‌های کمین کرده اجتماع را بشناسد وارد زندگی خانوادگی شده و بسان بره‌ای فریب یکی از این گرگ‌ها را خورده و بعدا هم پشیمان شده است. حداکثر این بوده است که او را طلاق بدهد. مردی خدمت پیغمبر اکرم (ص) رسید و گفت: همسرم با مردان دیگر ارتباط دارد. پیامبر (ص) فرمود: او را طلاق بده. گفت: او را دوست دارم. رسول خدا فرمود: پس نگهش دار و نفرمود برو او را بکش. اصولا خداوند خواسته است گناهان جنسی مستور بماند و جمله‌ای به این مضمون در حدیث هست که خدا می‌خواهد زنا با کمتر از چهار شاهد عادل، آن هم با آن کیفیت شهادت، مستور بماند. غرض اینکه این‌طور نیست که به راحتی بتوان زنی را مهدورالدم اعلام کرد. البته غیرت مرد نسبت به همسرش و بلکه نسبت به همه زنان یک امر پسندیده است و صفتی است که دست خلقت در جنس مرد و بلکه در جنس نر در همه حیوانات برای حفظ سلامت نسل قرار داده است ولی این غیرت باید در جای خود به کار رود.
۵- وظیفه مدعی‌العموم در این حادثه سنگین است. ممکن است افرادی بگویند در این ماجرا زنی به قتل رسیده و قاتل و مقتول و اولیای دم خویشاوند نزدیک هستند، بنابراین ممکن است اولیای دم رضایت بدهند و با پرداخت دیه مساله حل شود، بنابراین مساله مهمی نبوده است. ولی این‌طور نیست. در اینجا حق اجتماع نقش اول را دارد. مردی که جنایتی با این کیفیت مرتکب شده و ایجاد رعب در جامعه کرده است به‌طوری که ده‌ها روز ذهن جامعه به آن مشغول بوده است یک قتل معمولی انجام نداده بلکه وجدان و عواطف جامعه را جریحه‌دار و آرامش روانی افراد را مخدوش کرده و ترس و رعب را بر جامعه حاکم نموده است. مدعی‌العموم باید در دفاع از حق اجتماع، مجازات در خور تعیین کند و البته این مجازات باید در اسرع وقت اجرا شود، زیرا فلسفه مجازات، یکی تسکین خاطر جنایت دیدگان است که در اینجا غیر از خویشان مقتول شامل سایر افراد جامعه نیز می‌شود، و دیگر عبرت دیگران تا کسی چنین جنایتی را تکرار نکند. اگر مجازات قاتل چند سال دیگر انجام شود، مانند اکثر این‌گونه پرونده‌ها، فلسفه و هدف مجازات تامین نمی‌شود.



باید در جهاد تبیین مراقب نفوذی‌ها باشیم

علیرضا سلیمی طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز با عنوان باید در جهاد تبیین مراقب نفوذی‌ها باشیم نوشت: رهبر معظم انقلاب خیلی وقت است بر موضوع تبیین تأکید کرده‌اند. ما در جهاد تبیین کوتاهی‌هایی کرده‌ایم؛ هیچ‌کس منکر مشکلات نیست، اما واقعیت آن است که حتی برخی مسؤولان در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و به جای آنکه حلال مشکلات باشند، فقط مشکلات را بیان می‌کنند، اما باید تبیین را از تریبون‌هایی که مؤثر و کارآمد است، شروع کرده و برای رفع مشکلات از آنجا اقدام کنیم.
برخی مسؤولان که تریبون دارند باید پاسخ دهند از این تریبون چه راهکار و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ارائه کرده‌اند و اقدامات‌شان چه بوده و درباره نتایج عملکردشان توضیح دهند.
تفاوت این طرف میز و آن طرف میز از سوی برخی مسؤولان و مدیران درک نشده است؛ نظام جمهوری اسلامی بسیار مقتدر است و بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در کشورمان شده است.
همان‌هایی که روزگاری در به وجود آمدن مشکلات فعلی نقش جدی داشته‌اند، انتقاد می‌کنند، در حالی که باید پاسخگو باشند و حتی برخی افراد با اسامی مختلف بیانیه‌های متعددی را صادر می‌کنند. اگر جهاد تبیین وجود داشت، آن‌ها نمی‌توانستند اینگونه به میدان بیایند که با کمال وقاحت پاسخگوی عملکردشان نباشند. این در حالی است که ۳۲ سال مستقیما دولت در اختیار میرحسین موسوی، هاشمی، خاتمی و روحانی بوده و به جای آنکه پاسخگو باشند که چرا بلایای مختلف را سر مردم آورده‌اند، هم‌اکنون در جایگاه طلبکار نشسته‌اند که باید با جهاد تبیین پاسخ آن‌ها را بدهیم.
برخی رسانه‌های خارجی با سوءاستفاده از عدم تبیین موضوعات در داخل کشورمان، سعی می‌کنند بحران‌سازی کنند، ولی اگر دستاورد‌های نظام را در این ۴۳ سال بیان کنیم و دفاع جانانه مردم از این انقلاب را به رخ جهانیان بکشیم، خیلی از موضوعات روشن خواهد شد.
برخی کشور‌های مستعمره و وابسته همواره نگاه به ارباب‌شان دارند، اما جمهوری اسلامی با استقلال مثال‌زدنی‌اش الگوی دیگران است و غربی‌ها نمی‌توانند این استقلال را زیر سوال ببرند.
آقایان رئیسی و مکرون هر دو در مسکو به دیدار پوتین رفتند و از آن‌ها استقبال کردند، اما عده‌ای میز مذاکره را وجب کرده و ارتفاع آن را بررسی کردند و به دنبال انتقاد بودند و این سفر‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کردند.
آزادی در کشورمان قابل مقایسه با کشور‌های دیگر نیست و همگان آزادانه در حال نقد یکدیگرند و حتی سیاسیون و عملکرد‌های آن‌ها را هم مورد انتقاد قرار می‌دهند.
مقام معظم رهبری بار‌ها فرمودند همچنان در حال حرکت به سمت اسلامی شدن هستیم و کسی هم ادعا نکرده همه چیز در کشورمان اسلامی است، ولی آیا می‌توانیم منکر دستاورد‌های جمهوری اسلامی شویم؟ هیچ‌کس نمی‌تواند منکر جمهوریت نظام شود، چرا که روزگاری مردم به خاتمی رأی دادند و روزگاری به هاشمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی.
در همه دوره‌های مجلس طیف‌های مختلفی از نمایندگان حضور داشته‌اند و حتی در بین کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری هم طیف‌های مختلفی وجود داشته‌اند و سران برخی گروه‌های سیاسی هم از برخی کاندیدا‌ها حمایت کردند، اما مردم از کاندیدای دیگر حمایت کردند، ولی هیچ کسی نمی‌تواند کیفیت آرا را زیر سوال ببرد. ضمن اینکه واقعیت آن است که در همه بخش‌های کشور همه چیز درست نیست.
ما در حوزه فولاد، سیمان، برق، گاز، لوازم خانگی و... پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. پیش از انقلاب سالی یک میلیون تن فولاد تولید می‌کردیم که هم‌اکنون به بالای ۳۰ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری بسیار بیشتر است.
میزان تولیدات پتروشیمی در قبل از انقلاب کمی بیش از یک میلیون تن بود، اما هم اکنون به بالای ۶۰ میلیون تن رسیده‌ایم و حتی هدف‌گذاری‌ها برای ۹۰ میلیون تن و ارقامی نزدیک ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن است که بسیار معنادار است. برای احداث زیرساخت‌های متعدد مترو، جاده‌ها و احداث سد کار‌های زیادی شده است البته این به معنای آن نیست که نمی‌توانستیم بهتر از این‌ها کار کنیم.
متأسفانه در جهاد تبیین کوتاهی کرده‌ایم و وقتی هم خلأ وجود داشته باشد، دشمن تهاجم می‌کند؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند به جای آنکه دفاع کنیم، باید حمله می‌کردیم، هر چند ما دفاع خوبی هم نکرده‌ایم و اسیر شدیم و گاهی اوقات در زمین دشمن توپ زدیم و رسانه‌ها هم مسؤولان را احاطه کرده و سربازگیری کردند. این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند مراقب باشید دشمن در لایه سیاست‌گذاران نقش‌آفرینی نکند.
وقتی جنگ، جنگ ترکیبی است، تهاجم هم ترکیبی است. ما باید در حوزه سیاسی بیشتر کار کنیم، ضمن اینکه در حوزه اقتصاد و رسانه هم باید اقدامات اساسی انجام دهیم و برای موضوعات امنیتی هم کار‌های بزرگی انجام دهیم. این در حالی است که اخیرا ۲ هک در سازمان صداوسیما رخ داد که نباید آن را انکار کرد. همچنین در بازار مشهد هم یک اقدام نفوذی و خرابکارانه رخ داد و باید مشخص شود چرا نفوذ در کشورمان را خیلی جدی نگرفته‌ایم و اصلا چه کسی این نفوذی‌ها را راه داده است.

اقتصاد را از حالت انتظار خارج کنیم

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: واقعیت این است که از دهه ۵۰ تاکنون، نیم قرن است نفت می‌فروشیم. دهه ۹۰ دهه فرصت‌سوزی بود؛ به طوری که رشد منفی اقتصاد را شاهد بودیم. در این شرایط برای حفظ کشور و جلوگیری از فرسودگی اقتصاد، به ۴۰۰ میلیارد دلار پول نیاز داریم. ۱۳۰میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی نیاز داریم تا بتوانیم خود را حفظ کنیم. این در شرایطی است که بحث ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و سایر مشکلات مطرح است. از سال ۱۳۹۷ برای اولین بار، رشد هزینه‌های جبران استهلاک بیشتر از رشد سرمایه‌گذاری بوده که نشان می‌دهد زیرساخت‌ها در حال فرسودگی بیشتر هستند. تعلل در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای فرصت را از ما خواهد گرفت. اگر برجام زودتر به نتیجه می‌رسید، قیمت نفت که حالا به بالای ۸۰ دلار رسیده، فرصتی را در اختیار ما قرار می‌داد، اما در حال حاضر این فرصت برای صادرات از دست رفته است. اینکه بگوییم اقتصاد به برجام ربطی ندارد، یک شوخی و کمدی است. همه بازار‌ها منتظر برجام هستند. باید تکلیف خود را هر چه سریعتر روشن کنیم. هر چه تعلل کنیم، بیشتر آسیب می‌بینیم. شاید غرب می‌خواهد زمان را از ما بگیرد و هر قدر زمان از دست بدهیم، کار برای ما سخت‌تر می‌شود. کشور را باید از حالت انتظار برای نتیجه برجام و FATF و پایان تحریم خارج کنیم. این انتظار کشیدن‌ها باعث عدم جذب سرمایه می‌شود. جذب ۴۰۰ میلیارد دلار برای ۳‌سال آینده بسیار سخت است، در حالی که یک دهه هیچ سرمایه‌ای را نتوانستیم جذب کنیم. اگر برجام امضا نشود، ریسک سیاسی- اقتصادی ما بالاتر می‌رود. تحریم شدیم، ولی توانستیم نفت بفروشیم، ولی هزینه‌های صادرات ما بسیار بالا بود، چون ریسک اقتصادی بالایی تحمیل می‌شد؛ بنابراین هر معاهده بین‌المللی را نپذیریم، ریسک اقتصادی‌مان بالا می‌رود. امیدواریم برجام سریع‌تر امضا شود. بعد سراغ FATF برویم و تعیین تکلیف شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر وحید شقاقی اقتصاد علیرضا سلیمی وطن امروز علی مطهری مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر جهاد تبیین میلیون تن نفوذی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اقتصاد روسیه در مواجهه با تحریم‌های غربی که پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ باهدف منزوی کردن مسکو از سیستم مالی جهانی و کاهش بودجه جنگ رخ داد، مقاومت نشان داده است. بااین‌همه براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود در طولانی‌مدت نقش اقتصاد روسیه در تولید ناخالص جهانی کاهش پیدا کند.

در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی روسیه را به ۳٫۲ درصد در سال ۲۰۲۴ ارتقا داد؛ تقریباً سه برابر رشد ۱٫۱ درصدی که در اکتبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود. این رقم به‌روز شده، که بالاتر از پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای غربی است، پرسش‌هایی را در مورد اثربخشی تحریم‌ها مطرح کردند.

بااین‌حال، سایر داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد درحالی‌که انتظار می‌رود اقتصاد روسیه رشد کند، ممکن است این رشد به‌اندازه سایر کشورها نباشد. ارقام جدید این صندوق پیش‌بینی می‌کند که سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۹ کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود سهم تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۴ کمی افزایش یابد و از ۲٫۹۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۹۴۸ درصد برسد. اما از آن زمان تا پایان دهه قرار است سهم روسیه در اقتصاد جهانی به‌صورت تدریجی کاهش یابد.

در سال ۲۰۲۵، طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی شروع به کاهش خواهد کرد و به ۲٫۹۰۸ درصد کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۶ سهم تولید ناخالص داخلی آن ۲٫۸۵۵ درصد و سپس طی دو سال بعدازآن به ترتیب به ۲٫۸۰۳ و ۲٫۷۵۴ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۹، یک سال قبل از پایان دوره ریاست جمهوری پوتین، سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی به ۲٫۷۰۶ درصد کاهش یابد.

رقم پیش‌بینی‌شده کمتر از پایین‌ترین رقم قبلی ۲٫۸۳ درصدی است که در سال ۱۹۹۸ ثبت‌شده بود؛ سالی که روسیه، در دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین، بدهی خود را نپرداخت و جرقه‌ بحران مالی بزرگی را ایجاد کرد. طبق گزارش Rosstat ، آژانس آمار دولتی روسیه، اقتصاد این کشور با تلاطم مواجه شده است؛ اما در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳٫۶ درصدی تولید ناخالص داخلی، قوی‌تر از حد انتظار بازگشته است.

انتظار می‌رود این رشد در سال جاری ادامه یابد، که تا حدی ناشی از افزایش قابل‌توجه هزینه‌های نظامی و تجارت با چین، ثابت ماندن حجم صادرات نفت و افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و مصرف خصوصی است.

اگرچه با کمک تخصیص ۱۰٫۸ هزار میلیارد روبلی برابر ۱۱۵ میلیارد دلار برای هزینه‌های دفاعی، رشد اقتصادی قوی برای امسال روسیه پیش‌بینی می‌شود، اما طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی روسیه از ۳٫۲ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۱٫۸ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

روسیه همچنین در بخش‌های کلیدی اقتصاد خود با کمبود قابل‌توجه نیروی کار مواجه است؛ کمبودی که با بسیج صدها هزار سرباز برای جنگ اوکراین و هم‌زمان فرار مردان در سن جنگ برای اجتناب از مشارکت در جنگ، تشدید شده است.

در سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۶ درصد افزایش داد تا تورم را مهار کند؛ تورمی که با نرخ ۷٫۸ درصد، همچنان سرسختانه بالا باقی‌مانده است.

دیگر خبرها

  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند