Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نظارت بر حاشیه سود خرده فروش وعمده فروش وظیفه دولت است، نه اینکه وزارت صمت برای راحت کردن کار خود و شانه خالی کردن از وظیفه نظارتی قیمت تولید کننده را درج کند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، موضوع درج قیمت تولید کننده روی کالا که به عنوان ابتکار عمل وزارت صمت برای جلوگیری از گرانفروشی خرده فروشان و عمده فروشان مطرح شد با انتقادات و مخالفت‌هایی رو به رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی نقدی بر سیاست گذاری وزارت صمت دارد، چرا که معتقد است هیچ کشوری قیمت تولید کننده را روی کالای نهایی درج نمی‌کند. در ادامه گفتگو نقد این عضو اتاق بازرگانی به وزارت صمت آمده است.


مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفتگو با دانشجو به موضوع درج قیمت تولید کننده روی کالا پرداخت ودر این باره با بیان نقد خود، گفت: بحث مطرح شده از سوی وزارت صمت مبنی بر درج قیمت تولید کننده روی کالا، به این معناست که دولت تولیدکننده را برای عدم افزایش قیمت، تحت فشار قرارداده است. در حالی که در هیچ کشوری تولید کننده برای درج قیمت تولیدی خود از سوی دولت تحت فشار قرار نمی‌گیرد. به این دلیل که یک سیاست گذاری غلط و فاقد هر گونه اثرگذاری روی قیمت نهایی کالاست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا به دلیل بی معنی بودن درج قیمت تولید کننده چنین کاری مرسوم نیست، بلکه قیمت مصرف کننده روی کالا گذاشته شود. قیمت تولید کننده هرقیمتی که باشد دولت به عنوان ناظر باید تولید کننده را تحت نظر قرار دهد که قیمت بالایی برای خود منظور نکند نه اینکه قیمت تولید کننده به رویت مصرف کننده برسد.

مسعود دانشمند در پاسخ به این سوال که عدم افزایش حاشیه سود خرده فروشان و عمده فروشان بخشی از نیت دولت برای انجام چنین کاری بوده، آیا این موضوع می‌تواند به کاهش حاشیه سود دو گروه یاد شده کمک کند، گفت: نظارت بر حاشیه سود خرده فروش وعمده فروش وظیفه دولت است، نه اینکه وزارت صمت برای راحت کردن کار خود و شانه خالی کردن از وظیفه نظارتی قیمت تولید کننده را درج کند.

دانشمند در ادامه توضیح داد: همه جای دنیا قیمت مصرف کننده و خرده فروشی درج می‌شود. در هر جای دنیا قیمت هر کالایی که مشتری متقاضی است روی آن به عنوان قیمت مصرف کننده زده شده است، نه اینکه دولت‌ها از بحث نظارتی خود غافل شوند و چشم خود را بر سایر مولفه‌های تاثیر گذار بر قیمت نهایی کالا را ببندند و توپ را به زمین تولید کننده بیاندازند.

وی در این رابطه مثالی زد و گفت: به عنوان مثال کالایی درتهران تولید می‌شود. تا رسیدن این کالا به خرده فروشی دچار افزایش قیمتی می‌شود. اما اگر این کالا به زاهدان برود عددی بیشتر از آنچه در تهران اضافه شده، بر قیمت نهایی افزوده می‌شود؛ بنابراین برای هر جای ایران باید قیمت جداگانه‌ای درج شود نه اینکه همه ایران با یک نسخه قیمتی پیچیده شود. بی تردید اگر دولت در بازار کمتر دخالت کند نظام خرده فروشی و نظام شبکه توزیع قیمت گذاری را به درستی انجام می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره افزود: بهتر است دولت به جای دخالت برای فاصله بین قیمت تولید کننده تا قیمت خرده فروشی ضریبی قرار دهد اگر مازاد بر این ضریب قیمت نهایی افزایش یافت با ابزار مالیات با سوء استفاده کنندگان برخورد کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر قرار است قیمت تولید کننده ایرانی بر روی کالا درج شود، پس قیمت کالا‌های وارداتی که دولت وارد کننده است هم باید درج شود تا حرف و حدیث بر سر برخی مسائل مثل افزایش قیمت برنج که به صورت تعمدی گرانتر از قیمت وارداتی به مردم تحمیل شده نیز از بین برود و منافع مردم تامین شود. این موضوع می‌تواند شامل همه کالا‌های وارداتی شود، از جمله کالا‌هایی که در انحصار دولت هستند مثل خودرو که قیمت گذاری آن دولتی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مسعود دانشمند اتاق بازرگانی ایران گرانی وزارت صمت قیمت تولیدکننده نظارت درج قیمت تولید کننده عضو اتاق بازرگانی تولید کننده کننده روی کالا قیمت نهایی مصرف کننده خرده فروشی حاشیه سود وزارت صمت خرده فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان

آفتاب‌‌نیوز :

فتح‌الله توسلی امروز با بیان اینکه کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران موجب گلایه کشاورزان استان شده است، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات قبلی حدود ۲۰ میلیون لیتر سهمیه سوخت تراکتور‌ها کاهش پیدا کرده و این موضوع مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد نموده است.

وی گفت: نمایندگان نیز در گلایه به این وضعیت در صحن علنی مجلس اقدامات ناهماهنگ وزارت نفت، جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا را غیر قابل قبول دانسته و نسبت به ساماندهی این موضوع تأکید کردند.

نماینده بهار و کبودراهنگ در مجلس ادامه داد: کشاورزی که در این شرایط سخت اقتصادی در حوزه تولید فعالیت دارد نباید با معادله چندمجهولی مواجه شود و این وضعیت اصلا پذیرفتنی نیست.

 وی افزود: نباید چنین باشد که افرادی در پایتخت یک شبه تصمیم بگیرند سهمیه سوخت یک استان را کاهش دهند و مردم با مشکل و کمبود سوخت مواجه شوند.

توسلی اضافه کرد: پیرو پیگیری‌های انجام شده امروز جلسه‌ای در مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی با حضور مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پالایش نفت و سازمان بازرسی کشور تشکیل دادیم و دغدغه کشاورزان را مطرح کردم.

وی در این باره گفت: طی بررسی‌ها مقرر شد کمیته‌ای در اسرع وقت در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بررسی مجدد کاهش سهمیه سوخت کشاورزان تشکیل و اقدام شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای