روزنامه جوان: سپاه فساد اقتصادی را که فایل صوتی اش منتشر شده است، تحمل نکرد
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۰۳۱۶
در طی این مسیر، یکی از مسئولان اقتصادی سپاه در گفتگو با فرمانده کل سپاه استنباط خود را از پرونده بیان کرده و صدای این جلسه را به دلیلی نامعلوم ضبط کرده است. این مسئول البته ضابط اصلی نظارتی و قضایی این پرونده نبوده و تنها از افراد مطلع دارای نظر کارشناسی در این حوزه بوده است.
در ادامه، پرونده مراحل قانونی خود را از طریق نهادهای نظارتی داخل سپاه که ضابط قضایی نیز هستند طی کرده و پس از تکمیل به قوه قضائیه محول شده و در دادگاه صالحه رسیدگی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبیعی است که هر فرآیند نظارتی و رسیدگی قانونی افتوخیزهای متعددی داشته باشد و حتی ممکن است که ضابطان قضایی نیز اتهاماتی را متوجه افرادی بکنند، اما نهایتاً آنچه مبنای قضاوت همگان است، رأی قاضی صالح است. برای مثال در یک پرونده جنایی افراد زیادی از سوی کارآگاهان و کارشناسان در مظان اتهام قرار میگیرند، اما نهایتاً در مرحله تکمیل پرونده است که حقیقت روشن میشود و این دادگاه است که مجرم اصلی را مشخص میکند. در این مورد به خصوص، فردی که ابهاماتی را خطاب به فرمانده کل وقت سپاه مطرح میکند، هرچند از مسئولان سپاه است، اما ضابط قضایی این پرونده نیست. واضح است که نمیتوان ادعا کرد که هر چیزی که او در این فایل گفته حقیقت است، چون اولاً روایت یکطرفه و قبل از رسیدگی قضایی است و از سویی خود این فرد گوینده نیز مصون از خطا نیست و ثالثاً اینکه ایشان صوت گفتوگوی خود با فرمانده وقت سپاه را ضبط کرده و بعداً این فایل صوتی به فضای مجازی درز کرده بر ابهامات ماجرا افزوده و از اعتبار سخنان این مسئول کاسته و آن را مورد خدشه قرار میدهد.
در این گفتگو، فرمانده وقت کل سپاه با دقت به سخنان او گوش فرا میدهد و چندین بار در همین گفتگو نسبت به ضرورت هوشیاری در برابر تخلفات و اقدامات غیرقانونی تذکر میدهد. همین حساسیت و تذکر مکرر، خود سند پاکدستی این نهاد انقلابی است. نهادی که خود وقوع تخلفی را در درون خود کشف کرده، به آن رسیدگی کرده و در نهایت رسیدگی نهایی را به قوه قضائیه محول نموده است.
بهراستی اگر با وجود ضوابط حفاظتی و طبقهبندیها و حیطهبندیهای حاکم بر یک نهاد نظامی و امنیتی، افرادی بخواهند وقوع یک حادثه مثبت یا منفی را در درون آن اختفا یا کتمان کنند، این امکان را دارند، اما در سپاه چنین نشد و تخلفی که بهسادگی میشد از دید قانون پنهان شود، مورد رسیدگی قرار گرفت و به صدور رأی منجر شد. اگر روحیه فسادستیزی و فسادناپذیری در درون سپاه وجود نداشت، مطمئناً حتی جلسهای میان این مسئول اقتصادی و فرمانده کل سپاه هم شکل نمیگرفت که صدای آن ضبط شده و فایل آن به بیرون درز کند!
سپاه پاسداران به عنوان اصلیترین نهاد حافظ استقلال کشور و نماد قدرت ملی در سالهای متمادی فعالیتهای گسترده خود در حوزه قدرت و امنیتآفرینی، به علت ویژگیهای اعضای آن که مخلصترین و وطندوستترین ایرانیها هستند، شاهد کمترین تخلف و فساد اقتصادی احتمالی اعضا بوده و در یک مورد اینچنینی نیز خود ورود کرده و برخورد نموده است. چرا فایل صوتیای از جلسات مسئولان وقت وزارت نفت در زمان پرونده هایی، چون استاتاویل یا کرسنت بیرون نیامد؟ چرا فایل صوتیای از سران دولت سازندگی در خصوص تخلفات شهردار وقت تهران بیرون نیامد؟ در همه این پروندهها مرجع نظارتی از بیرون این دستگاهها وارد شد و فساد را کشف کرد و در برخی موارد از سوی آن نهاد اجرایی نه تنها نسبت به برخورد با فساد همراهی نشده بلکه مقاومتهایی از سوی برخی مسئولان و جریانات سیاسی وقت برای لاپوشانی فساد مواجه بودهایم. حتی به یاد داریم در دوره دولت قبل، زمانی که جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکرهکننده کشف شد، مرجع نظارتی درون دولت سعی در تکذیب کردن بیحاصل وقوع این جرم کرد.
در نهایت باید گفت هرچند تمام محتویات این فایل صوتی قابلتأیید نیست و از سوی صالحترین مرجع یعنی دادگاه رد شده، اما خود این فایل، دلیلی بر نبود «فساد سیستمی» در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. سپاه، یکی از قویترین مراجع نظارتی در حوزه مبارزه با فساد را در زیرمجموعه خود دارد و سازمان اطلاعات سپاه به اذعان دوست و دشمن طی سالهای کوتاه فعالیت جدیتر خود، پروندههای بزرگی از فساد را کشف و پیگیری کرده است و به همین خاطر خار چشم دشمنان خارجی و مفسدین داخلی است و این هجمه نیز اولین و آخرین هجمههای دشمن و پیادهنظام امریکا نخواهد بود. همین سپاه هنگامی که در یکی از زیرمجموعههای اقتصادی خود فساد را کشف میکند، آن را تحمل نمیکند و هزینههای نیش و کنایه بدخواهان و سوءاستفاده دشمنان را میپذیرد تا چهره این نهاد انقلابی همچنان منزه بماند. همین فایل سند افتخار سپاه و حقانیت آن برای حراست از انقلاباسلامی است.
23302
کد خبر 1603421منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فساد اقتصادی مبارزه با مفاسد اقتصادی فایل صوتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.