Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-از سال‌های گذشته طرح شفافیت آرای نمایندگان مطرح می‌شود و تاکنون چندین مرتبه از سوی وکلای ملت رد شده و امسال باز هم این طرح مورد آرا قرار گرفته است و هم‌اکنون در حال بررسی جزئیات خود در کمیسیون مربوطه قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، از چهار سال گذشته بحث شفافیت آرای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ موضوعی که در سایر کشورها نیز متداول بوده و مردم از آرای نمایندگان خود باخبر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 97 یک‌فوریت این طرح به رای‌گیری گذاشته شد اما با 108 رای مخالف، طرح شفافیت آرا رد شد و حتی گفته می‌شود که طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم به تأیید تعدادی از نمایندگان رسید اما زمانی که فوریت این طرح به رأی گذاشته شد، تعداد کمی از نمایندگان به آن رأی دادند.

هم‌اکنون باز هم این طرح در کمیسیون مجلس در حال بررسی کلیات و جزئیات خود است و نمایندگان موافق و مخالف خود را دارد.

شفافیت آرا در زمینه استحکام قوانین تاثیرگذار است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: طرح شفافیت آرا را به عنوان یک طرح پیشرفته قبول دارم و همواره سعی کرده‌ام که به این طرح عمل کنم، بنابراین از ابتدا از روی علم و آگاهی به این موضوع وارد شده و مطالبات مردم و جنبش‌های سیاسی و اجتماعی به ویژه جوانان نیز تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان است.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر با تاکید بر اینکه این طرح فواید مختلفی می‌تواند داشته باشد بیان کرد: شفافیت آرا در زمینه استحکام قوانین تاثیرگذار است چون اگر شفافیت آرا وجود داشته باشد متخصصان می‌توانند از موضوع مطلع شده و با کار کارشناسی و تخصصی، به نمایندگان مشاوره دهند.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید رای خود را براساس علم و تخصص بر صندوق انداخته و منفعت مردم را در نظر بگیرند و از سوی دیگر با طرح شفافیت آرای نمایندگان، مردم براساس نیازهای خود از قوانینی که وضع می‌شود مطلع شده و عملکرد نماینده نیز شفاف می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با این طرح مردم می‌دانند که در زمان رای‌گیری، آیا نماینده مشارکت داشته و یا غائب بوده است و وضعیت نماینده در کمیسیون و ارتباط و سوال از وزیر و بحث‌های تخصصی انجام شده یا نمی‌شود و حضور نماینده در مقام رای‌گیری و دفاع مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: نظارت همواره مفید است و سبب تقویت نماینده و حل مشکلات استان و کشور می‌شود پس شفافیت آرا امری ضروری است که متاسفانه در مجلس و هیات رئیسه به تاخیر افتاده و این نیز قابل تامل است و مردم و نمایندگان نباید اجازه دهند که این طرح معطل شود بلکه باید به سرعت تبدیل به قانون شده و خواسته مردم برآورده شود.

حجت الاسلام ذاکر تصریح کرد: در گذشته همه نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند و هفته آینده نیز احتمالا طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس پیگیری شود.

شفافیت آرای نمایندگان دارای تبعات مثبت و منفی است

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه هیچ مخالفتی با موضوع شفافیت ندارد افزود: من چیزی برای پنهان کاری نداشته و موضع گیری و اموالم به صورت کاملا شفاف است بنابراین نیازی به مخالفت با موضوع شفافیت وجود ندارد.

حسن همتی با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان، هم آثار مثبت و هم منفی به دنبال دارد بیان کرد: از نتایج مثبت طرح شفافیت آرا این است که عملکرد یک نماینده یا مسئول اگر شفاف باشد مردم امیدوارتر می‌شوند و این بزرگترین و بهترین دستاورد شفافیت است.

وی افزود: نماینده مجلس اختیارات چندانی ندارد که شفاف باشد یا نباشد و در نهایت اختیاراتش در رای‌گیری است چون در دست نماینده نه بودجه استانی و شهرستانی وجود داشته و نه دخالت در عزل و نصب‌ها دارد.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: من طرفدار شفافیت برای همه مسئولان و مدیران پارلمانی، قضایی و دولتی هستم و به غیر از مواردی که به امنیت ملی بازمی گردد که آن هم استثنا است، باید شفافیت در همه مسائل مطرح باشد.

وی تاکید کرد: بی‌تردید نمی‌توان شفافیت را تنها از یک بخش خاصی مطالبه کرد و سایر بخش‌ها را رها کرد چون در دست برخی هزاران میلیارد تومان پول وجود دارد و کسی از شفافیت دم برنمی آورد اما در دست نماینده، چیزی نیست که بخواهد آن را پنهان کند.

همتی اظهار داشت: مدیران اجرایی باید پیشران این شفافیت باشند تا مردم بتوانند اعتماد کنند در واقع مسئولان باید در یک اتاق شیشه‌ای فعالیت کنند که مردم بدانند که چه نماینده یا مسئولی را انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: پیش از برگزاری انتخابات، به بنده عنوان شد که اگر در صورت پیروزی در انتخابات و راهیابی به خانه ملت، طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضای کنم به بنده رای می‌دهند اما در آن زمان نیز آن را امضاء نکردم.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون نیز پس از انتخابات، چیزی برای پنهان کردن از مردم ندارم و این طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز دارای اشکالاتی است که در حال برطرف شدن است و از سوی دیگر نیز بی‌تردید هیچ عقل سالمی با شفافیت مخالف نیست مگر اینکه در خود مشکلی وجود داشته باشد.

طرح شفافیت آرا قدرت تصمیم‌گیری نماینده را افزایش می‌دهد

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با طرح شفافیت آرای نمایندگان با اشاره به اینکه موافق این طرح است تصریح کرد: اگر تمامی جوانب شفافیت رعایت شود قدرت تصمیم گیری نماینده را افزایش داده و به صورت شفاف می‌تواند از رای خود دفاع و دیدگاه خود را بیان کند.

تنها باید نتیجه رای‌گیری در مسائل مهم و کشوری شفاف باشد

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز افزود: در مجموع طرفدار موضوع شفافیت هستم اما با توجه به اینکه هر ساعت از زمان مجلس که طرح و لایحه با رای‌گیری مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی ممکن است روزانه بین 20 تا 30 اخذ رای در مجلس انجام شود، پس نمی‌توان تمامی رای و نظرها را به صورت علنی منتشر کرد.

محمد علی‌پور اظهار داشت: تمامی طرح‌ها و لوایحی که به رای‌گیری گذاشته می‌شود دارای برخی موافقان یا مخالفان است و اگر شفافیت آرا وجود داشته باشد محل مناقشه در جامعه خواهد شد اما اگر چند موضوع مشخص وجود داشته باشد می‌توان آرای نمایندگان را منتشر کرد.

وی افزود: اما اگر در تمامی مسائل مختلف خواهان شفافیت بوده و در منظر عمومی مردم قرار گیرد بی‌شک نماینده باید پاسخگو باشد که چرا در یک موضوعی موافقت یا مخالفت کرده است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هر موضوعی در جامعه موافقان و مخالفان خاص خود را دارد بنابراین نماینده باید در تمامی موارد به مردم پاسخگو باشد و چه بسا مورد هجمه قرار گیرد و اگر باب نظر مردم نباشد نماینده را مورد مواخذه قرار می‌دهند.

آخرین وضعیت طرح شفافیت آرا در مجلس/ احتمال خارج‌شدن طرح برای همیشه از دستور کارروایت یک نماینده مجلس از مطالبه حامیان طرح شفافیت آرا/ "اکثر نمایندگانِ مردم خواستار تصویب این طرح هستند"

وی اظهار داشت: این در حالی است که نمی‌توان به تک تک افراد جامعه در رابطه با این موضوع توضیح داد که چرا به یک موضوع خاص رای منفی یا مثبت داده‌اند، بنابراین باید تنها در موضوعات مهم، نتیجه رای‌گیری در مسائل مهم و کشوری شفاف باشد اما نمی توان هر موضوعی و رای گیری را در دید عموم قرار داد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان غربی آذربایجان غربی طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت وجود داشته طرح شفافیت آرا نماینده مردم رای گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود

«عبدالوحید فیاضی» منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آرایش سیاسی مجلس آینده اظهار کرد: فراکسیونی که منافع ملی را اولویت اصلی خود دانسته و خود را ملزم به تحقق مطالبات مردم بداند، قطعاً مهم‌ترین فراکسیون و فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم باید باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تفاوت‌های سیاسی و حزبی منتخبان مجلس آینده باعث می‌شود که آن‌ها در مجلس آینده با یکدیگر وارد چالش شوند، افزود: در حال حاضر شاهد تنوع و تکثر از لحاظ گرایش سیاسی و حزبی بین منتخبان مجلس دوازدهم هستیم اما قطعاً تمام تلاش خود را می‌کنیم که این تفاوت‌ها منجر به اختلاف اساسی بین نمایندگان مجلس آینده یا به عبارت دیگر، یقه‌گیری آن‌ها نشود.

فیاضی درباره گزینه احتمالی ریاست مجلس دوازدهم، گفت: از آنجایی که شاهد تکثر و گستردگی گرایش‌های سیاسی بین منتخبان مجلس دوازدهم هستیم، پیش‌بینی درباره ریاست مجلس دوازدهم تا حدودی سخت است.

منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم در ادامه درباره راهکارهای تحقق شعار سال، اظهار کرد: مجلس دوازدهم باید در آغازین روزهای خود درباره راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور با رویکرد جهش تولید مسایل لازم را در نظر گیرد.

فیاضی گفت: مسأله مهم بعدی درباره مشارکت مردم است و مجلس دوازدهم باید مکلف باشد که درباره مشارکت مردم بازنگری‌های لازم را داشته باشد؛ مشارکت مردم باید در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و کاملاً به صورت همه‌جانبه در نظر گرفته شود چراکه حکمرانی درست زمانی محقق می‌شود که مشارکت مردم را شاهد باشیم.

منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم گفت: ما بعضاً از جهش تولید و رفع تورم حرف می‌زدیم اما مشارکت مردم را نادیده می‌گرفتیم و به همین دلیل، فرمایش مقام معظم رهبری درباره مشارکت مردم در امر تولید می‌تواند بسیار مؤثر باشد و زمینه مشارکت مردم را در عرصه اقتصادی فراهم کند.

وی تصریح کرد: در امر اقتصادی، موانعی برای مشارکت مردم وجود دارد که برخی از این موانع، مربوط به موانع تولید و صدور و دریافت مجوز کسب و کار است که مجلس و دولت باید با همکاری یکدیگر، به دنبال گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم و مشارکت مردم در حوزه اقتصاد باشند.

فیاضی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی و ارزی هم مسأله بسیار مهمی است چراکه ما در حال حاضر شاهد افزایش شدید قیمت ارز هستیم که به علت فقدان مدیریت در حوزه ارز است؛ دلارزدایی هم بسیار ضرورت دارد چراکه سلطه دلار به نظام اقتصادی ما آسیب وارد کرده و باید با سیاست‌های درست کاری کنیم که نقش دلار در اقتصاد کشور به مرور کمرنگ شود.

کد خبر 6084389 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • قوه قضاییه با برگزاری دادگاه‌های علنی کاملاً موافق است
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت