Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:18:02 GMT

روغن‌های صنعتی و روغن موتور

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۲۱۰۶

روغن‌های صنعتی و روغن موتور

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، روغن‌های نفتی مورد استفاده در صنعت و منازل برای روانکاری ماشین آلات، ابزارآلات و غیره استفاده می‌شوند. در تولید آنها از انواع نفت خام به کار گرفته می‌شود. روغن صنعتی گاهی اوقات حاوی روغن‌های گیاهی (مثلاً کرچک، خردل یا کلزا) به‌عنوان مواد افزودنی و همچنین مواد آنتی اکسیدان، غلیظ‌کننده و ضد خوردگی برای بهبود کیفیت خدمات خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع روغن صنعتی به طور مداوم در حال تغییر می‌باشند و با مارک‌های جدید به ویژه روغن‌های مصنوعی (به عنوان مثال سیلیکون، پلی استر، و فلوئوروهیدروکربن) تکمیل می‌شوند.

روغن صنعتی بر اساس ویسکوزیته به انواع سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شود. روغن‌های سبک، با ویسکوزیته ۵ تا ۱۰ سانتی استوک (۱ سنتستوک معادل ۱۰-۶ متر مربع در ثانیه است) در ۵۰ درجه سانتی گراد و نقاط ریزش تا ۲۵- درجه سانتی گراد، برای روانکاری ماشین آلات با سرعت بالا و بار کم استفاده می‌شود.

چگونه روغن صنعتی انتخاب کنیم؟

در اصل، همه روغن‌ها بر پایه نفت طبیعی (ساخته شده از نفت خام) بودند. اما همیشه در نحوه تصفیه روغن‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته است. و با گذشت زمان، با هدف بهبود عملکرد روغن، تولیدکنندگان شروع به معرفی افزودنی‌های ویژه در فرمولاسیون روغن کردند، مانند شوینده‌ها، تقویت کننده‌های ضد سایش، ترکیبات ضد اکسیداسیون و غیره. سپس، فرمول‌های مصنوعی برای ارائه سطح بالاتری از عملکرد به وجود آمدند.

این بدان معناست که انتخاب روغن صنعتی مناسب برای شما می‌تواند کمی پیچیده به نظر برسد، مگر اینکه بدانید به دنبال چه چیزی هستید و برای چه کاربردی نیاز دارید. البته، همیشه می‌توانید به دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو خود مراجعه کنید تا ببینید سازنده چه نوع روغنی صنعتی را توصیه می‌کند.

در غیر این صورت، ابتدا انواع مختلف روغن را تعریف می‌کنیم. از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان روغن و روان کننده محصولات مشابه را تا حدودی متفاوت توصیف می‌کنند، این نیز می‌تواند گیج کننده به نظر برسد. موارد زیر انواع روغن‌های عمومی را به صورت کلی نشان می‌دهد.

انواع روغن صنعتی

این گروه روغن صنعتی شامل روغن L (ولوزیت) و روغن T (پترولاتوم) است که برای روانکاری قاب‌های ریسندگی و دوبلینگ در صنعت نساجی، برای دوک‌های ماشین‌آلات تراش فلزکاری و موتورهای پرسرعت کم توان استفاده می‌شود.

روغن جداکننده L، برای روانکاری جداکننده‌های سبک. روغن خیاطی برای ماشین‌های خیاطی، صحافی و بافندگی؛ و روغن ابزار MVP (نقطه ریزش -۶۰ درجه سانتیگراد)، برای نظارت بر روانکاری و ابزار اندازه گیری. روغن‌های صنعتی متوسط، با ویسکوزیته ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌استوک در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد و نقاط ریزش تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد، برای روان‌کاری ماشین‌هایی که در سرعت‌های متوسط و تحت بارهای متوسط کار می‌کنند، استفاده می‌شوند.

این گروه روغن صنعتی شامل روغن‌های روان کننده دوک و ماشین، روغن جداکننده T و روغن تلگراف است. این روغن‌ها در بسیاری از بخش‌های صنعت (صنایع سبک، فلزکاری و غیره) عمدتاً برای روانکاری یاتاقان‌ها در موتورهای الکتریکی کم مصرف و در سیستم‌های هیدرولیک ماشین آلات فلزکاری استفاده می‌شوند. روغن‌های صنعتی سنگین، با ویسکوزیته ۱۰ تا ۳۰ سانتی استوک در ۱۰۰ درجه سانتیگراد و نقاط ریختگی نسبتاً بالا، برای روانکاری تجهیزات صنعتی که در سرعت‌های پایین و تحت بارهای سنگین کار می‌کنند - به عنوان مثال، تجهیزات فورج و پرس و چرخ دنده‌های دندانه‌ای استفاده می‌شود.

روغن موتور چیست؟

طبق تعریف سنتی، روغن موتور فقط مخلوطی از روغن پایه و مواد افزودنی بود که برای روانکاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک، تمیز کردن، خنک کردن و محافظت از موتور استفاده می‌شد.

با این حال، روغن موتور مصنوعی مدرن ترکیبی پیچیده از روغن‌های پایه و اجزای افزودنی هستند که برای انجام کارهای مختلف طراحی شده‌اند:

جداسازی و روانکاری قطعات متحرک

کاهش سایش موتور

کمک به جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی اجزای داخلی موتور

حذف و معلق کردن کثیفی‌ها و آلاینده‌های روغن تا زمانی که بتوان این آلودگی‌ها را در تعویض بعدی روغن پاک کرد.

قطعات موتور خنک کننده

افزایش راندمان سوخت موتور

ارائه حفاظت در طیف وسیعی از دماها

هیدرولیک عملیاتی در زمان بندی متغیر سوپاپ

کمک به حفاظت از سیستم انتشار گازهای گلخانه‌ای

به عبارت دیگر، روغن موتور مصنوعی مدرن بسیار بیشتر از یک روانکار عمل می‌کند. این مسئول محافظت از سایش موتور و بهبود عملکرد موتور و همچنین محافظت کامل از تمام قطعات متحرک است.

روغن موتور از دو جزء اصلی روغن‌های پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. روغن‌های پایه ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل را تشکیل می‌دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام تولید می‌شوند، در حالی که افزودنی‌ها ۳۰-۱۰ درصد باقی مانده را تکمیل می‌کنند و می‌توانند چیزهای مختلفی باشند.

این افزودنی‌ها از جمله موارد زیر هستند:

پراکنده کننده ها

مواد شوینده

افزودنی‌های ضد سایش

اصلاح کننده‌های اصطکاک

آنتی اکسیدان‌ها

افزودنی‌های ضد کف

بازدارنده‌های خوردگی

بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته

داروهای مضطرب نقطه ریزش

چرا قابلیت تمیز کردن روغن موتور مهم است؟

هر بار که موتور شما کار می‌کند، محصولات جانبی حاصل از احتراق روغن موتور شما را آلوده می‌کند. اگر آلاینده‌ها در روغن جمع شوند، می‌توانند ته نشین شده و لجن و رسوب در موتور ایجاد کنند. استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین، بی توجهی به تعویض روغن و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری نیز می‌تواند منجر به تشکیل لجن در موتور شما شود.

اگر اجزای موتور و مسیرهای روغن کثیف باشند، عملکرد، کارایی و کیفیت خودروی شما کاهش می‌یابد. رسوبات همچنین گرما را مانند یک پتوی عایق در داخل موتور شما به دام می‌اندازند.

به همین دلیل است که استفاده از روغن موتوری مانند روغن موتور مستر روغن که به تمیزتر ماندن موتورها از هر روغن موتور مصنوعی پیشرو کمک می‌کند، مهم است.

مستر روغن از معتبرترین و باسابقه‌ترین فروشگاه‌های فروش روغن موتور و روغن‌های صنعتی است که انواع و اقسام برندها اعم از خارجی و ایرانی را به سراسر ایران، به صورت تک و عمده ارسال می‌کند. مستر روغن، سالیان سال است که نجات بخش خودروها و همچنین ابزار موجود در کارخانه‌های مختلف است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5426100

منبع: مهر

کلیدواژه: روغن موتور روغن صنعتی کسب و کار کسب و کار خرید آنلاین قیمت خودرو گردشگری طراحی سایت آموزش زبان خارجی سفرهای نوروزی کسب و کارهای اینترنتی تعمیر لوازم خانگی بورس تهران پلاستیک اصفهان سامسونگ دوبی درجه سانتی گراد روغن های صنعتی ماشین آلات روغن صنعتی افزودنی ها روغن موتور موتور شما کننده ها روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰۰۰تن کلزا در مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

کامران پیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اعلام اینکه بیش از 90درصد روغن خوراکی  موردنیاز کشور از طریق واردات روغن یا دانه روغنی تأمین می‌شود، اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی برای خودکفایی و کاهش وابستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک برای تأمین روغن است، اضافه کرد: دانۀ کلزا حاوی بیش از 46درصد روغن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به وجود پروتئین 39درصدی در کنجالۀ کلزا، اعلام کرد: کنجالۀ این محصول درصد پروتئین بیشتری از سویا دارد و می‎‌تواند به‌عنوان  خوراک دام و جایگزین سویا استفاده شود.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

پیرزادی با بیان اینکه کاشت کلزا در تناوب با غلات باعث کاهش آفات و بیماری‌ها  در محصولات زراعی و افزایش محصول می‌شود، تأکید کرد: این محصول در توسعۀ صنعت پرورش زنبورعسل هم اثرگذار است.

او بیان کرد: 3504 هکتار سطح زیر کشت دانۀ روغنی کلزا  در لرستان طی سال زراعی جدید است و میانگین عملکرد این محصول نیز 1.7 تن در هر هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: کلزا در سلسله، خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و  دورود نسبت به سایر شهرستان‌های این استان بیشتر کشت و تولید می‌شود.

پیرزادی اعلام کرد: مبارزۀ شیمیایی با علف‌های هرز کلزا در سطح 768 هکتار به‌صورت پیش‌رویش و مبارزه با علف‌های هرز کشیده‌برگ در 3000هکتار از اراضی لرستان انجام شده‌است.

او با اشاره به مبارزه با علف‌های پهن‌برگ کلزا در سطح 290هکتار از مزارع لرستان، اضافه کرد: مبارزۀ شیمیایی با آفات این محصول در سطح 2538هکتار از مزارع این استان انجام شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: بیشتر ارقام گندم کشت‌شده در مزارع این استان به بیماری زنگ زرد حساس است.

پیرزادی هشدار داد: کشاورزان به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود شرایط لازم برای گسترش زنگ زرد در صورت مشاهده علائم این بیماری مزارع خود را با مشاورۀ کارشناسان سم‌پاشی کنند.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان