Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@07:52:44 GMT

رونمایی از شجره‌نامه «سادات» ساکن کشور هند+ عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۲۱۱۰

رونمایی از شجره‌نامه «سادات» ساکن کشور هند+ عکس

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت ولادت امام علی (ع) شجره سادات زیدی واقع در روستای پهندیری کشور هند را تکمیل و در حضور جمع کثیری از علما رونمایی کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در سال 1374 به امر مقام معظم رهبری و به همت مهدی خواجه پیری به منظور صیانت از میراث مشترک ایران و هند در خانه فرهنگ تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بخش «انساب و رجال» این مرکز از  1381 فعالیت خود در ایران و شبه‌قاره را آغاز کرده است.

بخش «انساب و رجال» مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور  تاکنون شجره بسیاری از سادات مهاجر و سلسه‌های عرفانی را ترتیب و تنظیم کرده است. تهیه و تنظیم شجره ساداتی، چون سادات نقوی، تقوی، عابدی، زیدی و رضوی که امروزه در شبه‌قاره هند ساکن هستند، بخشی از فعالیت‌های این مجموعه است.

همچنین بررسی، تنظیم و ترتیب سلسله عرفانی که از قرن هفتم هجری به بعد، از ایران به هند مهاجرت کردند از کار‌های دیگر مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور است که با همکاری گروهی از محققان با جمع‌آوری، تحقیق و تطبیق داده‌ها تاکنون موفق به تهیه و تنظیم 40 شجره‌نامه شده است.

شجره‌های تهیه شده در شبه‌قاره مربوط به خاندان ساداتی است که از ایران، عراق، یمن و مکان‌های دیگر به شبه‌قاره هند رفته و در مناطق مختلف شبه‌قاره ساکن شده‌اند و نسل این سادات تا به امروز نیز در در سرار شبه‌قاره حضور دارند. 

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور با استناد به نسخه‌های قدیمی شجره‌نامه‌های موجود در شبه‌قاره در تلاش است میراث کهن شجره‌نویسی را از طریق احیای شجره‌ها، نگاه دارد. 

همچین بخش «انساب و رجال» مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در نظر دارد با جمع‌آوری بیش از دو هزار عنوان کتاب تخصصی در زمینه علم انساب و رجال، کتابخانه تخصصی در این زمینه ایجاد کند تا پاسخگوی نیاز  محققان و پروژهشگران در این حوزه باشد.

کتابی از امام رضا (ع) که به دستور مأمون با آب طلا نوشته شد

در همین راستا همزمان با سالروز ولادت امیرالمؤمنین، امام علی(ع)، مراسم رونمایی از شجره سادات پهندیری که توسط مرکز بین‌المللی میکرو فیلم نور تکمیل  شده بود، در حضور جمع کثیری از سادات، علما و اندیشمندان در روستای پهندیری سادات واقع در ایالت اترپرادش کشور هندوستان رونمایی شد.

این روستا با بیش از 10 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری دهلی واقع است و  به‌دلیل اینکه بسیاری از اهالی این روستا از سادات هستند، به روستای سادات پهندیری مشهور است.

 در ابتدای برنامه پیام سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی قرائت شد. او در پیام خود ضمن تبریک ولادت امیرالمؤمنین، امام علی(ع)، آیه مودت  را عنوان صحبت‌های خود قرار داد و این ایام را به مردم شریف پهندیری سادات تبریک گفت. همچنین پیام‌های آیت‌الله سید حمید الحسن (لکهنو)، مولانا عبدالله زیدی (لکهنو) و مولانا ریحان حیدر زیدی (استرالیا) مورد توجه قرار گرفت.

در این برنامه علمای معروفی از هند، ائمه جمعه و مدیران مدارس‌ به سخنرانی پرداختند و از تلاش‌های مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور تقدیر و تشکر به عمل آوردند که از این جمله می‌توان به حجت‌الاسلام مولانا محمد سیادت نقوی (امام جمعه امروها)، حجت الاسلام مولانا ممتاز علی(امام جمعه امامیه هال-دهلی)، حجت الاسلام مولانا سید طالب حسین زیدی(امام جمعه کربلا مسجد دهلی)، حجت الاسلام مولانا محمد مسلم نقوی(مدیر باب العلم نوگانوان سادات)، حجت الاسلام مولانا قرةالعین عابدی (مدیر جامعه المنتظر نوگانوان سادات)، حجت الاسلام مولانا سید غافر رضوی و حجت الاسلام مولانا سید ابن حسن نقوی اشاره کرد.

در پایان این برنامه نیز مهدی خواجه‌پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکرو فیلم نور دهلی نو، از دست‌اندرکاران این برنامه تشکر کرد. مردم منطقه نیز لوح تقدیری را به سفیر جمهوری اسلامی در هند و رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور اهدا کردند.

همچنین از مولانا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی حیدر و آقای سید اختر که زحمات زیادی را برای تهیه و تدوین این شجره نامه کشیده بودند نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار هند اخبار هند شجره نامه شبه قاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت

در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمباران‌های متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: «کودکان فلسطینی نمی‌میرند، آن‌ها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابر‌ها سفر می‌کنند.»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» به کارگردانی محمد لطفعلی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی هادی فیروزمندی از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره، به سومین دوره جشنواره بین‌المللی انیمیشن کاریبتونز (Caribetoons International Aanimation Festival) کلمبیا راه یافت.

این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ می ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر سانتا مارتا‌ی کشور کلمبیا برگزار می‌شود.

همزمان با اولین حضور بین‌المللی «آوای ابرها»، از پوستر بین‌المللی این اثر که طراحی آن برعهده سینا رعیت‌دوست بوده است، رونمایی شد.

هدف جشنواره کاریبتونز، تشویق ساخت انیمیشن‌های سمعی و بصری و همچنین ارایه سناریوهایی‌ست که در آن شیوه‌های دیجیتالی توسعه یافته به کار برده شده است. همچنین این رویداد استعداد‌هایی را که در این حرفه در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مطرح می‌شوند، شناسایی می‌کند.

در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمباران‌های متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: کودکان فلسطینی نمی‌میرند، آن‌ها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابر‌ها سفر می‌کنند...

دیگر عوامل این اثر عبارتند از؛ مدیر هنری: محمد لطفعلی، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشن‌بین، تدوین، انیمیشن و کامپوزیت: سینا پورجلال، مهدی خماریان، طراح گرافیک: سینا رعیت‌دوست، روابط عمومی: سپیده شریعت‌رضوی و محصول: مرکز فیلم جوان سوره.

پخش بین‌المللی این انیمیشن کوتاه برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • رایزنی چهارمحال وبختیاری با تجار خارجی در رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت