Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:48:12 GMT

جایگاه گزارشگران فساد مبنای شرعی و قانونی دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۲۳۶۷

جایگاه گزارشگران فساد مبنای شرعی و قانونی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دادگستری کل استان تهران، در راستای گسترش تعاملات و همکاری‌های دستگاه قضائی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و افزایش حمایت‌های قضائی از آمران به معروف و ناهیان از منکر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خان‌محمدی معاون اجتماعی و مطالبه‌گری و سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، علی شیرازی مشاور اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، امیر یوسف‌زاد مدیر پیگیری‌های ویژه معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با حضور در دادگستری کل استان تهران با علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران دیدار و گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی القاصی‌مهر در این دیدار با گرامیداشت اعیاد گذشته و پیش‌رو دفاع مقدس را آموزشگاه عملی از جهاد، شهادت و ارائه تصویر واقعی از حماسه دانست و گفت: در آن ایام، روستایی، شهری، کارگر، کارمند و هر کسی در هر کوی و برزن در حد توان خود ادای دین و وظیفه می‌کرد و همگان در راستای مسیری حرکت می‌کردند که امام (ره) می‌فرمود؛ چرا که حرف، راه، کلام و مسیر امام (ره) به‌نحوی بود که همه مردم و آحاد ملت نسبت به آن به عنوان یک امر تکلیفی، وظیفه عبادی، فردی و اجتماعی مقید بودند.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه فشارها و دشمنی‌های شرق و غرب و تمام ظرفیت‌ها و امکاناتی که دشمن برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کرد، نتیجه آن تا به امروز، پیروزی جمهوی اسلامی در این مسیر دشوار و پرپیچ و خم شده است.

وی با اشاره به نقش اعتقادات و باورهای دینی در پیروزی‌های ملت ایران اسلامی در مقاطع گوناگون تاریخی اظهار کرد: علت موفقیت در آن مقطع خطیر، ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مردم دارد و به‌همین دلیل انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی محسوب می‌شود.

القاصی‌مهر با بیان اینکه در اوایل انقلاب نیز مشکلات اقتصادی کم نبود، گفت: بسیاری از امکانات و ظرفیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد در آن زمان اساساً وجود نداشت و اصل و مبنای همه افراد جامعه اعتقادات و رویکرد دینی بود امروز نیز برای برون‌رفت از مسائل و مشکلاتی که بر زندگی‌ها سایه انداخته است، باید به همان رویکرد انقلابی و فضای معنوی اوایل انقلاب بازگردیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما دچار انفعال شده‌است، گفت: به نظر می‌رسد که اهتمام و حساسیت‌ها در انجام این فریضه کم شده و آثار و عوارض آن ناهنجاری‌ها، آسیب‌ها و گرفتاری‌هایی است که در جامعه با آن‌ها مواجه هستیم.

وی مطالبه‌گری آحاد جامعه را ضرورتی برای برون‌رفت از آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و انحرافات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست و عنوان کرد: نیاز داریم که باورهای دینی و اعتقادات خود را تقویت کنیم و با ایجاد تغییر در رویکردهای فعلی اقدام کنیم؛ این موضوع میسر نخواهد شد مگر با مطالبه‌گری آحاد جامعه.

القاصی‌مهر با تاکید بر لزوم مسئولیت‌سازی افراد در مقابل یکدیگر عنوان کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک وظیفه همگانی و تکلیفی است که آحاد جامعه در مقابل یکدیگر دارند؛ لذا باید اراده جمعی و اهتمام عمومی در قبال مشکلات و مسائل جامعه ایجاد کنیم و سعی نمائیم پشتوانه عمومی و اراده اجتماعی را برای پیش‌برد این اهداف فراهم کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه اگر در جامعه هر کسی نسبت به وظیفه و مسئولیت خود پاسخ‌گو نباشد، خروجی آن هرج و مرج و فساد، ناهنجاری‌ها و کج‌روی خواهد بود، اظهار کرد: علت اصلی همه مسائل و مشکلات ما در حوزه ناهنجاری‌ها، انحرافات و بزهکاری‌ها ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که اگر همه، خود را در قبال یکدیگر و جامعه مسئول بدانند و در مقام رفع مشکلات برآیند، قطعاً این مسائل حل می‌شود.

وی ورود گروه‌های مطالبه‌گر در حوزه‌های مختلف و در قالب‌ها و اشکال گوناگون را مصداقی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست که در قالب «گزارشگری فساد» بروز و ظهور پیدا می‌کند.

القاصی‌مهر تاکید کرد: زمانی که جریان فسادی در یک نهاد و دستگاه شکل می‌گیرد و به‌وجود می‌آید، انتظار جامعه این است که فردی که خیانت کرده و به بیت‌المال دست‌درازی کرده نسبت به اقدامات خود پاسخ‌گو باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه معنای پیشگیری فرهنگی و اجتماعی همان فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: جامعه خود باید به میدان بیاید و از آسیب‌ها و انحرافات پیشگیری کند؛ در این زمینه ضرورت دارد تا افراد نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر گروه‌های مطالبه‌گر واقعاً به‌طور هدفمند، سازماندهی شده و پیگیر باشند و در عین حال از حمایت‌های قانونی برخوردار باشند، می‌توانند در عرصه پیشگیری بسیار اثرگذار عمل کنند.

القاصی‌مهر گفت: گروه‌های مطالبه‌گر در بطن و بدنه جامعه قرار دارند و در فضای کسب و کار و داد و ستد جامعه و مردم هستند؛ به همین دلیل ممکن است بیشتر با آسیب‌ها و مسائل مختلف مواجه شوند؛ لذا جایگاه و پیگیری‌های سمن‌ها، گزارشگران فساد و سوت‌زنان مبنای شرعی و قانونی دارد و جایگاه آن‌ها بر اساس این مبنا است که همه در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، مسئول هستیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر صرفاً معطوف به موضوع حجاب و یا موضوعات خاص فرهنگی نیست، اظهار کرد: در همه بخش‌ها و حوزه‌ها اگر بررسی‌ها دقیق، هوشمند، با اطلاع و نیت و انگیزه اصلاح باشد، حتماً می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود و از خیلی از مشکلاتی که ممکن است در آینده رقم بخورد، جلوگیری کند و از طرف دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول را نیز پاسخگو قرار دهد.

وی با اشاره به حمایت دستگاه قضائی از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصریح کرد: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر این تکلیف را برای دستگاه قضائی پیش‌بینی کرده و شعب ویژه‌ای برای رسیدگی ویژه و تخصصی در این زمینه در نظر گرفته شده‌است.

القاصی‌مهر در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر شخصیت ارزشمندی همچون آیت‌الله صدیقی هستند که خود عضوی از شورای عالی قوه قضائیه محسوب می‌شوند و سال‌های سال در دستگاه قضائی مسئولیت داشتند و به‌عنوان چهره‌ای فرهنگی، شخصیتی کاملاً متدین، در عین حال دلسوز و محب اهل بیت (ع) شناخته می‌شوند؛ لذا حضور ایشان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند احساس مسئولیت را در میان مردم و مسئولان ایجاد و تقویت کند.

کد خبر 5426132 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری تهران علی القاصی مهر سوت زنی شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه یوسف نوری علیرضا زاکانی شورای شهر تهران سازمان حج و زیارت آلودگی هوا پلیس راهور عتبات عالیات غلامحسین محسنی اژه ای اورژانس آتش سوزی رئیس کل دادگستری استان تهران فریضه امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر به معروف و نهی از منکر دستگاه قضائی ناهنجاری ها مطالبه گری القاصی مهر آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوه‌های ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.

 احد آزادی خواه، نماینده مجلس در خصوص حضور گشت ارشاد و ایجاد فضای دو قطبی در جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند، حجاب در کشور ما از نظر قانونی و شرعی جایگاه ویژه داشته و مشخص است. راهبرد ما باید دفاع از حجاب از نگاه شرعی و قانونی باشد. اما اینکه در شیوه دفاع چگونه باید اقدام کنیم؛ بنده به هیچ عنوان اقدام قهری و برخی از برخوردهایی که اخیرا برای مقابله با بدحجابی انجام می شود را به هیچ عنوان قابل دفاع و موثر نمی‌دانم.

وی در گفتگویی که با جماران داشته، افزود: به این نکته باید توجه کرد که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوه‌های ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.

آزادی خواه در خصوص برخورد گشت ارشاد با شهروندان گفت: گشت ارشاد و فرماندهی انتظامی یکی از گام‌ها در ترویج حجاب است، پس دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی ما کجا هستند؟ ما نباید انتهای زنجیر را ملزم کنیم که صرفا با قوه‌ی قهریه با بدحجاب‌ها برخورد کنند، بلکه ده‌ها گام‌ باید قبل از آن انجام شود. مانند آموزش و پرورش، فرهنگ، کارهای ترویجی و... . دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بسیار زیادی متولی در این امر هستند که باید کارهایی را انجام دهند. در گام نهایی نیز گشت ارشاد باید صرفا با معدود افرادی که حساب شده و سازمان یافته اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، برخورد کند، نه با شهروندانی که در جامعه حضور دارند.

آزادی‌خواه در پاسخ به این سوال که چرا ما با برخی دوگانگی‌ها در برخورد با زنان که نمونه آن را در تصاویر صداوسیما و زمان راه‌پیمایی و انتخابات، شاهد هستیم، مواجهیم؟ گفت: بنده نظرم بر این است که باید این مسأله را به عنوان یک راهبرد اصلی اثبات کنیم که نگاه حاکمیت به تمام زنان و مردان جامعه یکی است و همه برایمان حرمت دارند و صاحب حقوق اجتماعی هستند. البته ما موظف هستیم در رابطه با اصول خود تبلیغ، ترویج و دفاع کنیم. یکی از اصول ما عفاف و حجاب است، اما این تبلیغ نباید به گونه‌ای باشد که دوگانه‌ای در کشور ایجاد کنیم که نیمی را صاحب حقوق بدانیم و نیمی دیگر را صاحب حقوق ندانیم.

وی ادامه داد: این دوگانه‌ای را که رهبر معظم از آن انذار فرمودند، می‌تواند غده‌ای سرطانی در جامعه باشد. این بیانی که حاج قاسم سلیمانی در رابطه با دختران جامعه فرمودند، بیان گمشده‌ی امروزه ما است. این دخترانی که امروزه پای صندوق رأی و راهپیمایی می‌آیند و دوربین‌های صداوسیما آن‌ها را پخش می‌کند نشان می‌دهد که این‌ها علاقه‌مند به نظام و کشور هستند که اگر با این‌ها به درستی برخورد شود، خواهید دید که به قول قرآن: «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا».

اگر در لایحه‌ی عفاف و حجاب بنا باشد گشت ارشاد نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است

وی در پاسخ به این سوال که اگر لایحه حجاب و عفاف به سرانجام برسد تکلیف گشت ارشاد به کجا خواهد رسید؟ گفت: معیار برای ما قانون است و اگر در لایحه‌ی عفاف و حجاب بر این باشد که مثلا گشت ارشاد یا اقدامات مشابه آن نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است.

دیگر خبرها

  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • تاکیدامام جمعه بوکان براهمیت نقش و جایگاه معلمان و کارگران در جامعه
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند