Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محققان در این اقدام توانستند برچسب هوشمندی را برای پایش لحظه ای وضعیت سلامت مواد غذایی با برند «ویرا» به تولید برسانند.

برچسب هوشمند «ویرا» ابزاری است که از زمان تولید تا مصرف یک ماده غذایی با استفاده از شبیه سازی محیط داخلی بسته بندی وضعیت سلامت آن ماده را با تغییر رنگ برچسب نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این برچسب به گونه ای طراحی شده که متناسب با نوع ماده غذایی مورد نظر محیط بسته بندی را شبیه سازی کرده و همزمان با تغییرات ماده غذایی در داخل بسته بندی، رنگ قسمت میانی برچسب تغییر می کند و مصرف کننده را از وضعیت سلامت محصول مطلع می سازد تا با نزدیک شدن به زمان فساد ماده غذایی سریع تر اقدام به مصرف آن کند.

این برچسب کاملا به شرایط نگهداری حساس بوده و به سرعت نسبت به آن واکنش نشان می دهد، به گونه ای که در صورت نگهداری ماده غدایی مورد نظر در دمای محیط، برچسب زودتر از شرایطی که ماده غذایی در داخل یخچال نگهداری شده تغییر رنگ می دهد.

برچسب هوشمند «ویرا» به سادگی قابل تشخیص بوده و امکان آموزش نحوه استفاده و تشخیص آن به همه افراد از جمله کودکان، سالمندان و تمامی افراد که توانایی خواندن تاریخ های انقضا درج شده روی بسته بندی را ندارند وجود دارد.

همچنین برچسب هوشمند ویرا با طراحی خاص خود از فناوری منحصر به فردی استفاده می کند که این ویژگی باعث می شود رنگ قسمت هوشمند برچسب بعد از اتمام تاریخ انقضا تغییر رنگ نداشته باشد و کماکان وضعیت فساد آن ماده را نشان دهد.

این باعث می شود که از هرگونه تقلب یا سودجویی افراد متقلب با دستکاری و تغییر تاریخ انقضا درج شده روی بسته بندی محصولات غذایی جلوگیری کند.

این محصول به نوعی طراحی شده که نیازی به قرار گرفتن در فضای داخلی بسته بندی نداشته و به راحتی میتوان آن را بر روی قسمت خارجی بسته بندی نصب کرد که همین امر سبب جلوگیری از آلودگی احتمالی ماده غذایی توسط برچسب می شود.

«پایش وضعیت سلامت محصول در زمان حمل و نقل و فروش برای مدیریت بهتر آن»، «کاهش هدررفت به دلیل اصلاح بازه زمانی مصرف»، «صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب» از مزایای استفاده از برچسب هوشمند به شمار می رود.

همچنین این محصول از مسمومیت های غذایی ناشی از ناکارآمد بودن تاریخ انقضا جلوگیری می کند. یکی از محاسن  برچسب های بسته بندی هوشمند به این گونه است که افراد کم بینا، سالمندان و کودکان می توانند به راحتی متوجه فساد مواد غذایی شوند.

«پایش وضعیت سلامت محصولات غذایی به صورت لحظه ای، از زمان تولید تا استفاده توسط مصرف کننده از طریق شبیه سازی محیط داخلی بسته بندی»، «برگشت ناپذیر بودن عملکرد برچسب برای جلوگیری از هرگونه تقلب و منفعت طلبی توسط افراد سودجو»، «سهولت نصب بر روی انواع بسته بندی های مواد غذایی» از دیگر مزیت های پروژه محسوب می شوند.

برچسب بسته بندی هوشمند از ۲ بخش که شامل یک قسمت میانی هوشمند و بخش دوم قسمت مرجع برای تشخیص وضعیت سلامت ماده غذایی تشکیل شده است.

قسمت میانی یک محفظه پلاستیکی با حجم مشخص بوده که بخش فوقانی آن شفاف است و مایع هوشمند در داخل این محفظه تزریق می شود.

این سنسور با شبیه سازی محیط داخلی بسته بندی برای ماده غذایی مورد نظر با توجه به شرایط نگه داری، تغییرات ماده غذایی را دنبال کرده و این تغییر سبب تغییر رنگ مایع هوشمند می شود.

عملکرد مایع کاملا هوشمند بوده و بر اساس شرایط نگه داری رفتار متناسب با آن شرایط را از خود نشان می دهد. به عنوان مثال در صورت طراحی این برچسب هوشمند برای استفاده روی بطری شیر پاستوریزه و نصب آن روی بطری، در صورتی که بطری شیر در شرایط نامناسب و دمای محیط (۲۵ درجه سانتی گراد) نگه داری شود برچسب به صورت خودکار بعد از گذشت مدت زمان مشخص از زمان نگه داری در این شرایط تغییر رنگ داده و به مصرف کننده  هشدار می دهد.

طراحی این برچسب برای هر ماده با توجه به ماندگاری و اجزای سازنده منحصر بوده و همانطور که اشاره شد بر اساس نوع ماده غذایی طراحی می شود و عمل می کند.

رضا احمدی، سید محمد رضا نجیبی، مجتبی نصیری نژاد، فربد نادری حقیقت و نگین یوسف زاده اعضای این تیم تحقیقاتی هستند.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهش تولید داخلی پارک علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهش تولید داخلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهش تولید داخلی پارک علم و فناوری داخلی بسته بندی برچسب هوشمند وضعیت سلامت مواد غذایی ماده غذایی شبیه سازی تغییر رنگ نگه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند

به گزارش صدای ایران از ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در حاشیه جلسه دیدار مردمی که با حضور شماری از فرماندهان پلیس راهور فراجا در مرکز ۱۹۷ برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز فرصتی دست داد تا با مردم بدون واسطه دیدار و گفتگو داشته باشیم و بنده و همکارانم تلاش کردیم تا جای ممکن و تا جایی که قوانین و مقررات اجازه می‌دهد به مشکلات و مطالبات مردم رسیدگی کنیم. در مجموع حدود ۱۵۰ نفر به شکل حضوری و حدود همین تعداد نیز به شکل تلفنی مشکلات خود را مطرح کردند. همچنین تعدادی نیز پیشنهاد یا تشکر داشتند. 

وی در خصوص بیشترین مطالبات مطرح شده از سوی مردم در این جلسه گفت: بیشترین مشکلات بیان شده از سمت مردم، مربوط به حوزه شماره گذاری خودرو‌ها و همچنین تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی بود. اعتراض به فرآیند پیگیری تصادفات و جریمه رانندگی نیز از دیگر موارد مطرح شده بود. اما نکته مهم در مورد جریمه‌ها این بود که هیچ کدام جریمه اشتباهی نبود، بلکه درخواست بخشش بود.

نور استاندارد چراغ خودرو چگونه است؟

رئیس پلیس راهور فراجا درپاسخ به پرسشی در مورد نور چراغ خودرو‌ها نیز گفت: نور چراغ‌ها باید تلفیقی از رنگ زرد و سفید باشد و چراغ فابریک خودرو‌ها از شرایط استاندارد برخوردار است. استفاده از چراغ با نور مطلقا سفید هم ممنوع است و باید از همان چراغ‌های استاندارد استفاده شود. البته رنگ چراغ ترمز باید قرمز باشد. همچنین استفاده از چراغ زنون برای خودرو‌ها مطلقا ممنوع است و اگر مشاهده شود ماموران پلیس نسبت به جریمه آن اقدام خواهند کرد. چراغ زنون خطرآفرین است و می‌تواند برای دید دیگر رانندگان به خصوص رانندگان مسیر مقابل خطر ایجاد کند. البته چراغ‌های فابریک خودرو‌ها مشمول جریمه نخواهد شد.

تغییر در ارکان خودرو غیرقانونی است

حسینی با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در ارکان خودرو غیرقانونی است، گفت: در مورد خودرو‌های آفرودی هم لازم است که این خودرو‌ها نیز باید تابع قوانین باشد و به هیچ عنوان تغییری در ساختار خودرو ایجاد نکنند. با تمامی خودرو‌هایی که در ارکان اصلی همچون چرخ، چراغ، ارتفاع و مواردی از این دست تغییر ایجاد می‌کنند برخورد خواهد شد و مشمول جریمه می‌شوند. همچنین باید تغییرات ایجاد شده را رفع کرده و خودرو را به حالت اولیه و استاندارد دربیاورند.

وی در خصوص کنار نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو‌ها نیز گفت: نصب هر گونه نوشتار، استیکر، برچسب و ... بر روی شیشه‌ها و بدنه خودرو ممنوعیت دارد و تنها استثنا برای خودرو‌هایی است که مربوط به بخش‌های تجاری و اقتصادی و یا امدادی هستند که آنها هم باید مجوز مربوطه را دریافت و ضوابط در مورد نصب برچسب را رعایت کنند. در این ضوابط ابعاد برچسب و ... مشخص است. در غیر این صورت هرگونه تصویر و نوشته تزئینی و ... روی خودرو، دودی کردن شیشه و ... ممنوعیت دارد و مشمول جریمه خواهد شد.


دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان