Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@20:34:54 GMT

کاربرد جعبه و کپسول آتش نشانی در ایمنی ساختمان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۳۰۳۷

کاربرد جعبه و کپسول آتش نشانی در ایمنی ساختمان

آتش نشانی یکی از سخت ترین حرفه ها در میان مشاغل مختلف است. حرفه ای که ممکن است جان هزاران نفر را نجات دهد اما جان آتش نشانان را به خطر اندازد. به طور کلی حرفه آتش نشانی به شغلی گفته می شود که در آن افراد سعی در خاموش نمودن حریق به وجود آمده دارند. برای این کار نیز ابزار، وسایل و تجهیزات خاصی مورد نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای آن که مردم بتوانند در شرایط آتش سوزی پیش از رسیدن آتش نشانان، از خود در مقابل حریق محافظت کنند، جعبه و کپسول آتش نشانی در محیط های مختلف تعبیه شده است. این دو از جمله مفید ترین وسایلی هستند که امروزه به کمک آن ها می توان از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

در ادامه به معرفی آن ها و کاربرد هر کدام خواهیم پرداخت پس با ایمن پیشتاز همراه باشید:

جعبه آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که پیش از این گفتیم جعبه آتش نشانی یکی از ابراز های موثر در جهت کاهش خطرات آتش سوزی است. در صورتی که بتوان در سریع ترین زمان مانع اوج گیری حریق شد، میزان خطرات مالی و جانی به شدت کاهش می یابد. 

جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس به یک وسیله غیر اتوماتیک گفته می شود که با استفاده از دخیره آب موجود در آن، می توان حریق را خاموش نمود. جعبه های آتش نشانی در غالب محیط های اداری، محیط های کاری، مراکز تجاری، سوله ها و ...  وجود دارد. این جعبه حاوی ابزار هایی چون شلنگ، قرقره، شیر فلکه، نازل و … بوده و در زمان ایجاد آتش سوزی می توان با کمک از آن ها مانع شدت آتش سوزی شد. 

طراحی جعبه های آتش نشانی به موارد مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کاربرد جعبه ها و نوع دکوراسیون محیط مورد نظر اشاره کرد. به طور کلی اما جعبه های آتش نشانی به شکل تو کار یا رو کار ساخته شده و جنس آن ها ورق آهنی و استیل است. ضخامت این جعبه ها از 0.7 میل تا 2 میل ( جعبه های آهنی ) و ضخامت  1، 1.25 و 1.5 ( جعبه های استیل ) متفاوت است. 

انواع جعبه های آتش نشانی

جعبه آتش نشانی تک کابین

 دارای یک درب  دارای تجهیزاتی چون یک قرقره، 20 الی 3 متر شلنگ آتش نشانی، اتصالاتی مانند پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ و کوپلینگ اتصال به شیرفلکه

جعبه آتش نشانی دو کابین

 دارای دو درب  دارای دو محفظه یکی جهت نگهداری کپسول آتش نشانی و دیگری با کاربرد جعبه های تک کابین 

جعبه آتش نشانی ایستاده دو طبقه

 دارای دو طبقه  طبقه اول جهت قرار دادن شلنگ و دارای کاربرد یکسان با جعبه های آتش نشانی تک کابین  طبقه دوم جهت جلوگیری از سرقت، امکان قرار دادن خاموش کننده های پودری، گاز و کربن دی اکسید

جعبه آتش نشانی جای کپسول

جهت قرار گیری کپسول های آتش نشانی  کاهش بسیار موثر در میزان سرقت و آسیب دیدگی

جعـبه آتش نـشانی توکار

 جعبه های توکار   محل قرارگیری در داخل دیوار ظاهر مناسب 

جعـبه آتش نـشانی روکار

 محل قرار گیری بر روی دیوار   قابل مشاهده در غالب ساختمان های قدیمی کپسول آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟  انواع کپسول های آتش نشانی  کپسول آتش نشانی پودر و گاز 

این نوع کپسول یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین انواع کپسول های آتش نشانی می باشد. کپسول پودر و گاز که به آن کپسول پودری نیز گفته می شود، دارای پودر بی کربنات پتاسیم بوده و داخل سیلندر فولادی کپسول از گاز بی اثر نیتروژن پر شده است. 

زمانی که اهرم فشرده می شود، پودر به سمت آتش پرتاب شدن و به این ترتیب مانع رسیدن اکسیژن به آن می شود. مقدار پودر این نوع کپسول با توجه به میزان حجم آتش و همچنین مقدار جسم در حال سوختن متفاوت خواهد بود و از همین رو کپسول های پودری دارای اندازه ها و ابعاد مختلفی می باشند. به طور کلی کپسول های گاز و پورد در ۱۰ سایز مختلف تولید شده و دارای وزن بین یک الی ۷۵ کیلو می باشند. ( ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۹، ۱۲، ۲۵، ۵۰، ۷۵ )

سایز این کپسول ها بر اساس استاندارد جهانی بوده و امکان تولید آن ها به صورت سفارشی وجود ندارد. کپسول های ۱ الی ۱۲ کیلویی وزن زیادی ندارند و از همین رو یک فرد بالغ می تواند به آسانی آن ها را حمل کند اما کپسول های با وزن زیاد بسیار سنگین و حجیم بوده و برای حمل آن ها نیاز به یک ارابه چرخدار خواهد بود.

در قسمت بالای کپسول پودری یک فشار سنج وجود داشته تا بدین ترتیب بتوان متوجه فشار گاز داخل سیلندر شد. با فشار گاز نیتروژن، پودر داخل کپسول در کمتر از یک دقیقه تخلیه خواهد شد. لازم به ذکر است این کپسول ها به طور کامل قرمز می باشند.

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن 

این نوع کپسول آتش نشانی نیز دارای طرفداران زیادی بوده و در کاربرد ویژه و مخصوص به خود را دارد. این کپسول فاقد هر گونه پودری بوده و تنها با کمک گاز دی اکسید کربن به خاموش کردن آتش سوزی می پردازد. 

گاز کربن دی اکسید با فشار در حدود ۱۵۰ بار در یک سیلندر فولادی حبس شده است و زمانی که اهرم فشرده شود، با اشاره زیادی به سمت  آتش پرتاب می شود. در اطراف محیط آتش سوزی، گاز کربن دی اکسید پر شده و جایی برای اکسیژن باقی نمی گذارد در نهایت آتش به اصطلاح خفه می شود. 

کپسول کربن دی اکسید در سایز ها و ابعاد های مختلفی بوده و وزن آن ها بین ۲ الی ۳۰ کیلو متغیر است. ( ۳۰، ۱۲، ۹، ۶، ۴، ۳، ۲ ) کپسول های ۱ الی ۱۲ کیلویی وزن زیادی ندارند و از همین رو یک فرد بالغ می تواند به آسانی آن ها را حمل کند اما کپسول های با وزن زیاد بسیار سنگین و حجیم بوده و برای حمل آن ها نیاز به یک ارابه چرخدار خواهد بود.

از این نوع کپسول جهت خاموش نمودن آتش سوزی های استفاده می شود که ناشی از نوسانات برقی بوده اند. نصب کپسول ۶ کیلویی کربن دی اکسید در ساختمان های مسکونی و اتاقک های آسانسور ها الزامی است. از مدل های چرخدار این نوع کپسول در کارخانه ها و انبار های کالا نیز استفاده می شود. این نوع کپسول همچون کپسول پودری، به شکل یکدست قرمز است.

کپسول آتش نشانی از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین ابزار ها جهت کنترل و مهار کردن آتش سوزی های کوچک می باشد. استفاده از  کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی های بزرگ کار ساز نیست و حتی ممکن است جان فرد را به خطر اندازد. تمامی ساختمان ها جهت افزایش ایمنی خود می بایست به شکل استاندارد این کپسول ها را نصب کرده و در جای جای ساختمان تعبیه کنند. 

به طور کلی هر کپسول آتش نشانی شامل یک مخزن فشار قوی سیلندر شکل بوده که امکان حمل آن با دست برای خاموش نمودن آتش وجود دارد. هر ساله در ایالات متحده آمریکا، تمامی کپسول های آتش نشانی در کلیه ادارات و مراکز صنعتی و تجاری سرویس دهی و تعمیر می شود. هیچ کپسول آتش نشانی نباید تخلیه شده باشد و یا آسیبی به آن وارده شده باشد. 

به طور کلی دو نوع کپسول آتش نشانی وجود دارد: 

۱) کپسول آتش نشانی با مخزن های تحت فشار 
۲) کپسول های آتش نشانی عمل کننده بر اساس کارتریج

کپسول آتش نشانی با مخزن های تحت فشار

در کپسول هایی که دارای مخزن های تخت فشار هستند، ماده شیمیایی تا زمانی که از آن استفاده شود در محفظه می مانند و در صورت فشردن اهرم کپسول، فعال می شوند. این نوع کپسول ها امروزه رایج ترین نوع کپسول مورد استفاده می باشند. 

کپسول های آتش نشانی عمل کننده بر اساس کارتریج 

کپسول های عمل کننده با کارتریج دارای گاز های دفع شونده هستند. کارتریج ها پیش از تخلیه سوراخ شده و نیروی محرک جهت انتشار عامل آتش سوزی را فراهم می کنند. به طور معمول از این نوع کپسول در تأسیسات صنعتی استفاده می شود و کاربرد چندانی برای سایر محیط ها ندارد.

دسته بندی انواع آتش سوزی ها

همه آتش سوزی ها یکسان نبوده و عوامل گوناگونی در شدت و حجم آن ها تاثیر می گذارد. عواملی که سبب تخریب و خطر می شوند، انواع آتش سوزی های گوناگون را به وجود می آورند. هر نوع آتش سوزی نیز نیازمند انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی و خاموش کننده ها است. در حقیقت هر نوع آتش سوزی نیازمند کپسول آتش نشانی مخصوص به خود می باشد.

• کلاس A – مواد محترقه و مشتعل در این نوع آتش سوزی شامل مواد جامد مانند چوب، کاغذ یا پارچه است.
• کلاس B – مواد محترقه و مشتعل در این نوع آتش سوزی شامل مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، دیزل یا روغن است.
• کلاس C – مواد محترقه و مشتعل در این نوع آتش سوزی شامل گازها است.
• کلاس D – مواد محترقه و مشتعل در این نوع آتش سوزی شامل انواع فلزات است.
• کلاس E – این نوع آتش سوزی شامل دستگاه ها و تجهیزات برقی است.
• کلاس F – آتش سوزی شامل روغن های پخت و پز است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر جعبه آتش نشانی رپرتاژ آگهی مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر کپسول های آتش نشانی جعبه های آتش نشانی کپسول آتش نشانی جعبه آتش نشانی کربن دی اکسید نوع کپسول آتش سوزی آتش سوزی ها کپسول پودر طور کلی کپسول ها جعبه ها محیط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: آتش در کارخانه گسترده مبل سازی در شهرک شمس‌آباد مهار و از سرایت به اطراف جلوگیری شد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حادثه آتش‌سوزی گسترده اظهار کرد: این حادثه شهرک صنعتی شمس آباد اتوبان قم امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ ساعت ۱۳:۵۲ به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شد.

وی افزود: یک ایستگاه کمکی به همراه خودروهای پشتیبانی، تانکر آب به محل اعزام شدند و مشاهده کردند در یک کارخانه بزرگ به وسعت ۲۰۰۰ متر مسقف و محل تولید مبلمان از نوع پلیمری بوده که بسیار قابل اشتعال است، آتش کاملاً شعله‌ور بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: سقف‌ها تخریب و روی اجناس ریخته، مواد تولید کننده اولیه مبل مانند رنگ و تینر و پارچه به مقدار زیاد وجود داشت

وی ادامه داد: در مجاورت یک کارگاه و کارخانه مواد پتروشیمی وجود داشت و آتش در حال سرایت بود، بنابراین آتش‌نشانان با اتخاذ تدابیر عملیاتی فعالیت را آغاز و از سرایت آتش به اطراف جلوگیری و نیروها کماکان مشغول عملیات خاموش کردن آتش هستند، آتش تا حد زیادی تحت کنترل است.

ملکی خاطرنشان کرد: مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.

کد خبر 748487

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان