Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@22:05:48 GMT

یک بیمار مبتلا به ایدز بهبود یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۳۰۶۲

یک بیمار مبتلا به ایدز بهبود یافت

یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون پس از دریافت سلول‌های بنیادی اهدا کننده‌ای که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل بیماری ایدز مقاوم است، بهبود یافت.

به گزارش مشرق، اطلاعات مربوط به این مورد که یک زن میانسال با نژادی مختلط بود در کنفرانس رتروویروس‌ها و عفونت‌های فرصت طلب در دنوِر ارائه شد. این اولین باری است که از خون بندناف استفاده شده است، رویکردی جدید که می‌تواند این درمان را برای افراد بیشتری قابل دسترس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زن از زمان دریافت خون بند ناف برای درمان سرطان خون تاکنون  و به مدت ۱۴ ماه عاری از هرگونه ویروس و در حال بهبود بوده و نیازی به درمان‌های قوی اچ‌آی‌وی(HIV) موسوم به درمان‌های ضد ویروسی نداشته است.

دو مورد دیگری که از این بیماری بهبود یافته بودند دو مرد هستند که یکی از آنها سفید پوست و دیگری لاتین است. آنها سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ را دریافت کردند.

"شارون لوین"(Sharon Lewin)، رئیس منتخب انجمن بین‌المللی ایدز در بیانیه‌ای گفت: این سومین گزارش از درمان در این شرایط و اولین مورد از درمان یک زن مبتلا به اچ‌آی‌وی است.

این مورد بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر تحت حمایت ایالات متحده است که توسط دکتر "ایوون برایسون"(Yvonne Bryson) از دانشگاه کالیفرنیا لس‌انجلس و دکتر "دبورا پرساود"(Deborah Persaud) از دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور انجام شده است. هدف این مطالعه دنبال کردن ۲۵ فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی است که تحت درمان پیوند سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف قرار گرفته‌اند.

بیماران در این آزمایش ابتدا تحت شیمی ‌درمانی قرار می‌گیرند تا سلول‌های ایمنی سرطانی از بین بروند. سپس پزشکان سلول‌های بنیادی را از افراد دارای جهش ژنتیکی خاص به آن‌ها پیوند می‌زنند. سلول‌های این افراد دارای جهش فاقد گیرنده‌های مورد استفاده ویروس برای آلوده کردن سلول است و دانشمندان بر این باورند که بیماران پس از این درمان، سیستم ایمنی مقاوم در برابر اچ‌آی‌وی ایجاد می‌کنند.

"لوین" می‌گوید که پیوند مغز استخوان استراتژی مناسبی برای درمان اکثر افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی نیست. این گزارش نشان می‌دهد که درمان اچ‌آی‌وی امکانپذیر است و ژن‌درمانی استراتژی مناسبی برای این کار است.

این مطالعه نشان می‌دهد که یکی از عناصر مهم برای موفقیت آمیز بودن درمان، پیوند سلول‌های مقاوم در برابر اچ‌آی‌وی است. پیس از این دانشمندان باور داشتند که عوارض جانبی رایج پیوند سلول‌های بنیادی موسوم به "بیماری پیوند در مقابل میزبان"(graft-versus-host disease) که در آن سیستم ایمنی اهدا کننده به سیستم‌ایمنی گیرنده حمله می‌کند می‌تواند در درمان احتمالی نقش داشته باشد.

"لوین" می‌گوید: در مجموع این سه مورد به شناسایی اجزاء مختلف پیوند که می‌توانند کلید رسیدن به درمان باشند، کمک می‌کنند.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت ایدز سرطان خون بیماری ایدز داروی ایدز سلامت اخبار سلامتی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید

به گزارش «تابناک» به نقل از طبنا نیوز،  با وجود اینکه فراموشی و ضعیف شدن حافظه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما راهکارهایی برای بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر از دست دادن حافظه وجود دارد. در ادامه به بررسی اقداماتی برای کاهش خطر ابتلاء به ضعف حافظه می‌پردازیم:
 
داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نه‌تنها برای بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک می‌کند، انجام ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و خطر ابتلاء به ضعف حافظه را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است افراد روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط همچون پیاده‌روی، دویدن یا شنا داشته باشند.

به چالش کشیدن ذهن

مغز انسان نیز همچون عضلات برای قوی و سالم ماندن نیاز به ورزش منظم دارد، بنابراین لازم است افراد به‌منظور پیشگیری از بروز اختلالات شناختی، ذهن خود را تحریک کنند و توانایی‌های شناختی را به چالش بکشند. پازل‌ها، بازی‌های فکری و حل کردن جدول روش‌هایی عالی برای فعال نگه‌داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه است، علاوه بر این، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید می‌تواند موجب تحریک ذهنی شود و به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک کند، در این صورت مغز فعال باقی می‌ماند.

نوشتن فهرست انجام کارها

یکی از دلایل رایج ضعف حافظه، نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است، با ایجاد فهرست انجام کارها و برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌دهی و دسترسی آن به وظایف و مسئولیت‌های خود کمک کنید، به این منظور قرار ملاقات‌ها و وظایف مهم خود را یادداشت کنید و به‌طور مرتب به لیست خود مراجعه کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید؛ تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت نیز می‌تواند موجب شود احساس خستگی کمتری داشته باشید و به خاطر سپردن آن‌ها نیز آسان‌تر شود.

مصرف مکمل کورکومین

کورکومین که یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فواید شناختی بالقوه‌ای که دارد، مورد توجه قرار گرفته است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین با هدف قرار دادن مسیرهای درگیر در بیماری آلزایمر به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که مکمل‌های کورکومین ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و از سلامت مغز حمایت کنند.

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود