Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در یکصد و یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه فرهنگ نشر و کتابخوانی از گذشته تا امروز همواره جزو ‌آمارهای ناامید کننده بوده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد نسبت به گذشته از لحاظ سرانه مطالعه در شرایط بهتری قرار داریم.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای ارتقای فرهنگ مطالعه در استان با استفاده از تجربیات دیگر استان‌ها تاکید کرد و افزود: درخواست ما این است که ابتدا جمع بندی راجع به اقدامات مختلف انجام شده، صورت گیرد، سپس براساس برنامه، نسبت به تشویق مردم و ارتقای مطالعه و کتابخوانی در جامعه اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار کردستان، وجود مشوق‌ها و ایجاد انگیزه را باعث رشد کتابخوانی در جامعه و جهت دهی آن دانست و ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما این است که مجموعه مدیریتی استان را به سمت کارهای مطالعاتی سوق دهیم، چراکه خیلی از طرح های اجرا شده، از لحاظ مطالعاتی پشتوانه قوی ندارند.

زارعی کوشا به برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳۳ هزار شغل در استان در سال آینده اشاره کرد و گفت: باید هر روز ۱۰۰ شغل ایجاد شود تا بتوانیم به هدف مورد نظر برسیم، ضمن اینکه امسال نیز برای ایجاد ۱۶ هزار شغل برنامه‌ریزی شده بود.

وی آمار جامعه بیکاران استان را حدود ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: اگر پشتوانه مطالعاتی و برنامه مدونی پشت طرح ایجاد ۳۳ هزار شغل وجود نداشته باشد، این مهم قابل تحقق نیست یا اگر هم محقق شود، به آن هدف واقعی نخواهیم رسید. 

سرانه مطالعه ماهانه در کردستان ۶ ساعت و سه دقیقه است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم اظهار داشت: براساس آمار رسمی در سال ۱۳۹۹، سرانه زمان مطالعه غیردرسی چاپی و الکترونیکی افراد باسواد ۱۵ سال و بالاتر در کشور در هر ماه هشت ساعت و ۱۸ دقیقه بوده و این رقم در استان ۶ ساعت و سه دفیقه است.

بهرام نصراللهی زاده اضافه کرد: سرانه مطالعه ماهانه غیردرسی چاپی و الکترونیکی نسیبت به کل جمعبت باسواد و بی سواد در کشور ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه و در کردستان چهار ساعت و ۴۴ دقیقه است و از این لحاظ استان بیستم کشور هستیم.

وی سرانه مطالعه ماهانه کتب غیردرسی چاپی غیر از قرآن و ادعیه را در بین افراد باسواد ۱۵ سال به بالای کشور را چهار ساعت و در کردستان سه ساعت و ۲۹ دقیقه اعلام کرد و افزود: این عدد در بحث کتب غیردرسی چاپی قرآن و ادعیه در کشور ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه و استان یکساعت و ۱۵ دقیقه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: سرانه مطالعه روزنامه چاپی و الکترونیکی در کشور در ماه در همان رده سنی در کشور یک ساعت و ۲۲ دقیقه و کردستان ۵۷ دقیقه است، ضمن اینکه این رقم در نشریه چاپی و الکترونیکی در کشور ۲۳ دقیقه و در استان ۲۲ دقیقه است.

نصراللهی زاده با اشاره به اینکه سرانه گوش کردن به موسیقی در هفته در کشور سه ساعت و ۲۹ دقیقه و در کردستان چهار ساعت و ۲۹ دقیقه است، افزود: سرانه حضور افراد ۱۵ سال باسواد به بالا در شبکه های اجتماعی روزانه یک ساعت و ۳۲ دقیقه و این رقم در استان یک ساعت و ۱۱ دقیقه است.

وی با بیان اینکه امسال اعتبارات خوبی در پروژه های حوزه فرهنگ اختصاص یافت، ادامه داد: ۴۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از کتابخانه قروه اختصاص داده ایم تا این پروژه چند ساله به سرانجام برسد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم توسعه فیزیکی کتابخانه ها را برای ارتقای فرهنگ مطالعه ناکافی دانست و گفت: نسخه دیجیتالی کتاب ها باید در اختیار افراد قرار دهیم، ضمن اینکه حق ناشر و مولف نیز باید رعایت شود.

حامد قادرزاده خواستار اصلاح نگاه عمومی به مطالعه و کتابخوانی شد و افزود: باید از مردم داده و اطلاعات بخریم تا بتوانیم از آن برای برنامه ریزی در بخش های مختلف استفاده کنیم.

در پایان این نشست، از مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان و شهرداری سنندج به واسطه ثبت این شهر به عنوان پایتخت کتاب و شهر خلاق موسیقی، با اهدای لوح تقدیر شد.

برچسب‌ها شورای فرهنگ عمومی اسماعیل زارعی کوشا کردستان سنندج سرانه مطالعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی اسماعیل زارعی کوشا کردستان شورای فرهنگ عمومی اسماعیل زارعی کوشا کردستان سنندج سرانه مطالعه چاپی و الکترونیکی سرانه مطالعه غیردرسی چاپی برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند

مهرداد عظیمی در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج اظهار داشت: پس از تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای پس از چند دهه، براساس یکی از بندهای آن، تمام دستگاه‌های دولتی مکلف اند بخشی از بودجه عمرانی سالانه خود را صرف آموزش مهارت‌های کارگران دهند که عدد قابل توجهی است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عظیمی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی آمار صدمات حین کار در کشور ادامه داد: در واگذاری امر آموزش به بخش خصوصی رشد ۱۱۴۰ درصد داشته ایم.

 وی با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: انقلاب ما انقلاب مردمی است و اقتصاد هم باید در دستان کارگران و کارفرمایان راهبری شود.

عظیمی بیان کرد: هر میزان از اقتصاد دولتی فاصله بگیری و شرایط مشارکت مردم در امورات اقتصادی موفق خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کردستان و مردمان قهرمانش صفحات زرینی از تاریخ پرافتخار را به نام خود به ثبت رساندند و ایران به وجود کردستان افتخار می‌کند.

وی با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های آن سرمایه نیرو‌های انسانی است، گفت: باید الگو‌های موفق را به کشور تحویل دهند.

عظیمی با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های بخش استان معرفی درست و حرفه‌ای ظرفیت‌های استان است، ادامه داد: استاندار کردستان شجاعانه با استفاده از ظرفیت‌های سنتی و آیینی، تلاش دشمن برای بدنام کردن این استان را خنثی می‌کند.

در این مراسم از کارگران برتر تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • اعلام آمادگی استاندار گلستان برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • تدارک ویژه صدا و سیمای گلستان در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک داتیک بندرعباس
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان