Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، مشترکان برق در شیراز و نواحی تحت پوشش این شهرستان و سایر مناطق و شهرستان های فارس در سالهای مختلف نشان داده اند که همکاری همه جانبه با شرکت ها و سازمان های تامین و توزیع برق داشته اند و اکنون یکماه پس از اصلاح تعرفه مصرف برق و در آستانه صدور قبض های مصرفی بهمن ماه چشم انتظار آنند که مشمول طرح اصلاح تعرفه و عدالت محور شدن مصرف برق باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  پنجم دی‌ماه امسال اعضای دولت با استناد به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجازه اجرای آن از اول بهمن را صادر کرده است.

آئین‌نامه تعرفه برق به این معنا نیست که از وسایل برقی به طور کلی استفاده نکنیم، بلکه می‌تواند به معنای استفاده هدفمند و موثر  از وسایل برقی باشد.طبق مصوبه هیات دولت، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق یارانه‌ای را دریافت می‌کنند.

 اما مشترکانی که به مصرف بالای خود در خارج از مرز الگوی مصرف ادامه دهند، بیش از یک تا ۱.۵ برابر الگوی مصرف در ماه باید ۱.۵ برابر هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت بپردازند، همچنین برق مصرف شده بین ۱.۵ تا دو برابر الگو معادل ۲.۵ برابر هزینه تامین برق و برق مصرف شده مازاد دو برابر الگوی مصرف ۳.۵ برابر هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان این صنعت ماهیانه تا سقف الگو، برق مصرف کرده و مابقی مصرف‌کنندگان بالاتر از سقف الگو از این انرژی مهم استفاده می‌کنند، اما تعداد معدودی از مشترکان متاسفانه با بی‌توجهی به میزان استفاده خود از انرژی کلیدی برق، مصرفی چندین برابر بالاتر از الگوی تعیین شده را دارند که باعث هدررفت یارانه انرژی نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه تاکنون، مشترکان پرمصرف برق  سهم بیشتری از یارانه داشتند ، تاکید کرد که اجرایی شدن برنامه اصلاح تعرفه، زمینه ساز توزیع عادلانه یارانه و گامی به سوی عدالت اجتماعی است.

محمدرضا سلاحی با اشاره به اصلاح تعرفه انرژی برق و اجرایی شدن آئین نامه جدید از ابتدای بهمن، به اهداف این اقدام اشاره و اضافه کرد: توزیع عادلانه یارانه انرژی و تلاش برای ایجاد عدالت اجتماعی در این بخش، تلاش برای اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه برق، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و هدایت سهم بیشتری از انرژی برق به بخش تولید، برخی از اهداف این اقدام به شمار می‌رود.

سلاحی ادامه داد: تاکنون، اختصاص یارانه مطابق با میزان مصرف برق از سوی مشترکان انجام می‌شد، به این معنا که هر مشترکی برق بیشتری مصرف می‌کرد، یارانه بیشتری به او تخصیص داده می‌شد اما با اصلاح تعرفه، تمامی مشترکان به طور برابر از یارانه انرژی بهره مند می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه، تغییر تعرفه، در هزینه مشترکان کم مصرف و خوش مصرف، تغییری ایجاد نخواهد کرد، گفت: بر اساس سیاست‌ها و برنامه جدید توانیر، یارانه انرژی مشترکان پر مصرف بصورت پلکانی کاهش می یابد و به مشترکانی که در محدوده الگوی تعیین شده از برق استفاده می کنند یارانه کامل انرژی تعلق می گیرد.

سلاحی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم اصلاح تعرفه، تغییر الگوی مصرف و فرهنگسازی برای مصرف بهینه انرژی در گروه مشترکان پرمصرف است، گفت: بر اساس آیین نامه ابلاغی، بهای انرژی برای مشترکان بخش خانگی (۲۰۰ کیلو وات در ماههای غیرگرم و ۳۰۰ کیلو وات در ماههای گرم در مناطق تحت پوشش این شرکت) که الگوی مصرف را رعایت می کنند، تغییری ندارد؛ بلکه صرفا نحوه محاسبه مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق مشترکان پرمصرف، تغییر می‌کند.

سلاحی یکی از راه‌های کسب اطلاعات مشترکین محترم از نحوه مصرف برق، تعرفه و شیوه های صرفه جویی را نصب نرم افزار "برق من" روی گوشی تلفن یا رایانه دانست و گفت؛ مشترکان با این شیوه، امکان دسترسی به آخرین اطلاعات پیرامون وضعیت مصرف برق خود را داشته و می‌توانند  اطلاعات قبوض را دریافت کرده و از ریز مصارف خود مطلع شوند و امکان پرداخت هزینه برق مصرفی را خواهند داشت.
 معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیزبه هدفمند شدن یارانه انرژی در بخش برق اشاره کرد و با اشاره به اجرایی شدن دستورالعمل جدید تعرفه‌های برق و ضمن یادآوری اینکه اکنون این تعرفه در بخش خانگی، اعمال خواهد شد، گفت: براساس این دستورالعمل از ابتدای بهمن، محاسبه هزینه برق مصرفی مشترکان بخش خانگی براساس میزان مصرف و به شکل پله‌کانی انجام خواهد شد.

معاون توزیع نیروی برق شیراز گفت: هم اکنون بیش از ۹۱۹ هزار مشترک خانگی تحت پوشش این شرکت هستند که بیش از ۷۵ درصد آنان جزو گروه خوش مصرف‌ها طبقه بندی می‌شوند؛ لذا تعرفه جدید در میزان هزینه برق مصرفی این گروه از مشترکان تغییری نخواهد داشت.

حسین صالحی با بیان اینکه تغییر هزینه برق در تعرفه جدید، تنها برای مشترکان پُر مصرف و بد مصرف، محسوس خواهد بود، گفت: براساس دستورالعمل‌های وزارت نیرو، الگوی مصرف برای برای ۶ ماهه گرم سال تا ۳۰۰ کیلووات بر ساعت و برای ۶ ماه سرد سال تا ۲۰۰ کیلووات بر ساعت است؛ لذا مشترکانی که نسبت به این الگو، برق بیشتری مصرف کنند، متناسب با میزان مصرف طبقه‌بندی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۹ درصد از کل مشترکان برق خانگی در فارس، حدود ۱.۵ برابر الگوی مشخص شده، برق مصرف می‌کنند، گفت: میزان برق مصرفی این گروه تا حدود ۴۰۰ مگاوات ساعت در ماه است، اما حدود ۴ درصد از کل مشترکان برق خانگی، یعنی بالغ بر ۳۷ هزار مشترک، بیش از ۲.۵ برابر الگو، مصرف ماهیانه برق دارند که افزایش هزینه تعرفه، برای این گروه محسوس خواهد بود.

صالحی با تصریح اینکه، یارانه انرژی برق قطع نخواهد شد، گفت: حتی برای گروه پُرمصرف و بد مصرف هم هزینه انرژی مصرفی تا سطح الگوی تعیین شده، با تعرفه عادی است اما هزینه مابقی برق مصرفی بالای الگوی تعیین شده، به شکل پله‌کانی محاسبه و اعمال خواهد شد.

معاون توزیع نیروی برق شیراز با یادآوری اینکه مصرف انرژی در ایران، بیش از سه برابر الگوی جهانی است، گفت: ما به دنبال نهادینه کردن فرهنگ مصرف انرژی در بخش‌های مختلف هستیم. لذا به مشترکان خانگی توصیه می‌کنیم که استفاده از وسایل با مصرف بالای انرژی را به ساعات کم باری منتقل کرده و از تخفیف‌های تا ۵۰ درصدی هزینه، بهره مند شوند.

صالحی با تاکید براینکه با اجرای تعرفه جدید، یارانه انرژی حذف نخواهد شد، گفت: قبل از این یارانه انرژی به همه افراد به شکل یکسان و با هر میزان مصرف انرژی برق تعلق می‌گرفت، به این معنی که هر مشترکی برق بیشتری مصرف می‌کرد یارانه بیشتری هم داشت، اما در شکل جدید، یارانه تنها به میزان مصرف مطابق با الگوی تعیین شده، تعلق خواهد گرفت.

برچسب‌ها انرژی برق مصرف بهینه برق شركت‌ توزيع نيروی برق شیراز شیراز برق وزارت نیرو فارس پروندهٔ خبری مصرف برق در فصل گرما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انرژی برق مصرف بهینه برق شركت توزيع نيروی برق شیراز انرژی برق مصرف بهینه برق شركت توزيع نيروی برق شیراز شیراز برق وزارت نیرو فارس توزیع نیروی برق شیراز الگوی تعیین شده یارانه انرژی اصلاح تعرفه برابر الگوی برابر الگو الگوی مصرف میزان مصرف هزینه برق برق مصرفی انرژی برق بر الگوی خواهد شد مصرف برق برق مصرف ۵ برابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلیمانی‌نژاد از افزایش حدود ۵ درصدی مصرف گاز در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان زنجان مصرف شده بود.

وی افزود: مصرف گاز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل آن، بالغ بر ۱۵۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان ادامه داد: افزایش سالانه تعداد مشترکان گاز طبیعی و ورود مشترکان جدید به چرخه مصرفی از یک سو و بالا بودن الگوی مصرفی مشترکان از سوی دیگر موجب افزایش مصرف گاز در استان نسبت به سال گذشته شده است.

سلیمانی‌نژاد گفت: در یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مشترک در بخش خانگی، بیش از ۳ هزار مشترک در بخش تجاری و ۲۱۶ مشترک در بخش صنعتی به تعداد مصرف کنندگان گاز طبیعی در استان افزوده، شده است.

وی تأمین ایمن و پایدار گاز مشترکان را از جمله برنامه‌های اصلی شرکت گاز استان زنجان برشمرد و افزود: شرکت گاز زنجان با تلاش شبانه‌روزی در راستای مدیریت پایداری شبکه گازرسانی به دنبال کسب رضایتمندی مصرف کنندگان گازطبیعی در استان است.

دیگر خبرها

  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان