Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوق تخصص ریه با بیان اینکه واکسن های داخلی ما از تاثیر گذاری بالایی برخوردارند؛ تاکید کرد: بذا با توجه به این پیشینه نباید کارشرکت های واکسن سازی به همین جا ختم شود؛ بلکه آنها باید با همکاری و هم‌افزایی و پشتکار و حوصله تا آخر راه را طی کنند و امیدوار باشند که روزی واکسن های ایرانی، کرونا ویروس را زمین‌گیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی فوق تخصص ریه و بیماریهای تنفسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون رفع کاستی ها و نواقص واکسن‌های داخلی و ضرورت تداوم تحقیقات و پژوهش ها و هم افزایی هفت شرکتی که محصولات خود را به بازار سلامت کشور عرضه کرده و برخی از آنها بخشی از تولیدات خود را به کشورهای طالب محصولات ایرانی صادر کرده اند، گفت: سابقه واکسن سازی ما به زمانی برمی‌گردد که کشورهای مدعی واکسن سازی هیچ شناختی از واکسن نداشتند. با این وصف متاسفانه مدتی این صنعت عظیم در دهه ها و صده های گذشته منفعل و راکد باقی ماند. در این صنعت ما موسسه واکسن سازی رازی و انستیتو پاستور را داشته ایم که هر کدام پیشینه عظیم کاری را به دنبال داشته اند و در زمینه بیماریهایی که در زمان خود بی درمان شناخته می شدند، مانند بیماری هاری، تولید واکسن داشته اند.

وی اضافه کرد: با این اوصاف در سالیان گذشته صنعت واکسن سازی ما به قدری فعال و اکتیو بوده که سابقه صادرات واکسن به کشورهای دیگر جهان در کارنامه واکسن سازی و سرم سازی ما وجود دارد.به گونه ای که موسسات بسیار خوشنام و متخصص در حوزه کاری خود در عرصه واکسن و سرم سازی فعالیت حرفه ای داشته اند که همانطور که عرض کردم انستیتو پاستور یکی از این موسسات معتبر پزشکی بوده و هست و موسسه رازی هم موسسه دیگری است که معمولا اسم هایشان با هم گره خورده است.

فوق تخصص بیماری های ریوی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطر نشان کرد: راستش من در حال حاضر نمی توانم بدون تیکه بر آمار دقیق، عملکرد شرکت های داخلی تولید کننده واکسن را ارزیابی کنم. اما آنچه که می دانم و از آن اطمینان دارم در حوزه تولید واکسن کرونا در یکی دو سال گذشته کارهای ارزشمندی صورت گرفته است که با توجه به منفعل بودن چند ساله واکسن سازی می توان این عملکرد را کاری قابل تقدیر به حساب آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود بنده معتقدم که شرکت هایی که در داخل اقدام به تولید واکسن کرونا کرده اند، نباید کارشان را به اینجا ختم کنند و فکر کنند که کار آنها تا به اینجا بوده و ماموریت آنها تمام شده است؛ دیگران هم بگویند فلان شرکت واکسنی تولید کرد که مثلا چند درصد اثربخشی داشت و تمام شد. اگر تفکر شرکت های تولید کننده این باشد قطعا باخته اند و باید آنها در ادامه کارشان ضعف ها و کاستی های کارشان را برطرف کنند و به سمت و سویی میل کنند تا هر روز میزان اثرگذاری محصولات شان بالاتر برود و در رقابت با شرکت های تولید کننده واکسن خارج از کشور سربلند بیرون بیایند.

ایران به عنوان کشورهای پیشرو در تولید واکسن هاری 

 

زاهدپور انارکی با تاکید بر این نکته که شرکت های ایرانی تولیدکننده واکسن باید نتایج آماری کارشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ ادامه داد: چرا که تولید و ساخت واکسن از آن دسته کارهایی است که در طولانی مدت انجام می شود و باید تحقیقات و پژوهش های پیوسته ای پشتوانه کارشان باشد. ضمن آنکه عوارض حاصل از تزریق به داوطبان باید در حجمی وسیع بررسی شود. اولا اینکه تا حد امکان شمار داوطلبان هرچه بیشتر باشد نتایج دقیق تری در خاتمه کار به دست می آید و در وهله بعد بررسی عوارض و چرایی ایجاد برخی از تبعاتی که پس از تزریق در داوطلبان ممکن است بروز کند، گام بعدی این  بررسی ها خواهد بود.

این استاد دانشگاه در تکمیل اظهاراتش اضافه کرد: تمام اقداماتی که حول بررسی تاثیرات واکسن انجام می شود باید در نهایت به رویت متخصص آمار حیاتی که کارش به تجزیه و تحلیل واکنش های بدن مربوط می شود؛ برسد و چنین کسی داده ها را واکاوی کند و در مراحل تولید بعد با کم و زیاد کردن فاکتورهای دارویی سعی در برطرف کردن ضعف های گذشته داشته باشد و در نهایت با اهتمامی جمعی این نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل شوند.اگر چه در حال حاضر که به مقوله واکسن کرونا که نگاه بیندازیم خواهیم دید که ابهامات اساسی در تمامی واکسن هایی که در کشورهای مختلف تولید و استفاده شده اند وجود دارد. حتی واکسن های خارجی بسیار خوشنامی که در قاطبه کشورهای جهان استفاده شده است، این ابهامات موجود می‌باشد.

 

این فوق تخصص ریه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: بسیاری از افراد را من دیده ام که گفته اند من واکسن فایزر زده ام و یا واکسن بیون تک تزریق کرده ام اما با این وجود باز به کرونا مبتلا شده اند. بنابراین حرف من این است که این بیماری هرگز به واسطه تزریق واکسنی خوشنام نمی تواند دست از سر افراد بردارد. در کنار واکسن پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم همچنانکه در آغاز واکسیناسیون سازمان جهانی بهد اشت و وزارتخانه های بهداشت هر کشوری توصیه جدی کردند که تزریق واکسن به معنای برداشتن ماسک و بی نیازی از رعایت پروتکل های بهداشتی نیست و باید در کنار واکسینه شدن استفاده از ماسک و الکل و رعایت سایر موارد را بصورت پکیجی کامل در دستور کار قرار داد تا اطمینانی نسبی در خصوص ابتلا و دغدغه های این بیماری حاصل شود. گرچه باید به این نکته هم اشاره کنم که برخی از افراد هم بوده اند که به رغم واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی باز به کرونا مبتلا شده اند. با این وجود باید مردم در مدتی که خارج از منزل و محیط امن قرار دارند، باید تمام حواس شان را جمع کنند و رعایت پروتکل ها را بصورت عادت انجام دهند تا از گزند بیماری در امان باشند.اما نکته اثبات شده و بزرگترین مزیت واکسن این است که فرد واکسینه شده در معرض مخاطرات جانی قرار نمی گیرد و بعد از واکسیناسیون اگر هم به کرونا مبتلا شود شدت بیماری اش خفیف خواهد بود و خطر مرگ او را تهدید نمی کند.

زاهدپور انارکی خاطر نشان کرد: شما اگر پیش از شیوع اومیکرون دقت کرده باشید کلی تبلیغ در مورد واکسن های امریکایی وانگلیسی انجام می شد، اما شیوع اومیکرون ثابت کرد که این واکسن ها صرفا برای سویه های قبلی بوده و در مورد اومیکرون کارایی ندارد.در کشور  ما هم همینطور بود. واکسن های ما هم در مقابل اومیکرون ضعف داشته و دارند که نیاز به رفع عیوب و قدرت بخشی به ساختار و پیکره اصلی واکسن است. چرا که این بیماری از لحاظ علمی در یک استایل ها و معیارهای بزرگ و گسترده استفاده شود و نتایج استفاده و حواشی و عوارض تزریق آنها گزارش شود تا معلوم شود در افرادی که واکسن را دریافت کرده اند چقدر اثرپذیری وجود داشته. چقدر عوارض شدید بوده و این شدت عوارض چند درصد داوطلبان تزریق را درگیر کرده است.

 

وی در تشریح ساختاری ویروس کرونا با سایر ویروس هایی که از راه ریه افراد را درگیر می کند، متذکر شد: اصلا خود کرونا از گروه بیماری های رسپیراتور‌ی است. یعنی کرونا ویروس، آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی از گروه رسپراتوری هستند یعنی بیماری هایی که به سیستم تنفسی مربوط می شوند. منتها کرونا ویروس در ابتدا موتاسیون پیدا کرده و تحت شرایطی که در مناطق مختلف وجود داشته تغییر پیدا کرده و به سویه های مختلف تغییر ماهیت داده است و از ابتدا دانشمندان مدام روی تغییرات این ویروس تمرکز داشته و واکسن های مختلفی را برای مهار کردن و نابودی این ویروس عجیب کشف و تولید کرده اند. بهر حال این واکسن ها طبق معیارهای دقیق و به روز علمی تولید شده اند.

 

این فوق تخصص ریه در جمع بندی سخنانش خاطرنشان کرد: لذا با توجه به پیشینه قدرتمندی که کشور ما در حوزه واکسن سازی داشته است باید شرکت های مختلفی که در دو سال گذشته در حوزه تولید واکسن زحمات فراوانی کشیده اند، کار خود را به بهترین نحو ادامه دهند و در تولید واکسنی کاربردی کوشا باشند.

گرچه اگر یک طرفه و بدون مطالعه گزارش هایی که از مراحل مختلف واکسن سازی تهیه و منتشر کرده اند، و فقط در راستای تبلیغ واکسن های ایرانی به میدان بیاییم کاری بسیار اشتباه کرده ایم که قطعا جوانب منفی آن بیشتر به چشم خواهد آمد؛ اما با توجه به اینکه کشور ما در جهان ید طولایی در حوزه واکسن سازی داشته است به همین پشتوانه حرف می زنیم و با نگاهی به تاثیرات مثبت واکسن های ایرانی که درصد قابل توجهی از هموطنان آنها را تزریق و دریافت کرده اند این حقیقت تا حدود زیادی اثبات شده که واکسن های داخلی ما از تاثیر گذاری بالایی برخوردارند. اما مشروط بر اینکه در همین جا رها نشود و شرکت های تولیدی با پشتکار و حوصله تا آخر  راه را طی کنند و به امید خدا این امید را داشته باشند که با تکیه بر این دانش پیشرو و سابقه طولانی واکسن سازی روزی برسد که واکسن های ایرانی کرونا ویروس را زمین‌گیر کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واکسن های ایرانی فوق تخصص ریه تولید واکسن کرونا ویروس واکسن سازی پروتکل ها واکسن ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد