Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مقاومت صنایع برای بومی سازی به دلیل تایید و اطمینان موادی وارداتی است که این بخش از بیرون از مرز‌ها خریداری می‌کنند. یعنی به نظر می‌رسد به تولید داخل اعتماد ندارند. با توجه به قوانینی که برای حمایت از تولیدات بومی وجود دارد، باید صنایع برای استفاده از محصولات داخل تشویق شوند در عین حال با همین قوانین باید برای استفاده از محصولات وارداتی نیز بازخواست شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر یک پالایشگاه برای استفاده از یک محصول خارجی وارد شده بازخواست نمی‌شود، اما برای دیرکرد، حتی یک روز هم مواخذه نمی‌شود! در عین حال، بیمه‌ها باید محصولات داخلی را بیمه کنند تا نگرانی برای استفاده از این کالا‌ها کاهش پیدا کند. این اقدامات سبب تقسیم ریسک می‌شود.

مشاور معاون وزیر و معاون شرکت ملی گاز می‌گوید: بخش قابل توجهی از محصولات مورد نیاز صنایع در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود، به ویژه در یک دهه اخیر حجم محصولات فناورانه که عمدتا توسط  شرکت‌های دانش بنیان تولید شده رو به افزایش است. با این حال، همچنان  در برخی از محصولات وابستگی‌هایی را داریم. با پیگیری‌هایی که انجام شده در بخش شیمیایی و مواد صنعتی در این بخش‌ها نیز وابستگی‌ها از بین رفته و به زودی تجهیزات مورد نیاز این بخش‌ها در داخل  کشور تولید شود.

سعید پاک سرشت در ادامه گفتگو با تابناک اقتصادی افزود: یکی از اقدامات بسیار ارزنده‌ای که طی دو سال گذشته انجام شده، ایجاد فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان برای تولید بار اول بوده، به این علت که طبیعتاً مسیر برگزاری مناقصه برای شرکت‌هایی که برای اولین بار یک محصول را به بازار عرضه می‌کنند، مسیر مناسبی نیست، از این جهت  سیاستگذاران با وقوف به این موضوع مسیر جدیدی را برای  تولید و تجاری سازی محصولات فناورانه ایجاد کردند. در دو سال گذشته در سال ۹۸ مصوبه‌ای برای تسهیل ورود محصولات فناورانه به بازارمصوب شد، که خوشبختانه نتایج آن در مسیر اکنون قابل رویت است.

با ارزیابی‌هایی معاونت علمی و فناوری  و تایید اینکه یک محصول فناورانه است، راه برای ورود شرکت‌های دانش بنیان در مسیری جدا از قانون برگزاری مناقصات باز می‌شود و این امکان برای  شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود تا از این طریق بتوانند به تجاری سازی محصولاتی که برای اولین بار در داخل کشور تولید می‌شود، مبادرت ورزند.

وی در ادامه این گفتگو اظهار کرد: صنایع و شرکت‌های کوچک و بزرگ دولتی دیگری هم تا حدی از این سیستم بار اول استفاده می‌کنند، حال کمتر یا بیشتر! لازم به یادآوری است که در این مسیر مقاومت‌هایی هم وجود دارد، وقتی مجموعه‌ای طی سالیان متمادی از محصول خارجی با تضمین و با گارانتی استفاده کرده، اکنون عبور از این روند و ورود به عرصه جدید جهت استفاده از محصولات داخلی و بومی  که هنوز اطمینان زیادی به آن ندارند، دشوار است.

پاک سرشت همچنین با ذکر مثالی عنوان کرد:فرض کنید، درپالایشگاهی که مدیر و کارکنانش وظیفه اصلی آن‌ها تولید مستمر یک محصول و راهبری پالایشگاه است، اکنون در نظر دارند، تولید مطمئنی داشته باشند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند از مسیری که قبلا امتحانش را پس داده استفاده کنند. این مسئله چالش عمده صنایع برای استفاده از محصولات داخلی است، که نه فقط در کشور ما بلکه در تمام دنیا این مقاومت‌ها وجود دارد. وقتی تولید کنندگان داخل تصمیم میگیرند در این عرصه قدم بگذارند، بهره برداران و واحد‌های عملیاتی قطعا مقاومت نشان می‌دهند.

مشاور معاون وزیر و معاون شرکت ملی گاز در ادامه متذکر شد: برای کاهش این مقاومت راه‌هایی وجود دارد، بهترین راه کاهش این مقاومت ها، ارائه ضمانت‌هایی برای تایید عملکرد یک محصولات فناورانه تولید داخل است. منظور از این ضمانت ها، وجود مرجعی برای تایید کیفیت این محصولات است. این گونه که آزمون‌های استانداردی را انجام دهند و در نهایت یک گواهینامه کیفیت و تاییدیه به آن محصولات ارائه دهند.

ما هنوز متاسفانه به صورت گسترده، مرجعی تحت این شرایط برای محصولات مورد استفاده در واحد‌های عملیاتی تولید داخل نداریم. طی چند سال گدشته تلاش‌هایی برای تعریف چنین مرجعی جهت تایید کیفیت محصولات فناورانه در صنعت نفت انجام شده، اما هنوز به صورت مناسبی در چرخه تولید محصولات داخلی وارد نشده است.

وی ادامه داد: تضمینی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص محصولات دانش بنیان ارائه می‌دهد در اصل تضمین محصول نیست. آن چیزی که ما به عنوان یک گواهینامه کیفیت برای یک محصول فناورانه میشناسیم، یک مسیر ارزیابی دارد مثل انجمن نفت آمریکا. در این انجمن ارزیابی‌هایی انجام می‌شود و بعد آن محصول مورد نظر را تایید می‌کند.

در کشور ما حدود ۷ الی ۸ سال برای تعریف چنین مرجعی تلاش شده که در نهایت قرار بود توسط انجمن نفت این کار انجام بگیرد، اما هنوز به شکل رسمی گسترش پیدا نکرده است. به طور کلی این پروسه به این شکل تخصصی درون معاونت انجام نمی شود.

این مقام مسئول در ادامه همچنین بیان کرد: مقاومت صنایع برای بومی سازی به دلیل تایید موادی وارداتی است که این بخش از بیرون از مرز‌ها خریداری می‌کنند. آن‌ها محصولات داخلی را این گونه تایید نمی‌کنند. یعنی به نظر می‌رسد به تولید داخل اعتماد ندارند. با توجه به قوانینی که برای حمایت از تولیدات بومی وجود دارد، باید صنایع برای استفاده از محصولات داخل تشویق شوند در عین حال با همین قوانین باید برای استفاده از محصولات وارداتی نیز بازخواست شوند، که این اتفاق نمی‌افتد.

مدیر یک پالایشگاه برای استفاده از یک محصول خارجی وارد شده بازخواست نمی‌شود، اما برای دیرکرد در تولید حتی یک روز مواخذه می‌شود! در عین حال، بیمه‌ها باید محصولات داخلی را بیمه کنند تا نگرانی برای استفاده از این کالا‌ها کاهش پیدا کند. این  اقدامات سبب تقسیم ریسک می‌شود. به طور کلی شکل گیری نهاد صدور گواهینامه کیفیت و حمایت شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند سبب امیدواری برای استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی  شود.

پاک سرشت در پایان نیز تاکید کرد: به طور کلی علی رغم همه آنچه در بالا گفته شد، ما برای هر تغییر و تحولی نیاز به فرهنگ سازی هم داریم. موضوع استفاده از ظرفیت‌های سازندگان داخلی در کشور، سابقه حدودا ۱۰ الی ۱۵ ساله دارد و این روند به صورت تکاملی طی شده و تا حدودی هم فرهنگ سازی آن انجام شده، اما همچنان تولید محصولات فناورانه نیاز به حمایت دارد. بسیاری ازقوانین حمایتی که توسط معاونت علمی و فناوری ارائه شده، نتیجه همان فرهنگ سازی هاست. پس برای استفاده از محصول داخل باید فرهنگ سازی نیز در کنار سایر مسائل وجود داشته باشد.چ  

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر بومی سازی کالای خارجی تولید مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین روز پدر استفاده از محصولات داخل برای استفاده از محصولات صنایع برای استفاده برای استفاده از محصول شرکت های دانش بنیان محصولات فناورانه محصولات داخلی فرهنگ سازی تولید داخل عین حال انجام شده یک محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز،‌ شرکت مگاموتور با تولید ۲ هزار و ۵۲۹ دستگاه موتور از انواع محصولات گروه سایپا شامل پلت‌فرم‌های ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰، نیسان، SP100 وME16، توانست برای نخستین‌بار بعد از گذشت 12 سال بدون برخورداری از امکان تولید محصولات وارداتی و تنها با تکیه بر توان داخلی، رکورد جدیدی از تولید روزانه محصولات خود را ثبت کند.

ثبت این میزان تولید روزانه توسط شرکت مگاموتور در حالی رقم خورده که این شرکت اجرای برنامه گسترده و بی‌سابقه‌ای در زمینه توسعه سبد محصولات و طراحی و ساخت انواع موتور و پیشرانه‌های جدید و برخورداری از فناوری‌های روز را در دستورکار خود قرار داده است.

گفتنی است،‌ در سال 1372 شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شد و ماموریت یافت که با فعالیت‌های خود، زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو در تولید قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم کند. بر این اساس شرکت مگاموتور افزایش رفاه عمومی و توسعه پایدار از طریق طراحی و تولید قوای محرکه صنعت حمل و نقل با استفاده از تکنولوژی‌های برتر را ماموریت خود می‌داند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟